Faszinierendes Berlin - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Faszinierendes Berlin - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Faszinierendes Berlin

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

05 Mei 2015 | Duitsland, Berlijn

Guten Abend!!

Pfoewww weer twee weken verder :O . Jeetje zeg het lijkt wel of het hier steeds drukker wordt en de tijd alleen maar sneller gaat. We zitten al in mei, mensen! Niet te geloven, we zitten bijna in de zomer; en nog maar kortgeleden zat ik hier in de kou!
Vorige week donderdag een rustig dagje; het was gelukkig heerlijk weer buiten en dus ben ik met Amy aan de Spree gaan zitten met onze lunch. Gezellig bijgekletst en ons allebei verlekkerd over haar aanstaande zomervakantie in Florence en de rest van Toscane! Ik ga, tot haar grote vreugde, een mooi lijstje met must-do’s voor haar maken :) . Aan het einde van de werkdag was er weer eens typisch Zalando momentje: gratis bier! De eerste maandelijkse ‘Beer Thursday’. Was een weekje opgeschoven vanwege de Zalando Party van afgelopen week. Ik ging in mijn eentje naar de 3e verdieping. Daar stonden wat CRM managers en enkele andere bekende gezichten. En kratten vol bier natuurlijk. Ik had Aoife gevraagd om te komen. Na een tijdje praten met een paar nieuwelingen kwam gelukkig inderdaad Aoife samen met nieuwe Poolse aanwinst Konrad. Gezellig ff met z’n tweetjes bijgekletst. A legde de nieuwkomers uit dat wij zo’n beetje tweelingen zijn: allebei in 2013 afgestudeerd, toen ongeveer anderhalf jaar gewerkt, op zoek gegaan naar iets anders, zomaar bij Zalando uitgekomen, waar we op dezelfde dag begonnen zijn in dezelfde stage, en we zijn op exact dezelfde dag geboren. Ja ja echt waar ;) . Na van een gratis flesje bier te hebben genoten besloten we dat het goed geweest was. Misschien volgende maand een grotere opkomst. Lekker in het avondzonnetje naar huis gewandeld.

Whoee en toen was het weer bijna weekend! Vrijdag zoals gewoonlijk de laatste dingetjes voor het weekend afgewerkt. Tussen de middag hadden we de eerste tweewekelijkse team-lunch die ons nieuwe teamhoofd Jacintha heeft ingepland. We gingen naar een veganistisch restaurantje in de buurt. Ja, dat is natuurlijk iets waaraan ook ik ooit moest geloven hier in Berlijn ;) . En het was helemaal niet verkeerd! Maar aangezien het bijna weekend was en ik echt zin had in iets lekkers, ging ik voor hetgene dat het meest ongezond klonk: een hamburger. Natuurlijk een hartstikke gezonde variant: met tofu-‘vlees’ en heel veel groenten. Maar nogmaals: helemaal niet verkeerd! Lekker smakelijk gerechtje en wat voelde het gezond. Om het nog even uit te buiten deelden daarna Sabrina en ik een stuk veganistische zoete-aardappel-met-witte-glazuur-en-pecannotentaart. Lekker hoor :) . De rest van de dag vloog weer voorbij en heb de avond gebruikt om even fijn niks te doen.

Op zaterdag, volgens de gewoonte, heerlijk uitgeslapen. Tja de tijd vliegt hier wel, maar ik ben toch steeds echt moe richting het weekend. Hebben iedere dag op t werk meer dan genoeg te doen! Lekker wat getutteld en opgeruimd en later in de middag naar de grote chocoladewinkel aan Gendarmenmarkt gegaan voor wat lekkers :) . Heerlijk in de warmte terug gewandeld richting Alexanderplatz en nog wat dingetjes gekocht die ik nodig had. Ben nog even TK Maxx binnen gewandeld, de winkel waar ik me eerder met mam verlekkerd had aan de designertassen en waar pap zijn slag geslagen had op de bovenverdieping. Ik besloot ook eens naar boven te gaan. Daar kreeg ik bijna een hartverzakking. De mooiste schoenenafdeling!! Heb van alles door mijn handen laten glijden, van Viktor&Rolf, Versace, Stella McCartney tot Cavalli, Missoni, Margiela etc. Een paar goudkleurige Versace Collection pumps trok mijn speciale aandacht. Torenhoge hakken, een mooie gouden gespje en een prachtig patroon in het leer. En nog in mijn maat ook! Ik kon het dus niet laten ze even aan te trekken; had nog nooit echte designerschoenen aangehad ;) . Ze zaten best lekker, ondanks de hoogte van de hakken en de stijfheid van de schoen. Wat mooiii :D . Onder de indruk stuurde ik een foto naar mam om deze vondst te showen. Maarja, zoveel geld voor een paar pumps waar ik toevallig tegenaan loop, ik weet t niet. Heb dus weer verder gesnuffeld. De tweede verdieping was ook geweldig. Een fantastische home-afdeling met de meest hebberigmakende spulletjes! Hmmm gevaarlijk dit. En toen nog eens een rondje gedaan op de begane grond, waar ik vanuit mijn ooghoek borden met ‘gold label’ had gezien. En inderdaad, rekken vol designerkleding! Allemaal van voorbije seizoenen en dus flink afgeprijsd. Ohhhh :O :O , met open mond ben ik door de rekken gaan spitten en ben de mooiste kleding tegengekomen. Ik werd weer helemaal nostalgisch naar mijn studie in Italië waar ik alles heb geleerd over deze merken en ontwerpers en waar ik waarschijnlijk enkele van deze creaties voorbij heb zien komen op modeshows die we geanalyseerd hebben. Deze winkel is echt de meest geweldige vondst ooit! Hier ga ik sowieso ooit iets heel erg moois voor mezelf kopen! *Wordt vervolgd..*
’s Avonds ging ik opnieuw de deur uit. In Neukölln trof Sabrina en haar vriend, Guillaume. We gingen samen naar een optreden van mijn flatgenoot Chikara, in dezelfde bar als waar ik eerder ook naar een optreden van hem ben geweest. Er was nog bijna niemand, dus we ploften fijn dicht bij het podium in een relaxt zitje neer. Na een tijdje kwamen Chikara en Uka me blij omhelzen en bedanken dat ik gekomen was. Het was weer een interessant optreden met zijn elektronisch drumsetje. Deze keer met de zangeres van zijn band en later een bandlid met gitaar (en een ongelooflijk fascinerende, middeleeuws/ adellijk aandoende jas). Mooie, relaxte muziek en een zangeres met mooie stem. Chikara heeft zelf ook nog gitaar gespeeld! Prachtig :) . Na nog wat bijkletsen zijn we uiteindelijk ergens wat gaan eten. Om een uur of 1 eindelijk richting huis gegaan. Hmm fijne dag.

Op zondag wat kunnen uitslapen en me toen een beetje gaan optutten. Na een ritje met 2 S-bahnen en nog een kleine wandeling door een nieuwbouwbuurt (interessant verschijnsel hier in Berlijn!) trof ik tegen 15u Iida. We gingen naar een Open Air. Dit soort evenementen zijn er in het voorjaar en de hele zomer iedere week. Leuke feesten overdag met DJ’s in de openlucht. Ik had online een polsbandje besteld dat voor de organisatie van deze Open Air de hele zomer geldig is. Ik kan dus t/m oktober gratis naar hun feesten ;) . Heb heel vernuftig mijn polsbandje zeer losjes om mijn pols gedaan en er wat andere armbandjes doorheen gehaald zodat hij niet af viel. Want ja, wie loopt er nou met zo’n festival bandje?? Ieder zichzelf respecterend modemeisje NIET dus. En al helemaal niet voor 6 maanden :O Dat gaat te ver. Gelukkig zitten Iida en ik hiermee compleet op dezelfde lijn ;) . Uit angst voor een bandje dat bij geen enkele outfit mooi staat en ongetwijfeld vies wordt na zo lang dragen, had zij er geen besteld :P . Eerst eens kijken hoe ik het oploste :P . Ik heb niet meer de studentenkorting-privileges, dus als ik ergens op kan besparen, vind ik wel een manier. We hadden ons allebei een beetje leuk aangekleed en reuze geamuseerd op een middagje in Badeschiff. Dit is een soort stadsstrand aan de Spree. En inderdaad: één grote zandbak, houten loopplanken hier en daar, een strandbar, een hamburgertentje en verschillende vlonders in het water met strandstoeltjes. Hemels!! Helaas werkte het weer niet zo erg mee. Hadden een mooi plekje uitgezocht voor onze strandstoeltjes en keken fijn met onze flesjes fris over het water. Bij Badeschiff hoort ook een zwembad in de Spree. Een oude zeecontainer omgebouwd tot zwembad zit vast aan de vlonder. Er lagen zelfs wat mensen in! Dat vonden wij toch net te koud. En ja hoor, het begon te regenen. Iedereen zocht zijn toevlucht onder het afdak bij de bar. Toen het weer droog was zijn we van plek gewisseld en met onze neuzen in de inmiddels bloedhete zon gaan zitten. Maar helaas, het mocht niet lang duren. Even later begon het weer te druppelen. Zo ging het een tijd lang door. Heen en terug onder het afdak. De opkomst op het feest was ook erg laag. Maarja, des te meer plaats voor ons. Ondanks het wisselvallige weer was het toch een erg leuke middag! Fijne lounge- en technomuziek op de achtergrond, wat uitkijken over het water en aan één stuk door kwebbelen. Als het eens echt warm is, is dit zeker de place-to-be!

En toen was het alweer maandag! Weer volop aan het werk. Het zou een drukke week worden, vanwege veel werk dat gedaan moest worden, in minder tijd dan anders, want: op 1 mei heeft Duitsland een feestdag. De dag vloog lekker vlot voorbij en blij riep ik al tegen iedereen die het horen wilde: “Almost weekend!”

Op dinsdag weer veel werk gedaan gekregen en de week vlotte behoorlijk. Samen met Amy, Lars en Sabrina gezellig in de keuken zitten lunchen en bijkletsen. Eenmaal thuis ’s avonds na wat overleg en financiële hulp besloten nog eens naar TK Maxx te gaan. Zouden die mooie Versace Collection pumps er nog zijn? Ik stoof op de schoenenafdeling af. Whaa daar stonden ze nog!! Achja, welke Berliner koopt ook zo’n dure schoenen ;) . Hier is het motto: casual. Ik deed ze nog eens aan en was weer helemaal verliefd. Verkocht!! Die komen zeker wel van pas ;) . Ook eens leuk om geld uit te geven aan zo’n investering :P . Snel naar beneden, kijken naar het Margiela jurkje dat ik gezien had. Dat zou echt perfect bij die schoenen passen! Helaas, zoals eigenlijk de meeste kleding van dat merk, was het jurkje veel te recht en vormeloos voor mijn figuur. Helaas, geen tweede grote aankoop dus. Maar die schoenen gingen sowieso mee! Blij liep ik naar huis :P . Missie geslaagd. Heb ze een tijdje aangehad op mijn kamer (hoezo oncomfortabel) en ze trots zitten bewonderen. Leuke nieuwe aanwinst!

Woensdag iedereen die het horen wilde over mijn schoenen verteld :P . Tussen de middag lekker met Sabrina en Amy tosti’s gemaakt voor de lunch. Ook Sanya en Irene van Offline Marketing kwamen er bij zitten. Gezellig gezellig :) . Verder een dag zoals alle andere haha. ’s Middags wel nog een leuke onderbreking. Jonas had een week eerder rondgevraagd wie er bereid zou zijn om in zijn/ haar eigen taal een felicitatie op te nemen voor het vormsel van zijn neefje? Hij zou er dan een heel filmpje van maken als cadeautje. Super origineel natuurlijk. Ik doe het Nederlandse deel! En zo stonden Sabrina en ik die middag met Jonas in onze keuken. Nou, Nederlands eerst? Werd fijn voor het raam gepositioneerd, mooie boom op de achtergrond.. :P Even een testopname. En toen heb ik mijn hartelijke felicitaties uitgesproken voor Rasmus. Sabrina deed haar deel mooi in het Frans. Nou en nu zijn we benieuwd naar het eindresultaat! Als het allemaal klaar is stuurt hij het rond :) . Leuk.
’s Middags was er weer een team event; net zoals de pub quiz die wij georganiseerd hadden. Deze keer was er wat minder moeite gedaan. Het werd georganiseerd door 3 teams tegelijk (Italië, Spanje en Frankrijk) en ze hadden bedacht dat je een rondje kon gaan rennen (of niet) en daarna op het grasveld naast het kantoor kon gaan relaxen met een bal, dekentje en eten. Tja. Maar acht, het viel niet tegen. De paar organisatoren hadden toch hun best gedaan. Lucile (FR) had hartige muffins gebakken, Ana (SP) had een echte Spaanse aardappeltortille gemaakt, Claudia (IT) had spinaziepizzaatjes/-quiches gemaakt. En dan waren er nog een zelfgebakken yoghurtcake, een zelfgebakken chocoladetaart en nog twee andere cakes, verschillende zakken chips, nootjes en andere knabbels. Totaal niet verkeerd ;) . Gezellig met een select groepje bij elkaar gekropen op de bankjes met onze krat bier (die was over van de Beer Thursday) en alle hapjes. Lichtelijk misselijk ben ik na een uurtje weer vertrokken. Yummm.
Ben maar meteen doorgereisd richting Potsdamer Platz. Daar ligt ook een TK Maxx, en wat nou als ze daar andere mooie jurkjes hebben?? Je weet het maar nooit he :P .. Verliefd rondgesnuffeld tussen de mooiste galajurken en andere prachtige kleding die tot voor kort zo onbetaalbaar leek. Ahh dit wordt echt een verslaving! Heb tot sluitingstijd rondgestruind en iedere vierkante centimeter van het Gold Label gedeelte uitgekamd, Helaas zonder resultaat, maar zeker niet ontevreden.

Op donderdag was het druk!! Heel erg druk zelfs!! Ik moest in totaal 17 mails klaar hebben voor de het lange weekend. En dan moest ik ’s morgens nog een kleine presentatie geven en komen er altijd wel meetings doorheen gefietst. Total gefocust zat ik de hele dag op de toetsen te hameren. En nog mooi op tijd om 17u was alles klaar! Laura van Affiliate Marketing gaf een afscheidsfeestje vanwege haar laatste werkdag en de keuken stroomde al vol met mensen. Snel nam ik afscheid op Skype van Mickey, de Nederlandse stagiair van Zalando Lounge die ik tijdens het stagiairavondje in het spelletjescafé had leren kennen (lang geleden alweer!). Mijn absolute BFF bij Zalando! Sindsdien iedere dag hele dagen gezellig zitten kletsen en nu was t ook zijn laatste dag :O . Ahhwww jammer. De tijd gaat hier echt wat te snel hoor. Kunnen we niet even pauzeren..
Maarja; en weer door! We gingen een kijkje nemen in de keuken. Daar had Laura een indrukwekkend hoeveelheid knabbels en flessen Sekt neergezet. Muziek erbij e het feest was compleet :) . Gezellig met heel wat mensen van onze verdieping gezellig wat gedronken en geknabbeld. Een en al feest bij Zalando ;) . Uiteindelijk een beetje op tijd weggegaan, want ik wilde nog een laatste keer langs de bank. Mijn favoriete mevrouw zou er zijn. Toen ze me zag riep ze al naar me. Of ik mijn bankpasje al had. Ze was ontzettend blij om te horen dat ik alles nu compleet heb. Ik heb meteen mijn aanvraagformulier ingeleverd voor online bankieren en haar bedankt voor alles en haar een doos chocolaatjes gegeven. Nergens voor nodig natuurlijk, maar ze vond het wel erg leuk. Nou en dat was het dan: geen bankbezoekjes meer; eindelijk hoor ik er helemaal bij, zo met mijn Duitse pinpas ;) .

En toen was het vrijdag!! Dagje vrij!! Ik had al een tijdje geleden vernomen dat het hier met 1 mei ook een daadwerkelijke FEESTdag betreft. Vooral in de wijk Kreuzberg moet je wezen voor een goede eerste dag van de meimaand. Na lekker uitgeslapen te hebben ben ik eerst eens mijn kamer gaan opruimen. Wat een spullen overal! Totaal geen tijd en/ of energie gehad de laatste tijd om daar iets aan te doen. Hmm heerlijk zo’n extra dagje. Uiteindelijk pas na 18u de deur uit gegaan. Ik zou Sabrina en Guillaume treffen. Zij waren net in Kreuzberg aangekomen. Een tripje dat normaal gesproken van hier tot daar zo’n kwartier zou duren werd nu een martelgang van 3 kwartier. Eerst was station Kottbusser Tor hermetisch afgesloten, dus daar raasde de U-bahn mooi voorbij. Hmm, had het kunnen weten. In het middag van Kreuzberg kom je er niet doorheen. Dus van het volgende station teruggelopen en me een weg tussen alle mensen door geëlleboogd. Wat een drukte!!! Ongelooflijk! Zag, toen ik de deur uit kwam, ook al meer dan 10 politiebusjes langsrijden. Nou, dat zou wat beloven. Ik had al begrepen dat je eigenlijk na een uur of 8 ’s avonds moet zorgen dat je weg bent uit Kreuzberg met 1 mei vanwege de gebruikelijke rellen en dreigende sfeer. Maarja, het was al 7 uur en ik was van plan toch wel wat langer te blijven. Ook de toegangsstraat naar de Oranienstrasse (het middelpunt) was hermetisch afgesloten met tig hekken en hele hordes politieagenten. Na een blok omgelopen te hebben kwam al na een aantal meter helemaal vast te zitten in de menigte. Ongelooflijk! Ik kreeg het er helemaal benauwd van, ik kon werkelijk geen enkele kant meer uit. Na een hele tijd duwen en trekken wist ik het einde van de straat te bereiken. Na wat geklommel met mijn gsm en totaal geen beschikbaar netwerk vond ik na een hele tijd Sabrina en Guillaume. Pfoew, opluchting. Zijn een rondje gaan lopen door de verschillende straten met festiviteiten. Om de zoveel meter stond er een podium met een ander soort muziek. Ofwel DJ’s, ofwel live artiesten met uiteenlopende muziek als Punk, Metal, Hardcore, Rock, Turks, Alternatief, Pop… van alles wat. Fascinerend gebeuren. De uitbundigheid van de mensen, drinken en eten op straat en overal muziek deed me wat denken aan carnaval in Maastricht. Maar dit was toch wel pure chaos! Na een hele ronde door de wijk kwamen we weer bij het beginpunt. Hebben een tijdje naar een optreden van een leuk bandje gekeken, onder het genot van een cocktail in plastic beker :P . De zon ging onder en het was nog heerlijk war. En onrust? Geen spoor van te bekennen. Toen we na 11en een hele wandeling maakten richting U-bahn zagen we wel hele troepen politieagenten op de wijk afkomen. Tot de tanden toe bewapend: helmen, wapens, schilden en helemaal in het zwart gekleed. Als minilegertjes marcheerden ze door de straten. Nog nooit meegemaakt zoiets. Na een gi-gan-tische omweg te hebben gemaakt via Westkreuz (de U-bahn reed niet mijn richting uit) kwam ik rond middernacht eindelijk thuis. Vermoeiende maar leuke dag! 1 Mei in Berlijn, zeker iets om eens mee te maken!

Op zaterdag heerlijk kunnen uitslapen. Daarna eens op internet gaan zoeken. Het was een zeldzaam rustige 1 mei geweest in Berlijn. Afgezien van de gebruikelijke demonstratie op avond ervoor (waarbij wel met flessen en stenen gegooid wordt) en een aantal opstootjes op de dag zelf was er niks ernstigs voorgevallen. Wat wil je ook, met 8000 volledig uitgeruste politieagenten op de been. Jeetje zeg, werkelijk fascinerende stad, Berlijn. Niet onder woorden te brengen hoe apart het hier soms voelt. Een soort ministaatje in Duitsland, met zijn eigen gewoontes en regels. Na mijn 3 maanden hier verbaast me nog maar weinig. En dan heb ik nog lang niet alles gezien!!
Lekker de hele dag wat zitten zeumeren in mijn kamer en ’s middags even een rondje Alexa gedaan. Me ’s avonds in bed genesteld met een film en genoten van het feit dat ik nóg een dag weekend te gaan had :) .

Zondag ook wat uitgeslapen en mee daarna weer klaargemaakt voor nog een Open Air. Deze keer met Martina en hier in de buurt. Te voet gingen we naar Rampe Club; ook een soort stadsstrandje aan de Spree. Compleet met bomen, paadjes en verschillende strandbars. Even later kwam Steve, een Luxemburgse jongen die Martina via via had leren kennen en niemand anders wist om mee te gaan. Gezellig op een muurtje zitten kwebbelen en drinken en van de zon genoten. Hmm heerlijk weer, wederom goede DJ’s en fijne muziek op de achtergrond en een onwaarschijnlijke hoeveelheid mensen om ons aan te vergapen. Er liepen, niet gelogen, buiten ons drieën werkelijk bijna geen andere ‘doorsnee’ uitziende mensen rond. Van mensen die overduidelijk vanuit de club gerold kwamen, tot oranje uitgeslagen spierbundels met fake-tan: alle soorten en maten mensen waren van de partij. Een paar uur later kwam ook Francesca nog even langs. Hebben nog wat pasjes op de dansvloer gewaagd. Toen we tegen 8en toch wel echt honger kregen besloten we het voor gezien te houden. Het was weer een leuke middag geweest! Francesca en ik keken elkaar aan: Vietnamees? Jaaaaa :D . We gingen op weg naar Com Viet. Na eventjes buiten plaats te hebben genomen kregen we uiteindelijk binnen nog plaats :) . Zoals altijd heerlijke genoten van het lekkers! Door de regen naar huis gesprint en een stuk later inmiddels doodmoe in bed geploft.

Maandagmorgen! Ahh wat was ik ineens moe! Een dag extra weekend en uitgeputter dan anders :P . Was ook nog mijn badge vergeten, dus moest iemand anders vragen om de 3 toegangsdeuren voor me te openen.. Hallo nieuwe week! Heb fijn de hele dag rustig aan gedaan. Sabrina was er niet en ik had geen Skype-BFF meer om mee te kletsen. D dag kabbelde rustig voort. Tussen de middag geluncht met een nieuw Nederlands meisje van Content Marketing die haar eerste dag had. Eenmaal thuis snel boodschappen gedaan en gegeten en gaan Skypen met pap en mam. Besproken wat ze allemaal voor me mee kunnen nemen (ja, ze komen deze week alweer!) en wat bijgekletst :) .

Vanmorgen stuurde Sabrina me een berichtje dat er de hele week weer een S-bahn staking is :O . Neeeeee. Ik had dus echt geen energie om weer te gaan lopen. Op een haar na miste ik 1 v/d 3 S-bahnen die nu per uur rijden. Dan maar de bus. Na een kwartier wachten gaf ik dat ook maar op en rende naar de S-bahn die net aankwam. Laat kwam ik op t werk aangerend. Pff en het was al zo ontzettend benauwd buiten! Even bijgekletst met Sabrina en tussen de middag samen salade gaan lunchen bij het tentje waar ik laatst met Annemarijn en Lars geweest was. De dag vloog weer voorbij en ineens was het al laat. Met Anouk blijven kletsen totdat mijn verlate bus zou komen. Maar eenmaal bij de bushalte bleek hij nog eens 10 extra minuten later te komen. Grrrr. Ik ga mijn opties voor de rest van de week eens uitzoeken, want dit is toch wel erg waardeloos..

En zo zit ik hier dan, al bijna een week in de maand mei. Halverwege mijn stage. Met vandaag een temperatuur die opliep tot 26 graden! Deze week weer pap en mam op bezoek. Ieder vrij moment volgepland. En toch eindelijk de tijd gevonden om dit verhaal weer af te schrijven. Met groot plezier natuurlijk ;) . Zo, en dan ga ik het nu voor gezien houden en kijken of ik vanavond eens wat vrije tijd voor mezelf over houd :P . Desondanks nog steeds opgewekte groetjes vanuit een bruisend Berlijn! Tschüssi und Gute Nacht!

  • 06 Mei 2015 - 00:22

    Mamma Marjon:

    Heerlijk. Met een lach op mijn gezicht heb ik genoten van je verhaal. Poen vaan miech. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 37165

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: