Gotta love the Big Apple! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Gotta love the Big Apple! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Gotta love the Big Apple!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

13 September 2016 | Duitsland, München

Hey y’all!

Daar ben ik eindelijk weer! Whooo wat een tijd achter de rug! Zoals iedereen wel zal weten, ben ik 9 dagen naar New York geweest! Mijn verjaardagscadeautje van vorig jaar van pap en mam! De stad van de films, van Gossip Girl, van de wilde verhalen! Deze blog wijd ik dus volledig aan deze werkelijk fantastische reis en zal de volgende keer pas weer berichten over het wel en wee in München van de afgelopen tijd. Dusss even terugspoelen naar donderdag, bijna 4 weken geleden.

’s Ochtends sleepte ik mijn koffer naar het metrostation. Had fijn op tijd alles ingepakt gekregen en zelfs nog wat extra dingetjes in mijn koffer gegooid omdat ik toch wel erg weinig gewicht had (huh?) en over wat dingetjes twijfelde. Ideaal! Ondanks de enkele kilo’s ‘ondergewicht’ kreeg ik mijn koffer nauwelijks vooruit. Stomme wieltjes.. Totaal gesloopt kwam ik op het werk aan. ’s Middags ging ik opgetogen op weg naar de trein. Om kwart na 5 reed ik weer weg, richting Aachen. Daar werd ik weer blij opgewacht door Yves. En ja hoor, we verreden ons alweer, bij dezelfde afrit als de vorige keer. Hoe. Is. Het. Mogelijk.!!!! Nouja, uiteindelijk thuisgekomen; bijgekletst met paps en mams, wat geknabbeld en gedronken en midden in de nacht doodmoe het bed ingedoken.

Op vrijdag moesten we weer vroeg uit de veren, want ik had deze ene dag in NL volgepland met noodzakelijkheden. Eerst naar de kapper (dat duurde ook nog flink langer dan verwacht; maar ik heb nu wel een lichtblonde coupe met zilveren glans :P). Daarna gezellig met Yves lunchen bij zijn moeder, daarna weer door naar een beauty afspraakjes en ’s avonds eindelijk weer lekker rustig kunnen gaan zitten. We gingen met z’n 4en bbqen! Dat had ik toch wel gemist in München. Een fijne zomeravond voor het begin van mijn zomervakantie.

Op zaterdag ging de wekker wel heel vroeg! Na maar een paar uurtjes slaap sleepte ik om 5u mijn koffer naar beneden. De reis kon beginnen! Mega vroeg op het vliegveld in Brussel natuurlijk. Daar was natuurlijk bar weinig te beleven, dus wachtten we maar wat tot het vliegtuig tegen 11u vertrok. Op naar New York!! :D Ik wilde eigenlijk nog wat slapen, maarja al die gloednieuwe films die tot onze beschikking stonden op de kleine schermpjes voor ons… en dan allll dat eten om de haverklap aangereikt werd.. De tijd vloog om! Heb zelden zoveel gegeten in zo’n korte tijd.. En toen besloot de piloot ook nog eens hortend en stotend en stuiterend te landen. Ik was zoooo misselijk. Welkom op Amerikaanse bodem!.. We stapten uit en het was warm! Het was ongeveer 1u ’s middags en heerlijk zomers! Op naar de aankomsthal. Poehhhh en daar begon het wachten. We stonden minstens een halfuur in de rij om onze vingerafdrukken en net invulde vragenlijstje af te kunnen geven. Daarna door naar de bagageband. Dat viel mee. Onze koffers hadden in die tijd natuurlijk al tig rondjes gedraaid daar. Toen de rest uitzoeken. Met de JFK AirTrain naar Jamaica station (jaja we zijn in Jamaica geweest :P), toen met de LIRR train naar Pennsylvania station midden in Manhattan en toen de metro naar West 79th street. Dat was gelukkig de straat van ons hotel en omdat ik van tevoren alles al uitgepluisd had, liep ik er rechtstreeks heen. Een hele tijd verder waren we dus eindelijk op de plaats van bestemming. We ruimden wat op en gingen toen op weg. Leuk een rondje wandelen. Eerst richting de Hudson rivier, een paar honderd meter verder, aan het einde van de straat. Er lag een leuk café en een mooi haventje met prachtige bootjes. Aan de overkant New Jersey. Er jogden mensen, er gingen jongeren langs op skateboards en fietsen en we kwamen langs een basketball court. Leuk, echt Amerikaans! We liepen door wat straten, kwamen langs een suuuper mooi gebouw, waar allemaal mensen foto’s stonden te maken en statige bewaking voor de deur stond. Later die week hoorden we dat daar op de stoep John Lennon vermoord was. Aha! En toen naar Central Park! We kwamen meteen uit bij Strawberry Fields, de gedenkplek van Yoko Ono voor John Lennon. Er zaten allemaal hippies te chillen, gitaar te spelen en zingen. Verderop in het park een eerste echte NYPD auto gezien haha! En het grote meer, met de fontein en de trappen; die ik nog zo goed kende van Gossip Girl ;) . We liepen nog een heel stuk door, langs standbeelden, een Egyptische obelisk en de achterkant van het Metropolitan Museum of Art. Uiteindelijk kwamen we uit bij het Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir, een gigantisch bassin in het noorden van het park; waarop de miljoenenappartementen van de Upper East Side een mooi uitzicht hebben; en van daaruit wij op die statige gebouwen. De zon begon al onder te gaan en door allerlei typisch New Yorkse straten - wegen zo ver als het oog reikt, met gigantische auto’s en met die leuke trappetjes langs de gevels - liepen we terug naar het hotel. Nog even een hotdog gekocht onderweg en toen waren we weer terug. Poeh wat een eerste indrukken al! Prachtig!

De dag erna waren we alledrie om 7u al klaarwakker. Eigenlijk al eerder maar niemand wilde het nog toegeven. We zaten nog een beetje in het Nederlandse ritme. Nouja, lekker vroeg op pad dan maar. Het zonnetje scheen weer heerlijk. We aten een broodje op de kamer en vertrokken toen naar de metro. Ik weer als moeder eend weer voorop, want ik had alles tot in de puntjes uitgezocht en snapte het allemaal al helemaal haha. We stapten uiteindelijk uit de metro (apart wel hoe ouderwets of onderkomen de metro’s en stations er daar uitzien) en wandelden door Lower Manhattan. Tussen de overweldigend hoge gebouwen. Erg indrukwekkend. Ik liep alleen maar omhoog te kijken. Werkelijk prachtig en zo fascinerend hoe ze zoiets als zo lang geleden hebben kunnen bouwen! En uiteindelijk moesten we toch ook dat ene gebouw kunnen zien… Zo trots het hoogste gebouw van het westelijk halfrond genoemd… En ja hoor, daar doemde hij op achter een andere wolkenkrabber. We bleven verder lopen en de top was nog steeds niet zichtbaar vanachter het gebouw waar we achter liepen. Woooooww hoog! Het One World Trade Center stond ineens in volle glorie voor ons. Wat overweldigend groot en hoog en glimmend! Helaas lag er omheen nog een aardige bouwput; maar het gebouw is toch echt bijna af. En ook was daar het pas nieuw gebouwde Calatrava ontwerp: de Westfield Mall. Ook zo mooi! We gingen kijken bij het 9/11 Memorial: de grote waterbakken met alle namen van slachtoffers en altijd stromende watervallen. Erg indrukwekkend. Zo groots allemaal! We besloten naar het 9/11 Museum te gaan. Dat was echt heel erg de moeite waard. Het bevindt zich tussen de funderingen van de oude Twin Towers. Je ziet er veel overblijfselen, brokstukken, foto’s, teksten, filmpjes en heel veel persoonlijk verhalen, alle namen en alle portretten. Het was echt aangrijpend, maar ook zo indrukwekkend om te gaan bekijken. Onvoorstelbaar wat daar allemaal gebeurd is op die plek. Daarna weer terug naar buiten, even naar het tweede bassin. Op de plek waar wij aan kwamen gelopen stak er een witte roos in een naam. Mooi gebaar. En toen zetten we koers richting het nieuwe World Trade Center. We mochten daar serieus de wachtrij overslaan omdat we met Mastercard betaald hadden en dat de hoofdsponsor is. Hahaha een ware vipbehandeling. Met een gigantisch snelle lift raasden we naar boven. En dan die show in die lift! Super! Een heel filmpje over de muren en het plafond, alsof je door de New Yorkse lucht naar boven zweefde, boven alles uit, terwijl het gebouw om je heen opgebouwd werd! Eenmaal boven namen we plaats achter een hek en kregen weer een filmpje te zien over het drukke New Yorkse leven. En ineens gingen langzaam de schermen omhoog en daar kwam het prachtige uitzicht over zuidelijk Manhattan te voorschijn, gezien vanaf deze 102e etage. Dat is één van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien! We hebben daarna een hele tijd van het uitzicht genoten van de 2 lager gelegen etages. Wat een topdag! Zo prachtig! In één klap alle bekende wolkenkrabbers, het Vrijheidsbeeld, de Brooklyn Bridge en een uitzicht tot enkele Amerikaanse staten verderop gezien! En wat een prachtige souvenirwinkel daarboven! Eerlijk waar; heel mooie, stylish items die je alleen daar kon krijgen. We maakten de middag af met een ronde door de Westfield Mall en een shopsessie bij het nabij gelegen Century 21! Hét merkenwalhalla voor iedere New Yorker! Van gewone medemens tot celebrity, iedereen schijnt er te shoppen! En ja, het was er ook echt de moeite waard. Weer een mooie Burberry zonnebril gescoord :P . Daarna even iets gedronken en geknabbeld en toen ging het ineens regenen :O !! Na even gewacht te hebben waagden we ons toch maar weer naar buiten en liepen naar de Raging Bull, hét symbool van Wall Street. Hele hordes toeristen moesten op de foto met de stier. Wij gingen verder door Wall Street, zagen de eerste Trump Tower (bijna iedere volgende dag zouden we een andere zien), de New York Stock Exchange en het National Monument. Ik rende nog even naar de waterkant om een glimp van de Brooklyn Bridge en de ferries op te vangen. Daarna weer helemaal terug naar het hotel. We konden pas een stukje verder uit de metro stappen en liepen fijn een paar blokken door de zwoele New Yorkse avondlucht terug. Wat een dag! Echt nu al een geweldige stad!

Op maandag weer vroeg uit de veren. Op naar Times Square! :D We begonnen de dag goed met een echt New Yorks ontbijtje. Ik natuurlijk met echte Amerikaanse pancakes. Een stapeltje van 3, overgoten met maple sirup. Yum!! We liepen een stukje over Broadway en verbaasden ons over alllll die knipperende lichtjes en neonlampen overal. Hee en daar lag een vestiging van Carlo’s Bakery! Maarja een stuk minder interessant dan de ‘echte’ Bake Shop. Die stond nog op het lijstje ;) . We liepen een hele ronde en kwamen uit bij Times Square. Wat een drukte en wat een beeldschermen overal! Wooo zoveel!! Net als op tv en in de films haha. Echt zo cool om daar dan tussenin te staan. Ook de bekende bal die ze met oud en nieuw laten zakken hing hoog bovenin een gebouw. Wat een gekkigheid overal! Echt leuk! We bezochten nog even de 3 verdiepingen tellende M&M’s winkel. Hoeveel M&M’s spullen kun je verzinnen zeg! Hahahah zo leuk! Daarna weer verder door de laaange straten en tussen de enorme gebouwen. En ineens was daar ‘The Tonight Show Starring Jimmy Fallon’. Whaa de NBC Studios in het Rockefeller Center! Yes, ook afgevinkt! We liepen een rondje door het gebouw en bekeken de bekende muurschilderingen en mozaïeken in de hal en wandelden door het ondergrondse winkelcentrum. Daarna ging het weer de lucht in! We gingen Top of the Rock bezoeken: het panoramaplatform bovenop dit immense gebouw. Wederom interessant projecties in de lift; dit keer ook met glazen plafond en uitzicht op de gigantisch lange liftkoker boven ons. Ahhh en wat een prachtig uitzicht weer daarboven!! Nu vanaf de andere kant van Manhattan!! Helemaal in de verte het World Trade Center van gisteren, en aan de andere kant een blik over heel Central Park. Wauw, zo mooi! We stonden tussen de andere bekende wolkenkrabbers in, zoals het Empire State Building en Chrysler Building en torenden ook hier weer overal bovenuit. Ook echt de moeite waard! Eenmaal terug beneden liepen we een rondje over Rockefeller Plaza en kwamen daarna uit op de wereldberoemde Fifth Avenue! Yes, shoppen! We liepen de gigantische straat af tot aan Grand Army Plaza. Daar ploften we neer met een hotdog van een foodtruck die claimde de oudste van New York te zijn, al sinds 1916! En dat smaakte goed. Daarna vervolgden we onze weg weer terug over Fifth Avenue en bezochten fijn allerlei winkels. De tijd vloog voorbij! We zagen wederom een Trump Tower, het Chrysler Building en het Empire State Building. Halverwege gingen we een zaak in die het midden hield tussen een supermarkt en een café. En wat bleek, alles dat je uit de schappen haalde kon je er inderdaad direct nuttigen. Wat een vinding! Gezellig aan het raam keken we naar de veelzijdigheid aan mensen op deze wereldbol. Voor het meest gemêleerde mengelmoes te zien is New York een perfecte plek! We liepen tegen schemering eindelijk tegen het Flatiron Building aan en kwamen weer bij de kruising met Broadway; die overigens helemaal tot bij ons hotel ook gewoon nog doorliep. Wat een gigantische afstanden hier! Dat kunnen wij in ons kikkerlandje helemaal niet bevatten. We aten een diner bij Chipotle; jaja een keer avondeten bij deze alom bekende fastfood Mexicaan hoorde er ook bij! We wandelden door de zwoele avondlucht naar het dichtstbijzijnde metrostation. Maar een paar blokken, valt mee toch? (Ja, ik ging net als iedere New Yorker ook meteen in ‘blocks’ denken en niet in meters afstand). Een heeele wandeling verder waren we eindelijk bij het station. Vandaag hadden we toch echt een flinke workout gehad!

Op dinsdagmorgen stapten we weer de metro in en reden weer tot aan het station van zondag. Bij een leuk zaakje op de hoek haalden we ontbijt: heerlijke bagels met ei. Yummie! We aten ze op aan de haven bij het World Financial Center, heerlijk in de zon op een bankje, met uitzicht op de boten en New Jersey aan de overkant. En dat is precies waar we heen gingen!! Met de ferry op weg naar de overkant. Wind in de haren op de razendsnelle (wie had dat gedacht) boot, over de Hudson River. Binnen de helft van de geplande tijd kwamen we aan bij Lackawanna Terminal. We waren in New Jersey!! En wel in Hoboken! En waar kennen we dat van? Jawel, Cake Boss! Doelgericht liepen we naar Washington Street; waar heel leuk onder het straatnaambordje nog een bordje met Cake Boss Street hing. Duidelijk! En ja hoor, daar was de beroemde bakkerij dan! Mam en ik gingen naar binnen. Het viel nog mee met de drukte. En de meeste mensen waren er ook vooral foto’s aan het maken haha. Zo leuk om er in het echt te zijn! Heerlijke taarten en gebakjes in overvloed; en de grote feestelijke creaties uitgestald in speciale vitrines bovenin de muren. Alleen Buddy’s zus liep er rond, verder helaas geen ‘beroemdheid’ om over te vertellen haha. We kochten een brownie en voor mij een cannolo; want ja die moest ik sowieso toch proeven! Op een bankje in de zon aten we ze op en wat was het heeeeerlijk! Echt de moeite waard! En wat een charmant, uiterst rustig stadje; heerlijk dicht bij het bruisende New York, met een prachtig uitzicht op Manhattan. Wat een belevenis! Eenmaal terug op New Yorkse bodem wandelden we langs de waterkant richting het zuidelijkste puntje van Manhattan. Een superleuke boulevard, met een Aziatisch aandoend stukje, veel gezellige bankjes en een park op het uiteinde. Eenmaal bij Battery Park gingen we daar naar de ferry terminal. Want we hadden een tripje geboekt naar het Statue of Liberty! We moesten weer eens door een heuse vliegveldwaardige controle heen en gingen na eventjes wachten de boot op. Heerlijk varen, met zo’n mooi uitzicht aan alle kanten! Echt nog steeds allemaal prachtig en indrukwekkend! Langzaam voer de boot om het Vrijheidsbeeld heen en daarna konden we aan wal. We hadden tickets voor de voet van het beeld en gingen dus meteen maar richting de volgende controle. We bezochten het museum in de voet van het beeld. Super interessant; allemaal artefacten, foto’s en verhalen die te maken hadden met de historie van het beeld en het eiland. Daarna beklommen we alle trappen tot aan het uitzichtplatform bovenop de voet van het beeld. Alweer zo mooi! Echt van alles te zien. Staten Island, New Jersey, Manhattan, Brooklyn, Ellis Island… En natuurlijk het intimiderende grote beeld dat vlak boven ons uittorende. Weer beneden gingen we nog een rondje lopen over het verder vrij lege eiland. Het was verzengend heet die middag en iedereen paradeerde rond met geinige en oh zo verfrissend uitziende bekers in de vorm van de vlam van het Vrijheidsbeeld, met verser citroenlimonade. Ja die moest ik ook! En dat smaakte! Verrukkelijk! Eenmaal aan de voorkant van het beeld moest ik natuurlijk met mijn tas op de ene arm en mijn citroenlimonade-vlam hoog in de lucht in mijn andere hand op de foto. Tadaa, Vrijheidsbeeld! Na mijn mega toeristenactie (die overigens eigenlijk verder niemand bedacht leek te hebben) doken we ook nog even de toeristenwinkel in. In de vorige had ik door een toevalstreffer een gratis souvenirmunt weten te bemachtigen haha. Jaja, ik had de buit binnen. Klaar om te gaan! Weer terug in Battery Park gingen we weer aan de wandel. Nog een keer door Wall Street, nu met zonnig weer. En verder weer wat winkels in en uit. De tijd vloog weer. Na ’s avonds een pizza bij een schijnbaar historische Italiaanse familieketen kwamen we weer doodmoe bij het hotel aan. Einde van dag 4!

Op woensdag besloten we het iets relaxter aan te doen. Na een relaxt ontbijtje stapten we in een hop on hop off bus voor een tour door Downtown Manhattan. Weer zagen we alle highlights die we te voet al gezien hadden, maar nu heerlijk vanuit de hoogte met de wind door het haar. We zagen ook nog o.a. de wijken SoHo en NoHo, het Fashion district met Parsons! (wie kent het niet van Project Runway :P), Madison Square Garden en The Waldorf Astoria Hotel en we kregen veel leuke uitleg van onze tourgids. Nog een hele rit door o.a. Chinatown (fascinerend, echt alles daar is in het Chinees!), East Village en Stuyvesant Town en we eindigden uiteindelijk weer bij Times Square. Weer ongelooflijk veel gezien. Na een hele wandeling door het Theater District vervolgden we onze rit met een bustour door Uptown Manhattan. Super mooi uitzicht op Central Park en de omliggende gebouwen, leuke uitleg over welke beroemdheden achter welke ramen wonen en een leuke rit door Harlem , de opkomende wijk in het noorden en o.a. het beroemde Apollo theater. Overal waar je kijkt zie je weer iets nieuws. Wat is het er toch gigantisch uitgestrekt. Uiteindelijk vergaapten we ons nog aan de panden met de miljoenenappartementen aan Fifth Avenue en de daar gelegen musea: o.a. Th Met en het Guggenheim en nog een blik op Carnegie Hall. Echt een geweldige tour weer! Die avond gingen we voor een echt Amerikaans diner: in een onvoorstelbaar groot restaurant aan Broadway, genaamd Dallas BBQ, waar de gasten met walkietalkies door de medewerkers naar hun plaats werden gewezen. De bediening liep met schotels met vlees af en aan. Onvoorstelbaar! En ergens ook best gezellig en lekker. Het hoort er gewoon echt bij! Toen we weer wat energie hadden opgebouwd stond het laatste tripje van die dag op de planning: een night bustour! Haha daar gingen we weer! Met weer een leuke gids zagen we deze keer alle highlights in het donker, omgeven door de duizenden lichtjes van de stad. Uiteindelijk reden we ook nog de Brooklyn Bridge over. Wat een waanzinnige ervaring! Hoog boven het water, tussen de enorme stalen kabels, en achter ons de flonkerende skyline van Manhattan. Na een rondje door Brooklyn stopte de bus even aan de waterkant en konden we volop foto’s nemen van de imposante skyline! Prachtig, echt iets uit een film! En weer terug op Times Square was ook dit plein nog indrukwekkender dan anders. Alweer een super dag!

En toen was het alweer donderdag! Echt, time flies when you’re having fun! Trots met mijn gisteren gekochte Stan Smiths met zebraprint achterop aan de voeten gingen we op pad. Eerst lekker een laat ontbijtje en toen alweer naar het water. Heerlijk toch, dat hoort bij zomervakantie. We gingen weer een klein boottochtje maken. Deze keer over de Hudson rivier, tussen New York en New Jersey; heerlijk in het windje, richting Brooklyn. Eenmaal daar aangekomen namen we bij daglicht wat foto’s van de mooie skyline. Op aanraden van mijn collegaatje Susanne bezochten we de Brooklyn Ice Cream Factory, een schattig ijszaakje onder de Brooklyn Bridge. Fijn aan het water genoten we van onze heerlijke ijsjes. Na een kleine wandeling in de schaduw van de gigantische brug, door de rustige straten van Brooklyn, beklommen we een trap en stonden dan echt op de brug! De overtocht kon weer beginnen! En jeetje, wat een afstand!! Ik heb denk ik nog nooit zo’n lange brug overgelopen. Natuurlijk was ook iedere meter weer iets moois ergens in de verte te zien, dus heel wat fotomomentjes verder bereikten we weer het vasteland van Manhattan. Weer iets van het lijstje af kunnen strepen! Na een heeele lange wandeling tot ergens in TriBeCa gingen we iets knabbelen en kwamen toen gelukkig weer uit bij Broadway en alle leuke zijstraatjes midden in SoHo en NoHo die we ook vanuit de bus gezien hadden. Yes, shoppen! Wat een winkelstraat!! Helemaal geweldig. Ik vond super leuke kleding bij een hele trendy en betaalbare winkel :D en natuurlijk dook ik later nog even de Victoria’s Secret winkel in. Na een paar uur shoppen en heel wat kilometers in de benen kwamen we uit bij Union Square. We gingen op weg naar de metro, kochten wat eten voor in het hotel en sloten zo uitgeput deze dag af. Ik heb voor de aardigheid eens gekeken en onze wandeling was ruim 6 km; en we hadden al zoveel kilometers in de benen.. Ohja en het schoonmaakpersoneel bleek ineens ontslagen te zijn door klachten. Dus we hadden alweer geen schone kamer. Hahaha top dit, nog nooit meegemaakt.

Op vrijdagmorgen stond onze laatste bustour op het programma. Maar aangezien we er te vroeg aankwamen, gingen we eerst even het naastgelegen General Grant National Memorial bezoeken. Het is een monument ter ere van de 18e president van de Verenigde Staten en zijn vrouw. Een imposant bouwwerk, compleet met koepel en zuilengalerij, omgeven door sierlijke mozaïekbanken. Binnen een serene rust, een aardige meneer die van alles uitlegde en in de diepte, in de kelder, de tombes van meneer Grant en zijn vrouw. Net als bij het graf van Napoleon liggen ze onder een imposante koepel en kijk je op hun neer. Interessant, ik kende dit monument nog niet! Daarna gingen we naar de bus. Een tour door de Bronx! Natuurlijk thuishaven van o.a. Jenny from the Block, Jennifer Lopez ;) . Ook leuk om eens dit stukje New York te zien. Het zag er inderdaad direct anders uit. Geen hoogbouw, veel autogarages en Afro-Amerikaanse inwoners. Toch ook zeker de moeite waard. Dit lijkt meer op het ‘echte’ leven; en zoals de tourgids ook vertelde: veel mensen uit de service industrie in Manhattan wonen hier. Overdag werken in de chique hotels, ’s avonds terug de brug over naar de Bronx. Interessant was ook de Bronx Walk of Fame: de centrale straat waarover we reden en waar aan iedere lantaarnpaal bordjes hingen met namen van bekende Bronx-inwoners/ celebrities geboren in de Bronx. De enige die ik zo snel kon herkennen was Swizz Beatz, de man van Alicia Keys. Onze eerste en enige stop was het Yankee Stadium! Daar ging het eigenlijk om! Thuishaven van de beroemde New Yorkse honkbalclub. We hadden een mooi uitzicht op de gevel van het immense stadion en het tegenovergelegen oud oefenveld. Leuk, weer eens wat anders! Daarna vervolgden we onze weg weer terug richting Manhattan. Het ging bergop. Schijnbaar is heel Manhattan ooit afgegraven om de grond gelijk te maken voor de bebouwing en had niemand ooit gedacht zover te gaan wonen als in het huidige The Bronx. Vandaar de heuvelachtigheid in dit gebied. Een interessante trip weer en leuk om ook nog even meegepikt te hebben! We namen de metro weer richting downtown Manhattan, gingen eventjes brunchen haha en wandelden toen door West Village richting de Hudson. Ohhh wat een super leuke wijk! Echt iets uit films en inderdaad met recht zo beroemd. Wat een rust, leuke huisjes met trappen voor de deuren en veel bomen langs de smalle straten. Zo gezellig! Vanaf hier gingen we de High Line op: het verhoogde park, gemaakt door Nederlandse architect Piet Oudolf, over de rails van een oude vrachtspoorlijn. Mooi! En wat een lange route ook! We overzagen allerlei mooie straten en vergezichten in de wij Chelsea. Overal stonden er bijzondere bankjes, mooie kunstwerken en verschillende soorten beplanting. Wat een oase van rust zo midden in de stad! Echt prachtig, ik zou hier zo vaak komen als ik in New York woonde! De High Line is al een paar keer uitgebreid en is op dit moment zo’n 2,3 km lang. Erg de moeite waard! 9 Meter boven de grond, tussen immense gebouwen door van de rust en groen genieten. Uniek! Aan het einde van de High Line lag de pier waar we eerder deze week op de boot naar Brooklyn gestapt waren! En zo zijn we deze week vaker plotseling langs plekken gelopen waar we eerder al eens gewandeld hadden. New York is gewoon één groot dorp haha! We liepen via het Fashion District weer terug naar het midden van Manhattan. Tijd om weer wat te shoppen en te pauzeren. Poeh wat was het weer super super heet! Ook doken we nog even Macy’s in. Wat een immens warenhuis!! Toen mam en ik naar iets op zoek gingen bleek het gebouw uit 2 delen te bestaan, met wel 8 verdiepingen de hoogte in en dan ook nog een onvoorstelbare lengte in de breedte. We bleven maar lopen en moesten toen nog helemaal terug. En dan vinden wij Harrods in London al onoverzichtelijk groot.. Wat een bouwwerk! En natuurlijk was het er, zoals in iedere winkel deze week, gi-gan-tisch koud binnen. De airco loeide op standje vriespunt en een koude wind zorgde voor kippenvel tot op mijn tenen. Brrrr, gelukkig hadden we inmiddels altijd een sjaal of vestje in de aanslag. Ik durf te wedden dat ik bij terugkomst in Europa direct een enorme verkoudheid ontwikkel. We aten nog even een ijsje; heerlijk zomervakantiegevoel weer. En daarna moesten we alweer terug naar het hotel. Ik ging me opfrissen en omkleden want ik had zowaar een eigen afspraak! Ik trof mijn vriendinnetje Jessica! Zij woont al jaaaaren in New York en is één van mijn vriendinnetjes van mijn master in Florence! Suuuper leuk om zo midden in New York iemand te kunnen treffen! Gelukkig woont ze bij Lincoln Center, maar 2 metrohaltes van ons hotel. Ik werd uitgezwaaid door pap en mam haha en ging op weg. Wat zijn New Yorkers trouwens aardig! Altijd willen ze je helpen en ik had die week al tot 2 keer toe ineens van mensen complimenten gekregen over jurkjes die ik aanhad. En nu schoot een meisje me snel aan voordat ik de metro uitstapte om t zeggen dat ik zo'n mooi gelakte nagels had! Lief. Daarna was het eventjes wachten op Jessica. En ja hoor daar kwam ze blij aangestoven. Vanaf minuut 1 weer een hele hoop te kwebbelen, allebei enthousiast door elkaar heen. Yes, Jess is misschien nog wel een grotere kletskous dan ik! We besloten naar een Indiaas restaurant te gaan. Compleet met tafellinnen en obers met nette vlinderdassen. Een chique avondje uit, moet kunnen toch? Ik ben niet iedere dag in New York. En wat was het heerlijk en super gezellig! De avond vloog voorbij. Door de zwoele avondlucht wandelden we een stukje verder en Jess liet me het The Shops at Columbus Circle winkelcentrum zien en Lincoln Center. Wat een heerlijke buurt om te wonen! Alle winkels om de hoek, gezellige straten en veel leuke eettentjes. Wat een superleuke avond!

En toen was alweer de laatste volledige dag aangebroken! Op aanraden van Jess wandelde ik met pap en mam die zaterdagochtend richting Lincoln Center. Onderweg kwamen we ook nog eens een super leuk ontbijtzaakje tegen, waar ik genoten heb van een heerlijke wafel met aardbeien en, jawel, maple sirup! Verwennerij! We wandelen rond in het winkelcentrum bij Columbus Circle en ik bedacht dat er nog iets in de buurt lag dat ik graag wilde zien! Na een hele zoektocht en een paar keer vragen want nee, deze bezienswaardigheid staat geeneens in mijn Capitoolgids en ik dacht echt dat het heel bekend was), vonden we het dan: het Love statue!! De bekende, rode, op elkaar gestapelde letters die het woord Love vormen; met de O die eer een beetje scheef op ligt! Zo vaak gebruikt en gekopieerd maar schijnbaar niet zo bekend als ik dacht. Net als een ander groepje toeristen hield ik er een fotomomentje en daarna wisten we eigenlijk niet eens meer zo goed wat vervolgens t doen. Tja, aangezien we toch in de buurt van Central Park waren konden we daar ook even gaan chillen, net als zoveel andere locals op deze zaterdagmiddag. Pap plantte zich neer op een bankje en mam en ik deden een rondje. Met de nadruk op -JE, want Central Park is zoooo groot!! Niet te geloven! We beklommen de bekende rotspartij die je zo vaak in films en series ziet (werkelijke fascinerende rotsformaties die daar uit de grond steken!), liepen naar ‘The Pond’, zagen enkele van de bekende bruggetjes en bekeken het soort pretpark dat er voor kinderen gebouwd is. Wat een coole plek om een vrije middag door te brengen! Er is voor iedereen wat te doen! We keken nog even naar een potje honkbal dat gespeeld werd op één van de velden en gingen toen bij pap op het bankje zitten. Zo leuk, al die mensen kijken die langskomen! Je kijkt je ogen uit. Onder het genot van iets te knabbelen (ik een laatste hotdog), zaten we een tijdlang lekker in het zonnetje. Hierna liepen we weer naar Fifth Avenue. Een laatste rondje wandelen en winkelen. Daar zagen we nog een hele horde Trump-aanhangers druk staan schreeuwen met hun borden en spandoeken voor de Trump Tower. Apart hoor, dat kennen wij hier helemaal niet. En ineens rende er ook nog eens een hele menigte langs over de stoep. Steeds meer mensen sloten zich aan. Huh? wat bleek, deze malloten liepen Pokémons te vangen! Hahahahaha! wij liepen gewoon op ons gemak verder en kwamen uit bij Bryant Park en pap ging er even zitten. Mam en ik liepen even naar Central Station, dat hadden we nog niet gezien! Zooo die stationshal is inderdaad net zo schitterend en groot als in de films! En vol met toeristen die foto’s maakten haha. Echt de moeite waard! Eenmaal terug bij Bryant Park gingen mam en ik na een korte pauze een rondje maken om de buurt te ontdekken en kwamen erachter dat we eigenlijk aan de ‘verkeerde kant’ waren gaan zitten; want het daadwerkelijke park aan de andere kant van het gebouw is zooo mooi! Omzoomd door immense gebouwen, een mix van oud en nieuw, en met talloze leuke zitjes, een leuke koffiebar, een leeshoek met boekenkast in de openlucht, eetkraampjes, een gedeelte met spelletjes, grasvelden en een fontein in het midden. Oohhh wat idyllisch! We gingen uiteindelijk op deze laatste avond eten bij een super leuk Barilla restaurant (ja, van het pasta merk!). Dat smaakte goed! Daarna ging pap chillen in Bryant Park en ging ik met mam op weg naar de laatste highlight van de vakantie: het Empire State Building! Doordat wij met onze New York Pass zwaaiden konden we daar gelukkig 2 hele volle wachtruimtes overslaan. Doeiii ‘gewoon’ volk! Poeh dat scheelde! Maar daarna werd het toch nog mega druk. Na een laatste lange wachtrij te hebben moeten doorstaan gingen we eindelijk naar boven. Na een wat ongeorganiseerde trip met 2 verschillende liften en medebezoekers die het allemaal niet meer snapten en weigerden de lift te verlaten, kwam we op het uitzichtplatform aan. In de lift hadden we weer een leuk filmpje op het plafond te zien gekregen waarin we in het in aanbouw zijnde gebouw naar boven vlogen. Eenmaal op de 86e verdieping was het druk en winderig. Maar wat een uitzicht alweer! Zeker de moeite waard, ook door de complete duisternis van de avond. Prachtig, al die lichtjes van de stad van. Overal waar je keek zag je weer wat nieuws. En overal waar we keken waren we wel ergens gewest gedurende de week. Magnifiek! We haastten ons hierna tevreden weer terug naar pap en kochten bij het park nog een laatste ijsje. Heerlijk! Nog even een rondje door de supermarkt bij het hotel voor wat laatste Amerikaanse eetbare souvenirtjes haha en de dag was alweer om.

Op zondag gingen we weer ontbijten bij het leuke zaakje in de buurt. Heerlijk een laatste porti American pancakes! Hierna gingen we helaas al richting het station met onze koffers. Ik had best nog rustig een uurtje in Central Park willen chillen of voor de laatste keer door de indrukwekkende straten willen slenteren, maar mijn reisgezelschap dacht daar anders over. En zo vlogen we door New York met de metro, door Brooklyn met de trein en door Queens met JFK AirTrain. Uuuuren voor onze vlucht waren we op het vliegveld. De incheckbalies waren nog lang niet open, dus liep ik maar even een rondje. Je zou verwachten dat JFK een immens vliegveld is: dat valt flink tegen. Het beslaat een heel groot gebied, maar bestaat uit verschillende terminals en wij zaten natuurlijk in een van de kleinere. Na een grondige security check (ieeuuwww iedereen op zijn blote voeten over een matje en in de scanner) dook ik weer Victoria’s Secret in voor wat laatste koopjes. Daarna een hele tijd op stoeltjes gehangen bij de gate, opnieuw winkeltjes gekeken en een laatste kleine aankoop gedaan. Ohja, waar natuurlijk ook alweer pas bij de kassa belasting bijkomt. Echt een apart systeem. Je weet van tevoren nooit precies wat je gaat betalen. Behalve toen in New Jersey, daar betaal je geen aparte belasting. Ik kocht nog snel een punt American Cheesecake, want ja die moest ik toch nog echt ff gehad hebben en genoot van de laatste momenten op Amerikaanse bodem. Om een uur of 6 vertrokken we. Ik genoot nog wat van de films in het vliegtuig, probeerde wat te slapen en knabbelde fijn wat avondeten weg. We kregen bij lange na niet zoveel te eten als op de heenweg en ineens kregen we ontbijt voorgeschoteld, enkele uren na het diner. Euhh ja daaagg, het is midden in de nacht!

En natuurlijk, toen we landden in Brussel regende het. Welkom terug Europa, ik heb je zeer gemist.. Om een uur of 10 waren we weer thuis. Onderweg hadden we Bounty opgehaald van het pension en tegen lunchtijd ging ik Yves ophalen. We aten gezellig samen en kwebbelden wat bij. De tijd vloog en toen moest ik alweer op reis. We sprongen de auto in naar Aachen en stonden met nog een half uur de tijd muurvast in het centrum daar. Na een lange tijd met amper vooruitgang wist ik dat ik mijn trein ging missen. Aargghhh dat was me nog nooit gebeurd! Bahbah dat kon ik met mijn moeë hoofd nu echt niet gebruiken. De wachtrij bij de balie was giga lang en de tijd bleef wegtikken. Uiteindelijk kocht een maar een nieuw ticket.. sniksnik voor een driecijferig bedrag.. en sprong een half uur later de trein in. Uiteindelijk hadden we ook nog wat vertraging en kwam ik pas tegen half 12 thuis. Poeh wat een dag. Iets om spontaan chagrijnig van te worden.

Maar, wat had ik een topvakantie om op terug te kijken! New York is een stad waarover je alleen maar in superlatieven praten kan! Echt in één woord: adembenemend! De meeste perfecte stad die ik ooit gezien heb; het heeft echt alles. Ik kijk er met veel plezier op terug en verheug me op volgende bezoekjes hihihihi.

Ohja, en zo zat ik vorige week dan toch echt flink snotterend in mijn bed ’s avonds aan dit verhaal te schrijven. De Amerikaanse airconditioning had daadwerkelijk, anderhalve week na thuiskomst, keihard toegeslagen. Momenteel zijn al mijn luchtwegen eindelijk weer bijna vrij haha en kijk ik blij terug op deze fantastische reis en mijn verjaardagscadeau van vorig jaar! Bedankt pap en mam!

Cheers!
–xoxo– Gossip Girl ;)

• 14 September 2016 - 00:08

Nellie:

Hallo Daphne, ik wou juist naar bed gaan toen je reisverslag binnen kwam, natuurlijk eerst even lezen, wat hebben jullie een geweldige vakantie gehad,en veel gezien,daar kun je met plezier op terugkijken.
    welterusten en tot het volgende reisverslag.
    groetjes nellie

• 14 September 2016 - 00:47

Mamma Marjon :

Ook ik wilde het verhaal nog lezen voordat ik naar bed ga. Ik zag alles weer voor me. Ik heb er ontzettend van genoten. Wat een stad. OVERWELDIGEND. Wij hebben op jou vertrouwd, je hebt ons overal naar toe gebracht. Jij ook bedankt voor je verhalen, reisleiding en gezelschap. Dit zal ons altijd bij blijven. Dikke poen vaan miech.

• 14 September 2016 - 08:16

Leo, Daddy.:

Schitterend verslag. Voor mij was dit een van de mooiste, indrukwekkendste, emotionele en vooral onvergetelijke stedenreis. Ook jij Daphne bedankt voor je professionele gids-activiteiten.