Der Beginn des Frühlings? - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Der Beginn des Frühlings? - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Der Beginn des Frühlings?

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

24 Maart 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallooo!!

Da bin ich wieder :) :) . De week is weer omgevlogen en was gevuld met allerlei bezigheden! Ben druk bezig met het bijhouden van mijn agenda :P . Ook op het werk wordt het weer wat drukker.
Vorige week woensdag was het weer overheerlijk, zonnig weer. Tussen de middag gezellig met Sabrina, Aoife en Jonas op het gras aan het water naast East Side Gallery gezeten met onze lunch. Jas uit en neus in de zon, hmmm! Die avond even naar de bank geweest. Daar werd ik helaas (voor de eerste keer) zo’n beetje afgesnauwd door een medewerkster die me echt niet kon helpen. Ze bleef maar betweterig op haar schermpje tikken. Tja daar stond ingevuld dat mijn bankpasje al meer dan een maand geleden opgestuurd was, meer wist ze ook niet. Ik zou nog eens wat beter mijn brievenbus moeten checken. Pff alsof ik achterlijk ben. Ik gaf het op en ging me daarna maar verdiepen in de heerlijke geurende shampoos en douchegels bij DM.. Om ongeveer half 8 gaan skypen met Mindy en Valentina :) . Gezellig zaten ze samen achter het scherm met ieder een mok thee met de bekende groene en rode Berlijnse Ampelmann erop. Hebben bijna 2 uur bijgekletst over van alles en nog wat. Leuk, net alsof ik er ook bijzat aan tafel :) .

Op donderdag was het weer heerlijk weer en dus ben ik tussen de middag met Sabrina, Lucile en Annemarijn gaan lunchen bij het Koreaanse zaakje een stukje verderop. Daar waren we ook geweest als laatste lunch met Lillian. Het is er allemaal zo lekker! En we konden volop van de zon genieten op het terras :D . Die middag om 15u was het moment aangebroken: ik kon mijn pakket ophalen bij het Zalando postkantoor! ’s Ochtends had ik al het aankomstmailtje ontvangen: mijn pakket met door een styliste uitgezochte outfits was al bezorgd!! Super snel :D . Ik was ontzettend benieuwd. Samen met S ging ik het ophalen. Het was een heel zware doos! Vol verwachting zette ik het bij mijn plek neer en ging het openmaken. Het trok bekijks van mijn teamgenootjes en ook collega’s van de andere Nederlandse teams . Een mooie doos die lijkt op een koffer, met daarin netjes 2 stapeltjes kleding met een satijnen lint eromheen en in de binnenkant van de doos een sticker met een mooie uitspraak van Coco Chanel. En echt waar: mijn styliste heeft een perfecte doos samengesteld!! Wat een goede smaak en wat een mensenkennis! Echt bijna alles wat erin zat was super en helemaal mijn smaak. Er zat zelfs een jasje in dat heel erg lijkt op eentje die ik al een paar keer bij Promod in mijn handen gehad heb en nog steeds wilde kopen. Ook zat er een bloesje in de doos die ik 2 dagen na mijn telefoontje met de styliste op de Zalando website tegengekomen was en in de nieuwsbrief heb gezet die ik toen aan het maken was, omdat ik het zo mooi vond! Apart zeg! Nu had ik het ineens in handen. Nog niet zo gemakkelijk om te kiezen wat wel en wat niet te houden uit zo’n mooie doos. Ook kreeg ik een blaadje met fotootjes van de outfits en een korte uitleg en een mooi Zalando notitieboekje. Alles wat er in mijn doos zat: Beige trenchcoat, beige half stoffen/ half leren jasje, lichtbeige trui, wit en beige topje, beige/zwart/zilveren sjaal met verenprint, wit/ blauw gevlekt rokje, zwarte chino met strikceintuur, blauw/ wit gestreept jasje, donkerblauw ruimvallend shirt met ¾ mouwen, poederroze bloesje met leuk kraagje en plooien op de rug, zwart suède tasje, zwarte suède brogues (veterschoentjes) en de ‘stylist choice’: een felrode blousejurk met halsstrik en strikceintuur. Blij heb ik mijn spullen aan iedereen die het maar wilde zien geshowd; en iedereen was het er meteen over eens: dit was echt helemaal ‘Daphne’s stijl’! ’s Avonds heb ik een modeshow voor mezelf gehouden met al mijn nieuwe spullen voor de spiegel in mijn kamer en alle selfies trots naar huis gestuurd. Nu nog ff bedenken wat ik wel en niet ga kopen.. oeioei..

Op vrijdag was het de dag van de eclips!! We hadden het in onze kalender staan en er was een berichtje over rondgestuurd. Aangezien het uiteindelijk gevaarlijk bleek om via de camera van je telefoon te kijken (de eclipsbrillen bleken overal uitverkocht) begon ik met Sabrina en Bérengère om kwart na 10 snel wat huis-tuin-en-keuken-oplossingen te googlen. Hebben uiteindelijk een aantal kartonnen plaatjes gemaakt met een klein gaatje in het midden. Hiermee gingen we blij naar buiten, vergezeld door heel wat andere Zalando’s die dit zeldzame schouwspel wilden meemaken. Met de kartonnen plaatjes richting de zon en een papieren blaadje een stuk erachter konden we de eclips op het papier zien. Het werkte ook als je gewoon je hand gebruikte. En toen ik net voordat we naar binnen gingen het lumineuze idee opvatte om toch even snel met mijn telefoon een foto te maken van de zon (want nee, kijken via de selfie-camera werkte ook niet), heb ik toch wel nog even een prachtplaatje geschoten!! :D Voldaan keerde iedereen weer terug naar binnen. Nu maar weer 11 jaar wachten op de volgende keer. De rest van de dag heb ik weer wat aan de quiz gewerkt (nee hij is nog steeds niet helemaal af..). En S en ik hebben een super mooie herinneringsmail gemaakt voor dit team evenement. Poeh als er toch een creativiteitsprijs te winnen viel dan hadden we totaal geen concurrentie ;) . Heb gezellig met S en Amy geluncht en daarna een stukje in het zonnetje gewandeld. Om kwart na 5 konden we al gaan, want de rust was wedergekeerd en het was toch bijna weekend. Blij friste ik me even op en sloeg aan het appen. Even later trof ik dan eindelijk…. Giulia!!! Mijn vriendinnetje van mijn jaar in Florence!! Ze was dit weekend op bezoek bij 2 andere Italiaanse vriendinnetjes die in Berlijn wonen en ze wilde dus ook graag een avondje met mij bijkletsen. Wat super gezellig!! Ik begon helaas wat verkouden te worden, dus daardoor en door het vele kletsen was ik soms helemaal mijn stem kwijt :P . Maar wat was het leuk! We zijn naar Friedrichshain gewandeld en hebben daar bij een gezellige bar op het terras op een fijn bankje met fleecedeken gezeten. Grote glazen bier op tafel en kwebbelen maar haha. De tijd vloog om, mijn stem werd steeds minder en Giulia begon te gapen. Ze was vroeg opgestaan om naar Berlijn te komen met het vliegtuig. Om een uur of 8 gingen we dus samen met de S-bahn onze eigen weg. Kort maar krachtig, wat een gezellige avond. Hebben ontzettend veel bij kunnen kletsen en afgesproken dat ik haar snel in München (waar ze nu woont) kom opzoeken!

Op zaterdag heerlijk kunnen uitslapen (geen poetsvrouw die naast mijn deur staat te rommelen) en fijn een eitje gebakken voor het ontbijt. Het zou weer een drukke dag worden. Vol goede moed ben ik die middag (alweer) naar de bank gegaan om nogmaals mijn verhaal te doen omtrent mijn nog-steeds-niet-ontvangen-bankpasje. Gelukkig sprak ik daar weer de mevrouw die me in januari ook zo vriendelijk geholpen had. Ze deed weer alle moeite, heeft een paar telefoontjes gepleegd, alles opnieuw aangevraagd en we hebben telefoonnummers uitgewisseld voor als er nog vragen zijn of als ze nieuws voor me heeft. Super aardig! Ik ben ervan overtuigd dat het nu toch wel eens goed zal komen. Vijf keer is scheepsrecht ;) ? Na deze positieve ontwikkeling stoof ik direct naar de U-bahn richting Potsdamer Platz. Tijdens het ritje werd ik verblijd met het geweldige nieuws dat mijn Chinese vriendinnetje uit Florence gaat trouwen! Wij als vriendinnetjes moeten haar bruidsmeisjes zijn tijdens de bruiloft in Italië in juli! :O Whaaaaa het meest geweldige nieuws dat ik in tijden gehad heb!! Dit heeft mijn hele weekend beheerst :D :D . Lichtelijk in shock trof ik even later Sabrina bij de Potsdamer Platz. Opgetogen deed ik mijn hele verhaal over mijn belevenissen van die dag. We wandelden wat door Arkaden Shopping Mall en shopten wat koopjes bij Kiko. Bij een leuk bagelzaakje dronken we verse sapjes en aten een gebakje. Hmmm heerlijk, terwijl buiten de regen naar beneden kletterde. Ja, het weer in Berlijn is totaal onvoorspelbaar en misschien nog wel wisselvalliger dan het Nederlandse weer. En ik begon alleen maar meer verkouden te worden, snif.. Waar was de zon ineens heen? Hebben ook nog een klein stukje door de Mall of Berlin gelopen en wat koopjes gescoord. Tegen de avond gingen we naar huis. Ik friste me in sneltreinvaart op en stoof weer de deur uit, want ik zou rond 19u Francesca treffen. Ik had haar gevraagd om op stap te gaan. Maar met dat vieze weer, mijn tranende ogen en loopneus was dat misschien niet het beste idee. Gelukkig had ze me die ochtend gevraagd of het niet leuk was om naar de bioscoop te gaan. Natuurlijk! Gezellig :) . Terwijl we in de rij stonden waren we druk aan het dubben over welke film we zouden kiezen. Toen we ineens aan de beurt waren, keken we elkaar aan en besloten we: Fifty Shades of Grey. Stond nog op allebei onze ‘to-watch’ lijstjes, dus waarom niet nu :P . Met de kaartjes op zak gingen we buiten nog even snel een snack halen als avondeten. Vol verwachting ploften we rond een uur of 8 neer in onze stoelen in de zaal. Poeh, iets om door in slaap te vallen! Heb nog nooit in bioscoopstoelen gezeten die zó ver achterover leunen. Na ongeveer een halfuur aan voorfilmpjes (en ook nog een dubbele) begon eindelijk de film. We hebben allebei de boeken niet gelezen, dus we waren erg benieuwd. En ik moet zeggen: het viel totaal niet tegen! (Waarschijnlijk voor degenen die het boek gelezen hebben wel). Klein dingetje wel: de film was natuurlijk nagesynchroniseerd in het Duits.. *zucht*. Nouja, gelukkig zijn de acteurs niet zo super bekend dat je weet hoe ze normaal gesproken zouden klinken en ik zat al helemaal in de Duitse sfeer door alle voorfilmpjes, dus ik merkte het in het begin niet eens. Francesca had er wel wat meer moeite mee en vroeg me soms iets te vertalen. Verder hebben we ontzettend genoten. Vond het een ontzettend fascinerende film. Goed verhaal, goede acteurs (goede Duitse stemmen ook zeg vergeleken bij de originele!), en zelfs erg vermakelijk. Niet verwacht dat er toch best wel een aantal grappen in de film zouden zitten?! Ik ga hem zeker binnenkort nog eens kijken, gratis thuis en in het Engels dan wel :P !

Op zondag werd ik nog grieperiger wakker dan de dagen ervoor. Maar the show must go on! ;) Had nog van alles gepland en het was buiten zo lekker zonnig! Toch lekker dik ingepakt met mijn winterjas en dikke sjaal (op aanraden van Francesca die al buiten geweest was) ging ik op pad richting de Berlijnse Dom. Op de trappen van het naastgelegen Altes Museum trof ik F. We liepen over de zondagse rommelmarkt aan de rand van het Museumsinsel. Hielden nog even een pauze om eens een echte bratwurst & currywurst te eten en gingen daarna verder richting station Friedrichstrasse. Huh? Ligt dat zo dichtbij? Weer een openbaring. Hier ben ik een paar weken geleden naar het Tränenpalast geweest. Fascinerend hoe beloopbaar Berlijn toch steeds weer blijkt te zijn. Met de bus gingen we richting Bernauerstrasse, de beroemde straat die ooit door midden gedeeld werd door de muur. Daar ligt het Mauerpark. Iedere zondag is ook daar een rommelmarkt. Het is een heel bekende, dus daar moest ik zeker nog eens heen! Het was er ontzettend druk, maar wel gezellig. Moest weer terugdenken aan Florence, waar ik graag op zondagen over zulke markten struinde. Heb 2 leuke magneetjes gekocht van de stations die ik iedere dag aandoe van en naar het werk: Jannowitzbrücke en Warschauerstrasse :P . En nog een lekker wafel met kaneelsuiker gegeten. Het was super zonnig, maar ook heel koud. We besloten naar het naastgelegen grasveld te gaan. Daar was het een stuk warmer en ook super gezellig met allemaal mensen die muziek maakten of iets anders artistieks deden. Hebben een hele ronde gelopen en nog eens de film besproken :P . Dit heeft toch even de nodige analyse nodig! Al kwebbelend hebben we ook nog de heuvel beklommen waar de muur (Mauerpark) op staat. Die wordt denk ik steeds blanco geverfd, zodat hij weer opnieuw opgeleukt kan worden. Ook nu waren er een aantal graffitiartiesten bezig met het maken van ware kunstwerken op lege stukken van de muur. Heel mooi en knap. Van daar hadden we ook een mooi uitzicht over de markt en een stukje skyline van Berlijn. Eenmaal weer beneden hebben we nog een tijdje genoten van een briljante drummer. Dit voelde echt even Berlijns: mensen van alle leeftijden en stijlen begonnen spontaan te dansen en vol overgave mee te doen. Super gezellig :) . Ondanks de kou toch verkleumd gingen we aan het einde van de middag weer richting huis. Daar ben ik fijn gaan poetsen, want het was mijn beurt en het leek me een goede bezigheid om weer warm te worden :P . Die avond lekker getutteld in de badkamer en gerelaxt met wat tv-series :) .

Gisteren werd ik nog steeds grieperig wakker. Het zonnetje scheen weer buiten, maar de wind was weer zooo koud. Brrrr de lente is toch officieel begonnen? Fijn de hele dag druk bezig geweest en ook maar binnen geluncht, met gezellig o.a. Nick en Jacintha erbij. De dag vloog voorbij en mijn zakdoekjes bleven er maar doorheen vliegen :P . Brrr lekker naar huis die middag. Snel naar de supermarkt gegaan voor mijn wekelijkse voorraad en gelukkig de laatste doos tissues en bijna de laatste zakdoekjes weten te bemachtigen!! Een hele tijd warm staan worden onder de douche en voor de verandering eens een beetje eerder naar bed weten te gaan. Hmmm :) .

Vannacht een paar keer van mijn eigen gerochel wakker geschrokken omdat ik geen lucht kreeg :P. Haha tot zover mijn voornemen om extra slaap te krijgen. Vandaag voelde mijn hoofd gelukkig wat minder zwaar. Dat kwam goed uit, want het was ongewoon druk op het werk! Tussen de middag even een fijn rustmomentje gehad in een verder lege keuken met Sabrina, Aoife, Amy en mijn broodjes als gezelschap :) . Eenmaal weer lekker warm hier thuis, kwam Chikara toen straks nog lief om de het hoekje van de keukendeur vragen hoe het nu met me gaat :) . Yuka was afgelopen week ook wat ziekjes en braaf stond hij iedere dag voor haar te koken. Ook heeft hij me in t weekend een paar keer gezegd toch hun gember eens te gebruiken: goed tegen de griep! Lief :) .

En zo zit ik hier weer mijn wekelijkse avonturen te typen! Veel te weinig tijd en veel te veel te doen ;) . Dat is mijn wijze levensles die ik de laatste tijd graag met iedereen deel :P . Ook komend weekend zit alweer vrij vol gepland. En morgen is het dan eindelijk zover: het team evenement met onze pub quiz vindt plaats. Whoehoee spannend! Heb er zin in! Zoals in alles eigenlijk :P . Laat ik ook vandaag maar proberen wat extra nachtrust te krijgen en mijn stem terug te krijgen. Moet wel morgenavond overal overheen kunnen gillen natuurlijk ;) .
Welterusten dus alvast voor iedereen en tot de volgende keer!!

Tschau!! :D <3

  • 26 Maart 2015 - 23:57

    Mamma Marjon:

    Wat een leventje. Ik ben benieuwd hoe je er uit ziet als we je binnenkort zien ;-)
    Buiten een voorraadje aan medicijnen hebben wij ook lekkers voor je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 37204

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: