Spaziergänge in der Sonne - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Spaziergänge in der Sonne - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Spaziergänge in der Sonne

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

16 April 2015 | Duitsland, Berlijn

Gute Nacht liebe Leser,

Weer tijd voor de volgende blog! De paasdagen zijn al lang voorbij en mijn activiteiten hebben zich ook de afgelopen anderhalve week weer in hoog tempo opgevold.
Na de gezellige eerste dag met pap en mam op vrijdag, stond zaterdag een shopdagje op de planning. Het was de enige dag tijdens hun 4 dagen hier dat de winkels geopend zouden zijn. Om hal 10 stonden ze braaf hier beneden op me te wachten. Waarna we vervolgens braaf in winkelcentrum Alexa stonden te wachten totdat de winkels om 10u open gingen. Hebben onze ronde gedaan en al wat leuke dingetjes gescoord. O.a. nog een paascadeautje voor pap en mam gekocht waarover ik eerst getwijfeld had, maar waar ze allebei (vooral pap) helemaal weg van waren toen ze het zagen: een klein menukaartje om op tafel te zetten en met krijtjes op te schrijven. Iedereen blij :) . We hebben boven in de food court van Alexa lekker war geluncht en zijn daarna verder gegaan naar de Mall of Berlin. Daar ook weer een hele ronde gemaakt en wat leuke aankopen gedaan. Al meteen bij binnenkomst de COS winkel ingevlogen en daar een super mooi shirtje met 50% korting gekocht :D . Verder nog o.a. een leuk zomers topje gescoord en de supermooie schoentjes gekocht die ik al zeker 3 keer in mijn handen gehad had in het zaakje waar ik eerder een mooie tas en de leuke gympjes voor €5 gekocht heb. Joepie :D . De dag vloog weer om en we besloten een beetje op tijd terug richting Alexanderplatz te gaan. We wilden daar naar Vapiano gaan. Maar eenmaal binnen bleek het zo ontzettend druk dat we het maar opgaven en buiten eens rondkeken wat de andere opties zijn. We kwamen uit een bij Zuid-Amerikaans aandoende loungebar/ restaurant waar ik vaker langsgelopen ben nieuwsgierig naar binnen heb gegluurd. Wat een mooie zaak! We bestelden 2 verschillende schotels met tapas. Heerlijk! Dit is weer een plek om te onthouden. En, zoals alles in Berlijn, helemaal niet duur :) . Top! Eenmaal weer buiten bleek een winkel aan de overkant nog open te zijn. Was er eigenlijk best wel benieuwd naar, want hij is heel groot en ligt in een mooi pand, maar lijkt van buiten wat weg te hebben van een Bristol ofzo. Oei, had ik me daar even in vergist! De kleding was inderdaad aan de goedkope kant, maar er is een ook gedeelte met heuse designermerken en de duurste tassen! (snappen jullie het nog?). Dit heb ik nog nooit gezien. Kleding voor een paar euro naast tassen die zeker 20 tot 100 keer zo duur zijn. Cavalli, Dolce & Gabbana, Chloé: de dure designermerken bleven elkaar opvolgen. Ik viel van de ene in de andere verbazing. Op een gegeven moment stond ik me met mam te verlekkeren boven een aparte zwarte handtas, toen we ernaast een prachtige clutch van het plankje visten. Hmm, mam zag geen merk. Geen designertas? Argghh, totdat ik het rijtje cijfers op het label binnenin de clutch en de 4 witte stiksels op de buitenkant zag: we hadden een echte Maison Martin Margiela in handen! :O :O Een unicum. Die tas is goud waard. En ja inderdaad, zelfs met de afprijzing op het kaartje was hij nog duur. Maar toch, voor zo’n tas! Geweldig :D . Ik wilde hem niet meer loslaten. Ohhh alsie nou nog een beetje meer afgeprijsd wordt… Hmmm verlekkerd slenterden we verder door de winkel. Ik heb echt een prachtige ontdekking gedaan zeg. Hier ga ik vaker eens rondneuzen. Van Krizia parfums, tot Balmain zonnebrillen, tot een soort dumphoek met kleding voor minder dan €10: wat een fascinerende winkel. Ik voelde me wel lichtelijk beledigd dat al die grandioze merken waarover ik tijdens mijn master zoveel geleerd heb naast prullariakleding in dezelfde winkel hangen.. Toen de winkel op het punt stond om te sluiten kwam pap naar beneden gestoven met een paar gouden vondsten voor zichzelf. Nou, de volgende keer gaan we hier maar eens wat langer op ontdekkingstocht.

Op zondag stonden pap en mam om 10u voor de deur. Op naar Potsdam! Super leuk, ik kom voor de eerste keer in meer dan 2 maanden eens buiten Berlijn :) . Ik was jaren geleden eens in Potsdam geweest en wist me te herinneren dat er een Nederlandse wijk is. Dus gingen we daar als eerste heen: het Holländische Viertel. Na een mooie rit door wat natuur en daarna door Potsdam kwamen we er aan. Al na een paar straatjes zagen we een pannenkoeken- en poffertjeszaakje. Ook hadden de meeste huizen typisch Hollandse gevels. Verder was er nog een prachtige stadspoort, kinderkopjes in de straten en schattige winkeltjes. Ohh wat is het mooi in Potsdam! Het weer werkte ook mee: het was de hele dag ontzettend zonnig. Na wat rond te hebben gewandeld kwamen we uit bij de Oude Markt. Wow, indrukwekkend! Hij werd omzoomd door prachtige oude gebouwen. De Nikolaikirche, het gemeentehuis en het museum van Potsdam lagen te pronken rondom het plein. In het midden stond een obelisk. We zijn de kerk nog even in geweest en hebben een rondje over het plein gelopen. Daarna zijn we verder gegaan richting de andere kant van het centrum. Hebben bij een leuk zaakje gezellig wat gedronken en taart gegeten. Daarna nog wat gelopen en winkeltjes gekeken. Pap ging al terug naar de auto en ik ging met mam nog naar de Brandenburger Tor van Potsdam en daarna naar het grote park van Potsdam. Daarin liggen een paar oude gebouwen, paleizen en mooie wandelpaden. Ohh en wat was het mooi! Toen bij de poort aankwamen, waande ik me weer in Toscane. Een typisch Italiaanse villa naast de ingang en een stralend zonnetje in de lucht: hemels! Ook het park zelf was prachtig. Hebben maar een klein gedeelte gezien, dus ik wil zeker nog eens terug. Een stukje gelopen in een soort klooster en daarna door het park. En toen was daar ineens het bekende Schloss Sanssouci! Het bekende slot van Potsdam. De beplanting was er helaas nog niet tussen alle trappen, maar het zag er toch erg indrukwekkend uit. En wat een mensen! Op zo’n zonnige vrije dag was het natuurlijk erg druk. Zijn helemaal naar boven gelopen, hebben onderweg in de verte nog een paar andere villa’s en paleizen gezien en zelfs een Hollandse molen. Van daarboven hadden we een mooi uitzicht op het park en slot Sanssouci. Na wat foto’s gemaakt te hebben zijn we weer naar beneden gewandeld. Via een andere weg terug gegaan en onderweg nog allerlei moois gezien. Eenmaal weer in de auto met z’n drieën besloten we naar Spandau te gaan, één van de wijken van Berlijn, die vroeger een autonome stad blijkt te zijn geweest. Het heeft een oud stadscentrum en zelfs een citadel. Daar, in het fort, vinden iedere jaar op eerste paasdag ridderspelen plaats. Toen we er waren hebben we, omdat we ons een beetje vergist hadden, een rondje door het centrum gelopen. Daarna de weg naar het fort gevonden. Helaas was het vanwege de ridderactiviteiten erg prijzig om naar binnen te gaan, dus gingen we maar weer terug. Achja, nu waren we toch fijn op tijd weer terug in het centrum van Berlijn. Dus waagden we nog een poging bij Vapiano. Daar kregen we gelukkig een fijne plaats. Hebben lekker de hele avond zitten drinken en eten. Altijd lekker daar :) !

Op maandag hadden we weer alleen maar de optie om wat te gaan wandelen. Dus heb ik pap en mam mijn geliefde Nikolaiviertel laten zien, waarna we verder gewandeld hebben over het Museumsinsel, over Unter den Linden en over de Gendarmenmarkt. Daar zijn we naar Fassbender & Rausch gegaan, de grote chocoladezaak waar ik eerder geweest was. Na ons vergaapt te hebben aan al het moois en lekkers zijn we via de Friedrichstrasse en Unter den Linden terug gewandeld naar de Alexanderplatz. Vandaag was het wat frisjes en grijs buiten helaas.. We besloten een kijkje te gaan nemen bij Com Viet voor de lunch, want pap had toch zo ontzettend genoten van zijn visgerecht daar op vrijdagavond en bleef er maar naar vragen. Maar helaas, het restaurant ging vanwege Pasen pas een uur later open. Dus zijn we maar bij de Alexanderplatz naar een Italiaans restaurant gegaan dat we eerder gezien hadden. Het was bijna helemaal vol gereserveerd! Goed teken dus. Hebben er heerlijk gegeten! En de pizza’s waren zooo groot! Dat was wel genoeg voor lunch en avondeten ineen :) . En toen was het helaas alweer tijd voor vertrek. Na nog wat laatste dingetjes bij mij afgeleverd te hebben vertrokken pap en mam rond een uur of 3. Tschau!! Tot in mei alweer ;) !
De rest van de dag heb ik wat opgeruimd en een beetje gerelaxt na deze drukke dagen. Maar het was erg gezellig. Een geslaagd paasweekend :) . Nu zit ik wel met 3 doosjes paaschocolaatjes en een doosje gekleurde hardgekookte eieren hihihi. Dat wordt nog even smullen!

Op dinsdag was het weer even wennen op het werk. Iedereen leek er last van te hebben want het was bijna de hele dag muisstil in onze grote ruimte. Lekker rustig aan kunnen doorwerken en de dag vloog weer om. ’s Avonds heb ik na heel wat gediscussieer vanuit 3 verschillende werelddelen in onze Facebook-chat eindelijk mijn vliegticket naar Italië in juli gekocht! Joepie, op naar de bruiloft :D . Nu nog even een ticket terug boeken, maar de belangrijkste heb ik in ieder geval al.

Op woensdag weer een dag zoals alle andere. Van alles te doen. Vanuit het werk ‘s avonds ben ik direct doorgegaan naar de Alexanderplatz. Daar trof ik Martina. Ne eventjes wachten kwamen ook Maaike en Hanna. Maaike had ons de dag ervoor helaas verteld met haar stage te stoppen en op zaterdag terug te gaan naar Nederland! Ahh dus we moesten wel even afscheid nemen! Op advies van Hanna gingen we naar een Mexicaans restaurantje. Helaas was het er erg druk; en ja, we hadden honger. Gelukkig lag mijn favoriete Com Viet om de hoek hihihihi. En daar was de grote tafel nog vrij! Joepie :D . Heerlijk Vietnamees eten. Gelukkig vonden de andere 3 het ook lekker. Na nog een fijn dessert en heel wat geklets was het toch echt tijd om te gaan. Na een laatste groepsselfie en knuffel met Maaike moesten we afscheid nemen. Ahww wat jammer! Ga haar zeker missen! Misschien komt ze nog een op bezoek :P en anders misschien tot in Nederland!

Donderdag was het wederom heerlijk weer. Tijdens de lunchpauze ben ik daarom met Annemarijn een soepje gaan halen en dit hebben we lekker buiten bij de Spree opgegeten. Hmmm fijn genoten van het zonnetje en de lentesfeer. ’s Avonds heb ik nog een hele wandeling gemaakt, fijn in de zon, rondom Unter den Linden vanwege een winkel die ik nodig had. Daarna nog even door naar shopping center Arkaden en toen was het alweer tijd om eens naar huis te gaan.

Op toen was het alweer vrijdag! Woehoew het zou de beste dag van de week worden. En ja hoor, dat was zeker zo. Ik had een lekker luchtig shirtje aangedaan. Tussen de middag was er een bbq georganiseerd voor het Benelux cluster. Dit was 2 dagen eerder bedacht en goed georganiseerd! Samen met Sharon en Bérengère liep ik naar de Spree. Bij het volleybalveldje stonden al een paar collega’s. Ze hadden gezorgd voor 4 bbq’s, een paar zakken hamburgers, veel sla, veel tomaten, veel komkommers, veel uien en veel hamburgerbroodjes. Daarbij nog allemaal bbq-saus, mayonaise en ketchup en de lol was compleet :) . Hmmm heb 2 overheerlijke hamburgers gegeten. Neus in de zon en genieten maar! De fijnste lunch van de week!!
’s Avonds had ik weer een vol programma. Ik had met Francesca afgesproken omdat het zo’n lekker weer was. We hadden niet echt een plan en dus zei F dat we misschien naar de wijk Prenzlauer Berg konden gaan, want daar was ze met Pasen geweest en ze vond het zo mooi en gezellig. Het ligt rechtsboven stadsdeel Mitte, dus we waren er zo. En inderdaad, wat is het er mooi! Lange straten met ontelbare barretjes, restaurants en winkels aan weerszijden. En toch deed het er heel kalm aan. Het was er vol met mensen en op alle terrassen was het druk. Na een hele tijd wandelen door de gezellige hoofdstraat ploften we neer op het terras van een sushi restaurant. Heerlijk gegeten en gekwebbeld en de hele avond fijn buiten kunnen zitten! Toen we om 10u weer vertrokken vonden we het eigenlijk nog veel te vroeg om naar huis te gaan. We hadden het eerder al over een film gehad, dus misschien.. ? Maarja daarvoor was het waarschijnlijk wel wat laat.. We namen de S-bahn naar Hackescher Markt. Prachtig! De vorige keer dat ik daarheen geweest ben, ben ik de andere kant uitgewandeld en heb ik de eigenlijke ‘Hackescher Markt’ helemaal overgeslagen. Wat is het er mooi en gezellig. We vonden een mooie, ouderwetse bioscoop en liepen alle trappen op naar de bovenste verdieping. Het liep tegen half 11 en we ontdekten dat de laatste film van de avond, Birdman, om kwart na 10 begonnen was. We kregen gelukkig nog kaartjes en gingen snel naar binnen. Heerlijk weggezakt in de stoelen gekeken naar een vrij aparte, maar zeker interessante film. Om half 1 eindelijk gapend naar buiten gekomen. Ja, nu was het tijd om naar huis te gaan. Wat was het een fijne avond :) .

Op zaterdag draaide ik me fijn nog eens om in bed en besloot uiteindelijk maar eens even te kijken hoe laat het eigenlijk was. Ik schrok me dood! 14u!! Wooowww dat is wel heel laat!! En het zou een prachtige, zonnige dag worden!! En die had ik al half gemist.. Jeetje.. Nouja ik zal de slaap wel nodig gehad hebben. En was uiteindelijk ook nog een stuk later gaan slapen die nacht. Snel aangekleed, ontbeten en geappt met Martina die ik die nacht gevraagd had om iets te gaan doen op zaterdag. Hebben samen een rondje gedaan over de paasmarkt op Alexanderplatz, langs wat winkels en door Alexa. Heb 2 mooie bikini’s gekocht :D . Voor deze zomer in Italië ;) . Daarna zijn we rustig naar het Nikolaiviertel gewandeld, dat Martina ook die ochtend ontdekt had en waar ze helemaal verliefd op was. Hebben bij Tigertörtchen een lekkere limonade gedronken en ieder een minicupcake gegeten. Hmm heerlijk! Ik had dit zaakje al vaker zien liggen en wilde er graag nog eens heen. Nou, dat kunnen we afstrepen dus! De rest van de avond fijn wat opgeruimd en nog wat geluierd.

Op zondag weer wat uitgeslapen haha en me voorbereid op… een middagje dierentuin!! Francesca had er vrijdag iets over gezegd en dus hadden we besloten gewoon te gaan! Zon in de lucht, een kleine rij bij de kassa en camera’s in de aanslag: het begin van een perfecte middag. Al meteen achter de ingang zagen we neushoorns en olifanten. Hebben ze even staan bewonderen en besloten toen snel naar het achterste deel van de dierentuin te gaan want er begon een zeeleeuwenshow om kwart na 3. Het was al heel druk toen we er aankwamen. Hebben een tijdje staan kijken naar de vang-, duik-, en springkunsten van wat zeeleeuwen. Oh, super leuk. Voelde me net een klein kind! Stond blij te klappen om alle trucjes en het blije geflipper en gekus van de zeeleeuw met de instructrice. Na een tijdje weer verder gewandeld. O.a. nog pinguïns, bevers, een beer, wolven, neusapen en heel veel vogels gezien. Daarna een klein rondje gedaan over de kinderboerderij. Vervolgens nog o.a. neushoorns, tapirs en nijlpaarden bewonderd. Helaas bleek toen de batterij van mijn camera leeg te zijn! :( Dan maar verder met mijn gsm. Het giraffenhuis ging tijdelijk dicht vanwege voedertijd, dus we konden later terug komen. Hebben toen een hele tijd doorgebracht bij de apen. Zoooveel verschillende soorten hadden ze! Hebben er een hele tijd rondgelopen en ons verwonderd over alle ontzettend menselijke trekjes die ze vertonen. Werkelijk fascinerend. Daarna gingen we naar de leeuwen. Die zaten al binnen. Waaww, machtige beesten zijn dat toch. Ze zijn groot! En prachtig. Hebben er eventjes naar staan staren en besloten toen snel verder te gaan want het park zou al snel sluiten. Helaas kwamen we net te laat bij de tijgers en zwarte panters: het verblijf ging al sluiten. Konden er nog net van veraf een blik op werpen en moesten toen naar buiten. Daar hebben we nog een paar luipaarden bewonderd. Van de giraffen kwam dus ook helaas niks meer terecht en de zebra’s die een stukje verder zaten bleek er ook geen meer buiten te zijn. We zijn nog een brug over gelopen naar het laatste kleine stukje van dierentuin, maar helaas waren daar ook de meeste dieren naar binnen. Geen kangoeroes dus. Nouja, verder hadden we alles wel gezien en hadden ontzettend van de dag genoten! Zeker voor herhaling vatbaar! En gelukkig niet zo belachelijk duur als alle amusementsparken in Nederland. Enige minpunt waar we allebei de hele tijd op stuitten: de dieren zitten in vrij kleine kooien of op kleine stukken grond. Vier olifanten op een stuk dat nog geen 3 keer onze achtertuin in Maastricht is lijkt mij toch vrij klein. En tig flamingo’s in een kooi (niet in een open vlakte!) met een klein waterpoeltje in de hoek waar ze hutje mutje in staan zag er ook wat zielig uit. Maarja wat wil je ook: aan de ene kant van de dierentuin ligt de Spree, aan de andere kant de Kurfürstendamm en weer een andere kant is afgebakend door de rails van de S-bahn. Desalniettemin een gezellig dagje uit en een aanrader ;) . De veelzijdigheid aan dieren is groot en het park is verder heel mooi aangelegd en gedecoreerd.
Eenmaal thuis ben ik de flat gaan poetsen, want het was mijn beurt. Heerlijk, een fijn weekend achter de rug en een schone leefruimte. Hmm vol goede moed de nieuwe week tegemoet.

Op maandag weer het begin van de eerste volle werkweek na 2 verkorte weken. De planning was eindelijk weer vrij normaal, dus er was genoeg te doen. ’s Avonds zoals gewoonlijk boodschappen gedaan. Heb een hele voorraad bakspullen ingeslagen want ik zou deze week iets lekkers maken!!

Gisteren weer goed doorgewerkt. ’s Middags mochten Sabrina en ik, na wat hints en ons goede werk, al om half 5 weg. Joepie! Er was namelijk weer een Zalando sample sale! Daar moesten we natuurlijk bij zijn :) . Samen met Anthonie, die ook al weg kon en mee wilde, gingen we op weg. De rij was kleiner dan de vorige keer en de temperatuur gelukkig een stuk aangenamer. Na een klein halfuur wachten konden we naar binnen. Er was een iets kleiner aanbod kleding, schoenen en accessoires; maarja geen probleem, er is altijd wel iets te vinden. Na een hele tijd door alle rekken spitten, steeds meer collega’s tegenkomen en met z’n drieën over onze potentiële aankopen discussiëren, waren we klaar om te betalen. Mijn buit: een wit shirtje met laag uitgesneden rug en wat rushes, een donkerbruin zwierig rokje, een beige tas en een wit/roze/taupe tas (van NafNaf!) waarvan het voorvak zelfs afgeritst kan worden om als clutch te gebruiken! Kosten: €16! (Geen Happy Hour deze keer :P). Helaas bleek een wit kanten peplum shirtje dat ik eigenlijk ook wilde kopen een scheur te hebben toen ik bij de kassa. Maar ach, ik heb toch een aantal fijne items gescoord. Joepie, geslaagde avond! Eenmaal terug in het centrum ben ik nog wat winkels afgelopen voor een grote kom en pecannootjes. Nergens te vinden natuurlijk, dus ben ik toen ik eindelijk thuis was maar eens alles gaan inventariseren. Keukengerei en kommetjes klaargezet en alle bakspullen uitgestald. Ik had mijn team beloofd om mijn ‘halve’ verjaardag te vieren, omdat ik tijdens mijn stage niet jarig ben. Dat betekent dus: 15 april. Aangezien ik laatste iets gezegd had over een Milky Way cake die ik wel eens gemaakt had en echt overheerlijk is, had ik beloofd deze voor de gelegenheid te maken. Na heel wat geknoei, het smelten van tig Milky Ways, het toevoegen van ongelooflijke hoeveelheden boter, suiker, melk en bloem en heel wat nieuwsgierige blikken van Chikara, stond de cake eindelijk in de oven. Pfoeww.. Rustig zat ik wat walnoten fijn te hakken. Hmmm ineens rook het niet zo heel zoet meer achter me. Toen ik in de oven keek blijk mijn cake al flink bruin te zijn! Na amper een kwartier?! Aarrgghh ik zag mijn fout: het Amerikaanse recept gebruikt natuurlijk Fahrenheit (en wij Celsius). Dus de oven stond veel te heet. Nouja de cake was nu 4 keer sneller dan gepland gaar, maar waarschijnlijker totaal niet smeuïg, zoals eigenlijk de bedoeling. Na wat zwarte randjes eraf gesneden te hebben, heb ik mijn Milky Way glazuur eroverheen gegoten. Hmmm dat werd hopelijk toch nog smullen!! Toen ik eindelijk de giga berg afwas weggewerkt had en eens kon gaan avondeten, was het al half 12 :O ! Poeh, vermoeiende avond.. Maar missie geslaagd!

Vanmorgen met veel zorg mijn bakvorm met de cake naar kantoor getransporteerd. Sharon kon het niet meer houden en wilde om half 11 graag al een koffiepauze inlassen met een stukje cake. Samen met haar en Anouk heb ik zitten smullen. Hij beviel gelukkig erg goed :D. Bérengère is erna aan haar stuk begonnen, waarmee ze zuinig de hele dag heeft gedaan :P . Het was weer heerlijk weer vandaag, dus tussen de middag ging ik met Annemarijn en Lars (andere Nederlander, heeft ook jaren in Maastricht gewoond!) in Kreuzberg lunchen. Hebben heerlijk in de hete zon gezeten. Hmm en wat een lekkere salade heb ik gehad!! (Ter compensatie voor de cake :P). ’s Middags hebben Anouk en ik nog genoten van een 2e stukje cake en Sharon zelfs van een 3e. Ik heb iedereen een geweldig recept aan de hand gedaan geloof ik :P . Voor Sabrina, die ziek was, heb ik ook nog mooi wat bewaard. Benieuwd wat zij er morgen van vindt! Toen ik vanavond thuis fijn mijn spullen had neergezet, sprak ik met Francesca af haar even later te treffen in Prenzlauer Berg. Ze had me afgelopen weekend gevraagd of ik met haar naar een optreden van 2 Italiaanse bands wil vrijdag. Natuurlijk! Super leuk :D . Ben erg benieuwd! Even in Italiaanse sferen verkeren vind ik prachtig voor de verandering. Dus zouden we vanavond de kaartjes gaan kopen. Na een heerlijke wandeling door de zwoele avondlucht in het mooie Prenzlauer Berg kwamen we aan bij het Italiaanse restaurant waar de kaartjes te koop waren. Hadden bedacht om na onze aankoop nog eventjes iets op het terras te drinken. En toen zagen we voor ruim €5 een pizza Margherita op de kaart staan! Hmm misschien leuk om eventjes te delen als knabbel bij ons wijntje voordat we ieder thuis gingen eten? Nou, dat hebben we geweten. We kregen, werkelijk waar, de grootste pizza die ik ooit ergens gekregen heb!! Gi-gan-tisch! Hij stak aan alle kanten ver uit over het bord. Ohh en wat was hij lekker. Heerlijke avond zo. Helemaal voldaan teruggewandeld naar de U-bahn.

En zo plofte ik hier om half 10 eindelijk neer om mijn blog te schrijven. Avondeten heb ik verder niet meer gemaakt. Heb nog flink nagenoten van het wijntje en de pizza. En zit hier nu al een paar uur naar de muziek van de Italiaanse bands te luisteren waar we vrijdag heen gaan. Ben ontzettend benieuwd! Geweldig, mensen die normaal gesproken in volle stadions staan, zijn gewoon op een kleinschalige manier nu in Berlijn te bewonderen. Ik ga nog even verder oefenen op de teksten en dan kan ik vrijdag volop meedoen ;) . Verder zitten de meeste andere momenten van deze week ook al vrij vol gepland. Een zeldzaam drukke week dus! Hopelijk heb ik nog wat tijd om te slapen :P . Daar zal ik nu maar alvast mee beginnen :) .
Bis bald! –xx–

  • 16 April 2015 - 07:16

    Mindy:

    Klinkt als een actieve, gezellige week! Nog gefeliciteerd met je halve verjaardag ;) Komen je ouders opnieuw met hemelvaart ?

  • 16 April 2015 - 08:52

    Nellie:

    hallo daphne
    wat gezellig om de dag te beginnen met jou blog, druk, druk. maar super goed.
    potsdam is mooi en het slot sanssouci ook, ben ik ook al geweest.
    wens je verder nog een mooie tijd in berlijn.
    groetjes nellie

  • 23 April 2015 - 13:16

    Mamma Marjon:

    Och wat zal ik toch weer eens schrijven. Gewoon: Ik heb weer genoten van je verhaal. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 37165

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: