La dolce vita! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu La dolce vita! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

La dolce vita!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

03 Oktober 2017 | Italië, Firenze

Ciao tutti!

Daar ben ik eindelijk weer! Drukke weken achter de rug en de zomer is voorbij gevlogen. Daarom nu eerst blog deel één: over mijn zomervakantie :) . Dus weer helemaal terug naar 16 augustus. Ik werkte nog lekker door en kon toen op tijd naar huis. Ik pakte de laatste spullen in; bekeek nog een keer alles dat ik al ingepakt had en ging druk verder met nagels lakken, haren wassen, opruimen... Op avonden voor een reisje is het altijd druk.

Op donderdag ging de wekker alweer vroeg en nam ik de bus rond kwart na 8. Een uur later was ik na nog een rit met de s-bahn op het vliegveld. Ik wandelde wat rond door de winkels en kreeg de tijd zo prima om op het gigantische vliegveld van München. Om 11:10u vertrok het vliegtuig eindelijk. Een klein vliegtuigje dat maar half vol was. Lekker veel plek dus. Om half 1 landde ik in Pisa, moest een tijd op mijn koffer wachten en trof daarna buiten eindelijk Yves die al lekker in de zon stond te wachten. Gezellig! :D We haalden gelukkig nog de bus naar Florence om 13u. Na de mooie rit door het Toscaanse landschap en een stukje wandelen vanaf het station naar het hotel, waren we even na half 3 al lekker in het hotel. We chillden even, fristen ons op en maakten ons klaar om na een uurtje de stad in te gaan. De kamer was niet super geweldig, maar ach dat was ook prima voor onze stedentrip. We wandelden naar Piazza San Lorenzo, waar ons hotel in de buurt lag. We vonden een leuk restaurantje waar we een mooi plekje op het terras kregen. We knabbelden lekker wat bruschetta en meloen met prosciutto en genoten van een verfrissend drankje en het mooie Florentijnse uitzicht. Ah, wat ben ik toch gek op die stad! We wandelden daarna door het centrum. Over Piazza di Santa Maria Novella, naar de Arno, richting Piazza della Repubblica, daarna Piazza della Signoria en natuurlijk uiteindelijke Piazza del Duomo. Onderweg aten we nog een ijsje en aan het einde van onze wandeling ploften we neer op een terrasje naast de Duomo. We dronken wat en keken naar de langswandelende toeristen in zwoele avondlucht. Daarna wilde ik graag met Yves gaan eten bij Bar Kitsch, één van mijn favoriete bars in Florence, waar ze heerlijke aperitivo hebben. Na een hele wandeltoch kwamen we er eindelijk aan. Het was inmiddels als donker en we verheugden ons op lekker drinken en eten. Maar oh nee; de bar was dicht voor zomervakantie!! Ahhh wat jammer.. :( . We wandelden maar weer terug richting het centrum en vonden uiteindelijk een leuke plek op een terras op Piazza della Repubblica. Ook niet verkeerd natuurlijk. We aten allebei spaghetti vongole. Lekker eerste diner in Italië! En daarna natuurlijk nog een dessert: tiramisu voor Yves en panna cotta voor mij. Yummie! Na een mooie avondwandeling kwamen we weer bij het hotel aan. Wat een heerlijke eerste dag!

We sliepen op vrijdag een beetje uit en waren daardoor wat aan de late kant voor het ontbijt in het hotel. We besloten bij een bakkerij iets te halen. We moesten uitchecken en weer inchecken want we hadden deze eerste nacht pas geboekt nadat we de rest van de vakantie al geboekt hadden. We moesten van kamer wisselen en dus haalden we onze koffers weer. We bleken een supermooie kamer voor de komende anderhalve week te krijgen! Fijn! Heerlijk ruim en mooi, met een gezellig uitzicht op een binnentuintje. Top! Tevreden gingen we op weg, haalden onderweg typische gebakjes voor Italiaans ontbijt en aten ze op bij Piazza San Marco. Daarna gingen naar Galleria dell´Academia, het musem om de hoek. We hadden tickets gereserveerd voor 11u. We wandelden wat rond door de ruimtes met schilderijen en beelden en kwamen toen natuurlijk bij het highlight van dit museum: David van Michelangelo. Zelfs was had dit beroemde beeld nog nooit gaan bewonderen. Indrukwekkend hoe groot het is! Ook de beeldengalerijen ernaast waren erg mooi en de ruimte met gipsen afgietsels van allerhande beelden vond ik mega interessant. Daarna wandelden we nog naar de bovenverdieping, waar nog meer religieuze panelen en een supermooi wandtapijt te zien waren. Het museum was een stuk kleiner dan ik dacht en had als enige highlight echt de David. Maar die kunnen we in ieder geval van het lijstje strepen! Daarna pauzeerden we nogmaals op Piazza San Marco en genoten even van de zon. We gingen na een korte stop in het hotel naar Mercato Centrale, de overdekte markthal. Yves keek natuurlijk zijn ogen uit tussen alle vlees, vis, pasta, groentes en fruit. We kochten een bordje pasta met truffel bij een populair tentje en aten het buiten, op de trappen van de San Lorenzo kerk op. Lekker! Daarna gingen we weer aan de wandel. Door het centrum, met een tussentop bij Palazzo Vecchio en daarna Ponte Vecchio over. We dronken iets op een terrasje en wandelden toen verder, langs Palazzo Pitti, over Pizza Santo Spirito en toen weer terug naar het centrum. Op Piazza di San Firenze, tegenover het Bargello, vonden we uiteindelijk een leuke plek op een fijn terras, waar we weer genoten van een selectie bruscetta en vlees. Heerlijk! Na een hele tijd lekker gezeten te hebben en mensen te hebben gekeken, wandelden we weer rustig door het centrum terug naar het hotel. We fristen ons op en kleedden ons om en gingen snel weer op weg. Ik had gereserveerd bij Trattoria 13 Gobbi, mijn favo restaurant toen ik in Florence woonde. Nostalgie! We hadden allebei een heerlijke pasta en deelden courgettebloemen. Het is er altijd zo gezellig, tussen de snuisterijen en uitkijkend op de grote parmahammen die aan t plafond hangen. Opeens ging ook het dak van de wintertuin waarin we zaten open en had ik prachtig uitzicht op de kerktoren om de hoek en de donkere hemel. Mooi! We deelden nog een overheelijkste chocoladecake en daarmee ging weer een superfijne dag ten einde.

Op zaterdag gingen we weer op tijd op pad. We haalden weer iets lekkers bij de bakker dat we opaten op een bankje op Piazza San Marco. We gingen even een kijkje nemen in de kerk en wandelden daana verder naar Piazza della Santissima Annunziata, waar we ook nog even de mooie kerk aandeden. We lasten even een drinkpauze in op een terrasje naast de Duomo en liepen daarna verder, richting de Florentijnse heuvels aan de andere kant van de Arno. We liepen tussen de oude huizen de heuvel op, richting Bobolituinen en Bardinituinen . Eenmaal boven aangekomen liepen we links weer omlaag, tussen de oude stadsmuur en het platteland met olijvenbomen. Eigenlijk had ik nog verder over het platteland willen wandelen, maar we hadden een afslag te vroeg genomen haha. Nu kwamen we na een mooie wandeling onderaan de rozentuin uit. We wandelden er een stukje doorheen en gingen daarna op een bankje even pauzeren. We keken naar de langsschietende salamanders en het uitzicht op de stad en liepen daarna helemaal verder naar boven. Ja, eindelijk waren we op Piazzale Michelangelo! Het mooiste stukje Florence met een fantastisch uitzicht over de hele stad. We ploften neer op een terrasje met supergoed uitzicht en deelden een pizza. Heerlijk! Daarna liepen we wat rond over het plein om naar het uitzicht te kijken en gingen toen met een granita op de trappen zitten en bekeken een bruid, bruidegom en hun hele gevolg die er foto´s kwamen maken. We wandelden terug naar beneden en pikten nog een terrasje op Piazza di Santa Croce. Daarna gingen we snel op weg naar de westkant van de stad. Yves wilde als verrassing een scooter huren voor dinsdag, maar moest het nog regelen en dus gingen we er samen heen. Daarna wandelden we nog snel door naar mijn oude school die er aan het einde van de straat ligt. Ah, Polimoda, nog altijd even mooi! De statige villa met zijn tuin; wat is het alweer lang geleden dat ik daar rondgelopen heb! Daarna haastten we ons weer terug naar het hotel om ons op te frissen en om te kleden, want ook vanavond had ik gereserveerd bij een oude favoriet: Osteria dei Cento Poveri. We aten allebei een heerlijke pasta met zeevruchten en daarna tiramisu. Top! Een hele lekkere avond weer.

Op zondag moesten we vroeg op, want we hadden een tripje gepland. We gingen naar Bologna! Ik was er toen ik in Florence woonde eens een halve dag heen geweest, maar helaas had het toen veel geregend. Ik was dus erg benieuwd hoe het zou zijn. We wandelden door de mooie straten richting het centrum en vonden onderweg een superleuke bar waar we lekker ontbeten tussen de vele kwetterende Italianen. Daarna maakten we een wandeling door het centrum. We bewonderden het Piazza Maggiore en daarna de leuke delicatessenzaakjes in de Via Pescherie Vecchie. We kochten er wat mortadella om later te knabbelen en Yves maakte enthousiast een praatje met de oude mannetjes van het mooie zaakje dat volhing en –stond met hammen en kazen. Daarna gingen we verder over het prachtig groene Piazza Dè Calderini, totdat we uitkwamen bij Piazza San Domenico. Een plein alsof het van een ansichtkaart kwam! Prachtig! Omzoomd door historische gebouwen, een kerk en bomen en heerlijk rustig gelegen. We genoten op een bankje een tijdje van het uitzicht en de rust. Vervolgens wandelden we door naar Giardini Margherita. Een prachtig park, waar we een fijn plekje vonden naast het water dat volzat met schildpadden. We aten gezellig onze mortadella en ook nog de pasta die we later gekocht hadden. Heerlijk, zo in de zon naast het kabbelende water. Daarna gingen we nog even in het gras liggen. Toen het toch wel erg warm werd liepen we weer richting centrum. Beetje jammer dat we er niet meer aan gedacht hadden om de rest van het park te verkennen. Maar in het centrum zou vast wel genoeg te doen zijn. We wandelden door de prachtige universiteitsbuurt, met stoepen overdekt door mooie bogen. Uiteindelijk kwamen we bij de twee bekende torens uit die boven de stad uitsteken.We wandelden er in de buurt een stukje, dronken nog ergens iets en gingen uiteindelijk naar Finestrella, een raampje in een straat waardoor je de achterliggende ´gracht´ en gekleurde huizen kunt zien. Een beetje Venetiaans; heel idyllisch. Daarna wandelden we wat doelloos door het centrum want we wisten echt niet meer goed wat we moesten doen. De winkels waren hetzelfde als overal en een deel ging al vroeg dicht omdat het zondag was. Verder konden we helemaal niks meer bedenken dat we konden bekijken of doen en dus liepen we nog maar wat rondjes. Uiteindelijk gingen we maar uiteten. Dat was helaas een flinke tegenvaller. Het leuke restaurantje met terras in een zijstraat dat we eerder die dag uitgezocht hadden, bleek niet eens de originele bolognesaus te kunnen maken. We begonnen met een voorgerechtje met tonijn dat simpel maar wel prima was. Daarna lasagne bolognese... zonder tomaten en dus ook zonder kleur en smaak. Beetje jammer. Dat werd dus helaas ook niet lang tafelen. En dus stonden we alweer snel op straat. Vol goede moed hadden we een paar weken eerder de laatste trein terug geboekt. Nu wisten we echter niet wat we met onszelf aanmoesten. We kochten een ijsje en gingen op een bankje naar livemuziek zitten luisten. Toen ook die ermee ophielden besloten we na een tijdje heel rustig richting station te wandelen. En toen ging uiteindelijk de tijd ineens heel snel. Het was nog een flinke trippel naar en in het station en we moesten ons nog haasten naar de trein. Daar verloor ik op het perron ook nog eens een armbandje. Nou, Bologna, tot nooit meer. Hahaha. Zeker een bezoekje waard maar ik zal het zeker niet hoog op mijn ´aanraders´-lijstje zetten. Er zijn mooiere steden waar ook veel meer te beleven valt.

Op maandag stond er weer een tripje op de planning! We vertrokken weer op tijd, want we hadden een trein naar Viareggio geboekt! Heerlijk een dagje naar het strand! We hadden nog maar één station te gaan en toen werd de trein stilgezet door een gepikte portemonnee. Dat was in ieder geval wat we ervan meekregen, want de hele commotie speelde zich buiten, net naast ons raam af. Het duurde een hele poos, met discussies tussen het slachtoffer en vermoedelijke dader, zich bemoeiende medepassagiers, de conductrice en uiteindelijk nog politieagenten. Na een halfuur in de hete zon te hebben gezeten reden we eindelijk verder. Hopelijk verliep de rest van de dag wel vlotjes. Eenmaal in Viareggio stapten we flink door. We bewonderden de mooie boulevard onderweg en zagen dat inderdaad alle stukjes strand daar enkel tegen betaling te bezoeken waren. Ik had uitgezocht dat er ook een ´publiek´ strand was, net ten zuiden van Viareggio, en daar zouden we dus heen lopen. Uiteindelijk bleek dat helaas een stukje verder dan gedacht en moesten we ook nog eens helemaal om de haven heen lopen. Gelukkig kwamen we steeds meer Italianen op scootertjes met strandtassen tegen en wisten we dus dat we op de goede weg zaten. We liepen in een hele lange straat waarlangs allemaal strandpavilioens gebouwd waren. We kochten wat Italiaanse lectuur en kwamen toen eindelijk, na een totale wandeling van zo´n 40 minuten, uit bij het openbare strand. Er was ook een fijne strandtent, waar we meteen even lunchpauze hielden. We zaten tussen bijna alleen maar Italianen haha. Bijna geen toerist te zien; leuk! We kleedden ons om en zochten toen ee plekje in het zand. Ahh heerlijk! Het perfecte zomervakantiegevoel :) . De hele middag lagen we lekker te lezen, zonnen, mensen te kijken en af en toe te dobberen in de golven. En ook nog te verbranden ;) . Ongelooflijk hoe snel dat plotseling ging. Aan het einde van de middag was ik ineens zo rood als een kreeft. Oeps! Maar desondanks hebben we echt enorm genoten van deze zonovergoten dag. Vooral na het fiasco Bologna hahaha. We dronken nog lekker wat op het terras terwijl de zon al langzaam begon te zakken en begonnen daarna aan onze wandeltocht, terug naar het centrum. Yves had aan de haven van Viareggio een tafel op het terras van een visrestaurant gereserveerd. We genoten van de ondergaande zon, de zwoele avondlucht, het uitzicht en een overheerlijke visschotel. Daarna hadden we allebei een bord fritto misto. Fantastisch al die verse vis zo naast het water. Echt perfect! We deelden nog een heerlijke taartje en moesten ons daarna alweer haasten naar het station. Wat een overheerlijke dag en avond. Dit is het zeker waard om nog eens terug te komen ;) .

En toen was dan de dag aangebroken van Yves´ uitje! Joepie! We haalden ´s ochtends onze Vespa op en hadden ons verheugd op een glimmende rode, maar gingen er alvast vanuit dat we een oudere in een andere kleur zouden krijgen. Ik had zelfs een rode outfit aangedaan ;) . Na een uitvoerige uitleg over waar we heen konden gaan (we kregen zelfs het verre Siena als tip), werd ons onze Vespa gewezen. Whaaaa een glimmend rode! Top! We waren er super blij mee en gingen snel op weg. In plaats van ons open plan om wat in de heuvels rondom Florence te gaan kijken, volgden we het advies op en zetten koers richting Siena. Zou goed te doen moeten zijn en waarschijnlijk zouden we genoeg door de heuvels rijden op de weg erheen, zodat we ergens gezellig zouden kunnen picknicken ofzo. Even buiten Florence was helaas de weg afgezet en na een paar meter per ongeluk een Autostrada te zijn gereden, gingen we de enige weg op waarvan we dachten dat het ook prima was. Na een heel stuk rijden kwamen we bovenop een heuvel aan en zagen we achter een poort een prachtig uitzicht over de omgeving. We stopten om wat te drinken en foto´s te maken. Ineens ging de poort elektrisch open en kwam er een nette meneer in een auto uit, die vriendelijk vroeg of we hulp nodig hadden. Wooww iemand die dus daar ergens in zo´n mooie villa woont. Hoe fantastisch! Dat is toch een droomlocatie. We zochten zelf ff uit op onze telefoons waar we waren en we bleken toch flink uit de richting te zijn. Maar er was niet echt een weg terug. En dus reden we de komende tijd door bergdorpjes waar het eruit zag alsof er nooit bezoekers komen en de oude mensen op de bankjes ons ook nakeken alsof ze nooit een toerist gezien hadden. Heel erg mooi allemaal, dat zeker. Maar het duurde toch wat lang haha. Uiteindelijk kwamen we een beetje in de bewoonde wereld uit, in San Casciano in Val di Pesa. We kochten iets bij de supermarkt en aten het gezellig op een bankje op. Daarna ging de reis weer verder; we leken eindelijk de goede rout terug gevonden te hebben. Na nog een hele rit met enige verwarring bij een bedrijventerrein in Poggibonsi kwamen we om half 4 ein-de-lijk in Siena aan. We wandelden door de stad tot Piazza del Campo en dronken lekker wat op een terras. Na een tijd gezeten te hebben wandelden we nog wat door het centrum, bekeken wat delicatessenwinkeltjes en de Duomo en liepen toen uiteindelijk weer richting de Vespa. We wilden graag voor het donker nog terug zijn. De terugreis verliep gelukkig een stuk soepeler en we maakten onderweg nog wat mooie foto´s. We ontdekten zelfs dat de wegversperring net buiten Florence maar heel klein was en we helemaal niet zo ver hadden hoeven omrijden... Achja we hebben wel veel moois gezien. Via Piazzale Michelangelo daalden we af richting het centrum en parkeerden de Vespa tegen kwart na 8 weer bij het verhuurbedrijfje. We gingen daarna maar direct op zoek naar een restaurantje omdat het al laat werd. In de buurt van ons hotel vonden we een leuk terras en dankbaar ploften we neer. We hadden eigenlijk al veel te veel gezeten vandaag en overal pijn, maar weer op een gezellig terras zitten met wat eten is altijd fijn ;) . Ik genoot van mijn meloen met ham en daarna een grote quattro stagione pizza. Daarna was het toch echt bedtijd. Wat een enerverende dag!

Op woensdag hadden we lekker niks gepland. Hoe heerlijk, na deze paar drukke dagen. We waren pas laat op weg en vonden toen op Pizza Santa Maria Novella een gezellig terras waar we nog konden ontbijten. Ik smulde lekker van mijn pannenkoek en Yves van zijn omelet. Een fijn, relaxt begin van de dag. We wandelden weer een stuk door het centrum. Heerlijk rondom de Duomo en ook richting mijn ´oude´ buurt. We waren op zoek naar leuke zaakjes om toch nog een keer aperitivo te doen en we vonden ook een leuk restaurant voor de laatste avond. Het was een heerlijk relaxte dag; en super zonnig, net als alle voorgaande dagen. ‘s Avonds gingen we voor aperitivo naar een barretje om de hoek van Piazza San Lorenzo. Ze hadden een leuk buffet met allerhande soorten bruschetta en andere hapjes, waarvan Yves steeds een leuke selectie ging halen. We genoten van de zwoele avond en zijn nog een hele tijd lekker blijven zitten op ons leuke hoekje en bekeken met een drankje in de hand alle langswandelende toeristen. Dat is echt genieten, zo´n avond.

Op donderdag hadden we weer een klein uitje gepland. We wandelden naar Piazza San Marco en namen daar de bus naar Fiesole, het dorp in de heuvels boven Florence. We liepen eerst naar de panoramaweg, een straatje dat langs de mooie huizen met hun adembenemende uitzicht op Florence loopt. We bekeken de uitgestrektheid van de stad onder ons en vervolgden onze ronde, verder langs de huisjes bovenop de heuvel. Daarna zigzagden we nog verder door het stadje en gingen uiteindelijk op het centrale plein lunchen. Een salade caprese, koele drankjes, zonneschijn, leuk gezelschap, mooi uitzicht: La dolce vita! :) Daarna begonnen we aan de klim naar de kerk, helemaal bovenop de heuvel aan de linkerkant. Eerst genoten we weer van het uitzicht toen we boven waren en daarna bezochten we de oude vetrekken van de broeders van het San Francesco klooster. Vervolgens gingen we door het klooster naar het bijbehorende museum met allerhande snuisterijen uit allerhande windstreken waar missies heengegaan zijn. Super interessant nog steeds en helemaal niks veranderd na die keer dat ik het bezocht heb 4 jaar geleden. We wandelden daarna weer rustig terug naar het centrale plein en wachtten daar op de bus. We stapten uit in het noorden van de stad en wandelden toen naar Stadio Artemio Franchi, het voetbalstation van Fiorentina. Dit wilde Yves natuurlijk graag een keertje zien. We hadden voor de vakantie een uitvoerige zoektocht gehouden naar tickets voor een wedstrijd, maar helaas waren de Fiorentina wedstrijden en die van andere clubs in de regio allemaal niet in de buurt die week helaas... Dus gingen we enkel een kijkje van buiten nemen. Daarna wandelden we richting Piazza Alberti, mijn oude plekje!! Ahhh hoe fijn om weer naast mijn oude gebouw te staan. Wat heb ik daar heerlijk gewoond zeg. Na ernaast even een snackpauze te hebben gehouden en nog een tijdje naar mijn oude woonplek te hebben gekeken, wandelden we weer richting centrum. Ik had me eerder die week bedacht dat mijn geliefde Bar Kitsch ook nog een tweede locatie heeft, in de buurt van mijn oude woonplek. Wellicht was die wel open. En ja hoor, toen we er aankwamen zaten er al gezellig mensen op het terras en zagen we het buffet binnen al klaar staan. Yes! We kregen nog een plekje en vergaapten ons daarna aan het uitgebreide buffet waarvan we maar konden nemen wat we wilden toen we een cocktail besteld hadden. Heerlijk! Pasta´s, pizza´s, salades, bruschette en allerhande andere knabbels: alles was er te vinden. Tevreden zaten we te knabbelen op het terras. Dat aperitivo blijft toch een topconcept.

Op vrijdag was het een rustige dag. We wilden nog fijn van de stad genieten deze laatste dagen. En dus gingen we lekker shoppen. We slenterden weer door het hele centrum en verschillende winkels. Later die middag gingen we naar La Rinascente, om er op het dakterras iets te drinken en van het mooie uitzicht over de Duomo en Piazza della Repubblica te genieten. Dat blijft toch iets bijzonders. We wandelden daarna nog een keer over Ponte Vecchio, helemaal tot aan Palazzo Pitti, en bezochten onderweg nog allerhande winkels. We smulden ook nog van een cannolo van een mooi bakkerijtje en wandelden toen weer langzaam terug. We hadden gisteren zo genoten van de aperitivo bij Bar Kitsch, dat we besloten er vandaag weer heen te gaan. Deze keer was er alleen binnen nog plek; het blijft er toch populair. Maar we genoten er niet minder door. Het buffet was net zo uitgebreid als altijd, met nog een aantal nieuwe gerechten vergeleken bij gisteren. Daarna wandelden we naar Le Murate, de cocktailbar op een binnenplein waar ik een paar jaar geleden ook graag heenging. We vonden een leuke plek en kozen allebei iets lekkers uit de oneindig lange kaart. Er zou een bandje optreden; gezellig zo wat livemuziek. Het was donker, de gebouwen om ons heen waren mooi verlicht en het was er super gezellig. Echt genieten! Op de terugweg hadden we zin om nog een dessert ergens te halen en dus gingen we naar Venchi en kochten heerlijke crêpes met heel veel nutella. Hmmmmm...

En toen was alweer de laatste dag aangebroken... Zoals altijd hadden we een rustige ochtend en begonnen wat rond te slenteren. We gingen naar Officina Profumo Farmaceutica di Santa Maria Novella; die prachtige, historische parfumerie in de buurt van mijn school. Er was nu zelfs een zijvleugel opengesteld waarin een ruimte met oude muur- en plafondschilderingen te bezichtigen was en een ruimte waarin oude instrumenten voor het maken van parfum tentoongesteld waren. Het is er nog even bijzonder als altijd. Na nog een shoprondje waarin we de laatste souvenirtjes kochten, gingen we terug naar het hotel om onze spullen te pakken. We gingen namelijk: zwemmen! Het was natuurlijk nog altijd zomervakantie en het prachtige Florence hadden we al uitvoerig gezien en we hadden pas één keer gezwommen. Dus, op naar het zwembad! We hadden eentje uitgezocht in het oosten van de stad en gingen er met de bus heen. Aan de ingang moesten we natuurlijk zo´n zeer modieuze badmuts kopen haha. We zochten een fijn plekje op het grasveld en gingen even liggen chillen. Daarna namen we een duikje in het wedstrijdbad en bleven er lekker een tijd dobberen. Hmm fijn hoor, die afkoeling na al die hete dagen. Na nog een tijd te hebben liggen chillen op onze handdoeken, gingen we nogmaal wat zwemmen. Daarna droogden we op aan een tafel bij de bar en kochten er wat te knabbelen en drinken. Toen we een beetje droger waren, was het helaas alweer tijd om te gaan. We fristen ons op in het hotel en maakten ons klaar voor de laatste avond. We hadden om half 8 gereserveerd bij het leuke restaurant dat we eerder deze week gezien hadden. Het had een prachtige binnentuin, die er perfect uitzag voor een romantisch laatste etentje. Ik had als voorgerecht carpaccio en die was echt heel groot. En heel lekker. Hmm dat begon goed. Daarna hadden we allebei pasta met zeevruchten en die werden wel heel gek gepresenteerd. Ze waren i grote zwanen van aluminiumfolie gewikkeld. Het zag er echt heel apart uit toen de ober met die twee gevaartes aankwam... Tja. Een beetje onnodig; maar de pasta wel gelukkig wel heel lekker. Ook weer erg veel helaas... Maar toch namen we nog een dessert, want ja: laatste avond ;) . We deelden een panna cotta en genoten nog even van deze mooie binnenplaats met planten langs de muren, gietijzeren terrasmeubels en de warme avondlucht. Heerlijk. Daarna wandelden we naar Piazza della Repubblica. Het was gezellig druk in de stad. We hadden al een aantal dagen ons oog laten vallen op het dure terras van Paszkowski links op de hoek, waar elke avond super gezellige livemuziek gespeeld werd. We kregen er gelukkig een plekje. Met onzze cocktails en de kleine hapjes die we erbij kregen genoten we nog een hele tijd van de muziek en mooie omgeving. Ahwww we wilden er gewoon niet meer weg. Florence is en blijft toch mijn favoriete stad. En wat een perfecte vakantie hebben we gehad!

Op zondag ging helaas alweer vroeg de wekker. Al om 9u hadden we de bus naar het vliegveld. We waren er vroeg, maar Yves had ook een vlucht anderhalf uur vroeger dan ik. We wachtten nog even, maar toen moest hij echt naar de gate. Helaas kon ik nog niet eens inchecken. Oh wat was ik ineens verdrietig, zo´n fantastische vakantie was echt omgevlogen en daar stond ik dan alleen en Yves aan de andere kant van de muur. En ineens kon ik ook inchecken! Snel leverde ik mijn koffer in, haastte me door de douane en kon nog gezellig met Yves in de rij om te boarden staan want zijn vliegtuig was wat vertraagd. Uiteindelijk moesten we elkaar tocht echt uitzwaaien... Een supervakantie kwam ten einde. Maar wat hebben we genoten! Ik at en dronk nog wat in het barretje en uiteindelijk vertrok ook mijn vlucht om half 1. Na een hele reis vanaf het vliegveld was ik om kwart na 4 eindelijk thuis. Tijd om te relaxen, een dutje te doen en terug te denken aan de vakantie. Koffers uitpakken kwam later wel ;) ...

En zo kwam de superfijne zomervakantie ten einde! En zo zijn we nu ook alweer een aantal weken dichterbij de volgende zomervakantie ;) . En dan volgt ook nog zoals gezegd binnenkort mijn laatste Münchenblog, vol met al mijn avonturen van de afgelopen weken.

A presto! ;) –xx–

• 05 Oktober 2017 - 13:10

Mamma Marjon:

Een leuk stel, een prachtige stad, super uitstapjes, lekker eten en drinken.
    Kortom een geweldige vakantie.
    Dat is te merken aan alles.

• 10 Oktober 2017 - 21:06

Nellie :

Hallo Daphne.
    Wat weer spannend om te lezen,jullie hebben genoten van jou stad,je wist de bekende plekken voor uitstapjes, en het lekkere eten, alleen jammer dat als het leuk is de tijd vliegt,maar wie weet waar jullie samen nog komen, Florence is toch echt de stad van jou dromen. ik wens jullie het allerbeste, en fijn dat ik mee kon genieten van jou blogs.