Una visita da mamma! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Una visita da mamma! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Una visita da mamma!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

20 Februari 2013 | Italië, Firenze

Ciao belli!

Daar ben ik alweer. Heb gelukkig meer tijd om weer fijne dingetjes voor mezelf te doen. Dus hier al de nieuwe blog :) . Vorige week is het lekker laat geworden (half 3) met het schrijven van die blog, omdat ik het per se gedaan wilde hebben voor de drukte van de rest van de week. Toen ik op woensdagmorgen eindelijk eens mijn mailbox opende, bleek ik 395 ongelezen mails te hebben! :O Ik had het al zo lang niet geopend.. sinds eind januari.. Nouja, wel alles al gelezen via mijn gsm; maar dan wordt alles op de computer niet tegelijk gelezen en weggegooid. Daar heb ik me dus eerst even mee geamuseerd. Daarna ben ik hier de boel eens gaan poetsen omdat het daar de laatste tijd ook niet echt van gekomen was. Tegen een uur of half 4 plofte ik dan eindelijk achter mijn bureau neer om maar eens wat te gaan leren voor de toets van de dag erna. En 2 uur later zat ik alweer in de bus, op naar het station! Eventjes op de borden op het perron nog eens gecheckt en even later kwam daar dan mam aangelopen! :D Hihi wat leuk om elkaar weer te zien! Dacht eventjes dat ze emotioneel werd ;) . Zijn samen met de bus naar huis gegaan en hebben eventjes gezellig in de huis-/eetkamer/keuken gezeten. Uiteindelijk besloten geen restaurantje te gaan zoeken maar in plaats daarvan allemaal lekkere dingetjes bij de supermarkt te gaan halen. Hebben heerlijke spaghetti met zeevruchten gegeten en ieder een cannolo als toetje :D (vond mam trouwens niet zo lekker..). Ze had ook al bijna een heel koffer meegenomen met allemaal lekkers voor me! Heerlijk! Verschillende soorten kaas! Cup-a-soup! Wat snelle kant-en-klaar-pasta-zakjes! Chocolade! Stroopwafels! Etc. etc. :P . En een super leuk vestje dat ze voor me hadden gekocht op wintersport :D hihi. Mam was heel erg verkouden, dus ging een beetje op tijd naar bed. Ik had nog genoeg te studeren voor de dag erna, dus heb uiteindelijk nog van een uur of 12 tot half 3 aan mijn bureau gezeten.. Mam werd tussendoor nog wakker en haar eerste reactie: “Als papa je nu hier zo laat nog zag zitten…”. Tja, maar ik was blij dat ik alles nog heb kunnen doorlezen :P .

En toen ging om 8 uur de wekker alweer. Ik was op tijd opgestaan want er zouden vertragingen met de bus kunnen zijn vanwege een geplande manifestatie en de toets was om half 11. Ik kwam op de uni aan en het was echt heel rustig. Maarja, die week hadden ook alle bachelor studenten een weekje vrij.. Wij niet dus.. Liep eerst naar het verkeerde lokaal. Daarna naar een andere. Overal was het leeg. Was al om 10 na 10 op school. Tegen half 11 kwam Sarah binnen gestormd. Tegen die tijd was ik er al achter gekomen dat de toets niet op onze gebruikelijke lestijd van half 11 was, maar 11 uur.. pff, had ik nog wat langer kunnen slapen. En van die manifestatie was die ochtend ook nog geen sprake geweest.. Ook Sinem en Josh kwamen gehaast binnen. Zaten we dan. Hadden we ons vergist.. De leraar was zoals gebruikelijk (hoe is dat nou mogelijk, met een les die een half uur later begint??) weer te laat. Om kwart na 11 eindelijk aan de toets begonnen. Het was niet al te gemakkelijk, maar het viel in het algemeen wel weer mee. Joepie, weer een vak afgesloten!! Eenmaal weer thuis bleek mam mijn strijk- en naaiwerk te hebben gedaan en wat te hebben opgeruimd. Thanks! :) Het was heerlijk weer. Vond het zelfs bloedheet in de zon zo met mijn winterjasje. We zijn lekker naar de stad gewandeld en hebben wat rondgelopen voordat we in de buurt van het station neerploften voor een fijne cappuccino en Italiaans broodje. Tegen 15u mam weer alleen gelaten omdat we een evaluatiemeeting hadden op de uni. Wat een zware onzin. Danilo was weer eens op dreef. Op iedere suggestie of commentaar dat we hadden, had hij een weerwoord; zodat het toch uiteindelijk geen zin had om ons zegje te doen. Pff kinderachtig mannetje, “lekker puh, dat en dat probleem bestaan al langer en dat blijft ook zo”. Sjongejonge.. Tijdverspilling zeg. Één leraar werd nog kwaad en nam het heel persoonlijk op dat we hem in onze online evaluatie zo’n lage waardering hadden gegeven en een andere werd door ons überhaupt niet genoemd omdat we er niets aan vonden. We konden toen nog even onze puntenlijst inzien en als we dat wilden een persoonlijke evaluatie vragen. Maar daar had ik geen zin in. Was al lang blij dat we om 17u een uurtje vroeger klaar waren. Op naar het station, waar mam na een rondje stad bij McDonald’s was aangekomen. Hebben er lekker thee met gebak gehad en zijn toen naar Profumo Santa Maria Novella gegaan; die mooie parfumerie in de buurt van de uni. Daarna zijn we langs het water naar Piazzale Michelangelo gewandeld. Onderweg nog mooie foto’s van de stad en Ponte Vecchio gemaakt omdat het al donker was. Eventjes daarboven van het uitzicht genoten en toen met de bus teruggegaan. Naast de parfumerie in een gezellig restaurantje gegeten. Het was heel gezellig en lekker. Bruschetta, risotto en tiramisu en panna cotta :D.

Vrijdag! Heerlijk, eventjes vrij. Hebben een beetje uitgeslapen en zijn toen weer in het zonnetje aan de wandel gegaan. Hebben hier in de buurt eens langs het water gelopen. Leuk zeg! Er was een gezellig terrasje, eendjes in het water en eens een ander uitzicht op de stad. Kwamen in een oud stukje Florence uit en zijn zo weer naar Piazzale Michelangelo gelopen. Zo konden we nog eens van het uitzicht genieten in het daglicht. Daar heb ik ook meteen een Italiaanse vlag gekocht. Eindelijk! Die hangt nu mooi hier aan mijn muur :) . Zijn toen doorgelopen naar de kerk San Miniato al Monte. Op de terugweg lekker ijsjes gehaald en die op de trappen van het plein opgegeten, onder het genot van de zon, het uitzicht en een man die gitaar speelde en zong. Genieten! We zijn toen naar de stad gelopen en de Santissima Annunziata kerk ingeweest. Ja, die met de opgebaarde heilige in een glazen kist. Nog een mooi kaarsje opgestoken en toen maar weer verder. We kwamen langs een McDonald’s en hebben daar nog fijn wat frietjes en kipnuggets geknabbeld. Voor pap op de San Lorenzo markt een mooie leren riem gekocht en toen voor onszelf nog een paar winkels in geweest; daarna wat fijne boodschapjes gedaan voor die avond en zijn uiteindelijk teruggegaan naar een restaurantje dat we al eerder hadden gezien. Er stond een super enthousiaste vrouw mensen naar binnen te halen. Ze was dolgelukkig toen we teruggekomen waren. Het was er heel gezellig en hebben lekker gegeten. Ook nog genoten van die vrouw, die de tent werkelijk in no time wist te vullen. Ze was echt heel goed! We waren een beetje op tijd thuis en hebben ons toen in bed genesteld met een wijntje, knabbels en Skyfall ;) .

Op zaterdag weer een beetje uitgeslapen. Lang leve het vakantiegevoel! Alweer een stralend zonnetje en fluitende vogeltjes buiten, dus weer naar de stad gewandeld. Naar de overdekte markt Mercato Centrale gegaan. Leuk weer al dat lekkers. Daarna naar het Santa Maria Novella plein geweest want daar was nog tot zondag een chocolademarkt. Ohhhh wat geweldig allemaal!! Smullen! Overal chocolaatjes, koekjes, chocoladefonteintjes etc. etc.. :D Uiteindelijk van mama een wafel op een stokje overgoten met witte chocolade van een fonteintje en besprenkeld met sprinkles gekregen :D . Yumyumyum! Daarna zijn we terug naar het centrum gelopen, omdat ik de dag ervoor in een leuk zaakje een heel mooi armbandje gekocht had waar mam ook wel gecharmeerd van was. Ik heb er nog een gekocht en mam er ook twee :) . En weer verder; naar Palazzo Pitti. Waren uiteindelijk om een uur of 3 in de tuin, nadat ik er met mijn charmes (denk: blonde haar en vriendelijke lach) een gratis kaartje had weten te krijgen. Hebben fijn door de tuin gewandeld en alweer van allemaal doorkijkjes op de stad genoten. Het waren erg mooie tuinen met mooi uitzicht! Het ‘tuinhuis’ Forte Belvedere was helaas dicht. Dit paleis en zijn tuinen zijn niet zo mooi als mijn geliefde Schönbrunn en tuinhuis Gloriette in Wenen, maar het was zeker de moeite waard! Om half 5 ging het dicht en zijn we maar weer gaan shoppen :P . Helaas zijn we nergens voor geslaagd en dus zijn we uiteindelijk een beetje op tijd gaan eten op Piazza Santo Spirito, waar één van mijn favoriete restaurantjes ligt (die van de ravioli met truffelsaus, gnocchi met gorgonzola en peer, en spaghetti alle vongole met meer venusschelpjes dan pasta :P ) . Mam ging eigenlijk voor de truffel ravioli, maar die was er niet :O !! Oh nee, dat is toen dan de lunchkaart geweest!! Maar ach, spaghetti alle vongole is nooit verkeerd :P . En ze vond het inderdaad ook heel lekker! Ik heb op de gok een gnocchi gerecht gepakt en kreeg toen een mooi bord met gnocchi en grote rivierkreeften. Super lekker allemaal! ’s Avonds hebben we, een beetje laat maar toch wel toepasselijk, gezellig Valentine’s Day gekeken ;) .

Op zondag toch maar eens de wekker gezet, om half 10. Zijn met de bagage van mam naar het station gelopen, tussendoor nog een laatste keer wat winkels in geweest en hebben toen even nagedacht wat we zouden doen die laatste uurtjes. Zijn uiteindelijk uitgekomen bij Fortezza da Basso en hebben daar over een leuke rommelmarkt geslenterd. Leuke snuisterijen bekeken en daarna samen geluncht op het station. Jeetje en wat is die tijd gevlogen zeg! De dagen waar zo weer voorbij, maar wat was het gezellig!! Om half 3 mam weer uitgezwaaid toen ze met de shuttlebus naar het vliegveld vertrok. Ciao! Tot volgende maand!
Mijn bus naar huis kwam nog lang niet, dus ben ik maar naar huis gelopen. Wilde onderweg boodschappen doen, maar toen bleek de Coop dicht te zijn.. Neee… Even wat gerommeld thuis en toen maar eens met de bus naar een andere supermarkt gegaan. Tegen half 6 was ik eindelijk terug en om kwart na 6 stond Elles voor de deur. Hebben lekker Zweedse gehaktballetjes van de Ikea en bijbehorend sausje en frietjes en salade gegeten (yummie!!) en muffins na :) . Hadden ons heel warm aangekleed en zijn om 8 uur naar het voetbalstadion vertrokken. Nadat we daar vroegen naar onze ingang werden we compleet naar binnen geëscorteerd. Handig zeg, zo langs de rij :P . We waren een waar lopend doelwit zo met onze wapperende blonde haren, net een catwalk daar beneden in het stadion met iedereen die op je neerkijkt en van alles naar je roept :P . Uiteindelijk met een grote beker cola een beetje aan de zijkant van het ultra’s vak (waar we eigenlijk plaatsen hadden, maar daar zat het al helemaal vol) een plaatsje gezocht. Woehoew!! Fiorentina – Internazionale!! Het was een heel spannende en leuke wedstrijd. Tsja, helaas doet Wesley Sneijder niet meer mee bij Inter, maar El Hamdaoui kwam er wel weer in bij Fiorentina. Fiorentina deed het weer heel goed. De meneer die achter ons zat pakte van blijdschap bij het tweede doelpunt onze schouders beet toen hij was aan het juichen. Hihi wat een gezelligheid. Na een uitslag van 4-1 voor Fiorentina (dat tegendoelpunt werd toch volkomen genegeerd) en verkleumde gezichten liepen we weer voldaan richting huis. Zi was er ook met haar vriend, maar we besloten allemaal lekker warm naar huis te gaan in plaats van elkaar in die drukte te zoeken. Onderweg kwamen we talloze scootertjes met juichende jongens met spandoeken en sjaals tegen en er stond meteen een hele file van auto’s met paarse vlaggen vanaf het stadion. Forza Fiorentinaaaa :) !

Maandag weer les van 13-19u. De les van Benjamin viel best mee, na zijn kwaadheid de week ervoor tijdens zijn lage beoordeling op de evaluatiemeeting. Zijn les was duidelijk al wat verbeterd na onze suggesties. ’s Avonds heb ik weer even geskyped met thuis, was natuurlijk al zo lang geleden dat ik iemand gezien had :P . Wel raar hoor, toen mam kwam moest ik echt omschakelen van Engels naar Maastrichts, toen Elles kwam weer van Maastrichts naar Nederlands en daarna weer naar fulltime Engels. Ik begon echt van alles door elkaar te gooien. Ohja, op maandagavond, na aandringen van Danilo, eindelijk eens A Single Man gekeken; de film van Tom Ford. Jeetje zeg, wat een somberheid. Heeftie niet voor niets in zijn depressieve periode toen hij zelfmoord wilde plegen geschreven. Maar ach, wel mooi hoor. Heb nog wel wat traantjes gelaten ;) . Mooie mannen wel, in die film :P .

Gisteren hadden we weer fijn een dagje vrij. Ohh wat heb ik ervan genoten. Na te hebben uitgeslapen, en een eitje te hebben gebakken ben ik fijn richting centrum gelopen. Onderweg bij OVS een mooi peplum topje gekocht dat ik al met mam gezien had, maar ze toen niet in mijn maat hadden. Daarna nog een leuk kettinkje en supermooie zwarte leren broek gescoord. Wat een geslaagde dag :D . Op weg naar het station heb ik nog eventjes wat Italiaans kunnen oefenen toen een man naar de tramhalte vroeg. Begon toen ook over dat ik mooie ogen heb (blehhh), waar ik vandaan kom en hoe ik heet. En vroeg toen maar meteen of ik geen koffie met hem wilde gaan drinken (of morgen, of de dag na morgen?). Pfff jeeeeetje zeg, alsie nou 15 jaar jonger geweest was heel misschien..??!!

Vandaag weer de interessante les van Oostenrijke Johannes. Hij liet zelfs een filmpje in het Nederlands zien :) . Jeeehhh das ook weer eens wat anders, dat ik iets kan verstaan wat de rest niet kan. Daarna hadden we 3 uur pauze en dus ben ik met Katrín op het station een aantal treinkaartjes gaan kopen voor een schooltripje morgen (waar naartoe volgt wel in de volgende blog, hihihi :P ). Hebben ook nog wat nagedacht over een opdracht die we samen moeten doen voor Danilo en om 14u hadden we een nieuwe les. Fashion Business Administration van meneer Marco Crisci. Een erg leuke man. In een powerpoint ter introductie had hij wat regeltjes opgesomd. Één ervan ging over op tijd naar de les komen. Hij zei dat hij zelf altijd 10-15 minuten eerder al in het lokaal is, en dat we als dat niet het geval is zijn vrouw moeten vertellen dat hij van haar hield :P . Haha die man heeft humor. Eenmaal weer thuis kwam ik buur-buur-buurman Gianluca tegen met één van de schattigste hondjes die ik ooit heb gezien. Het donzige bolletje nestelde zich wat tegen mijn voeten aan en liet zich rustig aaien. Oohhhhh wat een schaaaaaaatje!! En zo zaaaaaccchhtt!! :D Hmmm wat fijn toch, La Dolce Vita ;) .

A presto! ...
Baci xxx.

  • 21 Februari 2013 - 13:36

    Mamma Marjon:

    Mijn commentaar moet hier staan:
    :) :) :)
    We hebben het inderdaad samen erg gezellig gehad!
    Je andere avonturen zijn ook weer erg leuk, dus op naar de volgende.

  • 21 Februari 2013 - 17:11

    Sophie:

    Klinkt wederom heerlijk! Ik ben benieuwd naar je schooltrip, je houdt het zo wel spannend:D. Hier in Amsterdam zowaar een lenteachtig weekje met o.a. Mary's vejaardag!
    Liefs en blijf genieten van la dolce vita :)

  • 06 Maart 2013 - 20:50

    Daphne Van Dongen:

    Ja mam, het was inderdaad erg leuk! Het ging zo snel voorbij :) Maar erg gezellig geweest.

    Hoi Sophie! Haha ja, de schooltrip staat er nu in ;) . Ah wat heerlijk, een lenteachtig weekje gehad! Wij hier ook, maar dat is alweer voorbij helaas. Kuskus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 37187

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: