Nazomeren en Oktoberfest! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Nazomeren en Oktoberfest! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Nazomeren en Oktoberfest!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

02 Oktober 2016 | Duitsland, München

Hallo liebe Leute!

Ik ben er weer! Niet te geloven dat het alweer oktober is! Ik zit nog steeds in mijn zomergevoel, maar de herfst is al begonnen! Gelukkig is het hier de afgelopen weken nog heerlijk weer geweest en heb ik volop leuke dingen te doen gehad!

Weer een heeele tijd terug was ik net terug uit New York. Ik had enorm genoten van deze vakantie, maar moest weer flink aan t werk! Op de laatste dag van augustus namen we afscheid van Alison, die ons na een jaar stage gingen verlaten. Ahww.. we gaven haar wat cadeautjes en zaten nog gezellig samen in de laatste lunchpauze. Daarna nog snel wat laatste dingetjes bijwerken en voorbereiden en toen kwam op 1 september mijn nieuwe stagiaire, Meryem! Fijn, weer wat hulp erbij! Als welkom gingen we met het team uit lunchen. We aten lekker hamburgers bij Hans Im Glück aan de overkant. Op vrijdag was deze vermoeiende week weer ten einde. Ik was nog steeds flink moe door de nacht die ik in het begin van de week overgeslagen had terwijl we terugvlogen vanuit New York. Maar Laura had ons allemaal uitgenodigd voor wat drankjes en een stapavondje en ik ging graag mee. Bijslapen kon weer op zaterdag. En dus ging ik op vrijdagavond op weg. In de metro kwam ik Emily tegen. Samen zochten we onze weg naar Laura’s appartement. Gezellig samen we met ook Olga, Alison en een vriendin van L samen op de banken. L had van alles: een grote kom met punch gemaakt en allerlei schaaltjes met hapjes, snoepjes en knabbels. Gezellig! Uiteindelijk gingen we op weg naar Club Ruby; we hadden ons online aangemeld voor hun evenement en konden met flinke korting naar binnen en kregen nog een gratis shotje bij binnenkomst. Voor de rest waren ook de hele nacht twee drankjes voor de prijs van één. Top! Suuuper leuke muziek zeg, echt van alles wat! Op alles was wel mee te zingen en te dansen. Verder veel erg jonge medebezoekers en wat irritante Münchenaren om ons heen; maar ach, wij hadden het enorm naar onze zin! Uiteindelijk waren we allemaal slaperig en moest ik nog via een omeg met 2 bussen terug naar huis, omdat de tram in renovatie is en de metro’s niet meer reden. Even na vieren kwam ik thuis. Heerlijk, eindelijk mijn bed in en eens bijslapen!

In het weekend heb ik heerlijk kunnen bijslapen en wat opruimen en eindelijk mijn koffer uitgepakt. Lekker! En wat was het nog steeds lekker weer hier! Joepie, volop zomer! :)

De volgende week was ik suuuper verkouden. Echt zeker weten van de belachelijk koude airconditioning overal in New York, samen met de ontzettend hoge temperaturen buiten. De hele week zat ik te snotteren en kroop ik direct na thuiskomst onder mijn deken, voor de tv. Achja dat is ook wel eens lekker. Gelukkig vloog de week weer snel voorbij, met wat uitleg hier en daar aan mijn nieuwe stagiaire, mijn dagelijkse chille lunches met collega’s op de comfortabele bank op het werk en het heerlijk zonnige weer. Ik genoot er enorm van om in mijn zwierige zomerjurkjes en met mijn nieuwe New Yorkse sandaaltjes en Stan Smiths aan de voetjes de deur uit te kunnen. Op vrijdag verwende ik mezelf na deze drukke en verkouden week met… sushi! Heerlijk, dit moet mijn nieuwe vrijdagavond traditie worden :P . Ik had laatst herontdekt dat er bij mij in de buurt, op het plein bij Giesing Bahnhof, tussen de supermarkten en andere winkels een Aziatische supermarkt ligt in een hoek. En daar staat op het raam dat je er sushi kan halen vanaf €1. Ik had al eens op internet gekeken en zag dat de zaak hele goede beoordelingen heeft en de sushi inderdaad zo goedkoop is. Ik fietste erheen en bestelde een heerlijke selectie voor zo’n beetje de helft van de prijs die ik er laatst ergens anders voor betaald had! En alles werd vers gemaakt! Helemaal niks ligt er klaar, alles wordt voor je neus gesneden en gerold. Yumm!! Heerlijk zat ik die avond met mijn (overigens super mooi gedecoreerde) bakje sushi voor de tv. Genieten!

Op zaterdag ging ik fijn de stad in voor wat dingetjes. Heerlijk een dagje op het gemak. ’s Avonds had ik afgesproken met Marie-Laure. Gezellig bijkletsen over New York en de afgelopen tijd! Oh en wat was het nog steeds super zomers! Ik deed een fijne maxi jurk aan en ging naar de metro. Toen ik uitstapte bij station Universität, bleek buiten, tussen Odeonsplatz en Siegestor, een straatfestival aan de gang te zijn! Het stond vol met foodtrucks, standjes van hulporganisaties (had iets met vluchtelingen te doen?) en een podium met een DJ waar vandaan grote projecties op het tegenoverliggende gebouw schenen. Wat een feest! Ook de Siegestor werd met grote projecties belicht. Het was er gezellig druk. We liepen een klein stukje over de grote straat en gingen toen een rustige zijstraat in Schwabing in. Hier liggen allerlei leuke barretjes. We liepen een heel stuk en toen aan de andere kant terug, en eindigden bij de leukste bar die we gezien hadden. Super gezellig en druk daar! We dronken lekker een cocktail en hadden weer van alles te kletsen. Uiteindelijk moesten we naar een ander tafeltje verplaatsen omdat er een grote groep binnenkwam. Ter verontschuldiging kregen en ieder een glaasje gazpacho. Die was pittig! Maar ook zo lekker! Wat aardig zeg :) . We liepen uiteindelijk weer een rondje en eindigden toen bij de Universiteitsbar. Daar dronken we nog een laatste cocktail en inmiddels was het al laat toen we naar huis gingen. Een fijne zomeravond :) .

Op zondagmiddag had ik met Giulia afgesproken. Het was weer bloedheet en we wandelden langs de Isar. Gezellig zaten er mensen in het gras te zonnen, waren sommigen aan de wandel met hond of reden anderen langs op de fiets. Na een heel stuk plantten ook wij ons neer in het gras. Lekker kijkend naar het water en iedereen om ons heen kletsten we weer heel wat bij. Het werd snel later en we besloten samen een hapje te gaan eten. We wandelden richting centrum en kwamen in een straat achter mijn werk uit bij een Vietnamees restaurant. Er stond een leuk groot terras buiten. We zaten lekker in de avondlucht te genieten van ons eten. Ik bestelde een soortgelijk gerecht als ik altijd at bij mijn favo Vietnamees in Berlijn. Heerlijk! En ook nog een huisgemaakte limonade erbij, proost!

En toen was weer een nieuwe week begonnen. Op woensdag ging er in de hoofdwinkelstraat een nieuwe winkel open! Reserved! :) Deze winkel kende ik uit Aken en ik had ernaar uitgekeken. Ik had me online voor de nieuwsbrief aangemeld en daarmee een €10 kortingsbon gekregen. Ik ging er vanuit het werk snel heen. Het was er heel druk natuurlijk. Er was van alles te doen. Photoshoot, spelletjes, een make-up stand, een parfumtafel en er gingen mensen rond met dienbladen vol drankjes en hapjes. Leuk! En natuurlijk zag ik ook weer van alles. Na een heeele tijd wachten bij de paskamers ging ik uiteindelijk met een veel te grote (maar mooie) tas met 3 aankopen naar buiten. Fijn, een leuke winkel erbij in München.

De rest van de avond en ook op donderdag rende ik nog druk wat andere winkels in en uit, want… ik had weer een leuk weekendje voor de boeg! Opnieuw op naar Maastricht! Lekker op tijd, even voor half 5 op vrijdagmiddag, reed de trein het station uit. Alles ging deze keer gelukkig goed. Moest 2 keer overstappen en was mooi op tijd, na 22u in Aken. Yves haalde me weer gezellig op van het station. En bij hem thuis has hij heerlijke hapjes gemaakt! Wat een verwennerij :D ! Super gezellig!

Op zaterdag moesten we vroeg op, want we gingen naar… de Efteling! Oh wat had ik me daar al lang op verheugd :D . Alles ging lekker voorspoedig, totdat we echt bij de Efteling aankwamen. En daar stonden we op het laatste stukje een halfuur stil. Pff wat een drukte. Nouja, het was heerlijk zonnig weer en uiteindelijk waren we nog redelijk op tijd binnen. We keken na binnenkomst na de watershow bij Fata Morgana, gingen ook toen deze attractie in en pikten daarna de rest van de dag alle achtbanen mee (behalve de nieuwe, Baron 1889, die die dag een paar keer kapot ging) en zaten ’s middags lekker met een hamburger in het zonnetje. Aan het einde van de dag nog een ijsje en net voor het verlaten van het park nog een oliebol hahahaha. Heerlijk! We hadden gezellig door het altijd mooie park gewandeld, genoten van de zon en snuffelden bij de uitgang nog even door de souvenirshop. Het was echt zo’n ontzettend leuke dag geweest! Ik heb er werkelijk enorm van genoten. Eenmaal thuis gingen we even chillen en toen weer omkleden op pad. We hadden met pap en mam afgesproken bij Kickeneneten, een restaurant in de stad. Gezellig bijgekletst en heel lekker gegeten! Daarna allemaal naar huis. Nog eventjes gezeten en toen waren we toch wel allemaal moe. Poeh deze weekendjes vliegen altijd voorbij..

Op zondag lekker rustig aan. Na het ontbijt (nouja brunch) bracht Yves me naar de stad. Daar ging ik naar de babyshower voor zijn zus. Lekker, high tea bij Teazone! Het was leuk iedereen te zien en het verrassingseffect was goed gelukt :) . Lekker knabbelen van de zoetigheid, bijkwebbelen, babynamen roepen en cadeautjes uitpakken. Gezellig! Helaas moest ik al snel weer weg, maar het was leuk er nog even bij te hebben kunnen zijn. Yves haalde me weer op en bracht me naar Aken. Deze keer waren we heel vroeg daar, om het debacle van vorige keer te vermijden; alhoewel nu op zondag natuurlijk niemand op de weg was. Knabbelden nog gezellig samen iets en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen voor deze keer. Zwaaizwaai uit het treinraampje en daar ging ik weer! Rond half 11 ’s avonds plofte ik weer thuis neer. Fijn. Enorm genoten van dit weekend!

De rest van de week ging weer veel te snel. Wat opruimen, chillen, poetsen, boodschappen en natuurlijk werken. En toen was het donderdag. Na het werk ging ik snel naar huis en even later belden pap en mam aan. Ja, weer bezoek! We sleepten alle bagage (die natuurlijk voornamelijk uit mijn najaarskleding bestond) naar boven en toen ging ik met pap op bezoek naar een parkeerplek. Uiteindelijk zaten we met z’n drieën in mijn studio. Dronken iets en aten frietjes met zuurvlees die mam gemaakt had. Jaa, lekkere verrassing zeg! Daarna een hele tijd bezig geweest met het inruimen van al mijn spullen. Poeh.. bijna weekend!

Op vrijdag lekker met het team tussen de middag sushi gaan halen om alvast het weekend in te luiden. Yum! ‘s Middags lekker om 16u gestopt met werken en naar pap en mam in het centrum gewandeld. Nog wat dingetjes geshopt en daarna gaan eten bij een echte Duitse restaurant haha. Meeega groot, vol met mensen in klederdracht en met allemaal degelijke vleesgerechten op de kaart. Achja, waarom niet eens gaan voor een schnitzel? En dat smaakte natuurlijk ook eens goed :) .

Op zaterdag fijn rustig aan kunnen doen. Nog even langs de supermarkt en daarna tijd om om te kleden! Allemaal in Tracht! Hahaha, ja hoor, de dirndls en lederhose kwamen tevoorschijn. Na ons helemaal correct opgetut te hebben, gingen we op weg naar de Theresienwiese. Jawohl, op naar het Oktoberfest! We liepen met een meute mee richting de ingang. We kwamen aan de overkant van het grote standbeeld dat ik ook bezocht heb binnen. Wat een kermis! Overweldigend! Overal kraampjes met souvenirs / eten en drinken / kermisspelletjes en grote attracties. En dan nog waar het om draait: de grote feesttenten van de bekende brouwerijen. Gi-gan-tisch! Dat zijn geen tenten meer, maar heuse chalets, waar duizenden mensen in kunnen. Fantastisch! Onder strakblauwe lucht en in warme septemberzon wandelden we over het terrein. We gingen even een feesttent in (bleek later dé tent te zijn, die ook steeds op televisie is en waar de promi’s (bekende Duitsers) ook vertoeven). Wat een ongelooflijke grootte en drukte! Mensen zaten hutje mutje aan hun peperdure tafels met Mass Bier (1 liter pullen) en plateaus met eten voor zich. Prachtig versierd en opgebouwd daar binnen en ongetwijfeld heel erg gezellig. Maar toch wel heel erg druk voor ons. We beklommen daarna de trappen bij het monument om het uitzicht te bekijken en zigzagden daarna verder over de rest van de Wiese. Wat een mensenmassa. En de overgrote meerderheid natuurlijk in Trachtenmode! Superleuk! Ik voelde me ook echt mega comfortabel in mijn dirndl. Wat een fijn model jurk! We kwamen langs supergrote feesttenten, de meest prachtig aangeklede bezoekers, spookhuizen, achtbanen die niet onderdoen voor die in een pretpark, allerlei andere kermisattracties en enkele wijnkramen. Verder heel veel bier en dronken mensen. Ik at ’s middags een broodje bratwurst, want ja dat hoort er dan toch ook bij! Pas na 2,5 uur zigzaggen hadden we het hele terrein gezien. Wat een onvoorstelbaar feest! Is inderdaad niet voor niks het grootste volksfeest van de wereld, zoals ik al eerder tijdens de dagelijkse live uitzendingen op televisie gezien had. Nadat we nog een hele tijd genoten hadden van alles wat er te zien was om ons heen, ploften we neer op de trappen bij het monument. Het grasveld rondom was bezaaid met mensen. Ik hoorde later dat dit het soort van ‘dronkemans-veldje’ is. Ik heb inderdaad nog nooit zoveel bewusteloze mensen gezien! Total bewegingsloos lagen sommigen op hun rug op de grond. Ambulances en brancards werden af en aan gereden. Levenloze mensen werden aan de lopende band afgevoerd. Fascinerend en ook een beetje eng tegelijk. We dronken fijn een wijntje ergens bij een zaakje midden in het feestgedruis en bekeken nog even wat langs waggelende groepen bezoekers. Wat een belevenis! Tegen de avond gingen we weer naar huis. Weer omkleden in iets normalere kledij haha en toen op weg naar het centrum. We kwamen uit bij Ocui, waar ik met wat collega’s na het team event gegeten had. Ook nu weer heel gezellig en lekker!

Op zondag alweer de laatste dag met pap en mam. We gingen naar Englischer Garten. Lekker wat rondwandelen. We namen een kijkje bij de city surfers op de Eisenbach rivier en kwamen daarna zowaar een kar met paarden tegen. De authentieke bierkar voor het Oktoberfest! Leuk zeg, ik had wel afbeeldingen van deze kar beladen met biervaten gezien, maar had geen idee waar je er zo eentje echt kon bekijken. Leuk! Daarna wandelden we verder, naar de Chinesischer Turm. Toen we daar aankwamen, was het nog redelijk vroeg; en dus besloten we door te lopen naar het meer. Het was super zonnig en gezellig druk in het park. Bij de eetgelegenheid aan de noordkant van het meer vonden we een leuk plekje. We aten gezellig worst haha en keken uit over het water en de vele mensen om ons heen. Daarna wandelden we weer langs het water en door het park terug. We kwamen zelfs langs het nudistenveld hahaha. Waar natuurlijk bijna alleen maar oude vormeloze mannen vertoefden… Thuis snel de laatste dingetjes ingepakt en toen gingen pap en mam weer weg. Het was gezellig, zonnig weekend geweest! Ik deed een klein dutje want ik was na deze week toch wel moe. Op naar een nieuwe week!

De week begon weer zoals alle andere. Op dinsdag vierden we de verjaardag van Marina. Ze had lekkere cakejes gebakken en we zaten gezellig te smullen. Daarna hadden we onze maandelijkse meeting, die gek genoeg een stuk naar voren verplaatst was in onze agenda’s. Ook waren er ineens een meneer in pak bij, die van het moederbedrijf moest zijn, en onze derde baas, die we eigenlijk nooit zien. Oeioei wat bleek, er werden wat mensen ontslagen. De rest van de week was het wat stil op kantoor. We vroegen ons allemaal af waar ineens iedereen gebleven was. We probeerden er allemaal toch weer iets gezelligs van te maken. Wij blijven als enige internationale team over, dus we hadden het nog druk ook! Moe maar voldaan over alles wat ik gedaan gekregen had, wandelde ik vrijdag om 16u naar buiten. Weekend! Dat hadden we allemaal wel flink verdiend! Ik wandelde door het centrum, shopte wat en keerde tevreden terug naar huis. En natuurlijk sprong ik weer op mijn fietsje om mijn nieuwe traditie uit te gaan voeren: sushi! Heerlijk zeg :D . Ik zat weer gezellig onder mijn dekentje en met een film te smullen van mijn zeer smakelijke sushi die avond.

Gisteren lekker uitgeslapen, want dat had ik deze week toch wel echt nodig. Uiteindelijk lekker het centrum in gegaan en genoten van het feit dat ik nog steeds in zomerkledij over straat kon. Ik trof later die middag Giulia en we shopten en kletsten samen nog een hele tijd verder. Vandaag was het weer een chilldagje. Had een hele to-do lijst samengesteld de afgelopen tijd en heb wat dingetjes kunnen afstrepen, onder begeleiding van het getik van de regen tegen de ruiten. Brrr het doen van de was in de wasserette komt wel een andere keer. Morgen gelukkig nog een dagje vrij, want het is de nationale feestdag: Tag der Deutschen Einheit. Fijn!

Moet nog even laten bezinken dat het alweer oktober is en ik nu toch echt eens moet gaan inzien dat de herfst begonnen is. De komende tijd maar wat meer ‘herfstige’ bezigheden verzinnen. Anyway, ik ga me nu begeven aan het maken van een lekkere lasagne en me verheugen op genoeg leuke dingetjes die ik nog in de planning heb, dus tot de volgende keer!

Ciao! –xx–

  • 03 Oktober 2016 - 18:04

    Mamma Marjon :

    Weer een leuk verhaal Daphne. Ik heb ook genoten van de afgelopen weekenden samen. In Maastricht samen met Yves. Maar zeker ook in München en zijn Oktoberfest. Wat een kermis. Er is nog volop te genieten. Zeker deze oktobermaand. We gaan er samen met iedereen een feestelijk verjasrdagsweekend van maken. Tot snel. Dikke poen vaan miech.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 37165

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: