Der März rührt den Sterz… - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Der März rührt den Sterz… - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Der März rührt den Sterz…

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

03 April 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo Freunde!

Daar ben ik eindelijk weer eens! Wat een drukke dagen en weinig tijd om eens bij te kletsen op mijn blog. Vorige week woensdag was ik nog wat ziekjes, maar voelde me ’s ochtends wel al wat beter. Maar zoals iedere dag werd dat tegen de middag wat minder.. En we hadden net die dag best wel wat te doen op t werk. Hadden voor onze zeer belangrijke pubquiz van die avond de allerlaatste herinneringsmail gestuurd, na ook op maandag nog iedereen met een prachtige mail gestalkt te hebben :P . Tussen de middag heb ik even wat met Sabrina gegeten en daarna zijn we naar de supermarkt gegaan om wat lekkers te halen voor die avond. Met cake, chips, een zak met schillende chocolaatjes en voor de winnaars een doos koekjes en chocolaatjes liepen we naar buiten. Doos het zonnetje weer terug. Nog wat gewerkt, naar een meeting geweest en uiteindelijk door Bérengère toch nog eens naar de supermarkt gestuurd voor wat biertjes. Tussendoor hadden we al onze laptop en beamer opgehaald. Om een uur of 6 waren we boven alles aan het klaarzetten. Tafels uitgeklapt, banken op hun plaats geschoven, laptop en beamer geïnstalleerd en het lekkers uitgestald. Ik voelde me inmiddels afwisselend gloeiend warm en rillerig koud worden.. Brrr. Gelukkig deed mijn stem het wel weer :P . Als eersten kwamen Iida en een ander Scandinavisch meisje binnen. Daarna volgden nog wat anderen. De hele dag waren de aanmeldingen al aan het teruglopen door het ontzettend zonnige weer van die dag. Uiteindelijk kwamen er maar 9 mensen en was ons eigen team ook ontzettend incompleet, met alleen B, S en ik. Gelukkig waren belangrijke mensen Torben en Friederike er wel. Na 3 teams te hebben gevormd zijn we begonnen. Vol aandacht werd er naar onze vragen geluisterd en meegelezen met onze powerpoint. We hadden 6 rondes gemaakt en 1 aparte ronde op papier met logo’s. De rondes die we zelf presenteerden hadden uiteenlopende onderwerpen: True or False, Movies, Germany / Zalando, Guess What (fotoronde), Useless Facts en Music. Vooral tijdens de filmronde en fotoronde werd er druk gediscussieerd en richting het scherm gerend om beter te kunnen kijken. Ook de muziekronde viel erg goed in de smaken, met een mix van oude en nieuwe hits. Het was uiteindelijk super gezellig, iedereen was erg enthousiast over onze originele vragen en goede voorbereiding en het was zelfs nog even spannend met de uitslag. Geslaagde avond dus ;) ! Hebben met een paar mensen nog gezellig wat gedronken en na opgeruimd te hebben was de avond tegen half 10 voorbij.

Op donderdag was alles weer terug naar gewoonlijk. Geen pubquiz meer om aan te werken, maar vooral weer de gewone werkzaamheden. Tussen de middag ging ik samen met Amy, Annemarijn, Anthonie en Sabrina lunchen. We gingen naar een sushirestaurant in de buurt. Oh wat was het erg super lekker en ook helemaal niet duur! Hadden een grote schotel sushi besteld om te delen en dan ieder nog een klein bordje met iets lekkers. Gezellig weer eens bijgekletst met z’n allen en vooral Anthonie die we al een tijdje niet gezien hadden. Op de terugweg naar kantoor liep ik weer eens te snotteren en niezen. En net toen ik, op hoog tempo doorstappend, ineens heel hard moest hoesten stapte ik over een stoepje. Dacht ik. Keihard vloog ik voorover en belandde vol op mijn knieën en handen. Auwww daar lag ik dan languit in een perkje. Snel opgestaan, stof van me afgeklopt en “niks aan de hand”verder gelopen. Poehhh dat deed flink pijn! Toen ik thuis was zag ik dat de rechterknie van mijn favoriete broek wat geschaafd was. Ook deed mijn knie zelf echt pijn en was geschaafd en inmiddels dik en helemaal blauw. Ook mijn handpalmen waren een beetje blauw van de klap en mijn linkerpols deed pijn. Pfff, dit was echt niet mijn week. Snel naar bed dus. Op de weg naar de voordeur was ik huisgenoot Thom al tegengekomen en had gezegd dat ik al een week wat ziek was (haddie dat niet gemerkt ofzo). Niet veel tijd voor een praatje dus. Tegen half 10, toen ik bibberend in pyjama, kimono, met omgeslagen plaid en kop thee voor de verwarming zat, werd er op mijn deur geklopt. Het was Thom. Viel met de deur in huis en zei dat hij een cadeautje voor me had omdat ik ziek was. Huh? Dat is echt super raar hoor. Maar ik moest het toch echt open maken. Hij bleek een supergroot en duur bordspel voor me te hebben gekocht. Als ik toch ziek was en binnen zat kon ik spelletjes spelen. Juist ja. Te raar. Wilde het niet aannemen, maar dat mocht natuurlijk niet. Met lichtelijk hoofdpijn de doos uitgepakt en het maar beleefd aangenomen.. Pff toen ik eindelijk van zijn gekwebbel af was, heb ik de giga doos maar onder mijn bed geschoven. Wat moet ik daar nou mee.. Allemaal leuk en aardig, maar we zouden er allemaal een stuk meer mee geholpen zijn als hij eens zijn troep zou opruimen en zijn zooi zou poetsen. Maarja, mocht ik ooit absoluut niet te weten wat te doen met vriendinnen, dan heb ik nu een bordspel achter de hand..

Op vrijdag vloog de dag gelukkig snel voorbij, want ik was nog steeds niet helemaal in orde. Maar thuis was lamlendig en nutteloos zitten wezen, bestaat voor mij niet. Dus ziekmelden was nergens voor nodig. Lekker mezelf die middag weer verwend met een vrijdagmiddaggebakje. En ’s avonds fijn begonnen aan een film.

Op zaterdag overheerlijk kunnen uitslapen, na de zoveelste Ibuprofen te hebben genomen. En ik voelde me een stuk beter toen ik eindelijk opstond. Fijn rustig aan opgefrist en ontbeten. Uiteindelijk weer eens wat later dan gepland tegen 5 uur de deur uitgestoven op weg naar Hanna. Daar trof ik ook Martina en Maaike, want we hadden een rustig avondje samen gepland. We waren allemaal wat ziekjes geweest en wilden gezellig wat koken en een film kijken. Uiteindelijk, na heel wat gekwebbel en mokken thee, besloten we een pizza te gaan halen. Toen we later die avond nog steeds in de keuken zaten te kletsen over werkelijk van álles, besloten we het maar een bijkletsavond te laten. Die film komt wel een andere keer. Tegen half 1 waren we moe gekletst en besloten we allemaal naar onze heerlijke bedjes te gaan :) . Het was super gezellig geweest!

Ook op zondag kon ik heerlijk uitslapen. Wederom lichtelijk gehaast de deur uitgestoven die middag, deze keer richting Potsdamer Platz. Daar in de buurt, bij het Kulturforum, trof ik om 15u Iida, de Finse stagiaire. Ze had me een week ervoor gevraagd of ik eens samen met haar naar de Mario Testino tentoonstelling wilde gaan, want ze had me eens horen zeggen dat ik nog niet geweest was. En beroemde modefotograaf als Mario is, zo graag wilde ik de tentoonstelling natuurlijk ook zien. We hadden al zoveel positieve reacties gezien, dus we waren erg benieuwd. En oh, wat was het prachtig! Al bij binnenkomst waren we onder de indruk. Sommige van zijn beroemde foto’s waren in ontzettend grote formaten afgedrukt. Alle afbeeldingen hingen voor een lichtplaat, wat een mooi effect. En de ruimtes hadden allemaal donkere muren en vloeren, sprookjesachtig zag alles eruit. Natuurlijk stonden op de meeste foto’s super bekende mensen, dus het was een feest der herkenning. Prachtige tentoonstelling, aanrader voor iedere modeliefhebber of algemeen geïnteresseerd persoon die Berlijn bezoekt! Helaas was de tentoonstelling niet zo groot als verwacht, dus stonden we na ongeveer een halfuur weer buiten. Hebben nog een ronde gedaan door de museumshop, waar we watertandend de mooiste modeboeken hebben doorgebladerd. Met wat kleine souvenirtjes op zak liepen we weer de miezerregen in. We gingen allebei naar Alexanderplatz, want we hadden nog wat dingetjes nodig. Na een ronde over de paasmarkt namen we afscheid. Over die paasmarkt trouwens, dit is het meest kitsche gebeuren dat ik tot nu toe in Berlijn gezien heb. Het is nog erger dan Magisch Maastricht. Een tijdje terug werd er al een grote houten molen opgezet en werden de eerste houten kraampjes opgezet. Het is echt niet te geloven, het is net een kerstmarkt en après-ski bar ineen. Hoempapa-muziek, houten huisjes met allerlei soorten souvenirs en eten en 2 grote bars/restaurants. De ene is dus een Biergarten met molen op het dak. Hmmm interessante traditie zeg. Na nog mijn geliefde jasje bij Promod te hebben gekocht en nog wat andere winkels te hebben bezocht liep ik tegen de avond terug naar huis, toen het ineens flink begon te hagelen. Brrrr. Heerlijk snel wat eten gemaakt, wat dingen opgeruimd, mijn favoriete kleding uit mijn stylist-doos van Zalando met korting besteld :P , gedoucht en met een tv serie in bed gekropen. Welterusten!

Op maandag was het weer eens raar weer. Het waaide super hard, zoals gewoonlijk hier in Berlijn, maar toch wat het anders dan anders. Hier hebben we, zoals laatst iemand dat zo goed omschreef, soms alle vier de seizoenen in één dag. Het was de hele dag ontzettend hard aan het waaien. Soms kletterde de regen flink langs de ruiten, en het volgende moment scheen de zon. Maar het bleef aanhoudend waaien. De wind jankte langs onze hoge hoekramen en de rolluiken en ruiten klapperden. ’s Middags werd er een waarschuwingsmail rondgestuurd voor het ‘noodweer’. Of we alsjeblieft konden checken dat alle ramen dicht en rolluiken omhoog waren. Gelukkig veilig die avond weer thuis gekomen, waar ik, nog moe van het weekend, vrij weinig gedaan heb. Hmm heerlijk.

Op dinsdagmorgen toen mijn wekker gegaan was, vond ik het opvallend donker in mijn kamer. Maarja, de klok was het afgelopen weekend vooruit gegaan en het vast weer regenachtig buiten? Suffig schoof ik het gordijn opzij en mijn mond viel open van verbazing. Het sneeuwde! En flink hard ook! Alles was wit en de sneeuw viel in dikke vlokken chaotisch door de harde wind omlaag. Hmm ook dat nog, het is toch officieel lente nu? Mijn uitgezochte rokje schoof ik opzij en trok in plaats daarvan voor het eerst in enige tijd maar weer mijn kniehoge laarzen, een leren broek en trui aan. Gelukkig was het droog toen ik de deur uitging, maar wat was het koud!! De hele dag lekker comfortabel binnen gezeten en weer genoeg te doen gehad op het werk. Door de hevige regen en zon die af en toe verscheen, was de sneeuw snel verdwenen. Wel hagelde het weer even waardoor het later op de dag opnieuw wit zag buiten. Maart roert zijn staart?

Op woensdag was het ook weer vies weer. Regen, regen, regen, wind en af en toe een klein zonnestraaltje. Gezellig met Annemarijn en Sabrina in de keuken geluncht. Ook heb ik gewerkt aan een mooie paasmail. Fijn om iets te maken met bloemetjes en zonnige lentekleding. Nu maar hopen dat ook het weer er binnenkort naar is… Die avond wat winkels in- en uitgelopen op zoek naar een leuk paascadeautje. Ook nog even in de bank gaan kijken, maar mijn favoriete mevrouw was niet aan het werk. Toen ik fijn binnen was begon het weer flink te hagelen. Samen met Yuka keek ik even in de keuken vol bewondering naar de jongens die op het sportveld in hun korte broekjes dapper door bleven voetballen. Brr wat een weer deze dagen! Nog maar een week geleden was het super zonnig en lenteachtig! Heb om toch in de lentesfeer te blijven ’s avonds het mooie rode jurkje uit mijn Zalando doos besteld. Yes de goede maat was weer beschikbaar! Nu ben ik helemaal compleet :) .

Gistermorgen was ik al een beetje laat en toen kwam ik ook nog niet eens vooruit door de wind. Met mijn haren helemaal door de war en uitgelopen make-up door mijn tranende ogen kwam ik uiteindelijk het kantoor binnen gewaaid. Poeh hee, dat weer mag toch wel eens gaan verbeteren. Ben net ziekjes geweest! Gelukkig scheen de zon gisteren wat meer en zag het er buiten al wat vriendelijker uit. Tussen de middag had ik eigenlijk een maandelijkse ‘random lunch’. Een lunch met mensen die willekeurig door een website worden gekozen. Ik was ingeschreven voor de lunch van het Benelux cluster en voor die van de CRM afdeling. Helaas bleken voor beide lunchgroepjes (ik moest nog kiezen met welke groep ik deze keer ging meedoen) de meeste mensen niet aanwezig door vakantie of ziekte. Uiteindelijk bood gelukkig Lucile aan met haar te lunchen. Ze zat in de keuken samen met Julie, ook een Française die in onze Skype groep zit, maar die ik nog nooit ontmoet had. Even later kwamen ook Amy en Annemarijn er gezellig bij zitten. Ook met hun lunchgroepjes was het niks geworden. Nouja, uiteindelijk toch een heel gezellige lunch dus! ’s Middags had Benelux manager Donna gepland dat we wat eerder zouden stoppen i.v.m. Pasen. Op woensdag had ze al een mailtje rondgestuurd met de mededeling dat er bier over was van een afscheidsfeestje, en die moest natuurlijk op! Ook had Bérengère wat lekkers in de keukens gezet vanwege haar 1-jarig jubileum bij Zalando. Rond kwart voor 5 barstte het feestje los. Toen ik een tijde later eindelijk klaar was ben ik met S ook een biertje gaan halen. De koelkast stond werkelijk helemaal vol met sixpacks Heineken! :O Woow zeg, daar viel nog veel te drinken :P ! Na genoten te hebben van ons drankje en gezellig wat gekwebbeld te hebben, gingen S en ik een beetje op tijd weg. Ik ging weer naar wat winkels en de bank. Gelukkig was mijn mevrouw er! Ze is vanaf Pasen een weekje vrij, dus ik wilde nog snel om een update vragen omtrent mijn pasje. Gelukkig nam ze weer alle tijd en deed alle moeite om alles nog een voor me na te vragen en te regelen. Ik heb beloofd haar over 2 weken weer te komen opzoeken. Daarna ben ik verder gegaan naar de Gendarmenmarkt. Daar ligt het chocoladehuis Fassbender & Rausch. Iida had me er afgelopen zondag over verteld. Het is schijnbaar het grootste chocoladehuis van de wereld! Ze zijn beroemd door de gigantische chocoladesculpturen die ze gemaakt hebben van o.a. Berlijnse highlights, zoals de Reichstag en Brandenburger Tor. De zaak bevindt zich in een prachtig, oud hoekpand. De chocolaterie bestaat al meer dan 150 jaar en is natuurlijk vrij duur. Maar wat was het er prachtig!! Op de begane grond bevindt zich de winkel, met de beroemde sculpturen, allerlei soorten, maten en uitvoeringen chocolade, taartjes en bonbons. Op de eerste verdieping is het chocoladecafé en op de tweede verdieping zelfs een chocoladerestaurant! Wat indrukwekkend allemaal zeg! En dan de metergrote Reichstag van chocolade! En een zeker twee meter hoge replica van een stuk van de Berlijnse muur waarmee allemaal mensen op de foto gingen. Super mooi! Na een hele tijd bewonderend te hebben rondgelopen heb ik een doos bonbons en wat paaschocolaatjes gekozen. Ik kreeg een prachtig en duur uitziend donkergroen draagtasje, erin gestanste logo’s, gouden draagkoordjes en de gouden naam erop. Trots liep ik terug naar de U-Bahn. Missie geslaagd :) .

Vanmorgen was ik zo moe. Na een tijdje de wekker te hebben laten sluimeren, ben ik maar eens opgestaan en wat gaan opruimen in mijn kamer. Wat was gevouwen, de vloer geveegd en toen gaan douchen. Net toen ik een boterham wilde gaan maken, ging de deurbel. Pap en mam waren er! Ze waren vanochtend vroeg de auto ingestapt om me dit paasweekend te komen bezoeken :) . Hebben samen alle tassen met mijn voorjaarsgarderobe en Nederlands lekkers zoals ontbijtkoek, hagelslag en pindakaas naar boven gesleept. Heel wat bijgekletst, cadeautjes uitgewisseld en kleding opgeruimd. Daarna zijn ze even gaan inchecken bij hun hotel. Tegen 15u zijn we weer samen op weg gegaan. We hebben over de paasmarkt op Alexanderplatz gewandeld. En voor de verandering scheen de zon volop! Heerlijk! Het was overal, ondanks deze nationale vrije dag (en gesloten winkels), super druk. Hebben bij een mooi Italiaans restaurant gezellig een wijntje gedronken en focaccia geknabbeld. Daarna een wandeling gemaakt richting Berliner Dom en Museumsinsel. Op de weg terug nog een paar winkeltjes in geweest die wel open waren en van de zon genoten. We besloten een beetje op tijd te gaan eten vanwege de lange dag voor pap en mam. Om 18u kwamen we aan bij Com Viet, het leuke Vietnamese restaurantje waar ik een paar keer met Francesca geweest ben. Het was er al druk! Gelukkig kregen we nog plek. Hebben echt super lekker gegeten! Ik had een overheerlijke loempia vooraf, daarna Vietnamese noedels met scampi’s, kip en rundvlees en daarna een warme soep (?) van kokosmelk, stukjes banaan en sesamzaadjes. Oh wat was het weer verrukkelijk! Gelukkig hebben pap en mam ook erg genoten van hun gerechten en hebben ze al bedacht hier de volgende keer dat ze in Berlijn zijn weer heen te gaan! :) Fijn op tijd liepen we weer terug naar mijn flat.

En zo vond ik eindelijk de tijd om weer eens te bloggen. Mijn kamer is fijn weer opgeruimd en het is lekker om een lang weekend te hebben. Nu nog wat extra zon erbij en het plezier is compleet ;) . Lekker nog drie dagen vrij en genoeg tijd om leuke dingen te gaan doen. Pasen in Berlijn! Twee jaar geleden in Italië! Wie had dat allemaal gedacht.. Op naar mijn volgende avonturen!

En hiermee wens ik iedereen fijne paasdagen, waar ook ter wereld ;) ! Veel plezier met familie, vrienden en al het lekkere eten!!
Veel zonneschijn gewenst :) . Grüsse aus Berlin!

  • 04 April 2015 - 07:30

    Ella Muyres:

    Wat heb ik genoten van jouw reisverslag tot nu toe. Het is net alsof ik met je mee wandel door Berlijn...
    Ook wij wensen jou fijne Paasdagen en hopen je een dezer dagen ook weer eens in Maastricht te zien.
    Lieve groeten, Ella

  • 04 April 2015 - 08:35

    Nellie:

    hallo daphne.
    wat een geweldig reisverslag,als ik dat zo lees heb je het heel goed in berlijn.
    berlijn is ook erg mooi, heb je geen maatje meer gekregen door al het lekkers wat je eet.
    ik wens jou en je ouders fijne paasdagen, wat beter weer, en wij gaan 25 april weer gezellig uit eten samen.
    groetjes nellie

  • 04 April 2015 - 10:46

    Paul:

    Daphne weer een heel mooi verhaal, wat ik steeds met veel plezier lees.
    Voor jullie allemaal hele fijne paasdagen.

  • 04 April 2015 - 11:06

    Jacqie Bausch:

    Hoi Daphne,
    Weer een leuke blog meid en wie had dat gedacht. Sneeuw in Berlijn in maart. Hier is alleen maar heel veeeeeeeel regen gevallen. Wij wensen je een hele fijne Pasen maar dat zal wel lukken met al je nieuwe vrienden daar. Veel plezier dus met die 3 vrije dagen.
    Groetjes Jacqie.

  • 05 April 2015 - 09:18

    Mamma Marjon:

    Lieve Daphne. Wij vinden het leuk om weer een paar dagen bij je te zijn.
    Je hebt het naar je zin en dat zien we aan je. Heerlijk om je wat te verwennen.
    Hebbedingetjes en kleding voor je betalen. En trakteren op lekkere lunches en heerlijke en gezellige avond etentjes (Leo helemaal enthousiast over zijn vis bij Com Viet). Wij komen volgende maand weer en gaan dan verder met waar we gebleven zijn. En brengen dan de zomer garderobe mee. Poen vaan miech.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 37141

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: