Settimana uno - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Settimana uno - Reisverslag uit Firenze, Italië van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Settimana uno

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

02 Oktober 2012 | Italië, Firenze

Buongiorno a tutti!

Daar ben ik eindelijk weer met een nieuwe blog. Weer van alles te vertellen over de afgelopen dagen! Irritant irritant internet doet het niet op mijn laptop. Al daaaagen niet. Dus vandaar steeds de vertraging. Hopelijk krijg ik het deze week geregeld, want de lessen zijn begonnen!

Verder dus bij vorige week woensdag. Dat was mijn laatste dagje met pap en mam in het appartement in Malmantile. We zijn toen beetje op tijd op gestaan, want we wilden nog iets leuks doen die laatste sightsee-dag. We hebben de trein gepakt naar de havenstad Livorno. En wat waaide het die dag hard, vooral zo aan de zee! Hebben wat door het centrum gelopen en beetje geshopt en even opgewarmd bij McDonald’s :P . Mooie trouwjurk trouwens nog gespot! Daar moet ik ooit nog eens terug komen ;) . Daarna weer verder en langs de haven gelopen. Er was niet zoveel te beleven in Livorno, dus dat viel wat tegen. Maar toch leuk om eens gezien te hebben en vooral de wijk Venezia Nuova (soort van klein Venetië) was ontzettend schattig :) . Weer terug naar station en trein terug gepakt en uitgestapt in Pisa. Al net zolang geleden dat ik daar geweest ben als in Florence natuurlijk. Ik wilde lekker cliché toch nog even de scheve toren meepikken. Door de stad gelopen (erg leuk trouwens! Veel jongeren daar en het ziet er op sommige plekken zelfs wat beter en gezelliger uit dan Florence!), richting Campo Dei Miracoli met de scheve toren (Torre Pendente). Natuuuurlijk wat toeristenkiekjes gemaakt van het tegenhouden van de toren. Zo eeeenig om al die mensen hetzelfde te zien doen op het grasveldje! Na een mooie wandeling weer aangekomen bij het station en terug gegaan naar het appartement. Pap en mam gingen nog eventjes buiten zitten en toen kwam Miep (zo hebben we lieve poezewoes genoemd) ook nog even buurten. Ohh ik ga het beestje missen! Ik ben ook nog even met mam een klein rondje rond het huis gaan doen, want ik wilde zo graag nog wat foto’s van het prachtige uitzicht! Echt een super mooi plekje daar! Ik zou niet snel zo afgelegen gaan wonen, maar toch was dit echt heerlijk.

En dat was dan het laatste nachtje alweer in mijn fijne bedje in Malmantile.. :( Wat vliegt de tijd! Donderdag weer naar Florence gereden, met aaall mijn spullen :P . Beetje alles ingeruimd en leuk gemaakt op mijn kamer. Om een uur of half 3 met pap mijn flatgenootje Carol opgehaald van de trein. Mam bleef in het appartement om verder op te ruimen en omdat Carol zei heel veel spullen bij zich te hebben die dus allemaal nog mee moesten in de auto. Leuk om mijn flatgenootje eindelijk in het echt te zien! Erg gezellig ook meteen :) . Pap en mam zijn weggegaan en we hebben zelf onze spullen nog wat opgeruimd. ’s Avonds zijn we de eerste boodschapjes gaan doen. Poehpoeh wat een gesleep weer! Moest weer denken aan de eerste boodschappensessie in Wenen :P ! Maar wat een leuke buurt hier! Hadden van tevoren hierachter al een stukje pizza gehaald en aan de voorkant van ons gebouw is een lange straat met echt heel veel leuke kledingzaakjes, cafeetjes, zaakjes met accessoires, supermarkt en alle andere zaken die je maar nodig kan hebben. Dat wordt binnenkort eens een middagje shoppen hier in de buurt! :) Hier in het appartementje nog wat gepoetst en maar een beetje op tijd gaan slapen want wat waren we toch moe!

Vrijdagmorgen zijn we naar onze huurbaas gegaan want we moesten nog wat dingen regelen (waaronder internet). Poeh poeh echte Italiaanse stijl. Hij is erg langzaam of doet gewoon niet wat we hem vragen / of komt niet opdagen (zoals donderdagavond toen hij eigenlijk al zou komen). Daarom heeft Carol nu nog steeds geen sleutels, maar alleen ik; heb ik geen internet en moeten er nog wat dingen in het appartement gemaakt worden.. Grrr.. Nouja na deze nieuwe ontmoeting met Vincenzo heeft Carol in ieder geval wel internet en heb ik het maar op mijn telefoon gezet en de rest moeten we dan later nog maar regelen. Onderweg kwamen we trouwens nog een superschattig oud dametje tegen waarmee we in het Italiaans (!) nog even een klein gesprekje hebben gevoerd over waar we vandaan kwamen, wat we hier doen en hoe we de stad vinden. Ze vond het allemaal fantastisch en wenste ons hartelijk de best wensen! Auguri! Wat zijn de mensen hier ontzettend lief! Daarna snel de bus gepakt (beetje uitproberen hoe alles werkt) naar het station en van daaruit naar onze uni gelopen. Suuuper mooi gebouw zeg! Het is een oude villa en dat is inderdaad duidelijk te zien. Het ligt dicht bij de rivier, met uitzicht op de Toscaanse heuvels met oude villa’s, natuur, kerkjes en andere torentjes. Bellissima! Hier ontmoetten we ook Karla, een Libanees meisje dat dezelfde studie als ik hier gaat volgen. Met z’n 3en tegenover de uni geluncht. Om half 3 hadden we introdag. We zijn met 30 mensen in deze master studie. Alleen de besten zijn geselecteerd, vandaar zo’n klein aantal. Wat een eer! De assistent decaan was vol lof over Florence, omdat hier veel Italiaanse modemerken vandaan komen, het merendeel van de Italiaans merken hier hoofdkantoren heeft en rondom Florence bijna alle Italiaanse leerproductie plaatsvindt. Jaa en een lofzang op onze directrice, Linda Loppa, mocht ook niet ontbreken. Ze is echt een legende en heeft merken zoals Balenciaga en Margiela geïnspireerd. Ik moet haar toch eens googlen denk ik.. Verder werd er ook nog even gemeld dat we 4 uitstapjes met de groep gaan maken. 1) naar een modeshow ofwel in Milaan of in Florence, 2) een bezoek aan Pitti Festivali, één van de belangrijkte mode-events; vindt plaats in Florence in januari, 3) bezoek aan een modemuseum (in Florence zijn musea van de Florentijnse merken Gucci en Ferragamo) en 4) is nog bespreekbaar. Nou dat klinkt toch niet slecht!! Iedereen in de groep heeft zich nog even voorgesteld. En ja hoor, hoe is het mogelijk! Ook hier zijn de Duitsers in de meerderheid en vormen een groepje dat elkaar kent! Verder uit echt allerlei plekken in de wereld klasgenootjes, super interessant! Ook nog een beetje een rondleiding gehad door het gebouw, wat is het prachtig! En toen zat de eerste dag op de uni er weer op. Carol had buiten gezeten omdat ik de sleutels had en ik echt niet even weg kon. Dus die was inmiddels wat boos en ik vond haar thuis op de trap voor het appartement. Ieder even ons eigen ding gedaan, maar ’s avonds toch weer gezellig beneden gezeten. Met Palestijnse vlees-deeghapjes die haar moeder gemaakt had. Heerlijk!!

Zaterdag hebben we flink uitgeslapen. Van zo’n laatste officiële vakantieweekend moet je toch ff genieten :) . Rond half 12 gingen we ontbijten en zagen toen ineens door onze glazen voorkant op het plein achter het gebouw allemaal jongens zwoegen. Oeh dat was interessant! Hoe lang waren ze daar al? Uiteindelijk konden we tussen de stuk of 30 mensen nog zo’n 4 à 5 meisjes ontdekken. Ze waren zoiets als urban fitness aan het doen. Wat vermoeiend zeg! Allemaal enge sprongen en maar rondrennen de hele tijd. Na een tijdje gluren en wat foto’s maken gingen we naar het centrum. Carol moest naar de Vodafone winkel en daar hebben we toch een scène mee gemaakt! Jeeeeetje een meisje was daar helemaal overstuur in het Engels aan het schreeuwen, slaan en huilen. Het kwam erop neer dat ze door de mensen van Vodafone die nacht buiten had moeten slapen O.o hoezo vergezocht.. Kwam erop neer dat ze geen bereik had toen ze zich had buitengesloten en nergens heen kon.. Dit geschreeuw nog een heeele tijd aangehoord en toen maar een terrasje gaan pikken in de stad, waar ik heb een echte Italiaanse canoli heb gegeten. Heerlijk toch :) . Kwamen toevalligerwijs ook nog een soort middeleeuwse parade tegen met allemaal vaandelzwaaiers, trommels en een kanon dat werd voortgetrokken. Mooi hoor! Toen we ’s avonds weer thuis kwamen was de groep sporters nog steeds op het plein! En nadat we boodschappen hadden gedaan nog steeds! Ze zijn uiteindelijk blijven zitten eten op het plein en de laatsten gingen rond half 12 weg :O wwooooo dat werd zeker flinke spierpijn op zondag!!

Zondagmorgen een beetje op tijd opgestaan want pap en mam kwamen op bezoek. En daar waren ineens weer halfnaakte jongens op het plein wat acrobatische kunsten aan het uithalen. Wat een uitzicht hebben wij toch! Met pap en mam ergens hier in de buurt in een leuk straatje gaan lunchen. Heerlijk gemengd bord met antipasti gehad. Yumyum wat lekker allemaal! Nog langs een leuk vintage marktje gekomen en ook in het centrum nog geshopt en leuke dingetjes gescoord. Nog een koffie gedronken, de uni laten zien en toen gingen ze alweer terug naar Malmantile en Miep (die trouwens in het echt Bionda (Blondje dus) blijkt te heten). Met Carol lekker gegeten en een fles champagne ontkurkt op onze laatste vakantiedag en eerste weekend in het appartement! En hoeveel heeft die fles ons gekost… *tromgeroffel*… 99 cent!! Ongelooflijk! En hij is nog lekker ook!

En dan ben ik eindelijk weer aanbeland bij vandaag. Het was al de allereerste lesdag hier op Polimoda! Oh wat is alles snel gegaan! Ben echt vroeg opgestaan omdat ik per se niet te laat wilde komen voor mijn eerste les om 9 uur en niet wist hoe lang het met de bus ging duren zo in de ochtendspits. Gelukkig viel het allemaal mee. De les was interessant alleen duurde best lang (tot 12 uur) zo op de vroege ochtend. Zelfs gezellig met de Duitsers in de les gekwebbeld :) . Haha dit volk achtervolgt me gewoon :P . Gezellig geluncht in een leuk pastatentje in de buurt van de uni met Karla uit Libanon, Katrin uit Ijsland, Laura uit Malta, Susana uit Colombia en Sinem uit Turkije. De tweede les van 1 tot 3 viel al helemaal mee. Super grappige leraar die maar bleef praten en allerlei anekdotes (vooral over al zijn bezoekjes aan Gucci-winkels) bleef vertellen en grapjes maken. De eerste dag zit er dus op! Na de les gewacht op Carol en door de stad terug gelopen en wat boodschapjes gedaan. Het begon me toen toch onderweg te stortregenen! Het is hier de laatste dagen sowieso al best druilerig met soms regen en onweer, maar toch benauwd. Maar vanmiddag! Echt flink harde donderslagen en grote bliksemschichten. Cherrem je zag al die arme toeristen de poncho’s aantrekken en wegvluchten. Uiteindelijk heelhuids hier weer aangekomen en nu weer lekker rustig aan voor de volgende lessen deze week.

Ik hoop snel internet op mijn eigen laptop te hebben zodat ik eindelijk weer eens kan socializen met iedereen! Maar nu is iedereen in ieder geval via deze weg weer op de hoogte!
Alla prossima e auguri! Buona notte :)
(ohja vanaf vroeg in de middag zegt iedereen hier trouwens al buona sera :O kan iemand me uitleggen waarom :P)

  • 02 Oktober 2012 - 18:53

    Mamma Marjon:

    Nou, wat een verhaal. We hebben het samen gezellig gehad die eerste dagen. Nu ga je genieten met anderen (en natuurllijk ook studeren want daarom ben je in Florence). Succes en maak er wat van. Dikke poen vaan miech.

  • 09 Oktober 2012 - 07:00

    Honoré:

    Hoi Daphne,

    Wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen en fijn om te horen dat het je zo goed bevalt. Ben alweer benieuwd naar je volgende blog.
    Veel succes.

    Groetjes oet Eijsde.
    Honorė en de rest.

  • 15 Oktober 2012 - 10:46

    Daphne Van Dongen:

    Hoi mam! Ja het is hier een perfecte combi van plezier en studie ;) !
    Hoi Honoré! Leuk om te weten dat jullie mijn blog lezen! En ook nog met plezier! Thnx :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 37224

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: