Mijn eerste buitenlandse bezoek en nog veel meer! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Mijn eerste buitenlandse bezoek en nog veel meer! - Reisverslag uit München, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste buitenlandse bezoek en nog veel meer!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 Juli 2016 | Duitsland, München

Guten Abend!!

Jahaa daar ben ik weer! Ik zit eind deze week gewoon al een maand in München! Niet te geloven hoe de tijd vliegt. En ik moet nu ook erg wennen aan typen op mijn eigen toetsenbord hier. Op het werk heb ik een Duitse en ik ben al helemaal gewend aan de omgewisselde Z en Y en allerhande leestekens op vreemde plekken. Op het werk gaat alles nog steeds prima! Heb het erg naar mijn zin! Heel leuk team nog steeds, in de pauze zit ik altijd met een aantal op de fijne banken op de overloop. De dagen gaan echt heel snel voorbij. Ik heb ook steeds meer te doen op het werk, dus dat is fijn. Als jullie een Facebookpost voorbij zien komen of een contest op de website, kan ik het zomaar geweest zijn ;) .

Twee weken geleden op donderdag kon ik dan eindelijk de sleutel van mijn permanente (nouja, totdat ik iets beters vind :P) ophalen! Ik ging op tijd weg met de S-bahn en moest nog een stukje lopen. Tegenover het super centrale appartement van Giulia is elke andere ligging een tegenvaller :P . Ik heb een heel aardige huurbaas. Komt uit Frankrijk. Spreekt goed Duits met een leuk Frans accent. Wat een fijne studio! Gelukkig met een aparte keuken, dan heb je niet meteen alles zo in dezelfde ruimte. Groene tegeltjes in de badkamer, hahaha. Maar een ruime woon-/ slaapkamer met 2 grote ramen. Dan kan ik toch nog van de zon genieten ook al heb ik geen balkon. En het uitzicht is ook heerlijk, veel groen: hoge bomen en achtertuinen van andere complexen en mooie huizen. En echt alles zit in de studio: een grote voorraad bestek en keukengerei, beddengoed en –overtrekken, stofzuiger, televisie, strijkijzer en ga zo maar door. Enige nadeel: geen wasmachine, ook bijvoorbeeld niet in de kelder van het gebouw. Dit vind ik echt zo’n verschrikking, dat ik de was doen zo lang mogelijk ben aan het uitstellen. En ik plan om een deel in mijn ontzettend diepe douchebak te doen. Gelukkig ligt de wasserette 200 meter verderop, dus als ik er toch aan moet geloven, hoef ik in ieder geval niet zo ver.

Op vrijdag was het een ontzettend vroege dag. De avond ervoor had ik druk opgeruimd en gepoetst en het meeste in mijn koffer gepropt; die nu ineens helemaal niet meer dicht ging. Gelukkig kon ik mijn spullen nog even laten staan. Poeh, blij als die 3e en laatste verhuizing achter de rug was. Al om 10 na 7 liep ik op straat. Het was eigenlijk wel lekker zo. Heel rustig en fijn zonnig. In de metro was het toch al wat drukker en toen ik aankwam bij mijn halte stroomde werkelijk de hele metro dezelfde kant op als ik: naar het registratiebureau. Ik kwam er om 2 minuten voor half 8 aan, het zou om half 8 opengaan; en toen ik binnen kwam zat het in iedere wachtruimte al werkelijk he-le-maal vol. Hoe is dat nou mogelijk?? Uiteindelijk kreeg ik nummer 26 in mijn ruimte. Klonk niet al te dramatisch. Dacht ik. Het eerste uur werden er maar 7 mensen geholpen! 7!! Dit ging dus nog uren duren. Ik nam even in overweging om gewoon te gaan werken en later terug te komen als ik vast aan de beurt zou zijn. Maar toch bleef ik braaf zitten. Het 2e uur ging het vlotter en uiteindelijk was ik om 10 na half 10 aan de beurt. Achter de 3 deuren bleken ook nog meerdere medewerkers te zitten, dus hoe het in vredesnaam mogelijk is dat alles zo lang duurde, is me nog steeds een raadsel. Ik had netjes al mijn papieren bij elkaar en stond dus na 10 minuten weer buiten. Gaap.. en daar sta je dan zo vroeg voor op. Maarja, ik ben nu dus officieel een inwoner van München, ‘Hurra’!

’s Middags rende ik om half 5 blij naar buiten, de bloedhitte in. (Natuurlijk was het wederom op verhuisdag de warmste dag van de week..) Joepieeee, Yves, pap en mam waren gearriveerd! Ze kwamen aangereden en ik plofte blij neer. Yes, gezellig! We reden eerst naar Giulia’s appartement, ja ja ik had daar de sleutel van mijn studio laten liggen. En toen door naar mijn eigen plekje. Mijn voorraad, voornamelijk bestaande uit kleding, vanuit Maastricht werd uitgeladen en naar boven gebracht. Ik pakte samen met Yves alles uit, pap en mam gingen in hun hotel inchecken. Toen ze later die avond weer terug waren, aten we pizza aan mijn eettafeltje haha. Daarna gingen we nog heel even de stad in. Liepen in de zwoele avondlucht door de grote winkelstraat tot aan Marienplatz en weer terug. Gezellig hoor; ik was zelf nog niet in de avonduren in de stad geweest. Overal mensen, fijne terrasjes en prachtige muziek van verschillende straatmuzikanten. Sommige bandjes zelfs compleet met een mooie vleugel en snaarinstrumenten. En toen waren we toch allemaal wel moe. Tijd voor wat nachtrust!

Op zaterdag heerlijk kunnen uitslapen! En toen een fantastisch ontbijtje van Yves gekregen met o.a. ei en gezonde groentjes en een sapje. Nammie! We konden er weer tegenaan! Gelukkig was het nog steeds fijn zonnig weer. Even in de buurt van Sendlinger Tor rondgelopen en daar toen nog even iets gedronken. Daarna fijn een rondje door het centrum gelopen. We namen een kijkje bij de luxe voedselhal van Dallmayr, heerlijke spullen allemaal! Trots liepen we met ons tasje met burrata naar buiten hahaha. Toen weer verder met ons rondje. Even wat winkels in geweest en langs de Siegestor en Odeonsplatz geslenterd. Ook nog even rondgeneusd bij de voedselhal van Eataly; prachtige spullen hebben ze daar! De middag vloog echt voorbij en uiteindelijk gingen we in een echt Bayerisch café nog iets drinken. En zoals bijna overal kregen we daar halve liter bierpullen met onze frisdrank voorgezet. Proost! Nog eventjes langs de supermarkt en toen richting huis. Yves maakte allemaal lekker hapjes. Yummie wat werd ik verwend! Gezellig samen gegeten. Daarna omgekleed want het werd toch wat koud; en weer naar Sendlinger Tor gegaan. We gingen naar de Irish Pub waar we eerder even iets gedronken hadden, om de wedstrijd Duitsland – Italië te kijken. En natuurlijk waren we voor Italië, muhahaha. Gelukkig waren we niet de enigen, al was het natuurlijk zo’n 80% tegen 20% voor de Duitsers. Alhoewel sommigen er niet tegen schenen te kunnen dat er ook supporters voor de tegenpartij waren.. En wat een onsportiviteit! Luid klappen en juichen als een Italiaanse speler een bloedneus wordt geslagen of klagen wanneer er eentje gaat liggen; terwijl ze dat theaterstukje toch zelf ook erg goed kunnen ;) . Dat viel toch wat tegen. En helaas, helaas, Italië verloor. Maar ach, ik vond het in ieder geval een erg gezellige avond! In een drukke kelder van een pub, met een grote verscheidenheid aan mensen en een, uiteindelijk, heel lang durende en spannende wedstrijd. Topdagje!

Op zondag was het weer op tijd opstaan. Om half 11 troffen we Giulia bij Isartor om haar de sleutel van haar appartement terug te geven. Met pijn in mijn hart haha. We kletsten eventjes bij en liepen het centrum in. Wachtend op Marienplatz hoorden we vanuit de metro-uitgangen een alarm komen en herhaaldelijke oproep om het metrostation te verlaten vanwege een brand. De brandweer kwam aangescheurd. Uiteindelijk stonden ze er maar wat rustig bij te kijken en gebeurde er niet veel. Pap en mam kwamen niet veel later ongedeerd naar buiten :P . Zo, mijn uitgebreide wandeling door München kon beginnen! Na deze route kun je alle highlights van je lijstje afstrepen :P . We gingen vanaf Marienplatz langs de Alter Hof, Maximilianstrasse en Odeonsplatz, door de Hofgarten, naar de Englischer Garten. Daar waren we lekker op tijd en we gingen kijken bij de rivier Eisbach, bij de brug waar je kunt surfen. Yes, in München kun je stadssurfen! Het was er druk met belangstellende toeschouwers en durfals in wetsuit. Met een surfplan onder hun arm stonden ze braaf op hun beurt te wachten. Tussen de waterval onder brug door en een (zoals ik later hoorde: kunstmatig aangelegde) golving onder het wateroppervlak gleden ze kunstig heen en weet over het water. Totdat ze op een gegeven moment niet meer tegen de kracht van het water opkonden en werden meegesleurd; dan stond de volgende alweer klaar. Een fascinerend schouwspel; en wat knap ook! Daarna nog een stukje door het park, totdat we bij de Chinesischer Turm aankwamen. Daar gingen we gezellig in de biergarten iets drinken. Een Beiers orkestje speelde gezellig muziek. We genoten van onze echte Münchener witte worsten en currywurst. Lekker hoor, zo in het zonnetje en met dat hele sfeertje eromheen. Mooi ook hoe sommige ouderen op zondagen steevast in hun Lederhose danwel Dirndl gekleed gaan. Daarna liepen we nog even langs het meer, toen langs de Siegestor en weer terug naar de Odeonsplatz. Over de Platz der Opfer des Nationalsozialismus (ja zeg, wat een naam), door het parkje naar de prachtige Wittelsbacherbrunnen fontein. Toen via de Alte Botanische Garten naar Hauptbahnhof, waar we de metro pakten naar de overkant van het water. Daar bekeken we het Maximilianeum, liepen via het park naar de Friedensengel en toen weer helemaal terug, lang het Deutsches Museum, naar de Gärtnerplatz. Helaas waren daar de terrasjes vol. Uiteindelijk ploften we neer op het terras bij Eataly. Dat hadden we wel verdiend! Wat een goede ronde hadden we gewandeld! Hierna nog een klein stukje door het centrum, dronken ook nog iets bij een Beiers café op het terras en gingen daarna lekker bij Hans im Glück zitten. Heerlijk gegeten; superleuke aankleding ook met allemaal boomstammen, alsof je in het bos zit. Daarna vervolgden we allemaal weer onze weg. Moe kwamen we thuis. Wat een druk maar ontzettend leuk weekend was het geweest!! Heerlijk :D

Op maandag werd ik fijn met de auto naar het werk gebracht en zwaaide ik Yves, pap en mam uit. Tot snel weer!

Op dinsdagavond had ik weer even iets leuks te doen. Ik trof Anastasia, een meisje waarmee ik ook een vak heb gehad aan de uni in Maastricht. Dat was al zo lang geleden en ik wist eerst niet eens dat ze ook in München woont! En ze spreek ineens supergoed Nederlands. Gezellig. We wandelden een stukje en gingen toen aan het water zitten in de biergarten bij het meer in de Englischer Garten. Heerlijk zo in die avondzon. We dronken wat, aten nog een ijsje en wandelden later die avond naar de metro. Nee zeg, alweer brand? Hoe kwam dat nou ineens. Na een hele omweg, in een drukke bus naar Hauptbahnhof, was ik na een uur eindelijk thuis. Poeh.. Maar dat de avond was wel gezellig geweest en voor herhaling vatbaar.

De week vloog weer voorbij, vol met tropische temperaturen. Op zaterdag ging ik eindelijk fietsen! Ik vond gemakkelijk de weg naar het werk, dus dat zou geen problemen gaan opleveren. Daarna liep ik door het centrum en realiseerde me dat het gay pride weekend was. Ik zag travestieten en halfnaakte jongens. Marienplatz stond he-le-maal vol met publiek voor het grote podium. En alle omringende straten en pleinen waren overgenomen door standjes van allerlei organisaties die iets te promoten hadden en schaars geklede bezoekers in de overweldigende hitte. Ik zocht de rust van Englische Garten op. Ik keek nog eventjes naar de mensen die zich blij in badkleding lieten meesleuren in de natuurlijke stroomversnelling in de Eisbachrivier. Tussen de mensen in hangmatten, met volleybalnetten, fietsen, picknickmanden of balspelletjes vond ik uiteindelijk een mooie plek. Fijn las ik mijn tijdschrift, at mijn muffins en keek naar de bedrijvigheid om me heen op het gigantisch uitgestrekte veld. Wat een heerlijke plek.

Op zondag heb ik heerlijk met mijn benen in de vensterbank gelegen terwijl ik een tijdschrift las. Een lekker rustig dagje. Wat opruimen en aanmodderen. Tegen de avond ging ik me optutten en na het eten sprong ik op de fiets. Ik trof om 20u Giulia bij de Muffatwerk biergarten naast de Isar. Het was er al flink druk, maar we vonden nog een goed plekje. Met (wederom) een halve liter pul met Radler voor onze neus genoten we van de EK finale. Het was helaas niet mega spannend, maar daarom niet minder gezellig. We hadden uitgebreid de tijd om bij te kletsen en van de zwoele avondlucht te genieten. Heerlijk, heel eventjes een soort vakantiegevoel!

En toen was deze week alweer aangebroken. Vandaag was het echt ongelooflijk weer. Het heeft ont-zet-tend hard geregend hier! Hopelijk wordt het snel weer beter, want wat is het mooi geweest deze weken dat ik hier ben!

Nu weer op naar mijn volgende avonturen en momentjes om naar uit te kijken. Bis nächstes mal! –xx–

  • 13 Juli 2016 - 10:14

    Mamma Marjon :

    Daphne je geniet weer

  • 13 Juli 2016 - 10:27

    Mamma Marjon :

    Daphne je geniet weer

  • 13 Juli 2016 - 11:58

    Nellie:

    Hallo Daphne.
    Mijn god wat gaat de tijd, alweer een maand in München,dat is een hele mooie plaats, ben ik met pierre en roger geweest, maar dat is al lang geleden.volgens mij voel jij je in iedere plaats thuis. ook goed dat je nu een eigen plekje hebt,en dat Yves, Pap en Mam bij je zijn geweest, en zo ver is het ook weer niet. geniet ervan maar dat doe je al.
    groetjes en tot de volgende keer.
    nellie

  • 22 Juli 2016 - 19:44

    Jos Meertens:

    Hallo du Bayerin Daphne....zoals ik het lees heb jij daar gewoon een heerlijke vakantie

  • 22 Juli 2016 - 20:10

    Jos Meertens:

    Hi Daphne, tijdens het schrijven van mijn bericht aan jou kwan er Breaking News dat er in Muenchen een aantal gekken aan het schieten zijn....wat heb je toch idiote mensen op de wereld! Belde Yves en kreeg de verzekering dat je veilig bent... Blijf in deine Huette....
    Wees voorzichtig Daphne.
    Veilige groet,
    Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 37167

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: