Ricordi di Firenze - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Ricordi di Firenze - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Ricordi di Firenze

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

06 Augustus 2013 | Nederland, Maastricht

Ciao! Hoi!

Het is alweer meer dan een maand geleden dat ik uit Florence vertrok! En wat is die tijd omgevlogen! Weet nauwelijks meer wat ik allemaal gedaan heb. Vooral veel bijgeslapen, van het verrassend mooie weer genoten en moeten wennen aan deze stad.

Nu nog even mijn allerlaatste blogje schrijven met tips voor iedereen (inclusief mijzelf) die nog eens het mooie Florence wil bezoeken. Want wat ik mis ik alles: mijn mooie ruime appartement, mijn dakterras met uitzicht op de heuvels links en rechts, de leuke buren en alle Florentijnen, het heerlijke eten in de supermarkt, mijn straat met alle leuke winkeltjes, de wandeling van mijn appartement naar het centrum, slenteren door de vele straten in de stad, de lessen op Polimoda, het uitzicht vanaf Piazzale Michelangelo, de heerlijke gelati, de prachtige Italiaanse taal overal om je heen, mijn gezellige klasgenoten en vriendinnen, het heerlijke klimaat, en natuurlijk het relaxte levenstempo van de Toscaners.

Als je voor het eerst in Florence bent moet je eigenlijk de Capitoolgids van Florence + Toscane meenemen. Er staat per wijk een goede wandelroute in. Je kan ze makkelijk achter elkaar lopen, beginnende net boven het centrum, in de buurt van Piazza San Marco. Daarna zigzag je via Piazza San Lorenzo, Piazza del Duomo en Piazza della Signoria via Ponte Vecchio richting Palazzo Pitti. Zo heb je binnen ongeveer 2 uur de meeste highlights al gezien.

Sowieso op de to-do lijst:

- Beklimmen van de Duomo
- Slenteren over Ponte Vecchio
- De luxewinkels in Via Tornabuoni bekijken
- Gelato eten! (Gelateria Venchi is een aanrader; net als de meeste andere zaken trouwens)
- De tuinen van Palazzo Pitti bezoeken
- David en de andere standbeelden bekijken op Piazza della Signoria
- De bekende houten-spulletjes-winkel Bartolucci bezoeken
- Uiteten bij 13 Gobbi of CentoPoveri voor lekker lokaal eten tussen een mix van echte Florentijnen en goed geïnformeerde toeristen
- Voor het beste Japanse eten ga je naar Banki Ramen
- Hierna ga je een heerlijke cocktail drinken bij Le Murate
- Wandelen in de Santa Croce wijk
- Wandelen naar en het uitzicht bewonderen vanaf Piazzale Michelangelo!
- De Santissima Annunziata kerk bezoeken
- Shoppen bij o.a. OVS, Kiko, Promod
- De vele vintagezaken afstruinen
- Naar de zondagse rommelmarkten gaan
- De oude parfumeriezaak in een kloostergebouw Officina Profumo Farmaceutica di Santa Maria Novella bezoeken
- Armbandjes en tassen kopen op de San Lorenzo markt
- De vele lederwinkels bezoeken
- Naar een voetbalwedstrijd gaan ;)
- Een drankje doen op het dakterras van La Rinascente
- De beroemde Bistecca Fiorentina eten
- Uiteten of iets drinken op Piazza Santo Spirito (gezellig iets drinken kan ook zittend op de trapjes voor de kerk)
- Aperitivo doen! (het leukste bij Bar Kitsch nabij Piazza San Marco)
- Het Uffizi bezoeken
- Doelloos door de vele straatjes wandelen, je komt altijd op mooie plekken uit. Zo vind je ook de leukste winkeltjes, gezelligste terrasjes, beste restaurantjes en mooiste gebouwen
- Met de trein goedkoop andere Toscaanse plaatsen bezoeken
- Met de bus Fiesole bezoeken

En dan volgen er eigenlijk nog veel meer dingen; te veel om op te noemen! Alles aan Florence is de moeite waard!

En dan zijn er sowieso zaken die nog op mijn eigen to-do lijst staan en waarvan ik weet dat ze nog een bezoek waard zijn:

- De Medici-kapellen bezichtigen
- Palazzo Pitti bezoeken (ik heb alleen de tuin gezien)
- Gucci museum
- Fotografie museum Alinari aan Piazza Santa Maria Novella
- Veel mooie kerken bezoeken
- Het archeologisch museum bezoeken
- De villa’s van de Medici-familie net buiten Florence bezoeken
- Voor de zoveelste keer van het uitzicht genieten op Piazzale Michelangelo. Het ziet er altijd anders, maar toch even mooi uit!
- En natuurlijk ’s morgens, net als de lokale bevolking, in één van de veeeele koffiebarretjes als ontbijt een espresso en croissant (in het Italiaans: 'brioche') nuttigen

En ook hier zijn er waarschijnlijk weer veel meer bezigheden op te noemen die ik toch echt een keer gedaan moet hebben. Sowieso zou ik teruggaan naar mijn oude buurt. De straat richting mijn appartement, Via Vincenzo Gioberti, ligt vol met leuke winkeltjes. Hij sluit mooi aan op straten die meteen naar het centrum lopen. Vooral rond Santa Croce liggen veel leuke winkels.

En dan nog als laatste wat kenmerken van de Florentijnen/ Toscaners:

- Ontzettend gastvrij
- Erg aardig en beleefd
- Niet altijd even goed gekleed
- Ze lopen je altijd in de weg
- Zijn erg relaxed en hebben een rustig leven
- Vooral de ouderen spreken best een woordje Engels
- Vinden buitenlanders interessant en willen je graag helpen als je iets niet kan vinden
- Knopen snel een praatje met je aan en zijn altijd nieuwsgierig naar waar je vandaan komt
- Hebben een leuk dialect waarin de c als een soort h wordt uitgesproken
- Houden erg van bellen, ze lopen overal met hun gsm aan hun oor
- Zijn vaak erg luidruchtig; maar wel op een leuke, lachende manier
- Ze houden van lekker eten; in de supermarkten, op de marktjes en in restaurants kun je dan ook de heerlijkste lokale lekkernijen krijgen
- Drinken altijd en overal koffie
- Houden erg van zoetigheid; de etalages van de vele Pasticcerie zien er zeer smakelijk uit

Eigenaardige mensen, maar wel het aardigste volk dat ik ooit heb ontmoet.
Verder is Toscane landelijk bekend om het beste klimaat van Italië en ook het mooiste zonlicht, dat in de zomermaanden alles goud kleurt. Behalve Florence zijn er nog veel meer prachtige steden en dorpjes te bezoeken. Alles aan Florence en Toscane is mooi. Het is een heerlijke plek om te wonen. Je merkt al snel niet meer dat je de taal niet helemaal beheerst en uit een heel andere cultuur komt. Het is makkelijk je er thuis te voelen en nooit meer weg te willen.

Hopelijk kom ik er snel weer en kan ik mijn collectie leren armbandjes van de San Lorenzo markt weer aanvullen, er ook een mooie leren of vintage designer tas aanschaffen, mijn favoriete Chanel-knoop ketting in één van de vintagezaakjes kopen en op zoek gaan naar zijden sjaals op de zondagse vintagemarkten. Daarna een lange wandeling langs de rivier Arno met een gelato in mijn hand, kijkend vanaf één van de bruggen naar de zonsondergang en dan een flink bord pasta of pizza met een glaasje wijn.

Ik heb een fan-tas-tische tijd gehad in het prachtige Florence en zou die 9 maanden zó overdoen! Ik heb er leuke vriendinnen, geweldige herinneringen en mooie souvenirs aan overgehouden. En het was weer een genot deze blog voor iedereen, inclusief mijzelf, bij te houden. Voor meer tips over Florence kan je natuurlijk altijd bij mij terecht, ik kan hier nog uuuren over vertellen ;) .
Hopelijk tot een volgende blog… :P !


Italia, Toscana, Firenze: a presto!
Ti amo! Grazie :)

  • 27 Augustus 2013 - 13:14

    Mamma Marjon:

    Ook bij deze laatste blog wil ik natuurlijk reageren.
    Ik merk en zie aan alles dat je genoten hebt van je tijd in Florence.
    Doordat wij, in die tijd, ook een paar keer in Florence zijn geweest kan ik me dat heel goed voorstellen.
    Leo heeft trouwens tijdens onze eerste vakantie in Toscane al gezegd, "Hier in Florence wil ik wel wonen".
    Misschien moeten we net zoals na je studie in Wenen, een keer samen terug.
    Maar ik weet zeker dat jij er wel komt!!!
    X <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 37190

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: