Berlin ist eine große Party! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Berlin ist eine große Party! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Berlin ist eine große Party!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

31 Mei 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo!!

Groetjes vanuit het zonnige Berlijn! (Jahaa, vandaag schijnt eindelijk de zon weer eens volop). Uitzicht op een strakblauwe lucht hier vanuit mijn kamer :) . En weer genoeg om over bij te kletsen!
Na mijn vorige blog heb ik natuurlijk weer ontzettend genoten van de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival. Ik ben de grootste songfestival nerd die je zal leren kennen ;) . Nouja, zoals verwacht ging Nederland niet door; maar dan kon ik niet zo mee zitten. Ik was toch al voor Australië (en mijn geliefde Italië natuurlijk als backup-plan).

Op woensdag was het een vrij normale dag. Danaë kreeg nog van alles uitgelegd over alles in ons team en de CRM afdeling. Tussen de middag weer gezellig geluncht. Ennnn ’s middags kon ik dan eindelijk mijn pakket met bruidsmeisjesjurk gaan ophalen bij ons postkantoortje!! Iedereen op het werk vond hem erg mooi en ik ben inderdaad blij dat ik deze gekocht heb :D . Om 18u was het tijd voor een klein team-eventje! De laatste keer dat we iets waren gaan doen, was toen ik net hier was en Nick nog onze teamlead was. We zijn toen Nederlands gaan snacken bij Café Rembrandt :P . Deze keer was het tijd voor een Frans avondje! Bérengère wist een leuk Frans tentje (fijn dicht bij mijn flat in de buurt). Sharon, Sabrina, Jacintha en ik gingen met de fiets, Bérengère, Anouk en Danaë kwamen met de bus. Kregen een mooie tafel aan de vide boven de ingang. Bestelden allemaal iets te eten en lieten wijn brengen. Super gezellig, zo eens helemaal compleet met het huidige team! Gezellig zitten kwebbelen over andere onderwerpen dan werk voor de verandering :) . Heb erg genoten van mijn broodje zalm. Lekker hoor! Daarna was het tijd voor toetjes. Franse pâtisserie natuurlijk ;) ! We werden verteld dat de gebakjes zelden zelf gemaakt worden, maar steeds vanuit Frankrijk geïmporteerd worden. Whaaa lekker dus! Gebaksfanaat Sharon had bij binnenkomst al meteen een citroengebakje laten wegzetten :P . Druk discussiërend over de aanwezige lekkernijen maakten we uiteindelijk allemaal onze keuze. Ik had een heerlijk chocoladegebakje. Hmmm dat smaakte goed. Gezellige, culinaire avond!

Op donderdag weer druk druk druk met van alles, want het (lange!) weekend zat er weer aan te komen! Wel fijn om nu Danaë in het team te hebben, ze kon fijn wat dingetjes van mij overnemen om mee te oefenen :) . ’s Middags was er weer de maandelijkse Beer Thursday van de CRM afdeling, die vorige maand voor het eerst geweest was. Maarrr, Charlotte van Content Marketing had samen met een collegaatje een minifestival bedacht om hun Zalando Festival project te promoten. Een beetje na het werk buiten bij de Spree zitten chillen met wat drankjes en knabbels; dat klonk toch wel erg goed. Dus gingen Danaë, Sabrina en ik daarheen. We waren uiteindelijk maar met z’n achten. Maar ach, meer drinken en eten voor ons toch ;) ? Gezellig maakten D, S, ik en Rocinta (nieuwe meisje van Affiliate Marketing) wat selfies om de Zalando festivalpagina wat op te kunnen vullen. #iamready4festivals: hiermee kun je een reisje Berlijn en tickets voor een festival winnen :D . Toen het een tijd later wat frisjes begon te worden besloten we alles maar op te ruimen. We hadden in ieder geval nog fijn genoten van deze zonnige namiddag. Fijn sprong ik weer op mijn fiets (jaja ik fiets nog iedere dag!) naar huis. Songfestival halve finale 2 stond op het programma! Geweldig genoten weer :D . Heb mijn favoriete Australië helaas naar een 2e plek moeten verschuiven, want Zweden had al na een paar zinnen mijn hart gestolen… *zwijmel*. Druk append met Iida (die zijn liedje al een heel tijdje op repeat gedraaid had) vertelde ze me dat er veel mensen in Zweden zo leuk uitzien. Op naar Zweden dan maar??

Op vrijdag waren we allemaal een beetje moe van de wederom volle week. Snel de laatste dingetjes afmaken en een beetje rustig aan doen. Het werk was gelukkig al vrij ver af. Om het te vieren besloten S, D en ik om sushi te gaan lunchen. Super lekker altijd en D was nog niet naar ons favo sushi restaurant geweest! Bestelden een heerlijke gemengde sushi schotel en nog wat extra soorten erbij. Yummm dat was smullen!! En die middag was het zo rustig op het werk en waren we zo vroeg klaar dat we om half 5 door Bérengère vriendelijk doch dringend naar huis gestuurd werden. “What are you still doing here? It’s weekend!” Fijn fijn :) :)

Zaterdag heerlijk uitgeslapen en weer eens wat kunnen opruimen in mijn kamer. Eventjes naar Alexa en Alexanderplatz geweest en verder lekker zitten relaxen in mijn kamer. Toen ik terug was klopte Yuka op mijn deur. Ze had een pakket van familie uit Japan gekregen met allemaal lekker spullen erin en wilde me graag iets geven. Ik kreeg 2 zakjes met een soort Mikado-stokjes (die stokjes met chocolade), 2 zakjes met kleine gedroogde visjes en amandelen (ziet er apart uit, maar ik heb al eens gedroogde visjes van Katrín uit Ijsland gekregen, was erg lekker) en zakjes om miso-soep mee te maken: eentje met misopoeder, eentje met stukjes nori en eentje met lenteuitjes. Ahh wat super lief!! Echt geweldig die Japanse zakjes; daar ga ik zuinig mee doen! Een uurtje later klopte Chikara op mijn deur met de vraag of ik die avond nog weg ging. Nouja, ze wilden me eigenlijk vragen of ik soms mee wilde eten. Tuurlijk! Super gezellig :D . We zijn allemaal al steeds aan het roepen dat we eens voor elkaar moeten koken, maar dat komt er maar niet van. En dus kwam hij een tijdje later zeggen dat het eten klaar was. Hij en Yuka hadden heerlijke Japanse curry gemaakt (wist niet eens dat dat ook bestond..). Gezellig met z’n drieën zitten bijkletsen. Weer eens iets anders dan de kleine gesprekjes op de gang of in de keuken. Om kwart na 8 moest ik toch echt rennen want ik was weer eens te laat voor de volgende afspraak! Met gebakjes en mijn laptop in mijn tas rende ik van U-bahn naar U-bahn. Nog mooi op tijd arriveerde ik, toch nog als eerste, bij Hanna. Ze was zelf ook nog druk in de weer met haar avondeten. We zetten wat hapjes neer en ik installeerde mijn laptop. Inmiddels kwamen ook Martina en 2 vriendinnen van haar binnen. De Songfestival website lag er helemaal uit en lichtelijk in paniek hamerde ik op mijn laptop. Hanna had de oplossing: de ARD website zond het spektakel ook live online uit. Pfoeww wat een opluchting. Met ons vijven nestelden we ons op het bed en de bank. Gezellig knabbelend van zoetig- en hartigheden leverden we commentaar op alle acts en bespraken we uitgebreid welke onze favorieten waren. Algemeen geliefd: Italië, Australië en België. Ik was gewoon de ENIGE die helemaal voor Zweden ging. Pff na een tijdje gaf ik mijn verwoede pogingen op om de rest eens tot stilte te manen en fatsoenlijk naar het liedje te luisteren. Ik wist het zeker: Zweden gaat winnen. Laten we dan maar eens zien wie er het laatst lacht! … En ja hoor, wie won er? Zweden natuurlijk!! Niemand anders in de kamer die het iets kon interesseren; maar ik was dolblij! En Italië 3e!! (Helaas net niet meer Rusland ingehaald…). Iida en ik spraken meteen af dat we er volgend jaar heen moeten in Zweden. DEAL! :P


Op zondag scheen de zon volop! Hmmm een perfecte dag om naar buiten te gaan. Ik trof ’s middags Francesca in de U-bahn: samen gingen we naar Kreuzberg. Na een hele zoektocht en een weigerend telefoonnetwerk vond even later ook Iida ons in de drukte. Martina bleek onbereikbaar en heeft ons nooit kunnen vinden. Samen gingen we kijken naar Karneval der Kulturen: een vierdaags evenement (van vr. t/m ma.) met eten, drinken, optredens en marktjes uit allerlei culturen en landen. Op zondag was de grote optocht, dus daar wilden we zeker bij zijn. Uiteindelijk vond ook een vriendinnetje van Iida ons (nieuw Fins meisje bij Zalando) en zochten we een plekje met goed uitzicht langs de route van de optocht. Het was mega druk en echt bloedheet! Uiteindelijk vonden we een goede plek en we vergaapten ons aan de mooi versierde wagens en prachtige verklede mensen die allerlei landen vertegenwoordigden. En het ging maar door en door. En de zon brandde flink. Na een paar uur gingen we wat water halen en ging Francesca naar huis. Ze werd afgewisseld door een ander vriendinnetje van Iida: een nieuw Noors meisje van Zalando. Met z’n vieren gingen we naar de grote markt in een park dichtbij. Er waren talloze kraampjes met leuke snuisterijen en de lekkerste hapjes. Overal waren er podia en tentjes met muziek. Heel erg druk maar ook erg gezellig. Na iets gegeten te hebben en een hele tijd te hebben rondgelopen gingen we eindelijk eens ergens zitten. Wat zouden we daarna gaan doen? Het was een zwoele avond en het was zo fijn om eens buiten te zijn. We besloten verder Kreuzberg in te gaan, meer richting kantoor, om ergens een leuk terrasje te zoeken. We vonden een super leuke bar waar we een mooie plaats op het terras kozen. Fijn wijn zitten drinken en zitten kwebbelen. De tijd vloog voorbij. Zijn in de buurt nog wat pizza gaan eten en waren toen weer klaar om verder te gaan. Waarom gingen we niet op stap? Het was inmiddels als na middernacht en begon wat frisjes te worden; maarja om me nou thuis te gaan omkleden zag ik ook niet zitten. Dan maar gezellig ergens een club in. Ik was er helaas wel niet helemaal op gekleed met mijn mooie nieuwe blauwe broek en witte jasje. En inderdaad: bij de eerste club werd ik eens van boven tot onderen bekeken door de uitsmijter. Nee, ik was niet de gebruikelijke, compleet in het zwarte geklede bezoeker, met leren jasje en sneakers. Hij keek naar Oona en Matilde (Iida had net besloten om naar huis te gaan) en liet ons maar binnen. Het was de meest rare club. Maarja, het is Berlijn hè. Een paar gebouwtjes en een binnenplaats. Overal houten constructies en rare artefacten. Laten we het maar niet over veiligheid en legaliteit van deze rare bouwwerken hebben; want daar nemen ze het in Berlijn niet zo nauw mee. Ondanks de zeer vreemde muziek in de ene ruimte en de veel te krappe techno-ruimte was het toch erg gezellig. Weer eens iets anders. Want hee, we zijn wel in Berlijn hè! Daarna hadden we er nog niet genoeg van en besloten we naar Club der Visionäre te gaan: een club die al langer op mijn to-do lijstje stond. Hij ligt naast Badeschiff, aan het water. Mooi dat uitzicht! Een balustrade met lampjes en fakkels en bar die lijkt op een beachbar maakten het geheel af. Gezellig zowel buiten als binnen staan dansen en van de zwoele nacht genoten. Ineens was het weer licht buiten: het was half 5. Een tijdje later besloten we dat het wel goed geweest was en we eens naar huis moesten gaan. Na een fijne wandeling naar de S-bahn (prachtig, die rust in Berlijn zo ’s ochtends vroeg! Helaas was mijn gsm leeg, dus kon geen foto’s maken…) en het ritje naar huis stak in om half 6 eindelijk de sleutel in het slot. Na nog iets gegeten te hebben en me eens naar de badkamer gesleept te hebben ging om 7u eindelijk het licht uit. Goedemorgen Berlijn,welterusten Daphne!

Ahhh heerlijk zo’n vrije Pinkstermaandag! Beetje zonde van de dag om daar bijna helemaal doorheen te slapen; maar ach, dat kan wel eens een keer. Na een fijne, lange douchesessie ging ik om 18u eens ontbijten. Meteen maar de flat en mijn kamer gepoetst en van alles in de was gegooid. De muffe rooklucht van de clubs (nadeel van de bijna niet-bestaande regels in Berlijn) hing echt overal! Maar later die avond voelde ik me wel fijn uitgerust en opgeruimd. Hmmm laat de nieuwe week maar weer beginnen!

Dinsdag een rustig dagje, want ik was toch nog wel een beetje duf van het weekend. Fijn toch dat Danaë er is en we het werk een beetje kunnen verdelen. Tussen de middag lekker een soepje met haar gehaald en gezellig binnen zitten eten.

Ook woensdag was het allemaal goed te doen. Er waren een paar presentaties en meetings waar we heen moesten, maar qua werk was het gelukkig niet zo’n drukke week. Anouk was jarig en dus hadden we haar bureau mooi versierd en haar een kaart gegeven met de belofte dat ze haar cadeau nog te goed heeft. Het was immers haar laatste week in ons team en dus krijgt ze sowieso nog extra cadeautjes. We hebben wel alvast lekker gesmuld van de door haar meegebrachte gebakjes, koekjes en snoepjes. ’s Middags was er weer een Zalando feest! Het begon al om 18u en zou tot 3u (!) doorgaan. Er was niet zo heel veel animo voor en het leek meer georganiseerd te zijn voor de medewerkers in het betreffende gebouw (die van de sample sale); maar aangezien wij ook allemaal uitgenodigd waren en we natuurlijk nieuwsgierig waren naar wat het zou zijn, gingen Danaë en ik toch een kijkje nemen. Samen fietsten we naar Friedrichshain. Het thema van het feest was: Retro Sports. Iedereen was van harte uitgenodigd zich volgens het thema te verkleden, maar het was niet verplicht. Er waren gelukkig niet al te veel mensen helemaal los gegaan met hun verkleedkist, dus D en ik vielen niet zo erg uit de toon met ons dagelijkse kloffie. We dronken een overheerlijke cocktail (allemaal gratis natuurlijk) en kletsten wat met een jongen die Danaë kende van haar introdag. Bijna alle feestgangers zaten buiten op de binnenplaats, aangezien het zo’n lekker weer was. Ook was er een hamburgertruck. Burgers voor eigen kosten, maar toch goed geregeld hoor! D en ik namen binnen een kijkje en deden een fotosessie om weer te hashtaggen voor de Zalando festival pagina :P . De organisatoren hadden erg hun best gedaan. De vloer lag bezaaid met balonnen, er hingen overal mooie slingers, er speelde een goede DJ, de bar was mooi en de verkrijgbare drankjes erg lekker, overal hingen en stonden medailles en trofeeën en er was een beamer met oude sportmomenten. Alles helemaal in stijl: goed recept voor een top feest! Maar D en ik hadden al besloten het niet laat te maken en vertrokken weer op tijd. We hadden het in ieder geval eventjes meegemaakt.

Op donderdag was het weer mooi weer en dus gingen we lekker buiten eten. Ik had D verteld over Seoul Kitchen, het lekkere Koreaanse restaurantje in de buurt; dus daar gingen we eten. Haar broer (die werkt ook bij Zalando) en Sabrina gingen ook mee. We zochten een fijn plekje in de zon op het terras en smulden allemaal van lievelingsgerecht Bi Bim Bab :D . Aan het einde van de werkdag racete ik snel naar huis om me wat op te frissen. Ik slurpte wat noedels naar binnen en rende weer de deur uit. Mooi op tijd kwam ik aan bij de Deutsche Oper. Daar waren Hanna, Martina en Zana (één v/d meisjes van afgelopen zaterdag) ook al net. We gingen naar de balletvoorstelling Dornröschen! Dit hadden we Hanna voor haar verjaardag in maart cadeau gedaan. Toen nog met Maaike, maar die is hier helaas niet meer en dus ging Zana mee. We hadden nog best goede plaatsen, vrij vooraan op het 2e balkon. Het was een prachtige voorstelling. Heel mooie kostuums en zeer goede balletdansers! Toen in het 3e deel Doornroosje eindelijk wakker werd en ze met de prins verenigd werd ging het doek weer dicht. Watt???? Was dat alles?? Gaat het verhaal normaal gesproken niet nog wat verder? Lichtelijk verbouwereerd begon iedereen maar te klappen. Want we hadden al 2 pauzes gehad, dit kon er toch nog niet een zijn? Nouja, dat was het dus gelukkig wel. Een tijdje later begon het laatste deel waarin iedere danser nog even zijn of haar ding deed en het sprookje mooi eindigde met de bruiloft. Prachtige show!

En toen was het weer vrijdag! Voor de derde dag op rij 's ochtends kunnen genieten van de scholen-sportdag hier beneden op het sportveld. En daar kwamen de cheerleadertjes weer met hun 3 vaste liedjes en choreografieën om de dag te openen. Daarna een estafette-wedstrijd en de dag kon weer beginnen :P . Op naar het werk! Ook Danaë kwam er niet over uit hoe snel de tijd hier gaat. We hadden het de hele dag druk met de laatste werkzaamheden voor het weekend. Tussen de middag gezellig met D, haar broer, haar vriend en Charlotte aan de Spree zitten lunchen. De rest van de dag vloog weer om en om 18u sprong ik weer op de fiets! Op naar Alexa voor wat aankopen en om mijn zoektocht naar schoenen voor de bruiloft eens te beginnen.

Gisteren fijn uitgeslapen en de was gedaan. Later op de middag weer de deur uitgegaan voor mijn schoenen-zoektocht en om alvast kleine cadeautjes voor Anouk te kopen. Heb de hele Mall of Berlin doorgespit (dat duurt al een paar uur) en daarna nog Arkaden shopping center. Moe en met talloze kilometers in de benen kwam ik tegen 21u weer thuis. Helaas nog zonder schoenen. De zoektocht zal ik volgende week weer hervatten ;) .

Vandaag besloten lekker binnen te blijven. Ook al is de lucht hier nog steeds strakblauw en was het ongetwijfeld een fijne lentedag vandaag. (De weersvoorspelling vertelt me dat het de komende week iedere dag ver boven de 20 graden gaat worden, dus de schade van vandaag haal ik nog wel in!) Dit was het eerste weekend waarin ik he-le-maal niks gepland had en ik had besloten dat ook zo te houden. Ook wel eens fijn voor de verandering. Ik zou vaker eens wat extra tijd voor mezelf moeten nemen :P . Met de hele avond nog voor me en wat relaxte beautyplannen ga ik weer afscheid van jullie nemen ;) .

Ich wünsche euch einen guten Abend und bis zum nächsten Mal! –xx–

  • 31 Mei 2015 - 19:57

    Nellie:

    Hallo Daphne
    wat weer een geweldig verslag, wat ik me afvraag ben je geen kilo,s bijgekomen na al dat lekkere eten, je hebt inderdaad een geweldige tijd in berlijn, kom je nog terug naar maastricht.
    groetjes vanuit het regenachtige beek.
    nellie

  • 01 Juni 2015 - 21:51

    Mamma Marjon:

    :-) :-) :-) :-) :-)
    Ik heb weer genoten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 37165

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: