Eine Überraschung aus Maastricht - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Eine Überraschung aus Maastricht - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Eine Überraschung aus Maastricht

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

19 Mei 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo Freunde!

Da bin ich wieder! Na, zoals gewoonlijk, weer drukke weken. Alweer twee weken terug, op woensdag, gaat het verhaal verder. We hadden op het werk weer onze tweewekelijkse team lunch. Ook deze keer werd er besloten naar het veganistische restaurant te gaan. Het was heerlijk weer, dus vertrokken we op tijd en vonden een fijne plaats op het terras. Heerlijk genoten van een quesedilla. Met ontzettend veel kaas :D . (Ik had de vegetarische versie, veganistisch doe ik niet aan :P). En daarna weer met Sabrina een lekker stuk vega-taart gedeeld. ’s Avonds nog druk geweest met mijn kamer opruimen en de was doen. Ook nog mijn nagels gelakt; en natuurlijk was het toen weer laat. Poeh dagen achter elkaar volle avonden en niet zoveel slaap en dan kwamen m’n ouders ook nog :O .

Op donderdag de hele dag via whatsapp contact met pap en mam. Die stonden uiteindelijk 6 uur (!!) in de file. En deden dus uiteindelijk 2 keer zo lang over de reis. Tussen de middag was er weer een ‘random lunch’. Een lunch waarin je willekeurig met andere mensen in een groepje geplaatst wordt, om wat te kunnen socializen. Maar in de 2 verschillende groepen van de verschillende afdelingen waarin ik meedoe waren een aantal mensen afwezig. Uiteindelijk maar met 3 halve groepjes bij elkaar gegaan en dus met Sabrina, Lars, Annemarijn en Bérengère gaan lunchen. Zijn weer naar Zazza gegaan, het Turkse zaakje met heerlijke salades. Lekker in het zonnetje gezeten en gezellig bijgekletst. ‘s Middags i.p.v. door pap en mam van het werk gehaald te worden, ging ik gewoon naar huis. Om 19u waren ze er dan eindelijk, na een reis van ruim 13,5 uur. Ik keek uit het raam om te zien of ze er inderdaad al stonden; en wat zag ik :O . Een wit pluizig beestje!! Whaaaaa!! Snel greep ik mijn tas en jas en vloog naar de lift. Eenmaal buiten kwam Bounty vrolijk op me af gehuppeld. Ahhhh geweldig :D Bounty op bezoek!! Wat een verrassing! :D Was echt zoo blij om hem weer te zien. Hij is toch wel hetgene dat ik het meeste gemist heb aan ‘thuis’. Gezellig even met Bounty getutteld. En toen alles uit de auto geladen. Er waren natuurlijk weer o.a. heel wat kleren voor mij meegekomen. Enn..!! Mijn fiets!! Ahhh heerlijk, fijn door Berlijn fietsen! I-de-aal!! Zoveel fietsers hier, brede fietspaden, best lekker weer de laatste tijd en alles in het centrum is op fietsafstand. Fijn! Na Bounty even te hebben laten rondspringen op mijn kamer en een ontmoeting met Chikara en Yukako (“Ahwww he’s so cute!! He can stay!! Bountyyyy :D”) gingen pap en mam even naar hun hotel. Om half 9 kwamen ze weer, met Bounty braaf achter het raampje van de auto. We gingen uiteten. Bij de Italiaan waar ik met Francesca beland was en we een gigantische pizza gekregen hadden. Bounty mocht natuurlijk mee naar binnen! Waarom niet?! Nou, konden ze in hondenminnend Nederland nog eens iets van leren. Alledrie heerlijk een wederom gigantische pizza naar binnen gewerkt. Dat smaakte! En ging nog gemakkelijk op ook. Bounty zat braaf onder de tafel. Liefste hondje ooit!

Vrijdag moest ik gewoon werken. De dag vloog gelukkig echt om! En ineens was het half 6. Pap en mam zouden iets eerder komen om me op te halen. Vrijdag is het toch altijd vroeger. Met Bounty vrolijk voor me uithuppelend en pap en mam achter me aan liep ik naar Bérengère, Sharon en Sabrina. Ahhh ze vonden Bounty natuurlijk ook erg lief. Leuk om even mijn ouders ontmoet te hebben. Even later gingen we weer op pad. Op naar Hackescher Markt! Daar waren pap en mam nog niet met me geweest. We ontdekten zelfs de Hackescher Höfe, een netwerk van onderdoorgangetjes en 7 ‘hofjes’ met mooie winkeltjes en appartementen. Ik was alleen in eentje geweest, die met de bioscoop op de bovenste etage; samen met Francesca. Prachtig zeg! Weer een mooi stukje Berlijn! Na een kleine wandeling door nog wat straten besloten we al te gaan uiteten. Natuurlijk gingen we naar Com Viet. Dat had zo’n indruk gemaakt op pap de vorige keer. Dit stond dus hoog op het lijstje. Weer lekker gegeten! Met mijn bestelling ging helaas wat mis; maar ach, voor dat geld en die goede kwaliteit.. Niet zo erg. Hebben weer genoten.

Op zaterdag ging de wekker ook weer op tijd. Pap en mam kwamen om 10u. We parkeerden de auto in de buurt van Alexanderplatz en gingen wandelen. Ook wel zo leuk voor Bounty :) . Eerst even naar TK Maxx, de winkel waar ik laatst mijn geweldige schoenen gekocht had. Bounty zat trots bovenin een winkelkarretje en keek zijn ogen uit. Na dit kleine avontuur begonnen we met de route die ikzelf een tijdje geleden gelopen had. Langs het water aan de overkant, langs de historische binnenhaven van Berlijn. Daarna binnendoor, dwars door Kreuzberg, richting Oranienstrasse. Werkelijke fascinerende route! Prachtige straten met moderne appartementengebouwen gezien. Zo mooi! En de schoon scheen heerlijk; wat een goede route. Eenmaal bij de Oranienplatz zijn we iets gaan drinken op een terras. Lekker met de neuzen in de zon gezeten. Daarna door het park verder gewandeld. Ik volgde een tip van Francesca, die met had verteld over het Böcklerpark. Eenmaal daar aangekomen, was het inderdaad zo mooi als ze omschreven had. Uitgestrekte grasvelden, ontelbaar veel zwanen in het water (Landwehrkanal) en picknickende mensen. Een stukje verder, aan de overkant, lag een boot in het water waarop je iets kon eten en drinken. Daar moesten we natuurlijk ook heen. Oh wat fijn! Op het bovendek, met mooi uitzicht ploften we neer. Ze hadden heerlijke gerechtjes, veel met vis. Lekker gesmuld van onze hapjes en het lekkere weer. Hmmm wat een aanrader! Ook op het lijstje voor volgende keer ;) ! Weer via een andere weg teruggewandeld. Over de Friedrichstrasse, langs Checkpoint Charlie. Daar begon het ontzettend te waaien en regenen. Na even geschuild te hebben, weer druk doorgewandeld. Even naar Fassbender & Rausch geweest, de grote chocoladezaak. Daarna over Gendarmenmarkt, Hausvogteiplatz en Unter den Linden terug gewandeld naar de auto. Eventjes bij mij op de kamer gezeten met wat te drinken en chocolade. Nog wat dingetjes opgeruimd. Uiteindelijk een beetje op tijd weer de deur uit gegaan. We gingen eten bij Seoul Kitchen! Het Koreaanse restaurantje in de buurt van het werk waar ik wel eens ben gaan lunchen. Hmm het was weer heerlijk! En pap en mam vonden het gelukkig ook erg lekker. Daarna de Oberbaumbrücke over gewandeld naar de goede ijssalon in Kreuzberg. Met mam een lekker ijsjes gekocht en pap kocht koffie. Fijn wat rondgewandeld en weer allemaal leuke eettentjes gespot. Geslaagde dag!

Op zondag ging de wekker ook weer op tijd. De laatste dag alweer! Met z’n viertjes in de auto, op naar Kreuzberg. Daar hebben we even gepauzeerd met koffie en gebak. Mam natuurlijk haar moederdagcadeau gegeven. Ze was heel blij met de nieuwe pastelkleurige sjaal :) . Daarna gingen we naar Neue Heimat in Friedrichshain, een overdekte foodmarket waarover ik al zoveel mensen gehoord had. Eventjes over het naastgelegen rommelmarktje gelopen en toen de hal in. Heel mooi aangekleed en er speelde een jazzbandje. Er was ook een stukje buiten en nog een hal. Overal eettentjes met hun eigen specialiteiten. Zag er heel gezellig en lekker uit. Maar we hadden natuurlijk net gegeten en gebak gehad; dus dat was meer iets voor een andere keer. Hebben door Friedrichshain gewandeld en hebben een rondje gedaan op een rommelmarkt op de Boxhagenerplatz. Daar heb ik 4 prachtige foto’s gekocht van een fotograaf. Hij maakt foto’s van verlaten en vervallen plekken. Vind ik fascinerend! Heb 4 foto’s die goed bij elkaar passen, van interieurs van statige oude gebouwen met afbladderende verf aan de muren etc.. Geweldig! Iets super moois voor aan de muren van mijn toekomstige stekkie! Daarna weer met de auto richting Kreuzberg. We gingen er eten bij het Indiase restaurant waar ik laatst met collega’s geweest was, de dag na de Zalando Party.. Pap had het gisteren gezien en wilde er super graag gaan lunchen. Het was inderdaad ook echt een goede keuze. Heerlijk gegeten en is nu ook één van de favorieten! Volgende keer weer ;) . Daarna was het helaas tijd om terug te gaan. Nog eventjes de laatste spulletjes op mijn kamer gelegd en toen met Bounty geknuffeld. Ahww wat ga ik het pluizebolletje weer missen. Maar wat wassie lief het hele weekend! Super gezellig. Afscheid genomen van pap en mam en ze alledrie uitgezwaaid.

.. Weer terug naar het normale leven. Het weer was helemaal niet je van het, dus ben ff mijn kamer wat gaan opruimen. Later in de middag ben ik naar Hackescher Markt gegaan, waar ik Sabrina trof. Heb haar de Hackescher Höfe laten zien en zijn toen op een terrasje gaan zitten. Eentje de me al een paar keer de ogen uit had gestoken: een terras met hangende stoelen. Geweldig! Zaten lekker onderuit gezakt in deze rieten eieren en besloten bij ons drinken iets te knabbelen te bestellen. Frietjes! Jeetje en we kregen toch allebei een flinke kom voor gezet! Nou het avondeten was dus ook weer geregeld. Lekker kwebbelend hebben we van de laatste zonnestralen genoten en zo kwam een druk, maar gezellig weekend ten einde.

Op maandag was het weer een gewoon dagje. Ben wel heerlijk op mijn fiets naar het werk kunnen gaan!! Fijn!! Jeetje, het kost me nu maar 7 minuten om naar het werk te komen :O . Dit is echt fantastisch zeg! En goede manier om ’s morgens meteen wakker te worden en al wat zon mee te pakken. Tussen de middag ook nog een gezellige lunch gehad. Niet zo lang voor de pauze vroeg Amy ineens of we zin hadden om met haar en Aoife sushi te gaan eten. Achja, waarom niet! Gezellige, makkelijke maandag-lunch. En het was heerlijk warm! Zochten een lekker plekje op het terras en smulden van de grote schotel sushi. Yum, goed begin van een nieuwe week :) . ’s Avonds was het weer tijd voor mijn wekelijkse boodschappen. Op weg naar de supermarkt vloog de bal van voetballende teams op het sportveld hier tegenover over het hek. De oude mevrouw voor mij op de stoep keek eens nors en negeerde het verder volkomen. Daarna hoorde ik wat jongens overleggen of ze mij niet zouden vragen..? Ik liep al op de bal af. Tas midden op straat gezet en de bal boven mijn hoofd geheven. Oei, dat hek is toch wel erg hoog! En ja hoor, met 22 paar ogen op mij gericht gooide Daphne de bal frontaal tegen het midden van het hekwerk aan. Juist ja, een jammerlijk mislukte worp.. En toen sprong de bal zo ver terug dat ik er nog achteraan kon rennen ook. Poging 2 dan maar. 22 Hoofden keken vol spanning toe. Er riep nog iemand: “Wir glauben an Sie!!” Ik zal eerst ook nog in mezelf moeten geloven :P . Even kijken, paar passen vooruit, armen omhoog, beetje naar achteren, beetje opzij. En toen! Ging die echt met een millimeter ruimte ertussen over het hek! Woehoewww allemaal klappen, Daphne trots; ik heb weer een goede daad verricht ;) .

Op dinsdag, nog euforisch van mijn balkunsten natuurlijk, ging ik weer vrolijk naar het werk. Ik had cupcakes meegenomen die mam gebakken had. Ik deelde het meteen ’s morgens mee en tegen half 11 vroeg Sharon ongeduldig of we niet eens cupcakes gingen eten. Gezellig in de keuken gaan zitten en van de cakejes geknabbeld. Ze vielen erg in de smaak! Was wel een goede energiebron, want het was weer een drukke dag!

Ook woensdag was er genoeg te doen. Het was weer een kortere week vanwege Hemelvaart, dus er was weer eens minder tijd, voor meer werk. De dag vloog daardoor wel om! Niet te geloven dat het alweer bijna een week geleden was dat ik bezoek van het thuisfront gehad had!

Op donderdag heerlijk kunnen uitslapen. Dat had ik wel nodig na de drukke week. Lekker haren gewassen en opgeruimd en daarna weer op mijn fiets gestapt. Heerlijk zeg, fietsen in Berlijn is echt ideaal. Zwoel weer de laatste tijd en alles binnen afzienbare tijd bereikbaar. Ik trof om 15u Martina bij het DDR museum. Stond al een hele tijd op mijn lijstje en stond eigenlijk op de planning om met Aoife, Amy, Sabrina en Antonie heen te gaan; maar het kwam er maar niet van. Dus met Martina! Er stond zoals gebruikelijk een rij, maar gelukkig ging het allemaal snel. Binnen was het heel druk, maar niet vervelend. Van alles gezien en gedaan! Heb o.a. in een Trabant gezeten met rijsimulator erin, heb een dansje gewaagd met Martina, DDR-radio geluisterd, mijn naam in het Russisch geschreven en virtuele graffiti op de Berlijnse Muur gespoten. Geweldig museum! Zoveel te zien en te doen; erg interessant al die interactieve elementen. Ik voelde me weer even een kind :P . Goede uitleg ook, weer veel geleerd over alle aspecten van het leven in de DDR. Hebben er ruim 3 uur doorgebracht!! En het laatste deel hebben we nog vrij snel afgewerkt, want het was toch wel veel ineens. Hongerig zijn we richting Alexanderplatz gewandeld, waar we heerlijk sushi gingen eten. Hmmm erg lekker! Twee keer sushi in een week, totaal geen probleem! Wat een geslaagde vrije donderdag :) .

Op vrijdag was het ontzettend rustig op het werk. Veel mensen hadden vrijgenomen en de aanwezigen waren allemaal wat suffig na zo’n vrije donderdag. Incluis moi. Voelde bijna also je op een zondag kwam werken. En er was nog best veel te doen! Gelukkig voelde het door de rust heel relaxt allemaal en konden we goed doorwerken. Sharon had op woensdag bedacht dat we alledrie (alleen zij, ik en Bérengère waren er) iets lekkers zouden meenemen. En dus nodigden we om half 11 Lucile en Axel uit, want we zagen ze ook alleen zitten in het Franse gedeelte. We gingen samen ontbijten met de croissants en jus d’orange van Bérengère en mijn wafels met abrikozen, jam, slagroom en hagelslag. Heerlijk! ’s Middags kwam Sharon met de door haar meegebrachte koekjes. Yummm fijn zo’n ‘lazy Friday’. Het was nog even druk druk druk en dus waren we als laatste team nog aanwezig aan het einde van de dag. Het afscheidsmiddagje van Antonie op t werk hebben Amy en ik gemist (Antonie kondigde haar laatste dag pas een paar uur van tevoren aan), want ook Amy was nog druk doende tot laat die middag. Pas om kwart voor 7 gingen we naar huis. Wel weer heerlijk door het zonnetje terug gefietst en toen moe in bed met een film neergeploft.

Op zaterdag was het weer tijd om uit te slapen :P . Het weer was niet al te best, dus na een snel ontbijtje ging ik met de U-bahn naar Prenzlauer Berg. Daar trof ik om half 3 Martina en Hanna. We gingen naar een museum in de Kulturbrauerei: prachtig oud gebouw met gezellige binnenplaats. We gingen naar de tentoonstelling “Alltag in der DDR”. Jawohl, nóg een museum over de DDR! Ik begin een expert te worden in dit onderwerp ;) . Ik moet zeggen dat ik het nu ook weer erg interessant vond. Waar ik tot voor kort dacht totale desinteresse in dit onderwerp te hebben, kan ik er nu wel inkomen dat veel mensen gefascineerd zijn door dit stukje Duitse geschiedenis. Het museum was lichtelijk hetzelfde qua opzet als het DDR museum, maar iets minder uitgebreid. Wel weer best interactief en allemaal mooi uitgestald. Een hele woonkamer waar je in kan lopen, ook een Trabant, een klein huisje nagebouwd, een supermarktje.. Erg interessant. Eenmaal buiten was het hard aan het regenen. Alle leuke cafeetjes zaten vol. Na een tijdje lopen vonden we een leuke patisserie met nog een vrij tafeltje. Hebben gesmuld van warme drank en gebak en besloten als volgende stop naar Primark te gaan :P . Jahaa, voor wat basic spulletjes is dat helemaal niet verkeerd. Met onze kleine aankoopjes in de hand besloten we eens bij zo’n ‘worstjesmeneer’ op de Alexanderplatz een hotdog te kopen. Lekker hoor! (Er staan tig mannen overal in de stad met een heel plateau met broodjes, sauzen en worstjes omgehangen, die gretig aftrek vinden bij de toeristen; en die er inderdaad smakelijk uitzien). Daarna namen we afscheid en besloot ik eens op zoek te gaan naar een bruidsmeisjesjurk voor mezelf voor de bruiloft in Italië deze zomer. De richtkleur: turquoise (of alles tussen lichtgroen en –blauw). Niet de meest gemakkelijke kleur, maar geen onoverkomelijk probleem. Na een paar middelmatige keuzes in Galeria te hebben gepast besloot ik door te gaan naar de Potsdamer Platz. De avond was nog jong. Bij zowel TK Maxx op de Alexanderplatz als bij de Potsdamer Platz slaagde ik ook niet. Ik herinnerde me toen de grote feestjurkenafdeling bij Peek & Cloppenburg in de Mall of Berlin. Daarheen dus! Uiteindelijk 2 prachtige lange jurken uitgekozen. Lang is misschien toch beter dan kort. En de laatste jurk!! :O Mooi!! Maarja, wat nou als ik ergens nog iets anders zie? Er zijn zoveel websites met dit soort jurken; kan beter eens online kijken. Tijdens een laatste rondje door de Mall of Berlin liet ik me overhalen tot een handmassage bij een beauty’kraam’. Heerlijk. En ik kreeg nog een gratis crèmepje mee ook :D . Eenmaal thuis en na wat foto’s te hebben doorgestuurd waren pap en mam en wat vriendinnen het er meteen over eens: de laatste jurk was het! En dat vond ik zelf eigenlijk ook.. Maar meteen het allerlaatste (!) exemplaar online besteld! Woehoew missie geslaagd :D .

Op zondag weer uitgeslapen, helemaal vol van mijn prachtaankoop van de vorige avond. ’s Middags trof ik Iida bij de Helmut Newton Foundation. Daar, in het fotografiemuseum, gingen we naar de tentoonstelling over Helmut Newton. Het werk van deze, inmiddels overleden, modefotograaf van Berlijnse origine wordt er permanent tentoongesteld; samen met een wisselende tijdelijke tentoonstelling omtrent een aspect van zijn werk. Het was de laatste dag van de tentoonstelling met allerlei persoonlijke bezittingen van hem. Zijn werkkamer was nagebouwd, zijn auto stond er, er waren kleren van hem te zien, briefjes met betuigingen van medeleven aan zijn weduwe van allerlei beroemdheden, zijn fotocamera’s en zelfs een pluk van zijn haar! Prachtige tentoonstelling en super interessant. Op de eerste verdieping was de permanente tentoonstelling te zien met veel van zijn beroemde foto’s. Heel erg mooi! Echt een aanrader. Na nog een rondje over een andere tentoonstelling in het gebouw hebben we nog een tijdje doorgebracht in de museumshop. Natuurlijk de mooiste modeboeken kunnen bewonderen! Uiteindelijk hebben zowel Iida als ik een boxje met 100 kaarten met de beroemdste Vogue covers gekocht; van 1892 tot nu. Geweldig :D . Die kunnen ook aan de muur in mijn toekomstige stekkie! Iida had toen bedacht dat er in de buurt (bij de Kurfürstendamm) een leuk Italiaans restaurant ligt. Het is waarschijnlijk van dezelfde eigenaars als Vapiano, maar het is een stuk gezelliger en luxe. En de pizza’s waren gewoon even groot als de giga exemplaren bij de Italiaan in Prenzlauer Berg!! Heerlijk gegeten en gezellig bijgekwebbeld. Voldaan tegen half 8 weer op mijn bed neergeploft. Na amper 5 minuten kreeg ik een berichtje. Francesca. Of ik iets aan het doen was. Met nog lekkere zoete honger en zin in nog wat laatste zonnestralen besloot ik haar te treffen bij Hackescher Markt. We liepen naar een leuk Orientaals restaurantje waarover een huisgenootje haar had verteld. Francesca bestelde wat te eten en ik had een heerlijk toetje met kokosmelk en groene ‘pareltjes’ (beetje zoals bubble tea). Gezellig zitten bijkwebbelen de zondagavond volgemaakt.

Gisteren weer een nieuwe week, voor de verandering met 5 volle werkdagen. Er kwam een nieuw teamlid bij! Anouk gaat ons binnenkort verlaten en nu kwam haar opvolgster Danaë haar opwachting maken. Heel aardig meisje! Dat gaat helemaal goed komen. Sharon had 2 cakes gebakken in ruil voor een donatie voor Nepal, Sven van een ander team had chocoladetaart vanwege zijn laatste werkdag en dan was er nog Danique van Affiliate Marketing die jarig was en op zondag vanuit Limburg (!) echte abrikozen-, kersen, en puddingkruimelvlaai meegenomen had!! Aahh wat een smakelijk dagje :D . Tussen de middag een teamlunch gehouden en lekker eten gaan halen bij Zazza en dat in het zonnetje naast de Spree gezellig opgegeten :) . Fijne maandag!

Vandaag weer een dag zoals alle andere. Lichtelijk grijs en af en toe zonnig weer.. Tussen de middag maar fijn binnen gegeten; samen met Sabrina, Danaë en Charlotte (nieuwe meisje van Content Marketing waarmee ik laatst geluncht had, ze is de beste vriendin van Danaë).

En zo zijn we weer bijna op de helft van de week! De tijd vliegt nog steeds en ik ben een beetje moe van alle drukte de laatste tijd. Maarja, ik vind altijd alles leuk, wil overal aan meedoen en heb ontzettend naar mijn zin hier! Uitslapen komt dit weekend wel weer :P .
Nu ga ik me klaar maken voor mijn ultieme guilty pleasure en favoriete moment van het jaar: Eurovisie Songfestival!!
Fijne avond allemaal en tot de volgende keer!! Tschauuu :D –xx–

• 19 Mei 2015 - 23:14

Mamma Marjon:

Wat een heerlijk verhaal weer. Wij hebben ook genoten van onze dagen in Berlijn. Bounty heeft zich super gedragen en was 's avonds moe van de wandelingen die we samen hebben gemaakt. Druk en leuk is je leventje in Berlijn. Je blijft maar genieten. xx