I miracoli esistono ancora! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu I miracoli esistono ancora! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

I miracoli esistono ancora!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

28 Oktober 2012 | Italië, Firenze

Ciao Ciao!

Weer een paar dagen voorbij en genoeg te kletsen :) . Maandag kwam ik op school en was best laat voor mijn doen, maar was toch de eerste van mijn klas die er was! Zelfs na mijn feestweekend ;) . Na een tijdje kwam iedereen één voor één op de uni aan. Er vlogen meteen een paar klasgenootjes naar me toe om te vragen hoe het feestje geweest was en zich te verontschuldigen. “Oh really Daphne!” (zo schattig, "Defnieee") “It’s not that we didn’t want to come! But where do you live?! We really couldn’t find it! We’re so sorry!” Nou, na even wat tekst en uitleg bleek dat ze bijna naast mijn gebouw uit de taxi waren gestapt.. Maar aangezien ze niet wisten hoe mijn gebouw eruit zag en schijnbaar niemand op straat (ook de taxichauffeur niet) ze precies de weg naar mijn plein kon wijzen (want daar is de ingang naar ons appartement), gaven ze het na een halfuur zoeken maar op. Hoe is het mogelijk!! We hebben elkaar op een haar na gemist, al helemaal aangezien ik ook nog naar beneden ben gelopen om te kijken of ik ze ergens zag; net op het moment dat ze dus weer vertrokken. Jammer. Anders had ik er nog 8 feestbeesten bij gehad :P . Misschien komt er ergens in het schooljaar nog een reden voor een feestje; dan gaan we wel lekker toeristisch met paraplu voorop naar Piazza Nannotti ;) . Wil bij deze ook nog iedereen bedanken voor de felicitaties en de kaarten! Leuk :) . De kaarten hangen hier nog steeds, denk dat ik ze binnenkort maar eens ga weghalen.

Voor de les van dinsdagmorgen hadden we een klein stukje moeten schrijven; kreeg meteen een mail terug van de leraar dat het goed was. Nou, dat was huiswerk nr. 1. In de les zelf hadden we ons allereerste examen! Nouja, stel je er niet te veel bij voor; het waren 30 meerkeuze(!)vragen; met meestal 2 heel stomme antwoorden en 1 overduidelijk goed antwoord. Er waren maar een paar twijfelvragen. De meeste mensen hadden maar enkele fouten, ik had er ook maar 2 en die waren ook nog ongeveer hetzelfde, dus dat was een flinke meevaller :) . In de drie tussenuren die volgden heb ik mijn huiswerk voor de Italiaanse les gedaan, want daar was ik nog niet echt aan toegekomen i.v.m. leren voor de test, stukje schrijven en iets voorbereiden voor ons groepsproject. We moesten een halve pagina over mode schrijven en een speech houden (zonder blaadje!) van 3 / 4 minuten over onze woonplaats thuis en wat er allemaal te doen en zien is. Met een beetje hulp van mijn Italiaanse klasgenootje ben ik eraan begonnen. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en mocht je best even spieken. Als een waar natuurtalent heb ik mijn Italiaanse verhaaltje gedaan over Maastricht met een geïnteresseerde leraar als gevolg, toen ik zei dat het de oudste stad van het land is en is gesticht door de Romeinen. “Vero? Mmm interessante!”
Na de les had ik met mijn projectgroepje afgesproken om onze presentatie af te maken. Met wat grappen en grollen tussendoor en ons perfectionisme wat betreft de powerpoint-dia’s werd het al snel laat. Om half 11 waren we eindelijk klaar. Thuis eventjes wat gegeten en erachter gekomen dat Carol geen brood had gekocht. Dus heb ik fijn een pannenkoek gebakken voor het ontbijt en pasta gemaakt als lunch :P . En me flink in mijn vinger gesneden toen ik tralala de afwas deed en vrolijk met het mes heen en weer schoof. Alweer een nadeel van afwassen met de hand ontdekt dus.

Woensdagmorgen gesmuld van mijn speciale ontbijtje en in het zonnetje en kort rokje naar school gegaan. Was nog steeds heerlijk weer! Ongelooflijk. Tijdens de tweede les, van meneer Choklat, vroeg hij of we al allemaal naar de Farmacia waren geweest in de buurt van de uni. Nee hoor, welke farmacia? “No?! You all haven’t been there? Shame on you!” Geen idee waar hij het over had, wij wisten nergens van. Dus besloot meneer Choklat maar ter plekke dat we een uitstapje gingen maken. In plaats van een pauze tussendoor stopten we vroeg met de les en liepen we als kuikentjes achter de leraar aan. We kwamen even later bij een nietszeggende gevel aan. Beetje versierd en gotisch, dat wel. Profumo Santa Maria Novella. Maar als je eenmaal naar binnen gaat… Spectaculair! Ik moest denken aan de film/ het boek The Perfume! Prachtig! Oud klooster; bestaat al sinds 1400 en is sinds 1600 een apotheek/ parfumerie en is dat nog steeds. Oude kasten, stoelen, borstbeelden, marmeren vloeren, koepelplafond met schilderingen en zelfs een hele kloostertuin. Wat een ongelooflijke verrassing, zo midden in de stad. Het rook er heerlijk! Naar al het lekkers dat ze er verkopen en de historie. Hier ga ik zeker met al mijn toekomstige logees weer naartoe. In de lunchpauze die volgde hebben we met ons groepje weer aan het project gewerkt en het afgemaakt. De fotografieles was weer onvoorstelbaar saai. Moesten deze keer modefilmpjes kijken. Wist niet dat die van Chanel in negatieve vorm nog overtroffen kon worden! Maar het kan; check Dior – Lady in blue. Jammer van Marion Cotillard. En ja als dan het licht in het lokaal uitgaat is het moeilijk je aandacht erbij te houden.. Akanksha en Anna naast mij hebben prachtige tekeningen gemaakt in hun schriften en ik weet nu hoe je mijn naam in Hindi schrijft. Het was weer een leerzame dag.

’s Avonds heb ik met pap & mam en Carol tickets geboekt zodat Carol en ik in de kerstvakantie een weekje naar Maastricht komen :D . Kan ze ons kikkerlandje ook eens zien en is ze niet in haar eentje hier op haar verjaardag. Joepieee :D . Nu maar even een dikke winterjas en goede schoenen voor haar regelen haha.

Donderdag zou de laatste zomerse dag van deze week zijn, dus deed ik mijn mooie lange groene zomerjurk aan. En dan vinden mensen je maar raar. Nou lekker puh, voor mij is 24 graden nog steeds zomer. Zwart dragen kan in de rest van het jaar nog. Tussen de middag hadden we het nog over onze charmante leraar van die ochtend. (Iedere week worden alle leraren erdoorheen gehaald door de Italiaanse meisjes, Zi en ik). Alessandra (29 jaar oud): “Yes and he’s from 1972 :) ! And not married!” Haha lang leve Google :P (Alvise Ziche, voor de geïnteresseerden :P ). ’s Middags tijdens de tweede les moesten we ons groepsproject presenteren. Ging prima. Ons groepsgenootje Emily had zich best chique aangekleed. Kon zo doorgaan voor een Chanel mantelpakje. In de pauze kwam Sahil, de leuke Indiër: “Oh my God Emily, if I were taller, I would totally hit on you!” Haha het blijft een schatje.
En ‘s avonds nog even gezellig bijgekletst met Mindy via Skype :) .

Vrijdag weer les van meneer Amerikaan uit Californië met zijn geluksblaadjes. Deze keer wat minder amusement, maar het blijft een sympathieke man. Het valt ons trouwens op dat de leraren hier, zonder dat ze het waarschijnlijk van elkaar weten, ongeveer hetzelfde thema iedere week hebben. Eerst had iedereen het over Zara, het ging een keer over kledingcollecties en samples en nu kijken we ineens overal filmpjes. Dus keken we vrijdag naar alle filmpjes over Chanel’s Little Black Jacket. En nu moeten we daar voor volgende keer een essay over schrijven.. Wat de Little Black Jacket nou echt inhoudt etc.. :O Ohjee dat wordt even iets filosofisch verzinnen.
In de pauze van de les toen we buiten stonden (helaas met wat minder goed weer) kwam Sahil nog even naar me toe: “I still really have to tell you Daphne, you looked really good yesterday! You know, with the long green dress? Really nice!” ;) Hahaha, goed, als je wil vissen naar complimentjes weet je bij wie je moet zijn :P .
’s Middags belde (het is een waar wonder!!) huisbaas Vincenzo ineens dat hij over een uur zou komen, met een klusjesman. Onze gebeden zijn gehoord!! Oh oh oh! Dit was misschien wel de beste dag van de week. Ik heb Internet op mijn laptop!! En alle kapotte lampen zijn gemaakt! Carol en ik waren zo blij als kleine kindjes. Hebben onszelf maar getrakteerd op een gebakje. Tja en dat puddingbroodje lag me toch zo lief aan te kijken, ik moest hem wel kopen :D . Lekker budgetbewust, voor maar 80 cent! Ongelooflijk :P
Voor ’s avonds had Jannat (Dubai) ons uitgenodigd bij haar thuis, net zoals de eerste week. En daarna ‘clubbing!’ . Tja wat zouden we doen.. wel / niet, wel / niet.. toen het maar bleef stortregenen de hele dag werd het maar niet.. Geen idee of er nog mensen gegaan zijn, want zag een berichtje van Londense Venetia op Facebook om 11 uur ’s avonds dat we echt naar Jannat moesten komen.. Cherrem :P . Zaterdag misschien drankje doen?

Maar nee, ook gisteren was het snertweer. Hele dag behoorlijk flink geregend. Moest ‘s middags toch eventjes de deur uit. Wilde aan Carol vragen of ze meewilde, maar vond haar slapend opgerold in haar dekens. Ja dit weer maakt je moe. Pff stond op een gegeven moment in een plas van zeker 10 cm diep. En nee, mijn laarzen bleken niet volledig waterdicht.. Wat erg trouwens!! De helft van de week bloedhitte maar moest nu toch echt mijn laarzen aandoen! De zomer is officieel voorbij! Komen er hier wel nog goed vanaf, gezien alle berichten uit verscheidene landen over vorst en sneeuw :O !! Maar ach, ik heb nu internet op mijn laptop dus daar heb ik ontzettend van kunnen genieten tijdens dit slechte weer. Beetje huiswerk gedaan, beetje gesocialized op internet; ja ik heb mijn leven weer terug :P ! En tv series gekeken!! Woehooeeee tot midden in de nacht Desperate Housewives :D En ja toen won ik ook nog een heel uur ivm de wintertijd :D .

Vandaag weer hetzelfde liedje. Snertweer. Carol wilde zelfs onze roldeur voor de ramen niet opendoen, laat staan de luxaflex, zo deprimerend vind ze het :P . Ze loopt nu al het hele weekend in pyjama rond haha. Mijn vinger doet nog steeds pijn van dat mes en zelfs mijn voet nog, van mijn glorieuze val van de trap vorige week. Bah, laat de zon weer schijnen, dan gaat alles beter! Maar ik heb me vandaag natuurlijk wel weer ontzettend geamuseerd met mijn internet :) .

En nu weer uitkijken naar een nieuwe week! Oeh en wat gaat die leuk worden :D ..
Tot de volgende keer ;) !!

Abbraccio!!

PS. Vanaf nu kunnen eindelijk mijn foto’s op Facebook en Photobucket, dus hou het in de gaten :) !

  • 28 Oktober 2012 - 22:27

    Mamma Marjon:

    Oei, je hebt je in je vinger gesneden. daar heb je niets van gezegd met skypen. Hoop dat het snel beter gaat. is lastig. Wij vinden het ook erg leuk dat Carol met jou meekomt in de kerstvakantie. We gaan er een leuke, gezellige week van maken. Er staat al vanalles op jullie programma. Misschien komen jullie wel tijd tekort. Maar geniet eerst nog maar meer in Florence.

  • 18 November 2012 - 23:30

    Daphne Van Dongen:

    Haha ja inderdaad, flink diepe snee, maar ach hij is alweer verdwenen :) .
    Inderdaad gezellig, die kerstvakantie; heb al een hele planning klaar. Dat komt allemaal wel goed ;) .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 37200

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: