Settimane di vacanze e l'addio - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Settimane di vacanze e l'addio - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Settimane di vacanze e l'addio

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

05 Juli 2013 | Italië, Firenze

Ciao cari lettori!

Deze keer helaas de blog geschreven vanuit Nederland. Ohoh wat ging dit hele avontuur snel voorbij! Maar ik wil jullie toch niet mijn 2 laatste Florentijnse weken onthouden.

De woensdag 2 weken geleden dat ik de laatste blog schreef, ging ik inderdaad mijn laptop even resetten. En dát lukte zelfs niet!! Snapte echt niet wat er aan de hand was! Aaarghh die laatste 2 weken in Florence had ik zoveel tijd om van alles te regelen met mijn laptop en foto’s en nog een laatste blog te schrijven! Maar helaas, ik kreeg hem echt niet meer aan de praat. Geen foto’s overzetten, televisieseries en films meer kijken dus.. :( Heb me er maar bij neer moeten leggen en weer de hele dag van de zon genoten.

Op donderdag om een uur of 1 's middags is Carol vertrokken. Heb nog eventjes van tevoren met haar en een vriend van haar het appartement geïnspecteerd en de laatste spullen meegegeven. Even uitgezwaaid en toen was de rust wedergekeerd :) . Heb eindelijk het hele appartement goed gepoetst, allemaal rommel opgeruimd, was gedaan en de koelkast en vriezer georganiseerd. Fijn zeg, de hele boel voor mezelf :) . Ben daarna tevreden weer op mijn terras neergeploft. Binnen liep de temperatuur al op tot boven de 30 graden! I.v.m. de gecrashte laptop heb ik maar een tijdschrift gelezen en later wat tv gekeken op mijn gsm. Gezellig tot ’s avonds laat buiten in de frisse lucht gezeten.

Op vrijdag heb ik weer lekker de hele dag buiten gezeten. ’s Middags ben ik begonnen met me een beetje op te tutten en heb mijn haren eens gekruld. ’s Avonds ben ik met Giulia, Sarah en Jessica bij Osteria Santo Spirito gaan eten vanwege het vertrek van Giulia de dag erna. Het was heerlijk en heel gezellig! Hebben allemaal verschillende toetjes besteld en ze op tafel uitgespreid en verdeeld. Toen kwam Zi ook nog, net op het goede moment haha. En later kwamen Alessandra met haar broer en vriendin er nog bij. Hebben wat te drinken gekocht en toen nog een hele tijd, helemaal in stijl, op de trapjes bij de Santo Spirito kerk gezeten. Iedereen vond mijn gekrulde haren erg leuk, dus dat wordt een leuke nieuwe stijl nu ik toch meer tijd heb ’s morgens ;) . Afscheid genomen van Giulia en toen met Sarah naar huis gewandeld.

Op zaterdag heb ik binnen nog wat verder opgeruimd en verder weer wat zitten lezen. Fijn om eindelijk tijd te hebben om die hele stapel tijdschriften van de afgelopen maanden een beetje weg te werken. Ben voor de laatste keer echt boodschappen gaan doen. Aahh, Coop Supermercato, ik ga je missen! Lekker eten daar in Italië! :) Verder zal ik de laatste week de koelkast en vriezer moeten leegeten. Er lag nog zoveel in van Carol en mij!! Hoeveel spullen je door de tijd heen verzamelt zeg! Heb mijn haren die middag weer gekruld :) en ben om half 7 met Sarah op een terras in de buurt gezellig wat gaan drinken. Hebben bijgekletst en mensen gekeken. ’s Avonds heb ik weer fijn thuis gezeten en tv op mijn gsm gekeken..

Op zondag ben ik natuurlijk weer buiten gaan zitten, fijn om eindelijk echt zomerweer te hebben! Ook al vinden sommigen het veel te warm om ook maar iets te gaan doen… Heb ’s morgens nog een beetje in mijn deuropening gezeten omdat het niet zo warm was, maar ’s middags werd het weer bloedheet! Even omgekleed en weer van het terras genoten :P . Heb toen meteen mijn stoeltjes en tafeltje op het terras en de vloer gepoetst. Na liters water en afwasmiddel overal overheen gegooid te hebben vond ik het wel weer mooi geweest en ben gaan douchen. Om half 8 stond Sarah voor de deur. Hebben samen salade gemaakt en hebben toen gezellig op het terras vis gegrilld en in het ondergaande zonnetje zitten eten :) . Daarna zou ik als toetje mijn befaamde Nederlandse pannenkoeken maken. Heel fijn, Carol had nog een zakje bosvruchten achtergelaten en ik had nog vanillesaus. Het werden heerlijke bosvruchtenpannenkoekjes met suiker en vanillesaus. Smullen!! :D Om een uur of 10 zijn we richting het plein in de buurt gelopen waar we een week eerder aperitivo gehad hadden met de rest. Er was een kleine boekenbeurs. Hebben wat rondgelopen en zijn toen maar met een cocktail op het terras neergeploft. De rest was erg laat. Pas na half 12 kwamen Zi, Nicola, Alessandra en haar broer en vriendin ook erbij. Hebben gezellig nog een tijdje wat zitten drinken en kletsen. Daarna moesten we helaas afscheid nemen van Alessandra, die de dag erna vertrok :( . Ze had nog cadeautjes voor ons bij zich, die we de dag erna als ze thuis was pas mochten open maken. Wat lief! En toen zag ik dus alweer één van mijn vriendinnetjes vertrekken! Sarah en ik hadden het er al over dat we mooi in lijn met het beroemde verhaal ‘And then there were none’ allemaal geleidelijk verdwenen…

Was zondagnacht laat thuis, dus heb op maandag maar weer lekker een beetje uitgeslapen. Aahhh de laatste week was begonnen! :( Ben weer buiten gaan zitten. Wilde alle zonuurtjes en laatste fijne momenten in mijn geweldige appartement meepikken. Helaas was het een beetje fris buiten. Heb mijn balkon opnieuw een beetje gepoetst en de gril schoongemaakt. Weer een paar tijdschriften uitgelezen en wat muziek geluisterd. ’s Middags begon het ineens erg grijs te worden. En daarna volgde ook nog regen en onweer!! :( Neeeee hoe is het mogelijk! Ben maar gaan douchen en zou daarna eigenlijk met Jessica en Sarah ergens een hapje gaan eten. Maar het regende zo hard en het was de feestdag van de patroonheilige van de stad, San Giovanni, dus misschien was alles wel dicht. Heb dus uiteindelijk maar thuis gegeten. Een stuk later klaarde het buiten op en om half 10 ben ik toch nog de deur uitgegaan. Vanwege de feestdag werd er ’s avonds vuurwerk afgestoken op Piazzale Michelangelo. Het beroemde Calcio in Costume/ Calcio Storico (gekostumeerd Florentijns voetbal) was ’s middags helaas ook al afgelast vanwege het vieze weer. Gelukkig was het ’s avonds lekker fris buiten en ging het vuurwerk gewoon door. Het werd aangeraden vanaf Ponte Santa Trinita te gaan kijken. Achteraf gezien snap ik heel goed waarom al mijn buren buiten stonden toen ik wegging, vanaf onze balkons had je waarschijnlijk fantastisch zicht, aangezien we uitkijken op Piazzale Michelangelo… Om 10 uur was ik bijna bij de brug en barste het vuurwerk los. De harde knallen denderden door de oude straten. Het was zooo mooi! Erg indrukwekkend! Het was ontzettend druk en iedereen riep “ooh” en “aah”. Het heeft meer dan een halfuur geduurd. Tijdens de grand finale vond Zi me eindelijk. Hebben nog even nagepraat en zijn toen door het centrum gaan wandelen. Het was lekker fris buiten en gezellig druk vanwege het mooie vuurwerkspektakel. Hebben ergens een ijsje gekocht en nog een rondje gelopen. Daarna ben ik weer naar huis gewandeld omdat de laatste bus al weg was.

Op dinsdag ging de wekker voor de verandering vroeg. Om 9 uur stapte ik braaf de bus in richting centrum. Zi bleek weer eens erg laat te zijn. Dus ben ik maar een rondje gaan lopen en winkels gaan kijken. Om een uur of 10 troffen we elkaar eindelijk bij het Uffizi, hét museum van Florence! Dit is zo’n museum dat je echt bezocht móét hebben als je toch in Florence bent, en dat had ik nog steeds niet gedaan. Na wat heen en weer geloop vonden we de rij waar we in moesten gaan staan. Wat een ingewikkeld gedoe, met al die mensen die van alle kanten komen. Eenmaal in de rij hoorden we dat we meer dan een uur moesten wachten, maar we konden duurdere kaartjes kopen en dan zo naar binnen. En inderdaad, wat extra geld armer maar al 15 minuten later liepen we het Uffizi in. Het is een mooi, oud gebouw. Na een tentoonstelling rond oude pentekeningen en iets over de adellijke Florentijnse familie de’ Medici kwamen we in een lange gang uit. Het plafond was mooi beschilderd, de muren hingen vol met portretten van alle leden van de oude de’ Medici familie en er stonden oude Romeinse beelden. De eerste zalen naast de gang stonden en hingen vol met allemaal Christelijke schilderijen en andere kunststukken. Na een tijdje werden we melig en konden we alleen nog maar grapjes maken over de vaak erg lelijk kijkende Christuskindjes en alle ‘Madonna met kind’-schilderijen. Eindelijk was toen het moment daar. Mijn favoriete zaal! Gedeeltelijk gewijd aan de fantastische schilder Botticelli! Eindelijk eens schilderingen van mensen die er realistisch en knap uitzien. En natuurlijk grote favoriet De Geboorte van Venus. Iedereen stond ernaar te staren. Prachtig! Ook La Primavera hing er. Zo mooi! Was erg blij deze schilderijen eindelijk eens in het echt gezien te hebben! Hierna volgden nog wat zalen met wat Christelijke schilderijen en oude Romeinse beelden. Uiteindelijk lijkt het allemaal op elkaar; maar standbeelden uit de oudheid blijf ik altijd interessant vinden. Na nog een hele hoop van dit soort kunstwerken en lange gangen bewonderd te hebben kwamen we uit bij het dakterras en restaurant. Prachtig, je kon goed naar de toren van het naastgelegen Palazzo Vecchio kijken en zag een stukje skyline boven de muur van het terras uit. Helaas mocht je niet helemaal tot aan de muur lopen, dus veel uitzicht was er verder niet. Na wat laatste foto’s gemaakt te hebben in de inmiddels bloedhete middagzon gingen we weer naar beneden. Daar kwamen we nog een paar zalen met buitenlandse schilderwerken tegen. De meerderheid was gewijd aan de Nederlandse meesters! Leuk om sommige bekende werken hier in het echt tegen te komen. Na nog een hele ronde te hebben gelopen kwamen we in de museumshop uit. Gigantisch zeg. En ja hoor, daar wassie dan. Heb eindelijk een mooie poster van mijn geliefde schilderij, 'De Geboorte van Venus', gekocht. Na al het moois in de winkel te hebben bewonderd zijn we lekker op een terras om de hoek gaan zitten. Heerlijke broodjes en een salade geknabbeld en koffie na. Dat hadden we wel verdiend na 3,5 uur in het Uffizi. Maar blij dat we eindelijk geweest waren. Zijn daarna een hele ronde in de stad gaan maken voor allemaal dingen die Zi en ik nog wilden kopen voordat we weg zouden zijn. Ben ook nog met haar mee geweest naar de Cartier winkel omdat ze iets moest navragen voor familie. Ahh mooi allemaal zeg! Echt zo’n zaak die je normaal gesproken niet binnen zou lopen. Hebben aan het eind van de middag nog een ijsje gekocht en even over de San Lorenzo markt geslenterd. Toen de winkels en markt dicht waren probeerden we Jessica en Sarah over te halen voor een dinertje. Dat lukte helaas niet, dus besloten we dan maar met ons 2-en te gaan. Jess en Zi hadden laatst een geweldig Chinees restaurantje ontdekt met echt lekker eten. Nou, dat moest ik natuurlijk ook uitproberen! Ik liet Zi van alles bestellen. Leuk, het is gebruikelijk dat je gerechten deelt! Je bestelt allemaal verschillende gerechtjes en die worden dan in kommetjes met opscheplepels op tafel gezet. En het was heerlijk! Hebben een noedelgerecht met vis gehad, koolsalade, rijst en een rundergerecht. Yum!! Gezellig met onze eetstokjes zitten prullen en naar alle Chinese mensjes om ons heen gekeken. Wat een geslaagde dag :) .

Op woensdag heb ik ’s morgens lekker getut en me daarna naar het station gehaast waar ik Jessica zou treffen. Ze zou op donderdag vertrekken en wilde graag op lunch trakteren. Natuurlijk gingen we naar het Chinese restaurantje want de avond ervoor had ze er niet bij kunnen zijn. Weer kwamen de lekkerste noedel- en rijstgerechtjes op tafel. Iets later schoof ook Zi aan. Hebben weer lekker over alles en iedereen kunnen roddelen (zeer geliefde bezigheid van Jessica :P ) en een hele hoeveelheid kommetjes met lekkers leeggeschraapt met onze stokjes :) . Hierna zijn we weer een hele ronde door de stad gaan maken op zoek naar leuke laatste aankopen. Zi heeft een paar mooie stiletto’s gekocht voor bij de jurk die ze de dag ervoor gekocht had met mij; voor een bruiloft. Ook slaagde ze meteen voor leuke sandaaltjes. Jessica hebben we van het shoppen af moeten houden. Ze koopt altijd veeeeel te veel en had waarschijnlijk al gigantisch overgewicht in haar beide koffers.. Rond een uur of 6 ben ik naar huis gegaan om daar nog even wat was te doen en me op te frissen en beetje om te kleden. Om een uur of 9 was ik braaf bij Piazza Santa Maria Novella. Had een beetje laat doorgekregen dat ons tafeltje in het restaurant die avond uiteindelijk een halfuur later gereserveerd was. Heb dus maar een tijdje genoten van alle langswandelende toeristen en een Capoeira demonstratie op het plein. Om half 10 trof ik Sarah bij restaurant Trattoria dei 13 Gobbi. Zij had het schijnbaar ook te laat gehoord en daar maar een halfuur rondgehangen. En ja hoor, natuurlijk kwamen Zi en Jess zoals gewoonlijk zelfs toen nog te laat.. Na een wat ijzige sfeer en evengoed nog lang wachten op onze tafel, schoven we om kwart na 10 toch nog gezellig samen aan tafel. Niks uitzonderlijks, om half 11 worden er vaak nog nieuwe tafeltjes gevuld in restaurants. Hadden erge honger, dus na een paar minuten was ons broodmandje al leeg :P . De ober kwam meteen een nieuw mandje met allemaal andere soorten brood en deeghapjes brengen; aardig zeg. Ik heb heerlijke Vitello Tonnato gegeten, ook weer eens wat anders. Tot slot wilden we per se de beroemde cheesecake hebben waarvan we een paar maanden eerder al zo gesmuld hadden. Maar helaas, die was om onduidelijke redenen die avond niet gemaakt. Maar de mevrouw die hem maakte had wel andere taart gemaakt. We besloten deze en nog 3 andere toetjes te bestellen en hebben weer fijn alles gedeeld. Italiaanse toetjes: hemels! Het was dus uiteindelijk nog een erg geslaagde avond. Zijn nog even met Jessica mee geweest naar haar appartement omdat ze wat spullen had die ze Zi en Sarah mee zou geven. Had het appartement nog nooit gezien. Groot zeg!! En ze woonde er helemaal alleen!! Wow :P . Die ‘paar spullen’ bleken zakken vol kleren, eten, boeken en toiletspullen te zijn. Heb even aan haar 2 ingepakte koffers gevoeld. Werkelijk loodzwaar! En dan had ze die middag nadat ik naar huis was toch nog een hele zak vol kleren gekocht ergens. Aarrgghh, Jess!! Over een paar uurtjes, om 4 uur ’s nachts, zou de taxi haar al komen halen. Tja, succes ermee! Heb met Sarah op mijn hoge hakken de zakken richting haar appartement gesjouwd. Kwamen onderweg zelfs nog Karla, Ana en Loren tegen. Leuk om ook nog even andere mensen te zien nu iedereen weg aan het gaan was. Uitgeput kwam ik tegen 2 uur thuis.

En toen was het al donderdag!! Ohjee ik moest bijna zelf gaan denken aan het inpakken van mijn koffer!! :( Ben ’s middags met de bus naar het station gegaan en ben toen richting Zi gelopen. We hadden afgesproken voor een ijsje bij haar favoriete en erg beroemde ijszaak De Medici bij haar in de buurt. Heerlijk huisgemaakt ijsje gegeten. Daarna de stad in gelopen. Ze had een zak winterkleren bij zich die ze aan de kerk wilde geven omdat ze te zwaar waren voor haar om mee terug naar China te nemen. Maar de bewuste kerk was dicht.. zucht.. Zijn uiteindelijk een vintagezaak binnengegaan. Ze verkochten alleen maar dure merkkleding, en Zi gaf wat kleren weg die ze thuis in China met een klein eigen label geproduceerd had. Het winkelmeisje was echter zo onder de indruk van Zi’s mooie spullen dat ze de zak zelf graag wilde hebben. Zi was helemaal gelukkig door de enthousiaste reactie van het meisje en blij dat ze van de kleren af was. Tevreden vervolgden we onze weg. Zi moest voor wat familieleden gaan rondkijken bij de luxemerken. Oeh, spannend :) . En dus stapten we even later de Prada-winkel binnen. Na een tripje langs nog o.a. Gucci en Céline kwam ook Sarah. Zijn nog naar o.a. Salvatore Ferragamo, Louis Vuitton, Bottega Veneta en Tod’s geweest. Ohhh, hebben zo’n mooie spullen overal gezien!! Als ik ooit genoeg geld heb… :D

Op vrijdag ben ik zelf nog even de stad in gegaan voor wat laatste dingetjes en heb de stad nog even goed in me opgenomen zo één van deze laatste keren.. Ben later die middag snel naar huis gegaan, spullen opgeruimd, eventjes uitgepuft op het balkon en meteen weer vertrokken. Trof Sarah en haar moeder bij het café van Palazzo Strozzi. Mama Agus was blij me te ontmoeten, aangezien ik binnenkort een weekje bij hun in Sardinië ga logeren. Leuk mensje! Net zo klein en schattig als Sarah. Sprak helaas geen Engels, maar was desondanks erg enthousiast over de ontmoeting :P . Zi kwam even later ook. Hebben genoten van zoooo’n lekkere cappuccino’s! Gezellig even bijgekletst en later afscheid genomen, want het was de laatste keer dat we Zi zouden zien, omdat ze later die avond met Nicola naar Lucca zou vertrekken. Heb daarna nog met Zi een stukje langs Ponte Vecchio en de Arno gelopen. Uiteindelijk ook nog even een laatste ijsje gekocht en wat laatste foto’s samen gemaakt. En toen moesten we toch echt afscheid nemen. Aahhh gekke Zi, ik ga je missen!
Eenmaal thuis heb ik maar eens voor één van de laatste keren weer zelf gekookt en geprobeerd de diepvries wat leger te krijgen. Heb daarna mijn haren fris gewassen, tot midden in de nacht op mijn balkon gezeten en tijdschriften gelezen; genietend van het prachtige nachtelijke uitzicht dat ik heel erg ga missen.

Ben op zaterdag een beetje op tijd opgestaan want ik had nog een laatste wens voordat ik Florence zou verlaten. Om een uur of half 1 ging ik de deur uit. Heb eindelijk eens een wandeling gemaakt naar Piazzale Donatello; een rotonde waar in het midden op een heuvel een Engels kerkhof ligt. Supermooi! Daarna ben ik naar Piazza San Marco gewandeld en heb eindelijk een foto gemaakt van de kerk die nu helemaal uit de steigers is. Het was inmiddels al bloedheet, dus heb fijn in de schaduw staan wachten op de bus. Om kwart na 1 stapte ik dan in de bus richting Fiesole!! Joepie, eindelijk naar het stadje net boven Florence dat gevuld moet zijn met oude gebouwen en opgravingen en een spectaculair uitzicht op Florence biedt. 20 Minuten en heel veel mooie uitzichten onderweg later stapte ik uit op het centrale plein van Fiesole. Al meteen zag ik tussen de gebouwen en terrassen door Florence heel mooi in de diepte liggen. Ik ben maar eens richting de Duomo gelopen, waarvan de toren helaas helemaal in de steigers stond. Heb er een beetje rondom wat straatjes verkend en het uitzicht richting de andere kant van de Toscaanse heuvels bekeken. Ben daarna de andere kant opgegaan. Het liep al snel flink omhoog. Eenmaal bovenaan de heuvel was er een panoramapunt. Prachtig!! Heel Florence was zichtbaar; zelfs vanaf Piazzale Michelangelo, mijn favoriete plekje, heb je niet zo’n goed zicht op de hele stad! Ik kon er nog wel uren naar kijken. Wat mooi! De Duomo en Palazzo Vecchio staken overal trots bovenuit. Heb tevergeefs gezocht naar mijn gebouw, maar heb alleen maar wat kenmerkende straten en gebouwen in de buurt kunnen ontdekken. Heb op een bankje wat geknabbeld en wat water gedronken en geluisterd naar wat oeverloos gezwam van een paar zwaarlijvige Amerikanen. Die kom je tegenwoordig ook overal rondom Florence tegen. Daarna ben ik nog een stukje hoger geklommen, totdat ik bij een kerkje helemaal bovenop de heuvel uitkwam. Voorzichtig ging ik eens bij een open deur kijken. Mooi binnenplaatsje!! Daarna zag ik dat je ook de kerk zelf in kon. Het was er klein en bescheiden en heel erg stil en donker.. Uit nieuwsgierigheid ging ik achterin eens bij een open deur kijken. Je kwam er in een gang vol gouden bokalen en beelden met uitkijk op een nog idyllischer binnenplaatsje. Ahwww echt prachtig!! Een klaterend fonteintje in het midden, bloeiende bloemen, vlinders rondom een bepaalde struik, muurschilderingen en zonneschijn die binnenviel. Er was ook een klein museum. Daar kwam ik de eerste mensen tegen. Het was een missiemuseum over alle contacten die het kerkje had met China en Egypte. Fantastisch; er waren heel veel Chinese voorwerpen zoals vazen, kleren en waaiers tentoongesteld. Daarna volgde de afdeling met een echte mummie in sarcofaag (!), gemummificeerde handen, sieraden en faraobeeldjes. Toen nog een Christelijke afdeling met allemaal gouden spullen en een klein kapelletje. Mooi zeg, dit had ik niet verwacht toen ik het kerkje binnenstapte. En natuurlijk uit ieder raam adembenemend uitzicht op de heuvels rondom.
Eenmaal buiten ben ik nog eens gaan kijken bij het andere binnenplaatsje en de ruimtes erboven die je ook kon bekijken; kleine hokjes waar vroeger gebeden kon worden. Er was ook nog een leuk winkeltje met spullen die de monniken zelf maken, zoals oliën en honing. Eenmaal weer bij het plein beneden ben ik het stadje eens ingelopen. Helaas was vanwege de lange Italiaanse lunchpauze bijna alles dicht. Ik kwam uiteindelijk uit bij een ander panoramapunt. Er lagen ware villa’s met grote hekken eromheen en fantastische dakterrassen die geweldig uitzicht op Florence bieden. *Zucht.. Mooi* . Heb wat straatjes doorgeslenterd en besloot toen toch maar helemaal terug naar de andere kant te lopen omdat een lange zuilengalerij middenin de heuvel al eerder mijn aandacht getrokken had. Met mijn gsm met Google Maps in mijn hand kwam ik uiteindelijk op die plek uit, die het kerkhof bleek te zijn. Wat een ontzettend mooie ligging! Er waren duizenden graven, het was er zo groot! Ben uit nieuwsgierigheid helemaal naar boven gelopen en heb me verbaasd over meeeeeters muur met allemaal graven erin en het prachtige uitzicht van daarboven.
Hierna heb ik nog een ander rondje gelopen in het stadje, langs de oude Etruskische muur en het park met Etruskische opgravingen. Wat een mooi stadje is Fiesole zeg! Echt een aanrader voor wie ooit naar Florence gaat! Tegen half 5 had ik de bus weer terug naar Florence. Daar ben ik de echt allerlaatste souvenirtjes en musthaves gaan kopen en heb alle straten, gebouwen, kraampjes en mensen nog eens goed in me opgenomen. Sarah had helaas geen tijd meer om nog afscheid te nemen, dus deze laatste dag was ik dan ook alleen. Heb ’s avonds nog lekker gekookt en buiten gezeten. De buurman zou misschien nog langskomen, maar was nu nog op stap. Dit was dus mijn rustige laatste avondje. Ik wilde zo lang mogelijk op blijven, om nog maar niet officieel aan mijn allerlaatste dag te hoeven beginnen. Heb alvast wat spullen ingepakt, het appartement gepoetst en lekker lang gedoucht. Ben daarna in bed gekropen om nog wat tv te kijken. Om 10 na 4 kreeg ik een berichtje van de buurman of hij meteen over het balkon kon klimmen om nog even langs te komen. Haha heb ik toch nog een bekend gezicht gezien zo deze laatste ‘avond’. Hebben nog gezellig een uurtje samen gehad en toen werd het al licht buiten!! Helaas, ik moest toch echt aan het laatste nachtje slapen in mijn Florentijnse bedje beginnen!

Op zondag wachtte dan de zware taak van het inpakken. De buurman zou eigenlijk misschien komen helpen, maar die was de deur uit en zou het waarschijnlijk niet halen. Helaas. Heb uiteindelijk de hele middag gespendeerd aan rondrennen door het appartement en allemaal spullen verzamelen. Uiteindelijk heb je toch veel meer rommel dan je eigenlijk dacht te hebben. En wat lagen de badkamer en keuken nog vol met toiletspullen en eten!! Heb mijn koffer een paar keer ingepakt en uiteindelijk maar alle toiletspullen en eten achtergelaten.. Helaas.. Daar gingen mijn favoriete cosmetica en koekjes. En toen maar alles dat achterbleef uitzoeken en in zakjes doen als afval of cadeautje voor de buurman. Heb uiteindelijk vier grote zakken beneden weggegooid en meer dan 10 zakjes naar boven gesjouwd en samen met mijn handdoeken, dekbed, kussen, grill, terrasstoeltjes en –tafeltjes op het balkon voor de buurman achtergelaten die wel wat wilde hebben en het verder zou uitzoeken. Poeh.. Helemaal bezweet heb ik me omgekleed, opgefrist, mijn koffer voor de laatste keer ingepakt en afscheid genomen van mijn appartement. *Snik*, wat ga ik dit prachtige plekje missen! Zo’n ruimtelijk appartement, groot dakterras, leuke buren en fijne buurt krijg ik niet snel meer! Ik trok de schuifdeur voor de laatste keer achter me dicht en ging op weg naar de bus. Ben na een paar haltes uitgestapt en heb mijn grote koffer en handbagagekoffertje meegesleept naar het pand van mijn huurcoöperatie. De sleutels in de brievenbus gegooid en weer terug naar de bushalte. De bus zou pas over een kwartier kopen, dus besloot ik alvast vooruit te lopen. Heb iedere bushalte en de digitale borden onderweg gecheckt en mijn bus bleek toen ook al te laat te zijn. Ben uiteindelijk helemaal naar het station gelopen met mijn zware koffers achter me aan. 5 Minuten voordat de shuttlebus naar het vliegveld zou vertrekken kwam ik helemaal uitgedroogd, ademloos en bezweet op het station aan. Snel buskaartje en een flesje water gekocht en een laatste foto van mezelf met de Duomo laten maken.
'And then there were none'...

Ciao, Florence! Dit was het dan! Ik ga je ontzettend missen. Heb de leukste tijd van mijn leven gehad hier. Bedankt voor de fantastische maanden met interessante lessen, mooie mensen, nieuwe vrienden en deze prachtige stad met de ontzettend vriendelijke inwoners! Ik ga ervoor zorgen dat ik snel weer terug kan komen! En wie weet, misschien zit ik ooit weer op het mooie terras van appartement nr. 19 aan Piazza Nannotti… :)

Eenmaal in de bus kwamen de tranen toch wel een beetje. Trok mijn zonnebril ver over mijn ogen en heb voor de laatste keer een uur lang naar het prachtige Toscaanse landschap gestaard. Eenmaal op het vliegveld heb ik na het inchecken als laatste ritueel mijn laatste Italiaanse Vogue en stuk pizza gekocht. Wat ga ik de vanzelfsprekendheid van de aanwezigheid van Italiaans eten en het lezen van en luisteren naar de Italiaanse taal missen! Om kwart na 9 stapte ik voor de laatste keer het vliegtuig van Pisa naar Maastricht in. Heb een beetje liggen slapen, moe van de lange dag en laatste indrukken. Om 11 uur werd ik opgewacht in Maastricht door mam en Bounty en bij de auto door pap. Bounty was door het dolle heen en pap en mam natuurlijk ook. Ik wat minder :P ..
Thuis nog even wat gezeten en verteld. En toen besefte ik ook echt dat het definitief voorbij was.. :(

De rest van deze week ben ik bezig geweest met maar weer een beetje wennen hier. Aan de taal, het eten en vooral het levensritme en het klimaat! Brrr, wat mis ik de Italiaanse temperaturen en het mediterrane relaxte dagritme. Vanavond lekker weer eens sushi eten en binnenkort maar weer eens wat bekende gezichten hier opzoeken. Doel voor de komende tijd: hard mijn best doen om terug te kunnen naar mijn droomland: Italië. Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van deze blog. Het was leuk om altijd om mijn belevenissen vast te leggen en met iedereen te delen. Ik ga ervoor duimen dat ik snel weer een reden heb om een reisblog te schrijven ;) !!
Binnenkort volgt, net zoals toen ik terug was van Wenen, nog een laatste blog met tips en weetjes voor iedereen die het prachtige Florence eens wil bezoeken.

Bedankt voor het lezen al deze maanden en tot de volgende, laatste blog!!

Molte bacioni e grazie mille!!

  • 08 Juli 2013 - 13:03

    Mamma Marjon:

    *zucht* ... van een mooi verhaal weer. We weten dat je hebt genoten van je studie, de mensen om je heen, je appartement in die geweldige stad Florence, de sfeer en alles wat Italië je te bieden heeft. Je moet zeker weer heel erg wennen hier, dat begrijp ik. Je zegt het zelf al en wij gunnen en steunen je ook daarin: zet je in om te terug te gaan naar Italië. Wij komen dan ook weer om dit alles met jou te delen.
    Dikke poen vaan miech. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 37169

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: