Occupato, occupato, occupato e il tempo vola - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Occupato, occupato, occupato e il tempo vola - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Occupato, occupato, occupato e il tempo vola

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

13 Februari 2013 | Italië, Firenze

Ciao di nuovo a tutti!

Come stai? Qui tutto è buono :) . Dat is alweer lang geleden zeg!! Mijn laatste blog dateert al van een maand geleden en ik heb werkelijk nauwelijks tijd gevonden de afgelopen weken om mijn nieuwe belevenissen te vereeuwigen hier. Heel irritant eigenlijk. En ook vreselijk dat we al meer dan een week in februari zijn! Jeetje waar is 2012 ineens gebleven. Het lijkt al zo lang geleden dat het Nieuwjaar was en Michelle me kwam bezoeken. Op de zondag dat ze weg was zat ik alweer ’s middags met een groepje te werken aan een opdracht voor de Fashion Trademarks les van vrijdag. En toen kwam er in het café ineens het liedje ‘Dat komt door jou’ van Guus Meeuwis in het Italiaans voorbij! Wat zijn wij Nederlanders toch meesters in het stelen van liedjes..

En toen begon de tweede lesweek. Alles was alweer anders omdat er minder lessen waren; sommige hadden we in de eerste week afgesloten met een eindpresentatie of toets. Was erg benieuwd naar mijn cijfer voor de Italiaanse toets, want vond het van mezelf toch erg knap dat ik een heel verhaal over Viktor & Rolf had neergepend. En ik had zelfs een woord voor trouwjurk bedacht dat me heel plausibel leek, toen ik over de V&R trouwjurk van prinses Mabel schreef: ‘Vestita matrimoniale’. (Het bleek uiteindelijk ‘abito di sposa’ te moeten zijn.. klinkt inderdaad ook niet onlogisch :P maar mijn versie is ook heel mooi!). Hahahahaha en als je mijn versie googled, blijkt het ‘gekleed bed’ te betekenen ontdekte ik net. Denk dat meneer Luigi Oldani de strekking van het verhaal wel heeft begrepen want ik had een mooie 28/30 als einduitslag voor Italiaans :D . Joepie! Mooi zo op papier, maar het vloeiend spreken lukt nog steeds niet.. Op dinsdag in die tweede week begon Giulia erover dat het leek alsof ze een spook in huis had omdat er ineens een plas water midden in het appartement lag ’s ochtends. Nou, ik had pas een spook gehad die afgelopen nacht! Om een uur of 6 schrok ik wakker, een fractie van een seconde voordat ik een hard klap hoorde en even later iets omlaag hoorde vallen in mijn kamer. Schrok me dood! Dacht dat het kabaal ergens buiten was, misschien nog wat vuurwerk, want dat is hier nog lang afgestoken. En dat door de dreun iets binnen omlaag viel. Vond het niet zo belangrijk dus ging maar weer slapen. ’s Ochtends kon ik niet ontdekken wat er nou gevallen was, dus had het me misschien ingebeeld en was bij de buren gebeurd. Maar, toen ging ik me aankleden.. Kastdeur open.. boem.. bedolven onder mijn kleren. Hmmm ’s nachts had mijn plank het begeven. Met een klap was hij gebroken en was alles omlaag gekletterd. Aha! Hoezo, je kan nooit teveel kleren hebben.. Een beetje gestresst alles op mijn bed gestapeld en maar naar de uni gegaan. ‘s Middags hadden we een nieuwe les: Fashion Writing. Dat leek me erg leuk, aangezien schrijven toch een hobby van me is (ook al te zien aan al mijn verhalen hier :P) . De les was ontzettend interessant en leuk. De lerares, Roberta Panzanelli, heeft in LA gewoond, spreekt dus goed Engels en is een ontzettend enthousiast klein propje dat zwaaiend met haar armen en rinkelende armbanden rondloopt. Ontzettend leuk mens. Ze is heel grappig en kan goed vertellen. Dat belooft wat! Toen we pauze hadden schoof Katrín me iets toe dat ze me beloofd had: Ijslandse chocolade! Iedereen hier weet dat ik van chocolade houd :P en dus had ze me beloofd chocolade van thuis mee te brengen omdat die heel anders is. Dat kun je wel zeggen! Dit had ik nog nooit gezien! Chocolade met stukjes drop erin!! :O Heel bijzonder hoor :P .

Verder die week hebben we een guest lecture gehad van een fotograaf (niet al te boeiend..). Op vrijdag zouden we onze opdracht voor Fashion Trademarks moeten presenteren (het ging over het merk Enrico Coveri. Heeft enige niet-Italiaan/-Florentijn hier ooit van gehoord??!! Deze man (oké, hij leeft niet meer) heeft hier zelfs een heel Palazzo in Florence), maar aangezien die les weer eens uitliep door al het geklets van de lerares en de veel te uitgebreide presentaties van de andere groepjes hoefden we nog niet te presenteren.. pff al dat werk voorlopig voor niets.. Na de les vroegen de Italiaanse meisjes aan Katrín, Zi en mij of we soms mee naar de bioscoop wilden. Sarah wilde graag naar Cloud Atlas in de Fulgor bioscoop. Maar zoals in zoveel Italiaanse bioscopen draaide de film daar alleen in een Italiaans nagesynchroniseerde versie… Het leek hun leuk om het ons te laten proberen. Zi en ik lieten ons overhalen en zo zaten we ’s avonds met z’n 5-en te kijken naar een erg gecompliceerde film met o.a. een Tom Hanks, Ben Whishaw en Halle Berry die Italiaans spreken.. Tja.. dat Italiaans was in het begin nog grappig. Vooral omdat je weet hoe die acteurs in het echt klinken en de Italianen daarvan echt geen idee hebben. Halle Berry met een ‘blanke’ stem?? Grappig :) . Maar na een tijdje ook een beetje vermoeiend. De film was van zichzelf al moeilijk genoeg en valt totaal niet binnen mijn gebruikelijke interesses. Maar natuurlijk leuk om eens mee te maken.

De week erna ging alles weer zijn gangetje. Iedereen begon weer te wennen aan het schoolritme en we waren al druk bezig met werken aan allerlei projecten. Op dinsdag hadden we weer de leuke les van Alvise en weer een belachelijk makkelijk toetsje. Toen we net pauze hielden midden in de les ging er ineens een luid alarm af, heel irritant geluid, en werden er allemaal mededelingen omgeroepen (alleen in het Italiaans, ook heel handig..) over dat er een probleem was met het beveiligingssysteem, dat iedereen zo snel mogelijk het gebouw moest verlaten en er vooral geen paniek gecreëerd moest worden. Nouja daar kan ik me niet zo druk om maken. Mijn bezittingen zijn veel te belangrijk. Samen met wat anderen heb ik rustig mijn spullen ingepakt en mee naar buiten gesjouwd. Daar kwam de rest van de uni de trappen afgestormd. Na een minuut of 5 konden we alweer naar binnen want er was niets aan de hand. Toen we lunchpauze hadden ging ik een kwartiertje voor het einde naar het toilet. Hoorde ineens wat stemmen en dacht dat er mensen stonden te wachten dus ik haastte me een beetje. Maar toen ik buiten kwam bleek er niemand te zijn. Na goed luisteren bleek het weer het alarm en de automatische stem op de gang te zijn! Super irritant zeg. Zi en Katrín hadden mijn spullen al ingepakt en even later stonden we met massa’s andere studenten weer buiten.. Deze keer duurde het langer en wat was het ineens koud! Brrrrr… 20 minuten later mochten we eindelijk weer naar binnen. Fashion Writer Roberta die net was gearriveerd had het tafereel wat verbaasd bekeken en toen maar een sigaretje opgestoken :P .

Op woensdag hadden we weer een uitstapje, joepie :D. Alweer richting Pitti Immagine! De week ervoor was de Bimbo-versie. Kinderkleren dus. Niet bepaald interessant voor ons. Maar die week was er Pitti Immagine Filati (stoffen). Het viel wat tegen. Had gehoopt meer inspiratie op te doen voor onze projecten en meer dan alleen maar gebreide stoffen te zien. Na een uurtje of 2 zijn we met een groepje met een pendelbus naar een vintage indoor market gegaan die die week was opgezet in het beroemde mode-evenementen gebouw Stazione Leopolda. Ohh we waren even in de hemel beland! Heb fantastische Chanel jasjes (nog steeds rond €800), Valentino jurken, Prada jurken, Gucci tassen, Pucci jurken en nog veel meer moois door mijn handen laten glijden. Wat ontzettend verleidelijk om daar iets te kopen! Maar dat hebben we toch maar niet gedaan..

Op vrijdag konden we eindelijk onze fan-tas-tische opdracht over Enrico Coveri presenteren. Een merk dat zwaar gefaald heeft; dat was wat minder interessant dan kijken naar bijvoorbeeld een presentatie over Versace met een bijna naakt en heel smakelijk mannelijk model op het einde van de powerpoint :P . Sahil was helemaal enthousiast over die laatste dia van het project van zijn groepje. Maar nee, hij valt toch echt nog steeds niet op mannen ;) . ’s Avonds gingen Sarah, Zi en ik lekker eten bij Giulia. Na pufpuf, hijghijg, al die verdiepingen naar haar zogenoemde ‘bird’s nest’ te hebben beklommen ploften we neer om wat te knabbelen en kregen daarna echt heerlijke groenterisotto en een aardappel-wortel-pompoen ovenschotel voorgezet. En toen het toetje! Die middag was ik met Sarah in het middagzonnetje richting huis gelopen aangezien ze nu in de buurt bij mij woont. Samen hadden we wat boodschappen gedaan en iets lekkers gekocht voor die avond. Sarah had heerlijke bladerdeegplaatjes met poedersuiker (iets heel Florentijns, ben alleen de naam weer vergeten) gekocht en ik iets dat volgens haar hier gegeten wordt met carnaval. Ik vond dat mijn dingen eruitzagen als mini-oliebollen en Sarah zei al dat je ze ook in het groot had. Het zakje ging ’s avonds open… en die geur!! Italiaanse oliebollen? Met carnaval? Ik nam een hapje en.. inderdaad! Italiaanse oliebollen!! Ohhh hemels! Wat had ik die gemist; was ze vergeten te eten toen ik thuis was met kerst. Deze Italiaanse versie kan absoluut aan de Nederlandse tippen. Wat een nostalgie :) . Wonderbaarlijk..

Op zaterdag moest ik weer aan de bak met mijn Mid-Term project groepje en op zondagmorgen zat ik om 10 uur met Ana te werken aan ons Trend Forecasting project. Ik kreeg toen ook een berichtje van Giulia of we soms zin hadden om die middag de trein naar Livorno te pakken, er een strandwandeling te maken en er een hapje te eten. Het weer was die dag inderdaad werkelijk prachtig! Strakblauwe lucht en zonneschijn. Maar tegen de tijd dat iedereen beschikbaar was zou het een beetje krap worden, dus besloten we uiteindelijk een wandeling naar de kerk San Miniato al Monte te maken. Giulia, Sarah en ik liepen in de hitte (uiteindelijk maar zonder jas) alle treden op naar dit prachtige uitzichtpunt naast Piazzale Michelangelo. De kerk is niet super speciaal; afgezien van weer een glazen kistje achterin (weer een opgebaarde heilige??) met de botten van de heilige erin :O . Maar het uitzicht buiten vanaf de trappen is werkelijk prachtig! Wat is Florence toch mooi en wat zijn we toch gelukkig om hier te kunnen wonen! :) Een beetje verderop in de rozentuin troffen we Zi, die onze berichtjes een beetje laat gelezen had. Met zijn 4-en zijn we terug naar beneden gewandeld en hebben heerlijk gebak gegeten in een leuke lunchzaak. Zijn door een oud deel van de stad teruggelopen. Het leek bijna op het Parijse Montmartre, met zijn kleine straatjes. Eenmaal terug in het centrum van Florence zijn we nog naar een paar boekenwinkels gegaan waar Sarah heen wilde. Hebben ons verdiept in wat modeboeken en zijn uiteindelijk om een uur of 7 terug naar huis gelopen. Wat een heerlijke dag!

Op maandag tijdens de les van Benjamin ging het over Forecasting. Hij vroeg iemand of hij nog wist wat hij twee jaar eerder op die dag aan het doen was. Natuurlijk weet niemand dat precies meer. Maar ik wel! 28 Januari 2011, de dag dat ik terugvloog van Wenen naar Nederland na een fantastisch semester in die geweldige stad! Niet te geloven dat dat alweer 2 jaar geleden is :( . Dat betekent dat mijn tijd hier ook alweer half voorbij is :( . Heel veel genieten dus de komende tijd!! :P
Ohja en toen kwam er toch ineens het nieuws dat onze Bea troonsafstand gaat doen! Nou nou tranen met tuiten natuurlijk :P haha. Die dag toevallig ook nog bedolven onder de complimentjes over Nederland door wat klasgenootjes die dat weekend naar Amsterdam waren geweest. Hoe is het toch mogelijk dat iedereen het zo fantastisch vind.. Emily durfde zelfs de uitspraak te doen dat ze het zelfs mooier vond dat Parijs :O . Wow, sprakeloos; die heb ik nog nooit gehoord. Veronika vroeg wel nog of er nog meer in Nederland is behalve Amsterdam (serieus? Is dat echt een vraag??). Want ze zou graag eens terug willen en had vanuit de trein ont-zet-tend mooie velden met bloemen gezien :O . Tja, wat denk je zelf.. Ze waren echt allemaal in de veronderstelling dat Amsterdam zo’n beetje heel Nederland is en ik vast heel erg dicht daar in de buurt woon.. *Zucht*.

Toen we dinsdag weer heel saai aan ons project zaten te werken kwam er ineens een meisje naar me toe: “Ben jij Nederlands?” . Hoe is het mogelijk :O . Ze vertelde me dat ze ook aan Polimoda een master studeert sinds oktober en dat ze me al vaker gezien had en dacht dat ik Nederlands ben en er ook nog een ander Nederlands meisje rondloopt. Wat toevallig zeg :) . (Zie ik er trouwens echt zo Nederlands uit :O ??) Toen ze weg was en ik met Katrín weer verder ging aan ons project, werd ik even heel kwaad op mijn laptop omdat hij niet deed wat ik wilde. Tja, een gevecht aangaan met je laptop betekent toch meestal dat hij wint en jij verliest :P . Sloeg er eens hard op met als enige resultaat dat mijn vinger wat pijn deed. Nouja jammer dan. Even later, Katrín: “Daphne, your finger is bleeding!” . Oh.. Mijn nagel helemaal doormidden gescheurd en bloed erlangs. Auwauw. Stomme laptop ook :P . ’s Middags was er ook nog eens een hevige hagelbui in Florence, alles zag wit. Wat een dag.. :P Op woensdag hadden we onze eindtoets voor de les van Aki. We wisten niet zo goed wat we ervan moesten verwachten, dus ging hij in het begin van de les nog even langs alles wat we de afgelopen maanden gedaan hebben. En de toets viel toen echt tegen :O .. Poeh wat een vragen. En wat een onzin soms ook, zo subjectief! ‘Wie zette de androgyne trend?’ A) Lady Gaga B) Andrej Pejic (Remember? Dat mannelijk model van de Hema bh-reclame. Prachtig persoon) C) [een naam die ik niet eens kende] D) alle bovenstaande. Serieus? Wat is dat nou voor vraag?? Wat kun je daar nou mee?? Een beetje teleurgesteld droop iedereen af en gingen we weer verder met ons project voor deze les. Totdat mijn aandacht getrokken werd door een front van Loren, Emily, Jannat, Veronika tegenover Leniza. Oeps. De eerste echte ruzie in de klas? Het bleek dat de Russinnen (zoals gewoonlijk) en nog een paar anderen echt overduidelijk hadden zitten spieken met gsm’s en aantekeningen naast zich. Super irritant en oneerlijk natuurlijk, dus kwam er een ruzie over en gingen zelfs mensen het met de leraar bespreken.. Tja. Wat een gedoe. Die middag maar fijn verder gewerkt aan ons project en ’s avonds toen ik thuis kwam fijn verrast met een leuk kaartje van pap & mam (en Bounty) uit Duitsland, waar ze met zijn 3-en op skivakantie waren. Oh wat mis ik de sneeuw!

De dag erna waren er nog steeds mensen geïrriteerd door het spiek-voorval en toen was er ook nog ergernis bijgekomen over een projectje dat sommige mensen hadden moeten maken voor de decaan omdat ze een onvoldoende voor zijn toets hadden gehaald. Danilo (zal hem in het vervolg maar bij de voornaam noemen, aangezien hij toch een van onze meest besproken personen is) had een heel oneerlijke beoordeling gegeven aan sommige mensen hiervoor. Inderdaad, dat was volkomen waar. Zijn overduidelijke favorieten hadden een ontzettend hoog punt en hun partners voor het project een net-voldoende. Hoe kan dat nou, als je een project met z’n 2-en maakt? En ja hoor, hij maakte het alleen nog maar erger door Jannat die ernaar ging vragen “jaloers en afgunstig” te noemen en de hele klas die avond een ontzettend lange (Danilo-style genoemd :P) mail te sturen over dat we kinderachtig en oneerlijk zijn en nooit aan hem mogen twijfelen etc... En zo zijn de eerste spanningen binnen onze groep geboren.. Pff moet die man nou werkelijk echt áltijd álles verpesten en zich overal mee bemoeien?

Die donderdag hadden we door een wijziging in het rooster les tot 8 uur ’s avonds :O . Onze leraar had het even over Linda Evangelista, één van dé topmodellen aller tijden. Maar nee hoor, o.a. Sahil, Jannat en Veronika hadden nog noooit van haar gehoord! Hoe is het mogelijk!! Eenmaal klaar liep ik met Zi ’s avonds terug naar huis. We zagen toen op het stationsplein een hele hoop vogels rondcirkelen. Het zag er heel onheilspellend uit. Zi greep mijn arm beet en was helemaal bang. Ze is ervan overtuigd dat er iets ergs gaat gebeuren :P. Zou de wereld dan toch vergaan? Tja, een week eerder was er een aardbeving geweest aan de rand van Florence (veel klasgenoten kregen ongeruste berichtjes van thuis) die sommige mensen hebben gevoeld en woensdagavond was er weer een geweest. En dan die hevige hagelbui! En die vogels! Later die avond stuurde ze ons een krantenartikel dat zei dat er dit jaar een grote aardbeving gaat plaatsvinden in midden-Italië. Dankjewel, Zi :P .

Op vrijdag hadden we uiteindelijk geen les :P want de lerares kwam al een half uur later en toen bestookten we haar de rest van de les met allemaal vragen over het mid-term project. Hebben heerlijk kunnen werken aan ons project :) . ’s Avonds had ik een heerlijk rustig avondje; stilte voor de storm. De nieuwe Anna Karenina-film gekeken. Ben nu helemaal verslaafd aan films kijken online nu ik eindelijk een goede website heb. Had er binnen een week al 5 gekeken :) . Verder die avond nog ontdekt dat Beyoncé op de Super Bowl-presentatie een jurk van onze Olcay Gulsen aanhad!! Prachtig :D . De rest van het weekend stond weer in het teken van werken aan de 2 grote projecten. Op zaterdag zaten we weer bij café Curtatone te werken. De leuke ober stond bij de bar toen ik binnenkwam. Ik kreeg een enthousiaste “Buon Giorno!”, big smile en behulpzaam gebaar naar waar de rest van mijn groepje al zat. Ook Loren zat er te studeren. Toen we even later allemaal thee besteld hadden kwam hij heel lief allemaal schoteljes met koekjes brengen (en nee, dat is hier helemaal niet gebruikelijk: ‘koekje erbij’). Hahaha alleen kregen Loren en ik steeds lachjes toegeworpen en meer koekjes dan de rest :P . Hahaha handig zeg, dat gaat er wel in ;) . Heb hier al de bijnamen Miss Chocolate en Cookie Monster verworven :P . Op zondag zat ik weer met Katrín en Jannat te werken in het café. En wat hoorde ik ineens! Nederlands? Nee, de muziek was toch Engels eerst.. Soundhound aan. Bleken ze er een liedje van Djumbo te draaien! Hoe is het mogelijk.. :P Tijdens de lunch heb ik een giga bord quattro formaggi pasta weggewerkt. Heerlijk! En ‘s avonds was het dan eindelijk het moment van de week waar we zolang naar hadden uitgekeken! De 47e Super Bowl!! :D Had om kwart voor 11 met Sarah afgesproken om samen naar het centrum te wandelen en na 11 uur druppelde iedereen een beetje het Hard Rock Café binnen. Er liepen wat cheerleaders rond en wat Florentijnse rugbyspelers in tenue. Ze mochten wat poseren voor foto’s en de cheerleaders deden wat duffe dansjes. Om 10 voor half 1 begon het dan eindelijk. Er werden al grote schotels met nacho’s overgoten met kaas, vlees en groenten neergezet. Kregen allemaal een flesje bier erbij en het werd gezellig :) . Na een paar keer uitleg over de spelregels door wat klasgenoten snapten we ongeveer wat er zou gaan gebeuren. Maar toch.. ! Toen de teams voor het eerst keihard tegen elkaar aan klapten schrokken we toch :O . Oei, wat ging dat er hard aan toe!! Het was even wennen, vooral omdat het een nogal chaotische sport is, maar ik vond het na een tijdje toch erg boeiend. En daar kwamen de schotels met allerlei gefrituurde hapjes (uienringen, kippenpootjes, kippenstaafjes, gehakthapjes etc.) en sausjes en bakken met frietjes. Yum!! Aanvallen! Het eten ging er in no-time doorheen. Intussen vermaakte ik me ontzettend met het kijken naar de Super Bowl en alle enthousiaste aanwezigen in het café. Vanaf het begin was het al duidelijk dat de meeste mensen voor de San Francisco 49’ers waren; maar ik was na 15 minuten al fan van de tegenpartij, de Baltimore Ravens. Jeetje zeg wat een angstaanjagende grote mannen in het zwart. Maar, mijn vrouwelijke klasgenoten en ik waren het er wel over eens dat de spelers van 49’ers veel knapper zijn :P . Ook niet onbelangrijk natuurlijk. Het was heel spannend en de tijd vloog voorbij! In het begin zagen we er nog een beetje tegenop toen we bij de uitleg hoorden dat de Super Bowl 4 uur duurt!! In de grote pauze kwam er voor iedereen een bord met giga hotdog met ook nog gekruid gehakt erbij op het brood, veel saus, frietjes, kippenpootjes en sla. Ohhh! Wat een schranspartij zeg die hele nacht! Maar wat was het heerlijk :) . Iedereen was dolgelukkig en giechelig als kleuters om het feit dat we om half 3 ’s nachts zo’n grote borden met lekkers voorgezet kregen. Beyoncé’s optreden in de halftime show, nog even met de rest van Destiny’s Child, was werkelijk spectaculair! Iedereen maakte foto’s, zong de liedjes mee en begon enthousiast te klappen. Het was echt een super nacht! En toen kwamen de Italiaanse cheerleaders zichzelf weer voor schut zetten, cherrem… Het waren vrij jonge meisjes en de aanvoerster was een vrij potige dame die wat onbehouwen heen en weer hopste. Ze wisten niemand in de zaal enthousiast te krijgen, in plaats daarvan moest iedereen er maar wat om lachen. Maar naarmate ze vaker het podium beklommen of ergens in de zaal een of andere cheer deden werd het zwaar irritant.. Tja dat was wat minder geslaagd. Op naar de tweede helft! Het was amper weer begonnen en de zwaar verliezende 49’ers kwamen net op dreef, toen de stroom in het stadion uitviel :O . Neeeee!!! Intussen kregen wij chocoladetaart, die we samen met een fles champagne (die respectievelijk een belachelijke €40 en €43 kostten!!) aan Loren hadden gegeven voor haar verjaardag. Het was de beste chocoladetaart die ik ooit in mijn leven heb gegeten! Echt o-ver-heer-lijk!! :D Maarja, toen was de stroom in het stadion nog steeds uit. Het zou 15 minuten duren, maar die waren ook al voorbij. Er waren intussen al een aantal klasgenoten afgedropen. Het was al zo laat en we werden een beetje moe en hadden de dag erna gewoon les; dus besloten Sarah en ik ook maar samen terug te lopen. De Ravens hebben inderdaad gewoon gewonnen! Woehoeww! Helaas is het online niet terug te zien, dus kan ik het einde helaas niet meer bekijken. Maar ik vind het een fantastische sport en zal er zeker nog eens naar kijken! Topnacht! Ohja, dit is ook wel even leuk; vooral even bekijken: http://animal.discovery.com/tv-shows/puppy-bowl/videos/puppy-bowl-ix-highlights.htm : schatjes van hondjes die de Super Bowl eens even dik overdoen ;) .

Op maandag gingen we weer druk verder met les en werken aan de presentaties. Op dinsdag hadden we de allerlaatste test en les van leuke leraar Alvise. Het waren deze keer 90 meerkeuzevragen, ja dit is nu zelfs een uitdaging als je gewend ben aan een stuk minder. Maar 2 foutjes, hoppa dit vak ook weer klaar. Ook nog 28/30 voor een ander vak binnen; iedereen begint de puntentelling hier een beetje erg gemakkelijk te vinden.. ’s Middags bij Roberta van Fashion Writing waren er weer eens interessante discussies; over van alles en nog wat. En hèhè, eindelijk zijn er eens mensen met dezelfde mening als ik: Birkenstock’s zijn vreselijk lelijk, ongepast en onhip. Maar aangezien Italianen en hun stijl best wel tegenvallen, kan ik er schijnbaar toch genoeg verwachten deze zomer op straat.. Verder vond ik het weer grappig dat he-le-maal niemand de naam van ontwerper Walter van Beirendonck kan uitspreken :P . En ohja, inderdaad, sorry mensen, Italianen vallen qua stijl echt tegen. Iemand durfde dat te zeggen in de les, tot lichtelijk ongenoegen van de Italiaanse meisjes. We zijn het er allemaal over eens dat mannen hier veel beter gekleed gaan dan vrouwen! Laatstgenoemden gaan rustig met joggingbroek en sneakers over straat..

Woensdag was er dan eindelijk de eerste presentatie: Trend Forecasting. Ik was al helemaal kapot van al dat werken aan presentaties en studeren.. pff.. We moesten als eerste groepje. Was eigenlijk wel fijn, want daarna konden we fijn 2 en een half uur rustig zitten kijken naar de rest. Het ging heel goed. Leraar Aki die ook als Trend Forecaster werkt en hierover veel presentaties geeft gaf ons het beste compliment dat we konden krijgen: “I would be confident to show this presentation to La Rinascente” (luxe Italiaans warenhuis)! Die middag en avond het midterm project zover afgemaakt. Katrín en ik zaten vaak met z’n 2-en te werken en zitten sowieso vaak samen te lunchen, dus was Danilo al komen vragen op dinsdag of we soms samen wilden werken voor het eindproject. Nou, prima :) . Niet dat dat nou hetgene is waar ik op dit moment al aan wil beginnen te denken.. Uiteindelijk was ik net als op dinsdag om half 10 thuis..

En de dag was gekomen! Afgelopen donderdag hadden Jannat, Katrín en ik ons alledrie mooi aangekleed met zwarte jurkjes. Hebben nog even wat gestresst met de laatste puntjes op de i zetten en even alles oefenen. We waren als voorlaatste groepje en het was een erg lange zit.. Er kwamen al allerlei goede presentaties voorbij en er werd geen pauze houden.. En dan duurt de middag (15u-19u) lang.. Om kwart na 6 waren we eindelijk aan de beurt. Het ging goed. Katrín was ontzettend zenuwachtig van tevoren en ging overal aan twijfelen. Maar alles ging echt super. Ja, we waren wat dingen vergeten te zeggen; maar ach, dat kan niemand weten. Het was verder weer heel typisch: Danilo zat onbeschoft de hele middag te kletsen met Alvise, liep soms gewoon de klas uit, zuchtte regelmatig heel overdreven en gooide dan zijn hoofd op tafel en deed alsof hij sliep; Bini liep om 6 uur de klas uit “omdat zijn trein vertrok”… Jeeeeezus zeg; waar slaat dat allemaal op. Iedereen was geïrriteerd. De onbeschoftheid. Waarom staan we daar dan allemaal ons best te doen als de helft van de leraren niet eens luistert.. Oei en toen kwam de laatste presentatie, na ons. Dat was iets dat ik nog nooit heb meegemaakt. Bij de eerste dia’s kwam gesproken tekst uit de speakers, over het merk dat ze bedacht hadden. Dacht toen nog dat het een grapje was. Maar nee hoor, de hele presentatie was van tevoren opgenomen en werd ter plekke afgespeeld terwijl de 3 groepsleden fijn aan de kant stonden toe te kijken. Mijn mond viel open van verbazing. Hoe is het mogelijk? Dit is gewoon niet eerlijk. Iedereen doet zijn best om een goede presentatie te geven en dan staan er ineens 3 mensen heel relaxed een beetje naar hun eigen ingesproken presentatie te luisteren.. Slechte keuze sowieso; het was ontzettend saai omdat er natuurlijk totaal geen beweging en interactie was. Halverwege luisterde niemand meer, en ja het was een echte afgang.. Poeh vermoeiende dag; maar: de presentaties zaten erop :D !! Feestje!!! Ben met Jessia, Giulia, Katrín, Sarah en Zi gaan eten bij een Japans restaurantje. Het was overheerlijk. Daarna een groot deel van de klas getroffen bij onze vaste bar, Volume. Het was heel gezellig :) . Wat een vrijheid. En ook leuk iedereen weer eens te zien en spreken; voelde alsof we allemaal weken langs elkaar heen hadden geleefd. Ook leraren Johannes en Danilo (natuurlijk moet hij er weer met z’n neus bovenop zitten..) waren van de partij. Lekker gênant; binnen no-time waren een paar mensen dronken.. Jannat ging vol op haar gezicht en kon bijna niet meer opstaan voor de neus van Johannes. En Danilo heeft Venetia van de grond moeten rapen. Tja.. en toen was Alessandra over haar toeren omdat ze voor het eindproject gekoppeld is aan Ade. En geloof me, niemand wil met Ade samenwerken. Ze had die middag al zichzelf en haar groepje voor schut gezet met totaal achterlijke opmerkingen tijdens de presentatie en Danilo meent dat ze waarschijnlijk doordraait en het einde van de master niet haalt (lekker professioneel trouwens om zoiets te zeggen..). Na een paar uurtjes hielden we het voor gezien en wilden we alleen nog maar slapen en slapen.. Met Sarah naar huis gelopen. Oh hemels; de schoenen gingen uit. Had van 10 uur ’s ochtends tot kwart na 1 ’s nachts op mijn hooggehakte laarzen rondgewandeld. Heb ik in ieder geval meteen mijn been- en bilspieroefeningen voor de komende tijd gedaan :P .

Op vrijdag na de les hebben Zi, Sarah, Giulia en ik lekker een stukje langs het water in de zon gelopen en ijsje gegeten. Yummie, cheesecake en witte chocolade met pistache :D . Daarna nog wat met Sarah door het centrum gewandeld en samen boodschappen gedaan. Eenmaal thuis weer eens met Carol gekletst en ’s avonds heerlijk in mijn bedje film gekeken :D . Op zaterdag eindelijk weer eens uitgeslapen. Verder wat opgeruimd, boodschappen gedaan en aan deze blog begonnen. Jaja, ik doe hier al een paar dagen over! ’s Avonds weer iets waar ik me al lang op verheugd had! Chinees Nieuwjaar!! Zi had ons 2 maanden geleden al uitgenodigd om dit samen met haar te vieren. Ze had overheerlijk voor ons gekookt! Ze had 6 Chinese gerechten bedacht, maar ze niet allemaal kunnen maken omdat het al zo ontzettend veel was! Het was echt heel gezellig. Sarah, Giulia, Katrín, de twee Italiaanse flatgenoten van Zi en een nichtje van één van hen waren er. Later kwamen nog de nieuwe (Italiaanse!) vriend van Zi en ook Alessandra erbij. We hebben ontzettend lekker gegeten. Sarah had voor allemaal heerlijke gebakjes als toetje gezorgd. Ik had 2 flessen spumante meegenomen, waarmee we fijn het nieuwe jaar ingeknald hebben :) . Later zijn we nog naar een Irish pub gegaan. Het was heel gezellig. Met de jongens nog wat gekletst (half Engels, half Italiaans) over voetbal. Nederland is zelfs hier legendarisch :P . Zi heeft nog een hele tirade gehouden tegen de dronken pubeigenaar die ons een beetje bot verplaatste omdat ze gingen poetsen. Een geslaagde avond ;) .

Op zondag was het weer prachtig weer. Tijd om iets leuks te doen dus! Ben met Giulia en Sarah naar de vintage markt gegaan bij Santo Spirito. Ontzettend leuke dingen hebben ze daar. Heel interessant om er eens rond te neuzen. Heb uiteindelijk twee prachtige zijden shawls gekocht :D . Daarna in een soort oud en hip boekenwinkeltje warme chocomel gedronken. Met z’n 2-en hadden ze bedacht me te koppelen aan één van Zi’s huisgenoten en ze bleven er maar over vragen :P . Haha dat was nou niet helemaal mijn plan. Na deze heerlijke dag hadden we weer gewoon les gisteren, wetende dat in andere landen en zelfs nabijgelegen steden hier flink carnaval gevierd werd.. Enkele klasgenootjes waren zondag zelfs naar het carnaval in Viareggio geweest. Tussen de 2 lessen door lekker een cappuccino en muffin gehad in een café; om het af te leren. De afgelopen weken waren gevuld met KitKats en ander lekkers tussen het werken door. Zi vroeg 's middags langs haar neus weg dat ik toch dezelde leeftijd heb als haar huisgenoot. Jaaa... dussss?? Nou, het is nu allevier hun missie geworden :P . Hebben inmiddels het punt voor de grote presentatie terug: 25/30. En 27/30 voor een andere, oude presentatie. Later deze week is een discussiemiddag over van alles en nog wat en ik merkte van onze Duitsers dat ze het niet helemaal eens zijn met de hoge punten voor iedereen vergeleken bij henzelf (zelf zijn ze toch echt wel meer waard).. tjaa.. het zal me benieuwen. Ohja en dan was er natuurlijk het nieuws van de Paus die met pensioen gaat .. en de bliksem die even later insloeg in de Sint Pieterskerk :P . De Italianen denken al aan een complot, aangezien de Paus grote invloed heeft en de verkiezingen volgende week plaatsvinden. Het zal me benieuwen, al deze typisch Italiaanse aangelegenheden :) .

Vandaag hadden we een toets voor Fashion Trade Marks en die ging goed; erna zijn we fijn koffie gaan drinken. Ben toen met Zi en Giulia naar een Chinese supermarkt geweest. Wilde wel eens weten waar Zi al dat lekkers haalt. Oh, fijn! Heb goede noedels, sojasaus en kool gekocht :D. Heb vanavond heerlijk gegeten! En zo is de tijd de afgelopen weken ontzettend hard voorbijgegaan. Niet te geloven dat het alweer half februari is. De rest van deze week is alweer vol gepland met allemaal leuke dingen, ik heb er zin in!!

Alla prossima volta! Io tenervi sempre aggiornati!
Baci! :)

  • 13 Februari 2013 - 10:31

    Mindy:

    Wow lang verslagje, maar was natuurlijk ook al een hele tijd geleden. Wat maak je veel mee, lessen klinken erg boeiend! Veel plezier met je mama deze week. Liefs

  • 13 Februari 2013 - 11:27

    Daphne Van Dongen:

    Hihi wat leuk Mindy dat je het al gelezen hebt! Ja, maak inderdaad genoeg mee; zullen binnenkort weer eens bijkletsen, dan hoor ik ook hoe het met jou gaat :) . Dankjewel, dat gaat wel lukken! Kus!!

  • 24 Februari 2013 - 14:25

    Mamma Marjon:

    LEUK, LEUK alweer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 37196

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: