Tschüssi Sommer, Hallo Herbst! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Tschüssi Sommer, Hallo Herbst! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Tschüssi Sommer, Hallo Herbst!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

01 November 2017 | Duitsland, München

Hallo allemaal!

Zoals beloofd, eindelijk eindelijk een laatste blog vanuit München, over al mijn avonturen aan het einde van de zomer en begin van de herfst. Ik ben ook weer op banenzoektocht, dus wie weet, komt er komend jaar weer een blogserie aan, vanuit een andere plek ;) !

Ik ga weer een heeeeele tijd terug, naar de dagen na de heerlijke zomervakantie. Ik kon die week eindelijk mijn laptop gaan ophalen bij de ´Werkstatt`. Na nog een tweede bezoekje omdat echt alles in mijn laptop toen in het Duits veranderd was, had ik eindelijk mijn laptop weer redelijk in oude staat terug. Gelukkig, hij deed het weer. Na het regenweer toen ik landde vanuit Italië, was het deze dagen gelukkig tropisch warm en kon ik hier gelukkig verder van de zomer genieten. Op het werk hadden we inmiddels voor de tweede week een tijdelijke stagiair. Hij was er via via gekomen en zat maar in het hoekje te niksen en wisselde geen woord met ons. Aan het einde van de week was hij gelukkig ook weer weg. Doeiii. Op dinsdag had ik weer een leuke onderbreking, want ik ging met Anaelle sushi eten. Er zou een sushi festival zijn. Helaas, helaas, bij het restaurant wisten ze er niks vanaf; ook 2 meisjes naast ons waren voor niks gekomen. We aten toch maar en waren zo teleurgesteld over de slechte kwaliteit van t eten.. En toen rende er ook nog een muisje langs!! Nou, daar hoeven we in ieder ieder geval niet meer terug. Aangezien mijn sushi tentje nog die week gesloten was ivm zomervakantie, bedacht ik iets anders om me op vrijdag mee te verwennen. Ik weet niet wanneer ik dat nog voor het laatste gedaan had: maar blij als een kind wandelde ik na het werk nar McDonald´s voor een menuutje om lekker mee naar huis te nemen. Heerlijk!

De volgende week brak de laatste week van Kristina aan. Op dinsdag gingen met het hele bedrijf (nouja, degenen die uiteindelijk meegingen) lunchen bij Hans im Gluck aan de overkant. Lekker en vooral heel gezellig! Het werd een superlange lunch; maar gelukkig waren ze heel soepel met de tijd die we ervoor mochten invullen op het werk haha. Diezelfde avond hadden we ook meteen onze laatste Games Night met het team. We hadden allemaal hapjes meegebracht en knabbelden gezellig en hadden tussendoor weer plezier met de spelletjes. Dit blijft toch een succes! Enn ook op donderdag ging ik er weer op uit. Giulia had een restaurant gezien dat ze wel eens willen proberen, en wel een veganistisch restaurant! Oke dan maar, daar was ik wel benieuwd naar. Ze hadden de meest ´normale´ gerechten op het menu staan, dus ik was wel erg benieuwd naar die vega schnitzel. Hij was gemaakt van cashewnoten en tofu en de ketchup had ook vijgen erin. Het was super apart, maar best lekker. En de structuur van de schnitzel was gewoon bijna niet van ´echt´ te onderscheiden. Indrukwekkend! Als nagerecht een paar heerlijk appelbollen, met lekker deeg en voortreffelijke slagroom! Nog beter dan ´echte´! Wat een ervaring :) . En op vrijdag kwam de ´feestweek´ dan ten einde. Kristina had haar laatste dag en we hadden van alles voorbereid. Maar eerst wachtte ons allemaal nog een klein presentje van chocolaatjes, een persoonlijk kaartje en 2 beautyproductjes op ons bureau. Daarna was het tijd voor de feestelijkheden. Werkelijk iedereen in het bedrijf had bijgelegd aan het cadeau en daarom hadden we haar van alles kunnen kopen. We aten nog gezellig lunch samen met het team; we haalden dumplings voor de verandering, en daarna mocht Kristina de trap aflopen, waar beneden iedereen op haar stond te wachten. Lotte-Mari en ik schoten confettikanonnen af en iedereen blies serpentines. Ze maakte al haar cadeautjes op te midden van een zee van ballonnen en wij voorzagen iedereen van prosecco. Ze vond het geweldig. En één van de bazen gaf ook nog een aardige speech. We kletsten allemaal nog wat na en moesten toen helaas ook al die ´rommel´ weer opruimen haha. We zwaaiden Kristina even later uit en toen was het heel rustig in ons kantoor. He he, weer iemand weg.

Op zaterdag stond er wéér een drukke dag op het programma. Ik stond al vroeg op en pakte nog de laatste spullen in. Daarna nam ik de bus richting het zuiden van München en genoot van weer allemaal nieuwe uitzichten. Daar aangekomen werd ik opgehaald door Kristina en samen met haar vriend begonnen we toen aan de reis. We gingen naar de bruiloft van onze oude collega Olga! En aangezien die helemaal in de buurt van Stuttgart in een dorpje plaatsvond, moesten we echt allemaal met auto´s erheen. De reis trok zich veel langer dan gedacht en we waren net op tijd in het hotel om ons binnen een minuut of 20 om te kleden, een beetje op te tutten en de haren te doen. Daarna reden we weer verder naar het volgende dorp, waar de kerkelijke bruiloft plaatsvond. De rest van de oude stylefruits collega´s kwamen zelfs nog later dan ons, of zelfs halverwege de mis of gewoon pas erna aan. Het was een mooie dienst, met een superleuke pastoor. Het was een beetje een grijze dag, maar gelukkig droog. We reden allemaal erna weer terug naar het hotel. Op het bijbehorende terrein, naast de wijngaarden, waren verschillende evenementgebouwen, waarvan eentje als locatie voor de bruiloft diende. Inmiddels samen met Susanne, waarmee ik de hotelkamer deelde, ging ik me weer wat verder optutten en daarna gingen we naar het feest. Prachtig, zo naast de wijnvelden! Een mooi uitzicht! Na wat drankjes konden we naar binnen. Het was er supermooi aangekleed, met accentkleur turquoise. De dj bracht er wat sfeer in en iedereen kon op een kaartje verschillende muzieksuggesties invullen. Ik zat tussen Susanne en Anne-Margareta, een andere oud-stylefruits medewerkster. Super gezellig! Het buffet was echt heerlijk! Het was een fijne mix van Italiaans en echt Duits en het smaakte echt allemaal heel goed. Terwijl wij binnen zaten, begon het buiten te stortregenen. Eigenlijk nog best gezellig. Tussendoor werden er nog wat spelletjes gedaan en gedanst en maakten we foto´s in de fotohoek en tekenden het gastenboek. Later die avond werd de bruidstaart buiten aangesneden en was het gelukkig weer droog. We dansten tot midden in de nacht en het was echt ontzettend gezellig!
Op zondag was iedereen gesloopt en moesten we ook nog aan die lange terugreis beginnen... Deze keer reed ik met Marina en haar vriend mee; aangezien K en haar vriend niet waren blijven slapen. En weer trok het zich veel langer dan gedacht. We maakten nog een tussenstop bij McDonald´s hahaha en in de middag was ik eindelijk weer thuis. Tijd voor een middagslaapje! Wat een week!

Op dinsdag had ik alweer een etentje op de planning. Met Marie-Laure ging ik tapas eten! Ook eens leuk en lekker voor de verandering! De rest van de week kon ik ook nog genieten van bruidstaart die bruidegom Tillmann ons op zondag meegegeven had. En op vrijdag ging de drukte weer verder. Ik stond heel vroeg op en stapte al om half 11 de Berlijnse grond op. Joepie, een weekendje naar mijn oude thuis! Ik nam de bus en metro richting de stad en was even na half 12 bij mijn oude flatgenootjes, Chikara en Yukako. Ze zijn inmiddels getrouwd en wonen in een supermooi appartement aan de rand van het centrum. Ze vonden het geweldig om me te zien en dat ik bij ze kwam lunchen. Ze hadden een heerlijke lunch voorbereid met misosoep, dumplings en sushi! Hahaha ze weten nog wel dat ik daarvan houd :) . Na lekker gesmuld en heel wat bijgekletst te hebben, ging mijn trippel weer verder. Ik nam de metro naar Alexanderplatz, zette daar mijn weekendtas in een kluisje en ging wat shoppen rondom het plein en in Alexa. Voordat ik het wist was het al later in de middag en trof ik Sabrina op het plein. Gezellig! We gingen naar ORA, een oude apotheek die is veranderd in een bar. Mooi! En heel gezellig. We dronken wat en hadden weer van alles te kwebbelen. Daarna gingen we weer terug richting Alexanderplatz, want ik wilde super graag bij mijn favo Vietnamees Com Viet gaan eten. Helaas was het zoals gewoonlijk super vol en moesten we op zoek naar iets anders. We kwamen uit bij een Italiaan op het plein en smulden van onze pasta.

Op zaterdag konden we lekker uitslapen en gingen daarna shoppen. Ennn we namen nog een kijkje bij Com Viet en konden er gelukkig terecht voor de lunch! Joepie! En wat was het weer heerlijk. Ah wat heb ik dat gemist! Heerlijke, simpel en vooral betaalbaar eten in een leuke ambiance. Dat is helaas in München erg zeldzaam. Vol goede moed zetten we onze shoppingtrip voort in de Mall of Berlin. Wat is het daar toch altijd gezellig. Vooral als het al wat frisser en donkerder wordt buiten, zoals ook deze avond. Wat mis ik een goed overdekt winkelcentrum in München. Daarna gingen we op weg naar een restaurant dat Sabrina me graag wilde laten zien en waar ze gereserveerd had: een sushi restaurant! We kozen een leuke selectie sushi en wat was het inderdaad lekker. Echt zo´n Berlijns pareltje midden in een woonwijk waar je gewoon langs zou lopen als je er niet van wist.

Op zondag was het natuurlijk tijd voor het hippe brunchen! Dat kun je echt overal in Berlijn doen, maar is ook waanzinnig populair waardoor je moelijk plek kunt krijgen als je niet al heel vroeg ergens voor de deur staat. Na een kleine wandeling vonden we gelukkig plek bij Cafe Fleury. Een Frans tentje in het mooie Prenzlauer Berg. We bestelden allebei een gemixt bord met allerlei lekkere broodjes, verschillend vlees, kazen en jam. Heerlijk!! Het was een superzonnige dag, dus perfect voor een paar uurtjes Mauerpark. We wandelden wat over de rommelmarkt en genoten uiteindelijk nog een tijdje van de beroemde karaoke. Wat was het weer lachen om de verschillende belachelijke en ook goede optrends. Top! Een echt Berlijnse dag. Daarna was het helaas weer tijd om in te pakken. Ik verzamelde alle spulletjes en samen gingen we nog uiteten bij een leuk Duits restaurantje in de buurt. Daarna ging Sabrina nog mee naar het vliegveld en toen moesten we toch echt weer afscheid nemen. Eenmaal in de vetrekhal schrok ik me dood. Wat een lange rij! Ik wandelde langs de hele rij naar het einde ervan en merkte toen pas dat hij over de hele lengt van de hal heen en weer zigzagde en daardoor zeker 200m lang was. Gelukkig was ik op tijd! Maar veel mensen om mij heen hadden flinke stress om hun vliegtuig te halen en het personeel zei dat ze nog nooit zoiets meegemaakt hadden. Na 45 minuten in de deze rij voor de douane was ik gelukkig bij de gate. Daar was het ont-zet-tend vol en waren alle vluchten inmiddels vertraagd. Enkele werden zelfs ter plekke nog geannuleerd! Ohjee... Wij gingen natuurlijk ook te laat boarden, maar uiteidelijk leek onze vetraging nog mee te vallen. Maar helaas, helaas.. toen we in het vliegtuid zaten werd ons meegedeeld dat ons vliegtuig een uur vertraging zou hebben, dus we moesten gewoon 45 minuten blijven zitten wachten. Jaaaa zeg! En ik had al zo´n late vlucht... Uiteindelijk kwam ik pas na 1 uur ´s nachts echt thuis aan. Wat een weekend weer! Zzzzz....

De nieuwe week bestond uit van alles voorbereiden en opruimen, want dit was de laatste week in ons kantoor! Op vrijdagmiddag was ik nog alleen met Lotte-Mari en kliederden we vrolijk het hele bord vol en namen nog wat foto´s in het kantoor. Nog 1 dagje te gaan! Op zaterdagmorgen trof ik Lotte-Mari weer; want we gingen naar de verjaardagsbrunch van Svenja! Op Hauptbahnhof gingen we even shoppen in de leuke winkeltjes, stelden een leuk verjaardagspakketje samen en gingen toen op weg. We waren natuurlijk aan de late kant (we zijn beide altijd laat), maar gelukkig was er nog genoeg te knabbelen over. Een mooi appartment en ook leuk om weer wat oude stylefruities te zien. Daarna aten we nog cake, chillden even in de zon op het balkon en toen gingen we weer. De rest van het weekend was lekker relaxt; eeeeven uitrusten van al die vorige drukke weekenden en weken. Op maandag was het dan de laatste dag in het kantoor! We vierden Svenja´s verjaardag, maakten de laatste dingetjes af en pakten alle spullen in. Nou, bedankt voor alle leuke tijden! We gaan die centrale ligging echt missen!

Op dinsdag en woensdag hadden we vanwege de verhuizing vrij. Heerlijk! Nog meer rust kon ik toch wel gebruiken na al die stress. Op dinsdagmiddag ging ik ein-de-lijk op weg naar het Kreisverwaltungsreferat voor iets dat ik al veel eerder had moeten doen: me uitschrijven voor de kerk. Ik heb me in al deze maanden echt blauw betaald aan de verplichte kerkbelasting en vond het wel een keer goed geweest. Daar had ik citytrip van kunnen betalen! En dat uitschrijven blijkt zelf zo populair te zijn hier, dat er een aparte afdeling en wachtruimte voor is. Ik was er vroeg, maar moest zelfs nog wachten. Gelukkig had ik de tijd en ben ik er nu eindelijk vanaf. Na natuurlijk ook nog eens te moeten betalen om me uit te schrijven en nog eens om er een bevestiging van te laten printen... Tja. Daarna ging ik door naar het centrum om eventjes wat te shoppen en toen weer terug naar huis. Top, om eens vrij te hebben op een doordeweekse dag! Lekker rustig overal. Op woensdag was het ook weer heerlijk weer. ´s Middags ging ik op weg naar Theresienwies, waar ik Lotte-Mari en Andre trof, want we gingen eindelijk naar het Oktoberfest! We wandelden een rondje, troffen nog wat andere vrienden en gingen uiteindelijk naar Oide Wiesn, een stukje terrein waar het traditionele Oktoberfest te zien is hoe het vroeger gevierd werd. Voor een kleine entreeprijs kun je hier rustig rondwandelen langs oude kraampjes en attracties en een feesttent bezoeken waar je eigenlijk altijd wel een plekje kunt vinden. Perfect! We vonden dan ook een goede plek aan een tafel in de tent en keken onze ogen uit met al die verklede mensen, optredens op het podium en al het bier en eten dat langskwam. Na iets gedronken te hebben gingen we weer aan de wandel. Het was inmiddels helemaal donker buiten en begon fris te worden. Het was er super gezellig met al die gekleurde lampjes overal. We aten nog wat aan een kraampje, liepen nog een stukje en besloten toen naar huis te gaan. Het was toch ineens al laat en fris. Wat een fijne 2 vrije dagen!

Op donderdag was dan de eerste dag in het nieuwe kantoor aangebroken. Via onze groepsapp bleek al dat het heel moeilijk was om de ingang van het gebouw en dan ons kantoor te vinden. Op aanwijzing van collega´s die al binnen waren en na eerst een hele verkeerde kant uit te zijn gelopen, kwam ik dan toch op onze werkplek aan. Het hele gebouw was nog een bouwput en geen enkele verdieping was. Over de plastic zeilen en langs de bouwvakkers moest ik naar boven. Zelfs on kantoor is nog maar half af... Wat een aanfluiting, dat had iedereen zich toch anders voorgesteld. Het ergste was nog dat de verwarming het nog niet deed, dus het was er steenkoud. Top. Ohja, en we hebben ook niet echt een lunchruimte, enkel een soort kantine in een ander deel van het gebouw, waardoor zelfs het halen van een koffie een trippel van minstens een kwartier betekent. Interessant.. Ik maakte snel van alles af en spoedde me toen weer naar huis, want de volgende weekendtrip stond weer op het programma!

Op vrijdag heel vroeg zat ik weer op het vliegveld. Ik ging nog even hoi zeggen tegen Anaelle, die een paar gates verder op haar vliegtuig naar huis wachtte. Daarna voegde Jessica (van online marketing) zich bij me en gingen we op weg naar... Berlijn alweer! We gingen namens het bedrijf naar een video workshop in het kantoor van Facebook. We namen een taxi en door de drukte op de weg hadden we nog maar heel weinig tijd om van het ontbijtbuffet te genieten dat er voor ons en de andere cursisten klaargezet was. We kregen een intropresentatie en daarna begonnen we met onze projectgroep aan brainstormen en knutselen. Tussendoor werden er nog lunch en allerlei zoetigheden geserveerd en we genoten intussen van het prachtige uitzicht vanuit dit kantoor in het Sony Center. Het was een lange, vermoeiende dag, maar wel erg leuk en interessant. Aan het einde van de middag presenteerden we het eindresultaat, genoten van wat wijn en maakten nog wat foto´s van het uitzicht en het team. Daarna regelde ik met Jessica een taxi voor haar naar het vliegveld en ging ik op weg naar de metro. Deze kans kon ik toch niet onbenut laten voor weer een weekendje Berlijn natuurlijk ;) . Ik kwam weer bij een blije Chikara en Yuka aan, die het leuk vonden dat ik een weekendje kwam logeren. Yuka ging helaas ziek naar bed en Chikara maakte gevulde soep en broodjes die we samen aten. Na een heerlijke douche en wat chilltijd kon ik eindelijk gaan slapen. Wat een lange dag.

Op zaterdag was het weer shoptijd. Ik deed weer een rondje Alexanderplatz en Alexa, bekijk op het plein het Oktoberfest en genoot van de zon. De tijd vloog zoals altijd weer en ik ging op weg richting Kreuzberg. Daar trof ik Alison, onze oude stagiair van vorig jaar bij stylefruits die nu in Berlijn woont. Leuk!! We wandelden wat, vonden een leuk barretje en dronken wat op het terras. De tijd vloog en het werd frisser en donkerder. Die avond namen we afscheid, wat hadden we veel te vertellen gehad! En ik ging weer op weg naar het centrum. Chikara en Yuka stonden al op me te wachten en samen gingen we voor een etentje naar... Com Viet! Super :D Dat kan toch niet ontbreken aan een tripje naar Berlijn! En zoals altijd was het weer heerlijk smullen en erg gezellig. Ah Berlijn, Berlijn toch... Na het eten ging ik nog even in mijn eentje op pad om Berlin Leuchtet, een klein lichtfestival voorafgaand aan het grote Festival of Lights te bewonderen. Enkele gebouw rond Unter den Linden, o.a. op Gendarmenmarkt, waren mooi verlicht; en ook de Brandenburger Tor was weer gehuld in een hele lichtshow. Prachtig!

Op zondag was een beetje grijze en regenachtige dag, maar ik had geluk dat het vanwege een aanstaande feestdag een koopzondag was. Eerst ging ik dus naar Fassbender en Rausch, de grote beroemde chocoladezaak waar ik altijd graag lekkernijen kocht. Helaas was het wat veranderd en minder leuk dan eerst.. Jammer. Maar ach, nog altijd prima om lekkere cadeautjes te kopen natuurlijk. Daarna wandelde ik verder over Friedrichstrasse naar Dussmann, de fantastische boekhandel van meerdere verdiepingen met geweldige boeken, cadeauideeen en gezellig zithoekjes. Heerlijk om daar weer rond te wandelen! En toen op naar mijn laatste doel voor de dag: KaDeWe. Ik was benieuwd of er heel misschien al iets van kerstsfeer in het mooie warenhuis hing, maar dat was helaas niet het geval. Achja, het is altijd heerlijk om er rond te neuzen op de verschillende afdelingen, dus daar kreeg ik sowieso genoeg tijd mee om. Na nog wat rondgeslenterd te hebben over Kurfurstendamm en door enkele winkels en warenhuizen, plofte ik neer met een warm drankje en gebakje. Een drukke, maar leuke dag. Ik haalde mijn spullen op bij C en Y, nam afscheid en ging op weg naar het vliegveld. Daar at ik nog lekker wat en vertrok toen mooi op tijd weer naar München. Tot de volgende keer weer, Berlijn!

De week vloog weer voorbij en langzaamaan begon ik een beetje te wennen aan ons koude, kille nieuwe kantoor. Het begon allemaal weer een beetje terug te gaan naar het oude, minus de gezellige lunchpauzes waarin we samen op de bank gezellig konden eten en kletsen. Misschien kwam dat nog... Op dinsdag was het gelukkig alweer een vrije dag, want het was de Tag der Deutschen Einheit. Fijn om wat bij te slapen van het drukke weekend! In het weekend shopte ik nog wat online voor Glamour Week ;) en verder hield ik het weer lekker relaxt, want er zaten nog genoeg drukke dagen aan te komen!

Ook de week erna vloog om met de dagelijkse beslommeringen. Voordat ik het wist was het donderdagmiddag en ging ik als vanouds weer op weg naar Hauptbahnhof voor een reisje naar huis. Netjes op tijd kwam ik in München aan die avond, waar pap en mam me ophaalden. We pikten nog Yves op thuis en daarna kon weer een gezellig Maastrichts weekend beginnen. We kregen alvast onze verjaardagscadeautjes! Een overnachting in Antwerpen met oud & nieuw en zakgeld voor een etentje. Super! :D Vrijdag ging ik natuurlijk weer naar de kapper en daarna was er even wat tijd voor lunch thuis met pap en mam. Ennn toen weer verder, naar Yves. We chillden wat en maakten ons daarna klaar voor een gezellig etentje aan het bassin. Romantisch met z´n twee uiteten, ook wel eens leuk haha. Het had heerlijk gesmaakt. Op zaterdag stond er weer een dagje uit op het programma. Pap en mam pikten ons op en we reden met z´n vieren naar Eindhoven. We vonden een leuk terrasje voor de lunch en daarna splitsten we ons op om te gaan shoppen. Aan het einde van de middag troffen we elkaar weer voor een drankje en daarna een etentje. Erg lekker en gezellig! Een heel verjaardagsweekend! Want eenmaal thuis was het aftellen aangebroken en werd ik om middernacht hartelijk gefeliciteerd met mijn 27e verjaardag! :) Ik kreeg van Yves een bedeltje voor aan mijn armband en we knabbelden lekker taart. En als voorproefje voor zijn verjaardag krijg hij een aperitivoboek. Kunnen we lekker in Italiaanse sferen blijven ;) . Op zondag zaten we gezellig met z´n allen aan het ontbijt en kreeg Yves mijn ´echte´ cadeautje: de amuseglaasjes die hij in Florence gezien had. Nou, laat die hapjes maar komen ;) ! Daarna gingen we door naar de familie van Yves voor nog meer cadeautjes en vlaai! En wat had ik een heerlijk zomerweer op mijn verjaardag! Pap en mam kwamen ook nog even en we zaten allemaal lekker in de zon. Bepakt en bezakt met leuke cadeautjes nam ik afscheid en ging met Yves op weg naar Keulen. We kwamen er vroeg aan en gingen er nog lekker even wat drinken en knabbelen. En toen begon alweer mijn terugreis. Tot de volgende keer! Het was weer een superleuk weekend geweest!

Op maandag wachtte mij op kantoor een leuk versierd bureau met cadeautjes. Ik schoof de serpentines en cadeautjes even op zij en wachtte tot iedereen die middag aanwezig was en tijd had. Ik kreeg van mijn team en de meiden van de andere teams een Topshop cadeaubon (ik heb de laatste weken echt kapitalen daar uitgegeven, dus dit kwam goed van pas), een Halloween-/ Carnavalsdiadeem die ik gezien had en Halloweensnoepjes. Ik kan weer even vanuit. Die middag ging ik langs de supermarkt voor een taart die ik wilde maken. Ik had er in het weekend natuurlijk geen tijd voor gehad en die avond ook weinig tijd meer, dus ik ging voor een gemakkelijke, maar zeer smakelijke taart met pudding, eierkoekjes, banaan, advocaat en chocoladevlokken. Ik had zelfs advocaatslagroom! Ik maakte er 2 en stuurde dag het bedrijf een mail dat er taart was voor iedereen. Hij viel gelukkig enorm goed in de smaak! Zo simpel, maar zo lekker. Het was een succes! Die avond was het weer tijd voor een etentje. Ik trof Marie-Laure bij een Japans restaurant bij haar in de buurt dat ze graag eens wilde proberen. Natuurlijk waren we er voor de sushi! Helaas viel de hoeveelheid en presentatie tegen bij de prijs... Maar de kwaliteit was prima en er zaten ook veel Japanse mensen om ons heen; altijd een goed teken! Achja, hebben we dat ook weer geprobeerd. Gezellig is het sowieso altijd ;) .

Op donderdag was het superlekker weer en hadden Svenja, Anaelle en ik afgesproken op een eerder aanbod van 2 techies in ons bedrijf in te gaan om uit te gaan lunchen. In ons gebouw is het zo ongezellig en zijn de mogelijkheden in de buurt beperkter dan in de vroegere omgeving, dat we wel eens iets leuks wilden proberen. We gingen naar Werksviertel Mitte; een locatie die een tijdje terug gezien had en waar allerlei popup-restaurants, -barretjes en –winkels te vinden zijn. Heel hip, een beetje Berlijns, met allemaal op elkaar gestapelde zeecontainers en kleurrijke graffiti. We kozen het Thaise restaurant en genoten in de zon op het terras van Pad Thai. Super lekker en heel gezellig! Wat een heerlijke dag.

In het weekend had ik het weer druk. Ik ging op vrijdag al langs de supermarkt en op zaterdag nog een langs een aantal supermarkten. Uiteindelijk had ik alles bij elkaar en kon het grote bakken beginnen. Ik maakte een quiche, worstenbroodjes en scones. Daarna maakte ik ook weer de banaan-advocaattaart van eerder die week en een chocolade-koekjestaart. Het was inmiddels al na middernacht en na alles opgeruimd en afgewassen te hebben was het bedtijd. Op zondag stond ik op tijd op en ging verder met het afmaken van de taarten en daarna het maken van eiersalade en tonijnsalade, 2 soorten wraps, gevulde dadels en het klaarmaken van kleine kaasjes. Toen was het tijd voor opruimen, poetsen en alle servies, drank, eten en thee klaarzetten. Ik trok de tafel uit, zette hem in het midden, klapte mijn bed in, dekte de tafel en dweilde nog de vloer. Toen was het tijd om te douchen, haren te wassen, op te maken en mezelf helemaal feestklaar te maken. Lichtelijk te vroeg stond Anaelle al voor de deur en ik ruimde nog snel wat laatste dingetjes op en maakte de sandwiches terwijl ook nog Marie-Laure en Annemiek binnendruppelden. Lotte-Mari kon uiteindelijk niet meer komen, Giulia was iets later en Svenja kwam later die middag nog. Het was echt super gezellig en het klikt ontzettend goed. Een geslaagde high tea / high wine! Ik kreeg nog wat leuke verjaardagscadeautjes en iedereen smulde van mijn creaties. Helaas bleef er super veel over; nog genoeg te eten dus voor de komende tijd haha! ´s Avonds ging iedereen naar huis, ruimde ik op, poetste alles weer en kon tevreden neerploffen. Een superleuke verjaardagsweek gehad!

Op maandag hadden we weer iets om te lachen op kantoor: eindelijk 2 nieuwe banken. Felgroen en met heel erg hoge rug- en armleuningen. Hmm heel erg apart.. Maarja het is in ieder geval iets. ´s Avonds kwam Kristina een kijkje nemen in het nieuwe kantoor. We kletsten wat bij, wandelden met haar naar de kantine en ze gaf me nog een doosje chocolaatjes voor mijn verjaardag. Leuk :) . Ook op dinsdag kwam er een meubelstuk bij, waarmee we toch wel heerl erg moesten lachen. Het is een blauw (ja ja, na grijs-oranje vloerbedekking en gifgroene bank nu natuuuurlijk een andere kleur) zitje, dat meteen door enkele collega´s als het McDonald´s zitje betiteld werd; door de twee bankjes met hoge wandjes en een tafel eraan vast. Net als in een fastfoodrestaurant. En dat allemaal van met vilt bekleed karton? Heel erg apart.. Op donderdag was Yves jarig en maakte ik een pachtfilmpje met het team om hem te feliciteren haha. Gekke bekken en ´gefeliciteerd´ in 5 verschillende talen, wie wil dat nou niet ;) . En toen brak alweer vrijdag aan. Een lekkert kort dagje waarin we weer veel uit de ramen staarden naar die binnentuin waaraan ze toch maar blijven werken. Ja ja, het is nooit rustig op kantoor zo met de bouwvakker die rondlopen, aan de lampen sleutelen, in de muren boren en waarvoor je steeds de deur moet opendoen...

En toen weer.. eindelijk weekend! Ahhh weer tijd om uit te slapen en tijd voor ´niks´ te hebben. Op zaterdagmiddag trof ik Giulia in de stad, want ze was op zoek naar een winterjas en wilde mijn hulp en gezelschap hebben. We wandelden gezellig winkel in, winkel uit, totdat het donker en fris werd en toen zochten we een gezellig barretje om iets te drinken. Dit was tevens ook ons ´afscheid´ in München. Giulia werkt per 1 november in de buurt van Nurnberg en verhuist daar dus heen. Ik gaf haar een klein cadeaupakketje voor haar nieuwe woning, we proosten nog wat en namen toen afscheid. Gelukkig is Nurnberg helemaal niet ver, dus we spreken snel weer af! Op zondag weer tijd om te relaxen. Heerlijk, zo´n dag waarop even niets hoeft. Vooral omdat ook dit weer een korte week is. Maandag ging ik een kort dagje werken, als enige in mijn ruimte, dus kon ik lekker rustig doorwerken zo in de stilte. En toen had ik alweer vrij! Joepie! Deze vrije dagen hier in Beieren en Duitsland zijn toch wel heerlijk. Gisteren was het namelijk eenmalig vrij voor `Reformationstag`. Nou, prima! Tijd om eindelijk mijn hele berg was weg te werken en weer op te ruimen! En ook vandaag een vrije dag natuurlijk: 1 november Allerheiligen! Heerlijk, heerlijk. Tijd om eindelijk deze lange blog af te schrijven, nog meer te relaxen en te poetsen, want komende weekend komt er weer hoog bezoek! De drukke weekenden blijven maar komen ;) . Ik geniet dus nog even van mijn vrije uren en sluit hiermee mijn München-blog af! Wellicht volgt er nog, net als in mijn andere steden, een verzamelblog met tips voor München; voor iedereen die eens een bezoekje wil brengen aan deze stad! Maar voor nu, tschüssi und auf wiedersehen! Wie weet tot volgend jaar in een andere stad ;) !

-xx-

  • 02 November 2017 - 08:23

    Nellie:

    Hallo Daphne.
    Daar begin ik mijn donderdagmorgen mee, koffie en jou blog lezen.wat een drukke weken heb je weer gehad, wel gezellig.
    ben benieuwd in welke stad je nu gaat werken, je zult onderhand wel overal de weg weten in de grote steden.
    ik wens jullie een fijn weekend, samen met jou ouders, en veel succes met je banenzoektocht.
    groetjes nellie.

  • 07 November 2017 - 18:11

    Mamma Marjon :

    Wat een lap tekst weer. Heel afwisselend. Vol gezelligheid, uitstapjes, fesetjes en eten!
    Dankjewel voor je verhalen. Ik ben benieuwd waar je in de toekomst uit zult komen. Wij zijn er dan voor je om te helpen met verhuizen. ( hopenlijk iets dichterbij )
    Dikke poen vaan miech.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 37189

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: