Settimane intense, riempito con piacere - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Settimane intense, riempito con piacere - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Settimane intense, riempito con piacere

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

13 November 2012 | Italië, Firenze

Salve!

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier is dan eindelijk weer een nieuwe blog over de afgelopen 2 weken.

Twee weken geleden hadden we op maandag lekker maar 1 les, een fijn begin van de week. Op dinsdag was alles zoals gewoonlijk, met de Italiaanse les op het einde. Heb tussendoor fijn met Sinem en Ana in de bieb het huiswerk gemaakt. Moest ook een kleine enquête rondsturen voor een vak op school; een onderzoekje over luxe merken en tassen. Ik had nog maar een paar mensen nodig en toen heeft Elles ineens, heel lief, een Facebookgroepje gemaakt voor haar huisgenootjes zodat iedereen hem kon invullen voor me :) . Grazie! ’s Avonds heb ik het Excel bestand afgemaakt over het onderzoek.
Een paar dagen eerder droomde Carol trouwens dat ze haar rechterhand brak en niet meer kon tekenen en naaien voor school; een paar dagen later lette ze niet op met de naaimachine en ging de naald dwars door haar nagel en vinger aan haar rechterhand waardoor ze inderdaad moeite had met tekenen en naaien. Tja, droom nog eens zoiets leuks :P.
Ze had wel een jurk gemaakt. Is maar van simpel standaard stof en een model dat iedereen moest maken; maar ik vond het mooi! Heb nog niet gevraagd of ik hem eens aan mag.. Maar lijkt op een mooie SuperTrash jurk die ik eens gekocht heb! En helaas ook weer terug gebracht..

Woensdagmorgen was ik een beetje laat; en toen ik wilde gaan rennen van het station naar de uni kreeg ik ook nog eens kramp in mijn been! Pff wat vermoeiend.. slecht begin van de lange woensdag :P . Onderweg kwam ik Sinem tegen die niet al te veel zin in de dag had en we zijn dus maar samen naar de uni geslenterd. Zoals gewoonlijk maakte het helemaal niet uit dat we te laat waren, want de les was nog niet begonnen en de helft van de klas was er nog niet. Je begint echt snel aan dit ritme te wennen! Totaal geen stress als je wat laat bent, want je weet toch dat anderen nog veel later zijn en de leraar vaak als laatste aankomt.. Net zoals de straat oversteken! Na deze paar weken betekenen rood, oranje, groen niets meer voor me :P . Zelfs een vrome non stak laatst zonder blikken of blozen voor me door het rode licht de straat over. Foeifoei!
En ja, de fotografieles was natuurlijk weer het dieptepunt van de dag. Weer beetje filmpjes gekeken geloof ik.. Ik heb in ieder geval weer nauwelijks aantekeningen, dus waar het precies over ging weet ik al niet meer.. Er kwam zelfs iemand een uur te laat binnen! Maar ach, wat maakt het ook uit, naam op presentielijst en verder maar weer. Midden in de les hebben we ook altijd even pauze omdat de lessen hier 3 uur duren. Aangezien meneer Mengoni toch geen overwicht op ons heeft bleven we wel een half uur een beetje buiten en op de gang hangen. Toen we uiteindelijk weer besloten naar binnen te gaan had een Russisch klasgenootje (tja hij is degene met de Russische vriendin en ‘open relatie’, ik denk dat hij een zwak voor Russinnen heeft) hem ervan weten te overtuigen ons naar huis te sturen. Dus onder het mom van ‘It’s a holiday, you can go home now’, liet hij ons gaan :O . Jeetje zegt dat toont maar weer eens aan dat deze man echt geen plan heeft voor de lessen. Nouja prima!
’s Avonds kwam Elles gezellig langs, want we wilden misschien naar een Halloween feest gaan.. Dat is er uiteindelijk niet meer van gekomen want we hebben ons kostelijk geamuseerd met het maken van sushi en genoten van het eten ervan :D Mmmm genieten! En erg gezellig weer natuurlijk ;) !

Donderdag hadden we inderdaad vrij, want het was Allerheiligen. En in een katholiek land als dit is dat een vrije dag :) joepie! Hebben lekker uitgeslapen en wat in onze kamers gerommeld. Carol wilde nog even de stad in; dan zouden we samen daar een rondje wandelen. Jaja, wel nadat ze had gedoucht en haren gewassen. Maar dat duurde lang; en toen ze eenmaal klaar was, was het weer zo’n vreselijk regenweer dat we maar binnen gebleven zijn en verder helemaal niks meer hebben gedaan die dag. Achja, alle winkels zijn toch dicht op zo’n dag. Brr en wat wordt het alweer vroeg donker.. Ohja heb trouwens al een paar avonden goed mijn oren gespitst hier en weet het nu bijna zeker: “Zie de maan schijnt door de bomen” is de klokmelodie hier ’s avonds van de kerk even verderop! Gezellig :)

Vrijdag zijn we naar Ikea gegaan!! Het was eventjes zoeken naar de goede bus en daarna naar Ikea, maar het was de moeite waard! Wij hadden die dag ook nog vrij als brugdag naar het weekend, en we waren niet de enigen! Het was erg druk in Ikea, maar wel heel gezellig. Hebben van alles gekocht voor ons appartementje en een lekkere hotdog gegeten als beloning :) . Eenmaal terug in het centrum mochten we de bus naar huis niet in van de buschauffeur i.v.m. de grote spiegel die we gekocht hadden! Te gevaarlijk! Noujaaa zeg! Uiteindelijk bij een andere bus achterin gesneakt hihi :) . Eenmaal thuis snel naar de supermarkt gegaan voor de laatste boodschapjes, toen snel gekookt, gegeten, spulletjes ingeruimd, bed opgemaakt en toen ben ik weer terug geraced naar het station. Waaannnttt,,, Martina, mijn Romeinse vriendinnetje, kwam me opzoeken :D !! Ze belde me net op het moment dat ik op het station aankwam. En daar stond ze tegenover me met me te bellen terwijl ze me niet zag haha :P . Wat een gezelligheid om haar weer te zien na een jaar!! Al kwebbelend zijn we naar huis gegaan. Daar nog gezellig gezeten met wat te drinken en te knabbelen. Carol ging ineens op stap met de buurman en zijn zus en vrienden; maar Martina en ik moesten goed slapen voor een drukke zaterdag!

Zaterdagmorgen een beetje op tijd opgestaan en samen met Martina een echt Italiaans ontbijtje genuttigd (jaja daar had ik rekening mee gehouden!): kopje koffie en allemaal koekjes! :) Yum fantastisch! Zijn naar het centrum gelopen; zo zie je nog eens wat anders. Het was een beetje grijs buiten, maar helemaal niet koud en gelukkig droog :) . Via Piazza del Duomo naar mijn uni gelopen. Dat is weer eens iets anders om te zien; want Martina is natuurlijk al eerder in Florence geweest. Daarna doorgelopen naar de mooie parfumerie waar we met de klas waren geweest. Martina was ook helemaal onder de indruk; en ja het blijft echt prachtig daar! Daarna via Piazza Santa Maria Novella en Piazza della Signoria naar Ponte Vecchio gelopen. Bij Piazza della Repubblica heeft Martina wat leuke souvenirtjes voor thuis gescoord. Ponte Vecchio daarna overgestoken, gewandeld langs Palazzo Pitti en uiteindelijk uitgekomen op Piazza Santo Spirito; het plein waar alle leuke barretjes liggen. Heerlijk geluncht, net als met Elles een paar weken eerder. Deze keer had Martina de ravioli met spinazie, ricotta en truffelsaus. Ik had gnocchetti met gorgonzolasaus en stukjes peer. Echt overheerlijk! Toen fijn terug gewandeld richting Ponte Vecchio en daar eens een andere kant opgegaan. Ik had bedacht de stad eens van boven te bezichtigen; en Martina had dit ook nog nooit gedaan. Na een tijdje lopen kwamen we bij een schattig pleintje met kleine straatjes en winkeltjes aan. Aan de voet van een niet te missen Florentijnse heuvel. Onderweg al mooie kiekjes van de andere kant van Ponte Vecchio gemaakt; maar nu ging het echte werk beginnen! Pufpuf, eindelijk kwamen we aan bij een rozentuin, waarover een Duits klasgenootje me al verteld had. Erg onopvallend; maar heel leuk om er in te gaan als je het weet. De eerste mooie Florentijnse vergezichten waren een feit! En weer verder.. Na een eindeloze tocht over allemaal hobbelige, oude traptreden kwamen we dan eindelijk aan op Piazzale Michelangelo! En ja hoor, ook hier wordt je doodgegooid met onze Afrikaanse medemensen die je prul souvenirtjes willen aansmeren! Poeh je zal iedere dag die klim moeten maken.. Nouja, verder naar het meest romantische uitzicht van Florence. Ons een weg gevochten tussen de verliefde mensen en wat mooie kiekjes gemaakt. Van het uitzicht, welteverstaan ;) . Echt prachtig! Je ziet alle grote bezienswaardigheden! Florence is veeel groter dan je zou denken! Heb helaas nog niet (ook niet later op mijn foto’s) mijn appartement kunnen ontdekken. Dat wordt nog eens terug gaan ;) . Toen nog naar een kerkje even verderop gelopen. Nou dat viel even tegen. Wij dachten de beroemde San Miniato al Monte te bezoeken, maar toen we even later in de bus terug naar het centrum zaten, reden we langs de echte kerk. Oeps.. Erg interessante busrit trouwens! Slingerend over de heuvel langs prachtige villa’s. Eenmaal terug bij het station zijn we nog naar de markt op Piazza San Lorenzo gegaan. Daar heeft Martina nog wat souvenirtjes gekocht en natuurlijk een €0,80 leren armbandje ;) . Eenmaal weer thuis zijn we beneden in de vissupermarkt wat heerlijke dingetjes gaan kopen, want Martina wilde graag Italiaans voor ons koken :D . Smakelijke pasta met garnalen en wat andere visjes gehad :) . Dat was erg geslaagd! En profiteroles na! Na een aantal wijntjes en heel wat geklets besloten we maar niet meer op stap te gaan..

Op zondag op tijd opgestaan en naar het station gegaan. Martina had alweer op tijd een trein terug naar Rome, dus lieten we haar koffer daar even achter. In een barretje heel Italiaans staand een koffie en iets lekker genuttigd. Naar een zondags marktje op Piazza della Santissima Annunziata gegaan; waar ze alweer wat souvenirtjes vond. Door het centrum terug geslenterd. En toen om 13u moest ze helaas alweer gaan! Wat vloog de tijd! Maar het was erg gezellig en we hadden mazzel met het weer! Verder heb ik die dag niet veel meer gedaan behalve wat huiswerk. Brr en wat is het hier binnen ook koud! Maar schijnbaar bepaalt de Italiaanse overheid ieder jaar wanneer de verwarming aan kan :S Dus voor die tijd kun je doen wat je wilt, maar de verwarming kan niet aan! Vreselijk dit! Heb daarom ook bij Ikea een fleece plaid gekocht.

En toen was het weer ‘back to usual’ op maandag. Niet veel bijzonders gedaan en de dag vloog weer voorbij. ’s Avonds fijn een ticket geboekt naar Martina in Rome in december!! Joepie wat heb ik daar weer zin in!! (na wat gevloek omdat mijn simkaart het ineens niet meer deed.. pff moet echt even wennen aan dat Italiaanse systeem)

Dinsdagmorgen hadden we les van leuke leraar Alvise Ziche. Hij begon ineens te roddelen over de directrice van Polimoda; interessant! Weten we ook weer dat hij een hekel aan haar heeft :P . Tussen de lessen fijn in het zonnetje in de stad wat cadeautjes uitgezocht voor thuis. ’s Middags bij Italiaanse les moest ik een klein verhaaltje vertellen. Had iets geschreven over o.a. Bounty. De leraar vond het helemaal leuk en vind Bounty’s (de chocolaatjes) erg lekker. Nou, dat ook weer achter de rug. En toen moesten we sprookjes lezen! Super leuk :) La Principessa sul pisello (De prinses op de erwt) en ik moest Il piffero magico (De rattenvanger van Hamelen) voorlezen. De leraar legde ook meteen uit dat pisello en piffero heel dubbelzinnige woorden zijn (en wat ze dan betekenen); dus voor volwassenen is het lekker ongemakkelijk om dit voor kinderen voor te lezen terwijl de kleine hummeltjes geen idee hebben :P Hihi interessante materie daar in die Italiaanse les. Van daar was het een kleine sprong naar een scheldwoord; dus legde meneer Oldani maar meteen uit waar Cazzo (‘shit’/’fuck’) nou precies vandaan komt. Ja toen was iedereen natuurlijk geïnteresseerd (misschien ook omdat we alleen maar met meisjes waren ;) ?)

Woensdag bij de les van schoenenontwerper Aki Choklat (check zijn website, erg interessante schoenen!) vertelde hij dat hij ooit in Parijs tijdens een evenement bij zijn stand een donkere man had die kwam kijken. Erg hip gekleed; met een andere man erbij die wel erg veel zijn best deed er apart uit te zien. Hij negeerde hen want vond het irritant dat ze maar wat stonden te kijken. “Of je bent geïnteresseerd, of niet”, vond hij. Toen de twee weg waren, kwamen andere standhouders naar hem toe om te vragen wat Kanye West tegen hem gezegd had. Waaaatttt :O . Hij had werkelijk geen idee wie hij voor zich had gehad :P . Hahahaha. (Nouja die andere man ken ik ook niet, alleen Amerikaanse Josh meent te weten welke (voor mij onbekende) rapper dat geweest is). “Maar ach”, wist meneer Choklat te melden, “Kanye komt naar Pitti Uomo komend jaar”. Dat is het mode evenement waar wij naartoe gaan met school! Top :D Iedereen was ineens heel enthousiast :P .
Tja en wat te zeggen over de fotografieles die dag; helaas nog geen verbetering. Heel even was er de hoop dattie iets zinvols ging uitleggen; want een scherm van Photoshop stond open op de beamer. Maar helaas.. Ik zat ook nog vol in zijn blikveld terwijl mijn ogen steeds dichtvielen. Maarja het maakt hem toch niet uit. Ook nu weet ik niet echt meer waar het over ging. Meer filmpjes? Ohja inderdaad.. hij liet weer eens vreemde perverse filmpjes zien; wat een verontrustende smaak heeft die man toch.. Ohja hij heeft trouwens een erg interessante naaktfoto van zichzelf op zijn website staan.. Waarom moet ik nou degene zijn die die foto vindt! Maarja tijdens de les vroegen een paar mensen: ‘Hey Daphne, you had a picture to show me?’; ben ik in ieder geval niet de enige die dat beeld voor eeuwig op z’n netvlies heeft staan..
’s Avonds eindelijk eens goed begonnen aan een essay over The Little Black Jacket dat we voor vrijdag moesten schrijven. Wat een onzin, niemand heeft ooit van het iconische zwarte jasje van Chanel gehoord; wel van het hele Chanel pak en het zwarte jurkje. Maar nee, wij moeten zo nodig minstens een hele pagina over een iconisch zwart jasje schrijven dat naar mijn mening helemaal niet iconisch is :O . Tja..

Donderdag fijn geen les ’s morgens, dus toen ben ik de was gaan doen, en alvast mijn koffer een beetje ingepakt. Na de les ’s avonds mijn haren gewassen, geskyped met pap en mam en koffer verder ingepakt. Trouwens wel irritant hier met douchen: aan het einde wordt het water altijd koud. Je moet je echt haasten anders sta je onder een koude douche! Brrr… En de stroom valt bij ons steeds zonder reden uit! Je kunt nauwelijks een paar elektrische dingen tegelijk gebruiken of daar gaatie weer.. Grrruwelijk irritant!! Moeten soms een paar keer op een dag helemaal naar beneden rennen om de stop weer om te zetten!

Vrijdagmorgen op tijd naar de uni om mijn essay te printen. Daar liep ik bij de computers de halve klas tegen het lijf. Jeetje, is er een deadline, dan is iedereen ineens te vroeg i.p.v. te laat :O Wonderbaarlijk. Na de les snel naar huis, gegeten, alles verder klaargemaakt en toen naar het station. Was een halfuur te vroeg; dus buiten gewacht tot de pendelbus naar Pisa kwam. Een schattig Engels oud koppeltje sprak me aan en vroeg of ik op dezelfde bus aan het wachten was. Ja ach, ze hadden veel te veel schoenen gekocht in Florence.. en handtassen.. Maarja wat wil je ook met 650 leerwinkels :P . Haha wat een lieve mensjes. Na meer dan een uurtje hobbelen in de bus kwamen we eindelijk op het vliegveld aan. Ik kon meteen door want had alleen mijn handbagage. Wilde al sinds ik hier ben een echte Italiaanse Vogue kopen. Maar mijn koffertje was leeg al zo zwaar! Durfde het niet van tevoren te kopen i.v.m. overgewicht nu ik al mijn bagage erin had. Een Vogue is zwaar! Vond eerst geen tijdschriftenwinkeltje.. Neeeee! Onmogelijk! Vond uiteindelijk, weggestopt in een hoekje, een winkeltje. Pfoeww.. Tadaa: Vogue Italia + Beauty in Vogue :D . Nog een stuk pizza erbij, flesje water, kauwgum voor de oren en een Bueno voor later en ik was er helemaal klaar voor :D . Het vliegtuig vertrok mooi op tijd en kwam zelfs te vroeg aan in Brussel, omdat ze ineens toestemming hadden een kortere route over Luxemburg te vliegen? Nou prima :) . Had al stiekem gehoopt Bounty daar te zien; en ja hoor, na fijn meteen vanuit het vliegveld door te hebben kunnen lopen naar de ontvangsthal stond daar mijn witte knuffelbeestje lief te kwispelen! Wat was hij blij om me te zien! En pap en mam natuurlijk ook ;) . Eenmaal thuis lekker aan de snacks gegaan. Bitterballen! :D Hihihi de goede dingen des levens die ze in Italië niet kennen.. :P Eindelijk om half 3 gaan slapen.

Zaterdag fijn beetje uitgeslapen en toen mooi gemaakt. Op naar de uni! Daar troffen we even later Mindy, die samen met ons naar mijn Bachelor Graduation Ceremony ging :D . De ceremonie was in 3 delen gedeeld, en alleen al in mijn deel zaten 122 geslaagden! Helaas zaten een paar mensen die ik ken in andere ceremonies.. Maar gelukkig kwam ik na de groepsfoto, toen we netjes op achternaam moesten gaan staan, nog een paar bekenden tegen. Wat leuk! De ceremonie was echt super! Dit had ik nooit willen missen! Echt fantastisch geregeld. Eerst was er een welkomstwoord, toen een minuut stilte voor Thijs, de student van dezelfde studie die een week eerder overleden was, en toen een ontzettend goede en amusante toespraak van een favoriete leraar. En daarna het officiële gedeelte. Naar beneden, (was allang blij dat ik niet helemaal naar beneden was gekukeld op mijn hoge hakken bij binnenkomst) onder begeleiding van luid applaus kreeg je daar je diploma en een erg mooie rode roos uitgereikt. Thanks! Na afloop was er een kleine receptie met wat prosecco. Bij gebrek aan iets hartigs zijn we met z’n 4-en bij Basilica een late lunch gaan eten. Daarna moest Mindy helaas weer naar huis en zijn wij ons thuis gaan omkleden. Ik moest tijdens de ceremonie ook nog een toga aan trouwens en een muts op. Toch wel erg leuk!! Na het krijgen van het diploma mocht het kwastje van de must van de rechter- naar de linkerkant. ’s Avonds zijn we met z’n 3en heerlijk gaan eten bij Mestizo. Dat was een geslaagde dag en ben blij dat ik hiervoor terug gekomen ben! Zal het nooit vergeten :) . Als cadeautje komt mama hier in februari gezellig een paar daagjes met me shoppen en leuke dingen doen hihi :) .

Zondagmorgen helaas weer vroeg op. Weer met Bounty erbij naar Brussel. Kwam uiteindelijk om kwart na 12 aan in Pisa. Met de trein terug naar Florence en was om half 3 eindelijk weer thuis. Had echt helemaal geen puf meer om nog iets zinnigs te doen, want zat een beetje in een vakantiestemming. Heel vreemd, naar Maastricht gaan voelde als vakantie, maar niet helemaal als thuiskomen. Dit is nu echt thuis..

Gisteren uitgeslapen, want ik was echt moe van het hele weekend. ’s Avonds na de 2 lessen maar eens wat gaan studeren. Vandaag tijdens de eerste les weer een toetsje gehad, gelukkig weer erg makkelijk. En iemand durfde te zeggen tegen Alvise: “Hey, you’re wearing another colour shirt today!” Haha ja inderdaad.. die Alvise toch.. en zelfs een bijpassend hoedje en schoenen. “Yes, I only have two colours: grey and beige..”
De Italiaanse les was vandaag eindelijk eens wat vroeger dan anders! Heerlijk :) . Daarna boodschappen gedaan en toen voldaan hier weer neergeploft en eindelijk deze blog geschreven. De volgende keer houd ik het zeker weer wat beter bij ;) . Beter voor mijn rug en vinger i.v.m. het schrijven, en voor jullie ogen i.v.m. het lezen ;) .

Buona notte a tutti e a la prossima volta!

  • 16 November 2012 - 19:31

    Stephan:

    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben nu wel erg benieuwd naar pisello en piffero. :-p

    Ik lees iedere keer dat het gelukkig niet alleen studeren is maar dat je ook volop geniet van het Italiaanse leven met het lekkere eten. Dat het weekendje Maastricht als vakantie voelde zegt genoeg over hoe erg je je op je gemak voelt daar. Al moeten ze daar wel snacks zoals bitterballen invoeren ja... :-)

    Fijn dat het zo goed gaat en oja, je had een mooi cadeau gekocht voor jouw jarige mama... ;-)

    Groetjes,

    Stephan

  • 18 November 2012 - 16:19

    Mamma Marjon:

    Nou ik weet wel wat ik wil doen als ik naar jou toe kom.Je hebt alweer vanalles gezien en gedaan. Moet zeker platte schoenen meenemen om zoveel te wandelen.

    Ik moet die leraren van jou toch ook eens googlen!

    Je zegt maar wat je voor lekkers wilt hebben als jullie in de kerstvakantie naar ons komen.

    De ceremonie was ook voor ons geweldig om mee te maken.
    We hebben van jouw aanwezigheid genoten :) :)

    Thuis is voor jou Florence, wij zijn blij dat jij dat zo voelt. Is voor ons eigenlijk ook meer een gerustelling.

    Ik heb weer genoten van dit verhaal.

    Poen vaan miech. X

  • 18 November 2012 - 23:35

    Daphne Van Dongen:

    Hoi Stephan! Haha de leraar legde het eerst heel netjes uit als: het heeft te maken met het mannelijke geslachtsorgaan; en piffero is ook gewoon een scheldwoord. Leuk dus, een Italiaans sprookje voorlezen voor je kindjes :) . Ja ik geniet hier inderdaad volop! Kan me niet voorstellen wat ik anders zou hebben zitten doen als ik niet naar Florence was gegaan! Haha dankjewel, vond de cadeautjes zelf ook heel mooi :).
    Hoi mam! Ja inderdaad! Veel te doen! En dan zijn er nog minstens 2 maanden tussen nu en jouw komst! Wie weet wat ik nog allemaal bedenk. Ja moet je zeker eens googlen :P . Thnx, en nu weer veel plezier met het lezen van het nieuwe verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 37187

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: