Frühling liegt in der Luft! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Frühling liegt in der Luft! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Frühling liegt in der Luft!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

10 Maart 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo wieder!

Weer een week verder in mijn Berlijnse avontuur; voor de verandering ietwat rustiger dan de voorgaande. Op woensdag weer een dag zoals gewoonlijk. Druk geweest met nieuwsbrieven maken en allerlei andere bezigheden. Omdat het vrij rustig was en we al veel werk afhadden vroegen we of we soms vroeger weg mochten. Een stuk vroeger, om precies te zijn rond half 5? Ik had namelijk via Zalando Lounge stagiair Mickey gehoord dat er die avond een Zalando sample sale zou zijn voor medewerkers van Zalando. Dat betekende dus veel kleren en accessoires voor heel lage prijzen! Daar moest Sabrina en ik natuurlijk heen, dus had ik het al in onze agenda gezet. Om kwart voor 5 vertrokken we inderdaad blij naar de S-Bahn. Na wat lopen en zoeken sloten we een klein halfuurtje later aan in de rij wachtenden bij een ander Zalando kantoor. Poeh, dat ging dus nog wel even duren. En wat werd het koud! Na een halfuur voelde ik mijn tenen niet meer en ging het ook nog een beetje miezeren. Mondjesmaat werden er mensen binnengelaten. Nieuwsgierig keken we toe hoe binnen meisjes met 3 lege IKEA tassen in hun hand rondrenden en een tijdje later alle 3 tassen volledig volgepropt met kleding naar de kassa sleepten :O . Niet te geloven wat daar allemaal werd verkocht! Maarja wat wil je ook met prijzen van €2 - €5 voor de meeste gangbare spullen, €10 voor jassen en €15 voor dikke winterjassen. En toch hing er steeds een flinke hoeveelheid in de rekken. Het leek maar niet te minderen. Toen Sabrina het bijna wilde opgeven (ik natuurlijk nog niet :P) werd er plotseling een grote groep mensen binnengelaten; en joepie, wij waren erbij!! Na bijna een uur in de kou besloten we toch minstens dezelfde tijd in deze heerlijk warme ruimte met bergen kleding te blijven. Aan de linkerkant stonden meters en meters tafels helemaal vol met schoenen. Er kwam geen einde aan. Helaas was 95% hiervan maat 37.. Leuk voor Sabrina, tegenvaller voor mij. Rechts stond een grote hoeveelheid kledingrekken die maar bijgevuld bleven worden met nog meer kleding achter uit een andere ruimte. Verder waren er nog ontelbaar veel tassen, badkleding, beddengoed, sieraden, zonnebrillen, hoeden, sjaals, riemen, kinderkleding, sokken, leggings… Gigantisch wat daarbinnen te krijgen was! En niet de minste merken: heb o.a. Topshop, Only en Vila voorbij zien komen. Na een paar rondes gedaan te hebben, Aoife nog tegen te zijn gekomen en nogmaals alles gecheckt te hebben was ik tevreden met een mooi zwart kanten shirt, bordeauxrood topje (van Topshop!), gouden clutch en 2 kettingen. Spullen waarvan ik zeker weet dat ik ze ga dragen. Drie volle IKEA zakken zijn nergens voor nodig. En Sinterklaas spelen doe ik wel een andere keer, sorry iedereen ;) ! Even voordat S en ik wilden gaan betalen werd er omgeroepen dat het Happy Hour was en dus alles voor de helft van de prijs wegging! Whaaaa top!! En lachen om de nietsvermoedende meiden die een tijdje ervoor al hun giga zakken meegesleept hadden voor de ‘volle’ prijs. Wat ik dus uiteindelijk kwijt was? €7,50. Hahaha ik lachte me dood. €1,50 voor o.a. een Topshop shirtje dat ongetwijfeld zo’n 20 keer meer gekost heeft in de winkel. En we kregen ook nog alles mee in een gratis stoffen shopper. Ideaal. Topavond! Tevreden lachend liepen S en ik naar de uitgang. We zwaaiden de deur open en waren even stil van uiterste verbazing. Een sneeuwstorm!! Dat was wel het laatste dat we verwacht hadden. Met onze paraplu’s naar de S-Bahn gerend en een tijdje later afscheid genomen. Thuis maar eens mijn aankopen gepast, want ja dat was niet mogelijk tijdens de sample sale. Gelukkig zitten beide shirtjes als gegoten. Prima! :D

Op donderdag blij ons verslag gedaan van de sample sale. De uitnodigingsmail was helemaal niet naar ons deel van Zalando gegaan dus waren we in ons gebouw enkele van de weinigen die deze fijne aankondiging te horen hadden gekregen :D. Tussen de middag gingen we uit lunchen met een paar nieuwe leden van onze intern-group. Hij begint trouwens al flink te groeien. Er worden steeds meer mensen toegevoegd of aan mij gevraagd om ze ook toe te voegen. Zijn nu met een stuk of 20 mensen. Met z’n 8-en (alleen weer meiden helaas) gingen we naar Mexicaans tentje in de buurt, omdat sommigen wisten dat daar wel plaats zou zijn voor zo’n groep als de onze. Heerlijk gegeten en gezellig weer allemaal nieuwelingen leren kennen. Die middag ging S iets eerder weg; ik was nog even druk met wat mailings. En ineens kwam daar het nieuws dat er vanwege logistieke problemen even geen mails worden uitgestuurd. Aarrghh alle moeite deze week voor niks :O . Nouja, nog één dagje tot het weekend en dan zal het wel weer opgelost zijn. ’s Avonds maar lekker genoten van de finale van Wie is de Mol :D .

Op vrijdag besloten S en ik dat we maar aan iets anders gingen werken aangezien we daar toch de tijd voor hadden. Deze maand is het de taak van het Benelux team om voor de CRM afdeling het team evenement te organiseren. In februari was het de movie night geweest, georganiseerd door de leidinggevenden. Sabrina en ik hebben de taak gekregen om het evenement te organiseren. We hadden gekozen voor een pub quiz. Goedkoop en gemakkelijk en gezellig natuurlijk. Had Sabrina uitleg gegeven over wat een pub quiz is en we waren een tijdje geleden al begonnen met het verzamelen van wat ideeën. Nu hebben we op vrijdag meteen een mooie uitnodiging gemaakt en aan iedereen van de afdeling gestuurd. Met natuurlijk een mooie onderwerpregel voor onze e-mail, want daar draait het bij e-mail marketing om: ‘This is an awesome subject line’. Eens kijken hoeveel mensen de e-mail gaan openen :P . Tussen de middag hadden we nogmaals een intern lunch georganiseerd voor degenen die op donderdag niet konden. We zouden als vanouds gezellig in onze Benelux keuken gaan zitten. Hadden niet veel respons gekregen, dus het was maar afwachten wie er zouden komen. Maar daar kwamen ineens Sandra en Iida van 2 kanten aangelopen. Kort daarna volgden ook Josephine en ene Magnus, uit Noorwegen. Toen S en ik gezellig met de Scandinaviërs op de banken in de keuken neergeploft waren, kwam waarempel ook Deen Jonas nog binnen: “Hi guys!”. Ah leuk om hem ook weer eens te zien. Gezellig met z’n allen bijgekletst en onze plannen besproken om binnenkort eens met z’n allen op stap te gaan :) . Die middag weer fijn om 17u kunnen weggaan. Aangezien vrijdag mijn officiële ‘gebakjesdag’ is (traditie sinds Florence) en Sabrina dit ook wel zag zitten, maakten we samen een wandeling naar Kreuzberg. Daar ligt een patisserie waarover S gehoord had en waar ze een bepaald Frans gebakje verkopen dat verder nergens hier te krijgen is. Aangezien haar vriend in het weekend op bezoek kwam wilde ze hem hiermee graag verrassen. Uiteindelijk bleek het betreffende gebakje uitverkocht en kochten we allebei iets anders bij de superaardige mevrouw. Via een leuke route weer terug gewandeld, waar we een kerk tegenkwamen die tussen allerlei appartementengebouwen een prachtig groen gebouw ingeklemd lag in het midden van een straat. De rest van de middag en avond heb ik lekker wat gelezen, opgeruimd en gerelaxt. En eindelijk weer eens mijn Italiaanse studieboeken opengeslagen! Later nog een filmpje erbij en zo was dit een fijne afsluiter van weer een fijne werkweek.

Op zaterdag lekker uitgeslapen en me verder bezig gehouden met nog wat rommelen op mijn kamer en foto’s op mijn laptop, Facebook en bij de blogs zetten. Me ’s avonds gaan douchen en optutten, want ik was uitgenodigd voor Hanna’s verjaardag. Samen met Maaike en Martina geven we haar kaartjes voor een balletvoorstelling waar we met z’n vieren heen gaan in mei; want ze wil dat zo graag eens meemaken. Om kwart na 9 trof ik Martin op station Alexanderplatz. Zijn samen naar H gegaan. Toen we er na meer dan 40 minuten eindelijk waren bleken we zelfs nog de eersten te zijn! :O Even later kwamen er nog 3 Duitse vriendinnen binnen en een hele tijd later nog Maaike met haar 2 broers die op bezoek waren en nog wat vriendinnen. Heel wat gekwebbel, geknabbeld en gedrink later besloten we eindelijk eens op stap te gaan. We hadden al lang in de planning om naar de club Stadtbad te gaan, dus dit was de uitgelezen kans. Met nog 1 overgebleven Duitse vriendin, Hanna zelf, Maaike + broers en Martina ging ik op weg naar deze bekende club. Buiten eventjes moeten wachten en moeten bevestigen dat we ouder dan 21 zijn (hmm moet je hier overal ouder dan 21 zijn ofzo?? Interessant). Eenmaal binnen moesten we weer in de rij staan. Uiteindelijk werden onze tassen gecontroleerd en werden we gefouilleerd. Daarna moesten we entree betalen, kregen we een giga stempel op ons pols en moesten we deze nog eens laten check door een mevrouw bij de trap naar boven. Jemig zeg wat een controles. Moeten we ons nu juist veilig of onveilig voelen :O .. Na onze jassen bij de garderobe te hebben afgegeven moesten we weer de trap af en een andere kant op. Boh ik snapte er niks meer van. Maar toen.. waren we er eindelijk! De beroemde zaal van Stadtbad! De naam zegt het al: deze club bevindt zich in een voormalig zwembad. En aangezien we gehoord hadden dat het zwembad ook daadwerkelijk deze avond open zou zijn (dat is niet altijd het geval) moesten we er natuurlijk heen. Nee, het zwembad is niet gevuld met water, het is de dansvloer. En hoe maf is dat! Na eerst eens in de diepte naar de (nog vrij beperkte) dansende menigte te hebben gekeken met ons drankje, waagden we ons een trappetje af het zwembad in en wankelden naar beneden. Want ja, de vloer van een zwembad loopt schuin. En flink ook! Met als gevolg dat bijna iedereen dezelfde kant op tuurt: naar beneden. Alleen Martina en ik stonden andersom, omdat dit veel handiger was met onze hakken. Juist ja, dan kijkt iedereen van bovenin het zwembad op je neer. Heb zelden zoiets mafs gezien. Mensen die in rijtjes, allemaal dezelfde kant uitkijkend een beetje heen en weer staan te wiegen op deephouse/ techno muziek. Geweldig, wat een ervaring :P ! (Het is helaas zelden de bedoeling om foto’s te maken in clubs). De muziek was goed en de sfeer was prima. In Berlijn is het wel een beetje ieder voor zich. Niemand die met anderen gaat staan praten. Iedereen danst op zijn eigen en geniet van de muziek. Nouja prima hoor. De DJ was een beetje ongemotiveerd en de muziek bleef hetzelfde, dus besloten we na een hele tijd ook eens verder te kijken; want er moest toch nog een verdieping zijn? Uiteindelijk kwamen we uit in de kelder. Werkelijk fascinerend! In een heel gangenstelsel met allerlei donkere hoeken, waterbuizen, verschillende ruimtes, grote pompen en rasterhekken waardoor je diep naar beneden kon kijken richting de af- en toevoerconstructies van het zwembad zaten en dansten overal mensen. In de grootste ruimte was een veel interessantere DJ aan het draaien. Oh wat een belevenis. De tijd vloog en ik was nog lang niet moe! Maar toen het ineens al tegen half 5 liep besloten we toch naar huis te gaan. En nee, half 5 is niet laat voor Berlijnse begrippen, dat is vroeg. Wij kwamen aan in de club om half 1 en het was er super rustig. Hier ga je als jezelf respecterend mens pas tegen 2 uur op stap en houdt je het vol tot een uur of 8 à 10 op de zondagmorgen. (Ja, dat kan hier echt!) Of je gaat gewoon de hele zondag door, want er zijn clubs die niet sluiten. Volgende keer misschien :P . Toen ik na vijven thuis kwam had ik honger, dorst en was ik klaarwakker. Na wat geknabbeld, gedronken en tv gekeken te hebben heb ik me maar naar de badkamer gesleept. Toen ik eindelijk na half 7 mijn bed indook was het alweer licht buiten. Goedemorgen..

Na tot heel laat geslapen te hebben (heerlijk!!) ben ik ’s middags eens een pannenkoek als ‘brunch’ gaan bakken. Chikara stak aardig zijn hoofd om te keukendeur en wenste me een goedemorgen :P . Het was absoluut hemels weer buiten, zoals voorspeld. Na lekker wat getreuzeld te hebben met het doen van de was en afwas wandelde ik om half 5 eindelijk naar buiten. De vogeltjes floten, de zon scheen flink en mijn gsm gaf aan dat het 17 graden was. Ik kwam mensen tegen zonder jas en met korte mouwen en korte broek of rokje. Heerlijk! Ik nam de S-Bahn naar Hackescher markt, het station waarna ik steeds nieuwsgierig naar de omgeving keek vanuit de S-Bahn in de hoogte. Het zag er altijd zo idyllisch uit, daar moest ik ook eens gaan wandelen. Dit was dus het goede moment. Heb door wat straatjes geslenterd en uiteindelijk een kant gekozen om die dag op te gaan. Ik kwam uit op het Museumsinsel, het eilandje in de Spree waar de grote musea zich bevinden. Had vanaf een brug een spectaculair uitzicht op de Berliner Dom aan de ene en het beroemde Pergamonmuseum aan de andere kant. De terrassen en grasvelden langs het water zaten vol met mensen. Heb een mooie wandeling gemaakt langs de verschillende waterkanten, de musea, door de Lustgarten en uiteindelijk een stukje over Unter den Linden. Als je eenmaal te voet de stad verkent, blijkt Berlijn veel kleiner dan je zou denken. Heel veel ligt op loopafstand. Ben via het park onderaan de Alexanderplatz verder gewandeld. Een man vroeg me of ik wist wie de mannen van het standbeeld waren waar we voor stonden. Ik dacht Karl Marx en nog iemand; maar wist het ook niet meer zeker. Heb het net even gegoogled en snap mijn verwarring. Dit park bestond de laatste keer dat ik in Berlijn was nog helemaal niet! De vorige keren stond dit standbeeld middenin een lege, beklinkerde vlakte; de andere kant uitkijkend. Ben via een rondje om de Neptunus-fontein naast de Fernsehturm verder gewandeld naar het Nikolaiviertel. Hier wilde ik ook nog eens heen bij daglicht. Het was er nog steeds even knus en gezellig als de vorige keer. Kwam er nog 2 bomen tegen met heeel veel blij kwetterende vogeltjes op een hoop. Ah, de lente hangt in de lucht! Tevreden kwam ik om haf 7 weer thuis, met een aantal nieuw inzichten en foto’s op zak. Even later sprak ik met mijn Sardeense vriendinnetje Sarah af om die avond te skypen. Hebben gezellig drie kwartier bijgekwebbeld over van alles en nog wat en elkaar beloofd dit vaker te doen :) .

Op maandag was er nog steeds niks veranderd op t werk en dus hebben S en ik weer fijn kunnen werken aan de voorbereidingen voor onze pub quiz en wat andere dingetjes die we nog moesten/ wilden doen. Sharon is zondag jarig, maar had alvast een geweldige taart gebakken. Dus hielden we ’s morgens een pauze met het team waarin we genoten van de chocoladetaart met chocolade-sinaasappelcrème en een hele hoop zelfgemaakte kletskoppen erbovenop :O . Oh dat was smullen!! Tussen de middag gingen we lunchen met ons team en een paar CRM managers. Hebben heerlijk zonder jas in de brandende zon bij een Thais zaakje gegeten. Verrukkelijk, wat een fijne dag. Het was nog veel warmer dan zondag en alle terrassen zaten vol. We konden weer op tijd naar huis die middag, wat goed uitkwam aangezien S en ik de taak op ons hadden genomen wat cadeautjes voor Sharons verjaardag te kopen. Na een aantal leuke zomerspulletjes voor Sharons komende vakantie in Thailand gescoord te hebben konden we nog lekker op tijd naar huis. Toen ik ’s avonds bij de Lidl was vond ik waarempel stroopwafels! Heb ze nog niet geprobeerd, maar ze zien er vrij normaal en dus heel smakelijk uit. Ik ben benieuwd! :D

Vandaag weer verder gewerkt aan de pub quiz en andere opdrachten die we nog kunnen doen. Helaas was het een druilerige dag en dus zijn we maar met een bakje soep van onze lunchzaak in de keuken neergeploft tussen de middag. Toen ik vanavond thuis kwam ben ik alweer naar de bank gegaan omdat ik nog steeds mijn pasje niet heb. Na een telefoontje van een aardige medewerkster verzekerde ze me dat het pasje vandaag opnieuw gestuurd wordt en ze mijn adresgegevens nog eens duidelijk doorgegeven heeft. En excuses voor alles. Ahww Berlijnse mensen zijn echt wel aardig :) . Ik ben benieuwd.
En hier zit ik dan, met een leven dat (afgezien van het bankpasje) op rolletjes loopt. Leuk werk, leuke collega’s, leuke vriendinnen, leuke stad, leuke bezigheden en een volle planning. Ik ben benieuwd naar wat deze week me weer allemaal gaat brengen!

Ich halte euch auf dem Laufenden! –xx–

  • 10 Maart 2015 - 23:42

    Mamma Marjon:

    Hallo. leuk dat er foto's bij zitten nu.
    Heerlijke wandeling. iets om samen te doen in april?
    En Sinterklaas mag ik mijn verlanglijstje alvast inleveren ;-)
    Jij blij met je leventje, wij ook blij.
    Poen vaan miech.

Tags: Zalando, sale, lente, zon, club

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 37151

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: