Molte avventure prima delle vacanze di Natale - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Molte avventure prima delle vacanze di Natale - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Molte avventure prima delle vacanze di Natale

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

18 December 2012 | Italië, Firenze

Buongiorno!

Wat is het alweer lang geleden dat ik voor het laatst mijn avonturen gedeeld heb! En wat was het ook druk met van alles en nog wat de laatste tijd! Kan ik nu weer beginnen bij drie weken geleden..
Op woensdag natuurlijk weer de lange dag. Daar gebeurde verder niet veel bijzonders, behalve dat de les van meneer Egler erg interessant was! Weer eens wat anders dan super technisch geneuzel over kleren en het maken ervan. Beetje filmpjes over modeshows gekeken; kregen soort inleiding in de geschiedenis van de mode. Erg leuk! Zelfs de les van meneer fotograaf, Ruggero, was best leuk! Oeh! Wonderbaarlijk! Na heel wat onduidelijkheid en gezeur van onze kant de laatste paar weken, kregen we nu eindelijk de kans iets te bedenken voor ons project; dat we voor de vakantie al zouden moeten maken :O . Gezellig met ons groepje wat ideeën bedacht (zijn met dezelfde leuke groepjes als voor het Thom Browne project dat we een tijdje geleden gedaan hebben, want we moeten het over hetzelfde merk doen). En na wat overlegd te hebben met Ruggero konden we ook nog fijn eerder naar huis :) . Door de kou wel, want het begon hier toch al wat frisser te worden en het regende heel veel ineens. De dag ervoor bij de bushalte vroeg trouwens een vrouw me (in het Italiaans!) of ik hier woon. Daarna zei ze dat ze mijn sjaal zo mooi vond en vroeg of ik hem hier gekocht had. Nee jammer, die heb ik in Nederland gekocht. Oh helaas, maar erg mooi vond ze hem! Nou, dankjewel :) . Wat goed ook van mezelf, heb een klein gesprekje in het Italiaans gevoerd :D . Ik kon haar helemaal verstaan en met wat “Si”, “Grazie”, “Non, in Olanda”, “Grazie, ciao!” van mijn kant, komt je toch best ver :) . ’s Avonds toen ik op woensdag thuis kwam, stak er een pakketje in de brievenbus :) . Jaa eindelijk! Een fijn doosje met nog wat Sinterklaassnoep dat ik miste: kikkers&muizen, schuimpjes, gevulde speculaas, een chocolade C voor Carol en twee zelfgebakken wafels voor ons. Yummie! En dan nog zoiets lekkers (of niet). Sinds we hier wonen zijn ze aan de rand van ons plein, bij de parkeergarage, een gebouw aan het verbouwen; maar geen idee wat ze daar steeds aan het doen waren. Nou dat werd dus ook ineens duidelijk: plotseling werd er wat ingericht en hingen er grote borden en verlichte letters met ‘Burger King’ aan de muur. Aha! Wij krijgen een lokale snackbar.. handig..

Op donderdag ging ook alles weer zijn gangetje op de uni. Maar de spanning begon toch wel een beetje te komen, want er stonden nog twee uitstapjes (verrassing :P) op het programma en wat toetsen en projecten en dan al kerstvakantie! En toen was het weer vrijdag, met les van Amerikaan Mann ’s ochtends. Die gaf ons ineens de mededeling dat onze eindopdracht een presentatie zou zijn met een groepje. Nou, lekker dan, het zou eerst alleen een soort tentamen zijn, in groepjes. Wéér een project erbij voor in de laatste week voor de vakantie! ’s Middags de tweede les van Fashion Trade Marks, van de leuke, jonge advocate. Erg interessant en gezellig weer. Na de les mijn nieuwe traditie weer uitgevoerd van het ‘vrijdagmiddaggebakje’. Heerlijk gebakje gekocht in de straat naast de uni, om die dan ’s avonds, als weekendcadeautje, fijn als toetje op te peuzelen :) . Eenmaal thuis gekomen zag ik dat de Burger King al open was! Wow dat was ook snel gegaan! Er zaten al wat mensen lekker op burgers te knabbelen!

Op zaterdag fijn niet al te veel gedaan behalve maar eens goed begonnen aan één van de vele projecten. ’s Avonds ben ik gaan eten bij Elles. Een huisgenootje van haar zou gnocchi maken; en oh, wat ben ik daar gek op! Het was heerlijk :D . We aten met z’n 4-en en zijn toen ook allemaal nog gezellig wat gaan drinken in de buurt, op Piazza Santo Spirito; de favoriete hang-out van Polimoda studenten. Lilien, het andere huisgenootje van Elles, zou een Italiaanse jongen daar ontmoeten die ze een tijdje eerder had leren kennen. We zaten er mooi op te wachten. Ik moest eraan denken dat Zi een tijdje geleden zei dat alle jongens hier Giuseppe heten. Een huisgenootje van haar heet zo (ook wel ‘Pepe’ genoemd) en 3 van zijn vrienden ook. Voor mij is het anders; ik ken een aantal Andrea’s. En toen kwam daar Lilien’s Italiaan aan: ‘Ciao, I’m Giuseppe!’. Neee dat meen je niet :O :P hahahaha. Het was heel gezellig en na een paar drankjes gingen we fijn naar huis. Ik woon helemaal aan de andere kant van de stad en de laatste bus was allang weg. Tja taxi dan maar. Of? Beetje geld besparen en iets aan beweging doen?.. Nou, dus ben ik fijn helemaal naar huis gelopen. Ochja, halfuurtje, dat viel uiteindelijk nog wel mee. En dan kom je nog eens wat tegen! Allemaal vrij lege plein en al de eerste, prachtige kerstverlichting! Warenhuis La Rinascente is helemaal bedekt met knipperlichtjes en een stukje verder hangen schattige lantaarns boven de straten met lichtjes, rode strikken en echte dennentakken. Wat een gezelligheid :) , heb ik er in ieder geval nog een paar foto’s aan overgehouden. Eindelijk eens geen toeristen die in de weg staan!

Op zondag weer wat verder gegaan met huiswerk. De week ervoor, toen we bij Giulia aan onze Excel opdracht hadden gewerkt, was hier de marathon van Florence. Ging hier door de straat, dus heb toen nog wat foto’s gemaakt. Was toen heerlijk weer, dus druk op straat. Eenmaal in de bus was het weer eens passen en meten, maar nog veel erger dan normaal! Wat een geduw. Echt propvol. Begonnen toen ook nog wat mensen ruzie te maken om een buggy in de bus die veel plaats in nam. Pff vermoeiend zeg. Deze zondag hadden we ook nog afgesproken met ons project groepje voor het Thom Browne project. Erg gezellig hoor. Josh zat gezellig liedjes te zingen “We’re gonna do a project, we don’t know what to do-ho, nanananananaaa”. Ook deden we een gezellige cheer. Handen op elkaar ennnn “Thom Browne!”. Na onze brainstorm bijeenkomst heb ik nog lekker met Akanksha aan de overkant van de straat een ijsje gegeten :) . Yum! Dat heb ik hier nog niet vaak gedaan! Cantuccini-ijs! En beignet-room-ijs! :P

Op maandag weer gewoon les zoals altijd. Ze begonnen al wat kerstversiering in de straten op te hangen en in de straat naast de uni hangen ook mooie boogjes met lampjes. Wat gezellig :) . En later werden er zelfs kleine speakers hier en daar aan toegevoegd, zodat er de hele dag gezellige kerstmuziek te horen is :D .

Op dinsdag was het weer eens wat anders. Om half 9 liep ik door de stromende regen door het stadscentrum, richting Palazzo Vecchio. Daar hadden we van 9 tot 4 uur ’s middags een modeconventie. Wat bijzonder dat we die als studenten mochten bijwonen! Het was een lange dag, die niet altijd even interessant was. Maar er waren toch een paar interessante sprekers. We verheugden ons vooral op de enige echte Valentino (!), Renzo Rosso van Diesel en Brunello Cucinelli van het bekende kasjmier merk. Deze namen komen we vaak genoeg tegen in onze studie. Ook de directeur van Saks Fifth Avenue en die van Louis Vuitton leken ons wel interessant. Maar helaas, Valentino had een interview van tevoren opgenomen; dat konden we zien op het scherm. Renzo Rosso had het niet gehaald te komen, dus die deed het interview via Skype, net als de meneer van Saks. Die van Louis Vuitton had ook een van tevoren opgenomen interview.. Alleen Brunello Cucinelli was echt aanwezig. En wat een leuke en charmante man. We zaten braaf de hele dag met onze hoofdtelefoons met vertaling te luisteren naar alles en iedereen. Tussendoor hadden we nog een lunch. Heerlijk! Er was een groot buffet van van alles en nog wat. Dit noemden ze een ‘light lunch’. Verrukkelijk! Ook nog een toetjesbuffet, koffie en koekjes en champagne :D . Iedereen had het naar zijn zin :P . Na een uitloop waren we eindelijk na half 5 klaar. Aan het einde werden we nog even door de organisator die op het podium kwam bedankt voor “de aanwezigheid van de studenten van de high fashion school; en dat ze allemaal zo goed gekleed waren” :) klapklapklap, iedereen draaide zich om :) . Onze 10 seconds of fame :D . Op de website van deze Milano Fashion Global Summit staan wat filmpjes van de dag, heb er eentje bekeken, daar zijn we een seconde in beeld :P . Zal later nog eens de andere filmpjes analyseren.

Op woensdag weer de lange dag. Maar in de les van Aki Choklat hadden we fijn ‘vrij’. Hij had bedacht dat hij ons in groepjes van 3 wilde spreken over waarom we deze studie doen en wat we hierna willen doen etc.. Om een beetje een beeld te krijgen van hoe onze klas in elkaar zit en of hij dat misschien kan gebruiken in de lessen. Ik was met Veronika en Ana als eerste aan de beurt, dus had na een kwartier fijn de tijd om zo’n 4 uur aan huiswerk te werken en te studeren voor toetsen. Uiteindelijk fijn met wat vriendinnetjes op een rijtje in de gang (bij gebrek aan andere studieplekken) achter de laptops gezeten. En de les van fotograaf Ruggero was weer wonderbaarlijk interessant :) . Ein-de-lijk, na aandringen van onze kant, kregen we les in Photoshop. Op naar het bloedhete computerlokaal dus. Super interessant! Het is natuurlijk zijn baan, dus het ging soms wat te snel voor ons, waardoor hij weer geïrriteerd raakte etc.; maar wat is hij er goed in! Echt fantastisch om te zien wat je er allemaal mee kan :) . Vind het al veel leuker worden! Had de dag ervoor zeker 3 uur gespendeerd aan een stom ding maken in Photoshop en was er helemaal klaar mee. Die middag er nog 2 uur aan gewerkt en redelijk tevreden met het eindresultaat. Maar toen we die les hadden! Geweldig, als je eenmaal weet hoe het werkt! Ik heb mijn nieuwe hobby ontdekt :) . ’s Avonds was er een bijeenkomst van de bewoners in ons gebouw over de gang van zaken met de huisbaas, omdat iedereen zich eraan stoort dat hij nooit bereikbaar is en van alles nog gedaan moet worden. Ik had een hele tijd terug tickets naar Martina in Rome geboekt voor dat weekend, dus moest ff flink gaan leren en kon dus helaas niet naar de bijeenkomst; Carol is wel even geweest. Helaas kreeg ik die avond van Martina te horen dat het weekendje niet kon doorgaan. Ze had me de dag ervoor al verteld dat haar opa niet goed was geworden en nu bleek hij in coma te liggen in het ziekenhuis met 50/50 kans. Iedereen zat natuurlijk veel bij hem. Helaas, dat leuke weekendje ging niet door :( . Maar, nu had ik in ieder geval wel wat meer tijd om te studeren voor alles in de laatste week.

Op donderdag was Sahil jarig. Hij kreeg al heel opzichtig een pluchen kameel met chocolaatjes om de nek van iemand. Iedereen wordt tegenwoordig een beetje gek van zijn aanstellerij en vaak idiote vragen in de les.. Tijdens de tweede les, van Veronika Bogao, kwam Jannat binnen en vroeg waar onze ‘Birthday Princess’ was :P hahahaha :P . Het was die dag ook 6 December! Sinterklaas :D . Had de avond ervoor al gezellig wat pepernootjes zitten knabbelen en nu, toen ik ’s morgens binnenkwam kreeg ik een hartelijk “Happy Sinterklaas, Daphne!” van Sarah :) . Wat lief. Vrijdag was weer een heel andere dag. Het sneeuwde een beetje toen ik naar de bus ging! Wat wonderbaarlijk na zo’n hoge temperaturen de hele tijd. De bus bleek ook weer eens een andere route te rijden i.v.m. werkzaamheden en toen kwamen we langs een interessante kerststal met kartonnen figuren, zoals een brandweerman en verpleegster haha. Natuurlijk een beetje te laat op de uni door dat hele omrijden.. Gebeurt hier ook regelmatig. Ben een keer 20 minuten te laat geweest doordat ik er 50 minuten over gedaan had :O . ’s Morgens weer les van meneer Mann; hebben wat aan het projectje gewerkt waarover we de week erna een eindpresentatie moesten geven. Kregen ook eindelijk ons punt terug voor het essay van weeeken geleden. Jaaa, een A! (Amerikaanse beoordeling dus..). Wat goed :) . Maar iedereen had een punt in die richting gekregen :P . ’s Middags weer de leuke les, en laatste les van dit jaar, van advocate Claudia. Ze had haar haren geknipt! Erg leuk model :) . “I cut my hair for you, guys ;) You like it?”. ‘s Avonds stond er weer zoiets leuks op de planning. Doordat ik niet naar Rome ging, kon ik gezellig naar het kerstetentje dat onze klas had georganiseerd! We deden ‘Secret Santa’. We hadden de week ervoor allemaal een lootje getrokken en ik had iets voor Sarah gekocht! Wat leuk, van 30 namen kies je net een vriendinnetje :) . Het was echt een super avond en ik ben blij dat ik het niet heb hoeven missen! Echt alle 30 waren we aanwezig! Dat is heel zeldzaam. En daar was Sahil weer: “You look beautiful Daphne! Really beautiful!”. Nogmaals: voor complimentjes weet je bij wie je moet zijn :P . Iedereen had zich echt leuk opgedoft. We zaten met z’n allen in een kelder van een restaurant. Het was passen en meten, maar daardoor heel knus. We kregen eerst bruschetta, prosciutto, salami en ciabatta. Daarna primo piatto: 3 soorten pasta op een bord: pesto pasta (Josh’s favoriet; moest ik echt proeven! Inderdaad heerlijk!), pittige tomaten pasta, en kaas pasta. Daarna secondo piatto: 3 soorten vlees op een bord, rucola, frietjes en focaccia. Echt overheerlijk allemaal! En toen nog als toetje appeltaart of tiramisu. Josh greep meteen zijn favoriete tiramisu (hij had ook het restaurant uitgezocht :P) en liet mij meteen een hapje proeven. Inderdaad: ook overheerlijk! De wijn vloeide ook rijkelijk. Op ons verzoek bleven ze maar flessen brengen. De prijs voor dit feestmaal? Ieder €20! Niet te geloven! Echt fantastisch. En zoo gezellig! Sahil kwam nog binnen met Jannat en een vreemde jongen en hij bleef maar zeggen dat die jongen een vriend van Jannat was, totdat ze zei dat hij moest ophouden omdat het gênant was :P . Iedereen dacht hetzelfde: Sahil neemt eindelijk een ‘vriend’ mee?? Interessant :D . Voordat we de cadeautjes gingen uitpakken, werd er nog gezongen voor Russische Karina, die jarig was. Leniza ging er daarna een heel verhaal omheen breien (en ja! we moesten echt even "onze kop houden en luisteren".. pff vermoeiend hoor), dat ze zo blij was Karina te hebben leren kennen en dat ze 22 jaar geleden op die dag geboren was. Pfff.. Serieus.. Josh ging ook nog nephuilen “Oh, you make me cry”. Hahahaha. Daarna fijn al onze kerstcadeautjes uitgepakt. Moesten raden wie onze Secret Santa was. Pff wie had dat nou weer bedacht. Maar was uiteindelijk nog wel leuk. Sarah had haar cadeautje amper in handen: “Daphne! It’s you!!”. Haha inderdaad.. Mijn handschrift (heel groot, rond, sierlijk) bovenop had al alles verraden. Ze was erg blij met het lijstje met fotootjes van ons groepje, geurstokjes voor haar nieuwe kamer, warme chocolademelk-mix en chocolaatjes en koekjes :) . Mijn Secret Santa was Katrín! Nouja zeg, ook al een vriendinnetje! Ik kreeg mooie nagellak (altijd goed!) en een prachtig Venetiaans maskertje! Dat wilde ik sowieso al kopen! Bedankt :D . Na het eten ben ik nog wat met Sarah, Alessandra, Giulia en Zi gaan drinken. En zo kwam er weer een einde aan een onvergetelijke avond. Met nog even de mededeling van Giulia dat ik zo knap ben en zo mooi was in mijn jurkje, met als toevoeging van Zi dat ik er Russisch uitzag :S .. uhh.. bedankt? (was schijnbaar een enorm compliment, gezien de hoge schoonheidseiden van Russinnen.. weet ik dat ook weer :P).

Op zaterdag even boodschappen gaan doen. Zo gezellig dat overal in de stad kerstlichtjes werden opgehangen en er overal lekkers te koop is! Hier tegenover in de straat was een soort markt, met wat clowns voor kinderen, live muziek en kraampjes. Erg gezellig. ’s Avonds en op zondag weer flink geleerd en aan projecten gewerkt voor de laatste drukke week voor de vakantie. Op maandagmorgen hadden we een verplaatste les van Veronika, om 9 uur ’s ochtends. We waren uiteindelijk, nadat nog wat mensen waren binnengedruppeld, maar met z’n 13en.. Daarma was het dan eindelijk zover: de toets voor Benjamin. Het viel uiteindelijk nog wel mee, heb het goed gedaan :) . Vooral vraag 16 was belangrijk, daar begon hij mee. Als je die fout deed, had je het sowieso niet gehaald. Tja die man heeft humor; wat was vraag 16? “Hoe spel je mijn naam?” (en 4 meerkeuze opties :P) . Ondanks dit, kwamen er ook nog eens protesten van mensen die eigenlijk geen idee hadden wat het juiste antwoord was :O .. Daarna de test van Danilo. Zoals Josh al mooi zei: het raarste antwoord van de keuzemogelijkheden zal wel altijd het juiste zijn. Inderdaad. Maar ook deze test ging weer goed. Dinsdag hetzelfde verhaal: een toets. Weer de allerleukste van de week van Alvise met alweer erg grappige antwoorden. Dit kan nooit fout gaan.. Hebben ook eindelijk te horen gekregen wat de groepjes zijn voor het mid-term project. We zaten er vol spanning op te wachten. Ik ben met Katrín en Jannat :) . Joepie dat valt mee! ’s Middags de laatste Italiaanse les! Alleen Carlota, Clara en ik waren er.. en Carlota moest ook weer weg na een uur. Wat een ongezelligheid..

Woendag weer interessante les van meneer Egler. Kregen eindelijk ons punt terug van de toets een paar weken geleden. Dat viel reuze mee, ondanks zijn geklaag! Daarna nauwelijks les van meneer Choklat. Kregen les over een project dat hij bedacht heeft voor na de vakantie en de rest van de les konden we daaraan werken. Toen weer les van Ruggero. Weer fijn kunnen werken in het computerlokaal. Had de avond ervoor nog gewerkt aan een tweede afbeelding in Photoshop, waar ik heel trots op was. Maar nee hoor; hij kwam al chagrijnig binnen en zei maar steeds “shht, all be quiet!”; en mijn tweede afbeelding vond hij niet mooi. Noujaaaa zeg :O . Even de achtergrond veranderd en toen was het helemaal geweldig.. Ook goed. ’s Avonds gingen we weer eens voor aperitivo met de klas; en natuurlijk met Danilo en Ruggero. Ik kwam met een paar anderen als eerste binnen. Ruggero stelde een meisje naast hem voor: “Hey, this is my ehhh wife, Maria!”. Toen kwamen de volgende klasgenootjes: “This is my girlfriend, Maria!”. ?? Zometeen is ze gedegradeerd tot zijn zus ofzo? Vreemd vreemd :P . Hij stond haar ook maar half te negeren, op een gegeven moment met zijn rug naar haar toe. Noujaa zegg! Ze had het ook niet zo naar haar zin, dat was duidelijk.. Ongemakkelijk zeg. Maar verder was het weer een gezellige avond. Een beetje op tijd naar huis, waannttt..

Op donderdag hadden we een excursie! Tussen kwart na 10 en half 11 arriveerde iedereen netjes op de uni. Toen allemaal de wachtende bus in en tellen maar! We misten mensen! Toen bleek dat Karina niet kwam; maar waar Josh was? Na een tijdje wachten en geen gehoor op zijn gsm vetrokken we maar.. En toen kreeg net iemand hem aan de lijn. Hij was wat laat; dat was al duidelijk.. Toen we met de bus al aan andere kant van de brug reden, zagen we hem in de buurt van de uni rennen.. Na een hele rit buitenom kwamen we na een tijdje weer bij de uni aan om hem op te pikken. Iedereen geïrriteerd :P . En toen ging de pret beginnen. Loren vroeg zich de dag ervoor al af of we wijn mee mochten in de bus :P . Na een tijdje kwamen we bij een tunnel. We kwamen uit de tunnel, en toen: sneeuw! Iedereen vloog naar de linkerkant om foto’s te maken :P . Het was een lange rit. Onderweg regelmatig mooie landschappen, niet eens áltijd zo prachtig; maar kreeg zo’n warm gevoel van binnen :) voelt echt als mijn land en ben trots hier te wonen! We reden via Bologna, om daar meneer Bini op te halen; die ging mee want het was voor zijn les. Net voordat we in de buurt van Rimini waren stopten we voor een lunchpauze. Heerlijk stokbroodje met brie, ham en olijven(?)tapenade gehad. Iets na 2 uur waren we er dan: het kantoor/ de fabriek van Vicini! Hoofdkantoor van Giuseppe Zanotti! We kregen eerst een presentatie van de CEO over het bedrijf en het merk Giuseppe Zanotti natuurlijk. We zaten in mooie witleren stoelen in een vergaderzaal. Daarna een rondleiding door de fabriek. Echt super interessant! Het wordt allemaal handgemaakt. Prachtige schoenen waren er! We waren even in het paradijs :P . Mochten ook allemaal stoffen bekijken en voelen. Apenbont? Paddenleer? Een vos? Sidderaalleer? Uiteindelijk, na het designatelier te hebben gezien, volgde de mededeling “Mister Zanotti is waiting for you!”. Nee echt :O?? Hij was echt aanwezig? En zat op ons te wachten?! Wij horen op hem te moeten wachten zeg! En daar kwam hij dan. Hij gaf iedereen een hand en vroeg je naam en waar je vandaag kwam en maakte een klein praatje. Wat ontzettend sympathiek. Maastricht: “Oh! You’re giving Italy a lot of trouble with the Euro :P ”. Daarna liet hij zijn bureau zien! En een goede fles wijn die hij daar had staan :P . Hij is altijd gezellig/ onaanspreekbaar na 11 uur ’s avonds of na een fles wijn :P . Ook is hij vrienden met Kanye West. Die was er vorige week nog (!), hij wilde speciale schoenen voor het jubileum, voor Kim. Giuseppe liet ze aan ons zien. Prachtig! Zwarte sandaal met hoge hak en gouden kettinkjes. Daarna gingen we naar zijn atelier. Er stond een soort Lada Gaga schoen op de tafel. Zijn meesterwerk, vond hij zelf. En inderdaad, die erg hoge, glitterende schoenen zonder hak die Lady Gaga draagt, zijn gemaakt door hem. Verder liet hij nog een schoen voor Kanye’s concerten zien die hij speciaal voor hem ontworpen had. Hij vertelde nog dat Justin Bieber hem belde voor een schoen die bij zijn rood met metallic Bugatti past :P en die hij dus gemaakt had. Hij vertelde over het maken van alle tourschoenen van Nicki Minaj, dat hij Alicia Keys privé kent en dat hij niet zo wil opscheppen met alle beroemdheden die hij kent. Hij heeft onder andere vaak Kanye te logeren :O! We mochten ook allerlei vragen aan hem stellen. Hij was echt super open en enthousiast. Vertelde nog over zijn oude hobby/ beroep: DJ; en liet een draaitafel in zijn atelier zien. Toen hij het warm kreeg, meldde hij “Enter Russia!” en deed het raam open voor wat koude lucht :P . Ook vertelde hij dat topmodel Anja Rubik zijn muse is. Ze staat model voor hem en gaf ineens aan zelf ook schoenen te willen ontwerpen. Hij liet haar een moodboard maken, dat we ook mochten bekijken en nu is haar collectie gemaakt! Het ligt nog niet in de winkel, dus we mochten er geen foto’s van maken; maar wat een mooie schoenen heeft ze! Giuseppe was ontzettend grappig en gezellig en wilde echt van alles aan ons laten zien. Hij bleef maar hyperdepieper rondspringen. Hij liet ook nog even een liedje van Bruno Mars horen op zijn gsm, dat hij inspirerend vond (Locked out of Heaven). Daarna liet hij iemand komen met een lap alligatorleer! Net of er een echt beest op tafel lag! Het was nog precies de vorm van de alligator! Daarna kwam de tas die ervan gemaakt was. Prachtig!! En ontzettend duur natuurlijk.. €4000 geloof ik... Uiteindelijk gingen we nog allemaal met hem op de foto! Wat een topervaring. We wilden hierna nog naar zijn outlet gaan een stukje verderop (we zouden een kleine korting krijgen.. ook al zou alles dan nog steeds onbetaalbaar zijn :P); maar daar had onze buschauffeur helaas geen tijd meer voor. Toen we weggingen kregen we allemaal een kleine goodiebag! Joepie :D! Had ze al stiekem zien klaarstaan achter een scherm bij de receptie :P . Hadden in de fabriek al een zijden cadeauzakje gekregen en kregen nu het Fall-Winter 2012-2013 boek met de collectie en een ander zakje met een supermooi lakleren Vicini tasje!! Het lijkt op het eerste gezicht een make-uptasje of clutch; maar je kan het zelfs uitvouwen tot een ware shopper! Super! Eenmaal in de bus waren we allemaal doodmoe. Toen ik om kwart voor 8 wakker werd lag echt iedereen te slapen; het was doodstil!!

Op vrijdagmorgen nog even aan de presentatie voor ’s middags gewerkt met Zi, Katrín, Susana en Karla en daarna op naar de allerlaatste les van dit jaar! Presentatie gegeven voor meneer Mann en tussendoor al afscheid genomen van klasgenootjes die op tijd weg moesten i.v.m. hun vlucht. Wat vreemd!! Deze maanden zijn echt omgevlogen! Iedereen had zin om naar huis te gaan; maar was ook een beetje verdrietig, omdat we elkaar deze weken zeker gaan missen en de tijd zo omvliegt! Als de lessen weer beginnen, zijn het nog maar een paar maanden :O . Kreeg in de les ook nog een superlief kerstkaartje van Sarah: “For my chocolate mate”. Hihi wat leuk. Na iedereen gedag te hebben gezegd maar gewoon weer naar huis. Had eerder die week een jongetje in de bus met zijn vader (?) horen praten. Super schattig! Ze praatten Brits. Het jongetje vroeg: “When is Santa Claus arriving?” en “How does he do that? Bringing all the presents to everyone during the night?”. Pap: “He does it in 1.7 minutes per house”. Jongetje: “That’s impossible! I really don’t know how he does that, but I think it’s magic! I believe in magic!”. Awww wat lief :) . Eenmaal thuis weer naar de gezellige kerkklok “Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe..” geluisterd.

Op zaterdag lekker uitgeslapen en toen eindelijk Carol weer eens gezien. Ik heb haar afgelopen week nauwelijks gezien, omdat ze veel huiswerk had en een paar keer bij een vriendin is blijven slapen. Ik heb wat gepoetst en om half 4 kwam Ivan, een vriend van Martina, die ik vorig jaar ontmoet had. We hebben wat rondgereden in de middle of nowhere rondom Florence en uiteindelijk wat door het centrum gewandeld. Daarna heeeerlijke Spaghetti alle Vongole gegeten bij mijn favoriete tentje op Piazza Santo Spirito. De volgende dag was waar het allemaal om ging! Een voetbalwedstrijd van Fiorentina!! Jahaa, hij als Romein is daar fan van :O . Het weer was goed: zonneschijn en zo’n 16 graden. Wat een fantastische ervaring! Vooral mannen in het publiek natuurlijk. Maar er zaten genoeg leuke tussen :P . Maar schoenen zijn hier altijd het struikelblok (hebben ze totaal geen benul van!).. Maar bij zo’n wedstrijd is genoeg te bekijken :) . Op de kop van het veld zaten de meest enthousiaste supporters. Er waren er bij die nauwelijks naar het spel keken, maar alleen maar met hun rug er naartoe de andere supporters aanmoedigden en alle waves en liedjes inzetten. Ze trokken zelfs hun shirts uit, zo warm hadden ze het ervan :P . En dan waren er de mensen met vlaggen van zeker 5 meter hoog. Gigantisch zware dingen, maar geweldig om te zien. Het was Fiorentina – Siena, een echt Toscaanse wedstrijd. En we wonnen! Met 4-1 :). Wat een feest! Echt super om mee te maken! Dit ga ik zeker nog eens doen. Daarna hebben we geluncht en ergens een ijsje gegeten en toen was het weer tijd voor Ivan om terug naar Rome te rijden.

Gisteren heerlijk uitgeslapen en ’s middags met Carol naar de stad geweest voor kerstinkopen en om wat kerstsfeer te snuiven :) . Super gezellig druk in de stad! ’s Avonds ben ik lekker fajita’s gaan eten bij Elles. Leuk weer even bijgekletst en afscheid genomen voor dit jaar. Vandaag ben ik weer even terug de stad in geweest en ben daarna maar eens begonnen met het inpakken van mijn koffer en wat opruimen. De tijd vliegt! Ik ben nu eindelijk weer bij met mijn blog en vertrek morgen al richting huis! Nu even lekker slapen en me verheugen op de volgende avonturen! Ik houd jullie op de hoogte, want het gaat zeker weer gezellig druk worden!

Arrivederci e buona notte!!

  • 19 December 2012 - 21:49

    Paul:

    Hoi Daphne,

    Benvenuti in Olanda

    Weer met heel veel aandacht en plezier jou verhaal gelezen. Het Bella Italia is voor jou werkelijkheid geworden. Nu kom je eventjes op vakantie in Maastricht, waarna je teruggaat om je universitaire opleiding te voltooien.

    Als ik de verhalen lees en de sfeer proef kan ik best begrijpen dat je het daar heel goed kan uithouden.

    Voor hier in Maastricht heel veel plezier en voor 2013 alle goeds in studie als gezondheid.

    Ciao,

    Paul en Mirjam.

  • 22 December 2012 - 17:57

    Mamma Marjon:

    Poeh, poeh, ik ben klaar met lezen. Wat een leuk verhaal weer. Op naar het volgende. Omdat je dan in Maastricht bent geweest komen wij er misschien ook in voor :).
    Ik vind het leuk dat Paul ook iets heeft geschreven. heel lief.
    Toch lezen meer mensen je verhaal, ik zou het voor jou leuk vinden als ze eens een keer een reactie schreven.
    Ciao en hoihoi. XX


  • 31 December 2012 - 18:30

    Daphne Van Dongen:

    Hoi Paul en Mirjam!
    Bedankt voor jullie leuke reactie! Verrassend om steeds erachter te komen wie allemaal mijn verhalen lezen! Het bevalt me inderdaad erg goed hier in Bella Italia; dit is echt mijn land ;) . Maar het was inderdaad ook weer erg gezellig om terug te zijn geweest in Maastricht.
    Ook de beste wensen voor jullie, voor vanavond en 2013! Veel plezier met jullie 4 vanavond.

    Hoi mam, inderdaad, hele verhalen over Maastricht nu ook.
    Haha ja ben eens benieuwd of ik nog meer verrassende reacties ga krijgen op komende blogs :) .
    Fijne jaarwisseling vanavond!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 37198

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: