Endlich hochsommer in Berlin und Maastricht! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Endlich hochsommer in Berlin und Maastricht! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Endlich hochsommer in Berlin und Maastricht!

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

07 Juli 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo liebe Leser!

Daar zijn we weer :D Na een radiostilte van 3 weken besloot dat het toch echt weer hoog tijd was om mijn verhalen vast te leggen. En dat gaat weer een lange tekst worden :P. Ik zit hier nu in een zomerjurkje, op een warme zondagavond te luisteren naar de wind en heel wat gedonder en zie in mijn ooghoek bliksemflitsen. Snel even het raam dichtdoen want ik voel de eerste regendruppels op mijn arm. Een stormachtige afsluiter van enkele stormachtige weken :P .

Alweer even 3 weken terugspoelen! Op dinsdag weer een gewoon dagje. Fijn gewerkt en me voorbereid op een intern sollicitatiegesprek bij Zalando. En natuurlijk weer lekker in het zonnetje naar huis gefietst :) .
Op woensdagmorgen het gesprek gehad en ging erg goed. Nu ff duimen en afwachten ;) . Zal me de komende weken maar wat meer gaan focussen op het vinden van een leuke nieuwe baan hier in Berlijn, want het zou fijn zijn als ik iets langer kon blijven! Tussen de middag zoals gewoonlijk weer gezellig buiten gegeten. Fijn om eindelijk echt zomer te hebben! Dat heeft hier toch wel even op zich laten wachten.

Op donderdag een rustig dagje op het werk en dus ging ik fijn op tijd ’s middags richting Alexanderplatz. Ik ging weer shoppen voor schoenen en accessoires voor de aanstaande bruiloft in Italië. Ik was al enkele keren in verschillende winkels gaan kijken en had ook de afgelopen dagen iedere middag rondgerend om van alles van mijn lijstje te kopen. En ineens! Vond ik mooie zilveren hooggehakte sandaaltjes!! Daar was ik al die tijd naar op zoek geweest!! Erna ook nog mooie oorbellen gekocht. Woehoew, bijna alles compleet!! Top zeg, dan is iets langer wachten toch beter dan voor een compromis gaan :D .

Op vrijdag hadden we op het werk eigenlijk weer een team lunch, maar aangezien Sharon druk was, Bérengère nog steeds in Mexico zat en Jacintha in Nederland, gingen uiteindelijk alleen Danaë, Sabrina en ik samen naar buiten. We besloten weer eens te gaan uiteten. We hadden allemaal zin in Koreaans. Een heerlijk pruttelend potje met noedels bij Seoul Kitchen :D . Gezellig zaten we te kletsen en verbaasden ons over het grijze weer buiten. Wat is het toch allemaal veranderlijk hier! ’s Avonds fijn wat kunnen relaxen en genoten van het vooruitzicht op een leuk weekend!

Op zaterdag was het weer tijd voor een sportieve ochtend met de sportpas die we via Zalando konden krijgen! Sabrina had het idee om yoga te gaan doen. Ik had het nog nooit gedaan en het leek me wat te zweverig voor mij, maar ik wilde het toch wel eens proberen. Na even gezocht te hebben vonden we de yoga-studio/-shop in één van de leuke hofjes aan Hackescher Markt. We kwamen binnen in een rustige ruimte vol met shirts, yogamatjes en vega-kookboeken. Om de hoek konden we ons omkleden. De lerares kwamen we even later tegen en ze vroeg of het onze eerste keer was. Oh, dit was een les met een gemiddeld niveau (wij dachten toch echt online te hebben gezien dat het ook voor beginners was), maar nu we er toch waren konden we heus wel meedoen. Ik dacht nog, het is maar yoga, wat zou dat nu uitmaken. Nou, dat hadden we allebei toch onderschat! Wat een zware anderhalf uur! Ben blij dat ik sowieso een heel aardig uithoudingsvermogen en goede kracht overal heb, anders had ik na een kwartier al hijgend op de grond gelegen. De man naast me begon na 10 minuten al te druppelen van het zweet, terwijl de oude, atletische mevrouw achter soepel alle bewegingen meedeed. Op het einde stond een meisje naast me zelfs een hele tijd gewoon op haar hoofd, benen gestrekt de lucht in en chillen maar :O . Ik keek mijn ogen uit. Ik was nat van het zweet, had bijna geen kracht meer in mijn armen en benen en had zó in slaap kunnen vallen toen we op het laatst plat op de grond moesten liggen met kalme muziek op de achtergrond. Een interessante ervaring. Zou ik best nog wel eens willen doen, op mijn gemak thuis ofzo. Zonder de ‘zonnegroet’ te hoeven brengen of ‘hummmmm’ zingend te moeten uitademen :P dat gaat dan weer net te ver.
Ben na deze enerverende ochtend nog wat gaan winkelen en ben helemaal doorweekt van de regen uiteindelijk die middag weer naar huis gefietst. Ik was ineens doodmoe en al mijn spieren deden pijn. Eenmaal thuis, met een tijdschrift op schoot, vielen mijn ogen bijna dicht. Uiteindelijk heb ik me toch bij elkaar kunnen rapen om met Iida op stap te gaan. We troffen elkaar om een uur of 10 op de Potsdamer Platz. In het Sony Center hebben we gezellig op een terrasje iets gedronken en weer flink bijgekletst :) . We hadden voor onszelf gastenlijstplekjes geregeld voor een club in de buurt, zodat we vóór middernacht gratis binnen konden. Maarja dat was toch wel erg snel. Hebben die kans uiteindelijk maar laten varen en zijn een stukje later, gewoon €10 betalend, de club binnen gekomen. We hadden deze gezien op een lijst die Iida gevonden had met de 10 beste clubs van Berlijn, waar ook wel eens beroemdheden kwamen en waarvoor je je kunt optutten. (Want in Berlijn tut je je normaal niet op als je op stap gaat, je tut je juist af). Maar een jurkje en hakken dragen ging ons net te ver, want wie doet dat nou in Berlijn? Nou, dat had dus uiteindelijk zeker gekund! Er liepen allemaal jongens/ mannen rond met overhemden (nog nooit gezien hier!) en meisjes met torenhoge hakken en mooie jurkjes. Interessant! De muziek was leuk (woehoew, geen technofeest voor de verandering) met een mix van oude en nieuwe R&B en danceliedjes. Gezellig :D. Verder was het een mooie club, onder de grond van het Stage Theater. Het zag eruit als een oude kerk van binnen. Het publiek was uiteindelijk toch wat apart en niet helemaal onze smaak, maar met die muziek was het wel ff uit te houden. Om een uur of 4 hadden we het wel gezien en doken we de ineens intens koude buitenlucht in. Eenmaal thuis was ik natuurlijk weer wakker, hongerig en dorstig en na een hele aftutsessie in de badkamer dook ik tegen zessen eens mijn bed in. Goedemorgen, Berlijn!

Op zondag heerlijk kunnen uitslapen. En verder ook, toen ik in de middag weer boven water was, alleen nog maar wat getutteld in mijn kamer. Fijn wat kunnen opruimen, de was gedaan en gelezen. Ook wel eens prettig :) .

Op maandag weer een gewoon dagje. Niks bijzonders van weer.. De zomer was alweer verdwenen zo gauw als hij gekomen was.. ’s Avonds nog wat rondgefietst in de stromende regen bij Hackescher Markt en Alexanderplatz om nog wat cadeautjes te kopen voor pap en mam en Sabrina.
Op dinsdag waren pap en mam weer in Berlijn! Ze waren op maandagavond geland in Nederland en toen direct naar Berlijn gereden, waar ze midden in de nacht arriveerden. Ik moest gewoon werken en was (net als hun) teleurgesteld over het abominabele slechte weer toen ik ’s ochtends uit het raam keek. Leren broek aan dan maar en voor de allereerste keer sinds ik mijn fiets hier heb weer met de S-bahn naar het werk! De regen goot met bakken uit de lucht en het leek of iemand het licht had uitgedaan: alles was donker, grijs en grauw. Daarbij nog een flinke wind en het depressieve weer was compleet. ’s Middags ‘vierden’ we op het werk dat het Sabrina’s laatste week was en de enige dag dat we nog met ons hele team compleet zouden zijn. We aten taart van Sharon en cake van Sabrina en verblijdden haar met een aantal cadeautjes. Na deze drukke dag ging ik snel naar de S-bahn. Die liet nog een hele tijd op zich wachten. Eventjes wat opgefrist en mijn tas gewisseld en me toen naar Alexa gehaast. Daar trof ik pap en mam op de bovenste verdieping waar ze gezellig een wijntje zaten te drinken. Mam vloog meteen enthousiast op van haar stoel toen ze me in de verte zag. Ze waren natuurlijk heerlijk bruin na zo’n weekje Ibiza en hadden genoeg te vertellen. Na een tijdje wandelden we Alexanderplatz over, op weg naar ons favo Vietnamees restaurantje. Zoals altijd weer superlekker gegeten :) . Daarna zijn we weer terug gewandeld en hebben uiteindelijk bij een leuk restaurantje onder aan de Fernsehturm een toetje gegeten :) .

Op woensdag weer een beetje op tijd opgestaan want pap en mam kwamen me ophalen om te gaan winkelen. We hebben eerst een rondje door Alexa gedaan en zijn daarna doorgereden naar de Kurfürstendamm. Daar kom ik zelf eigenlijk veel te weinig (nooit dus). Heb bij & Other Stories een paar mooie armbandjes gescoord (geweldige sale hier in Berlijn!). Daarna nog eventjes een rondje Arkaden shopping mall gedaan en toen iets gaan lunchen in de buurt. Daarna snel door naar mijn kamer, waar we mijn aankopen hebben opgeborgen, ik eens mijn hele bruiloftoutfit heb aangetrokken en ik mijn koffer heb ingepakt. Op naar NL! Om half 6 vertrokken we en tegen middernacht kwamen we thuis aan. Een mooie tijd. Hebben nog eventjes tv gekeken en wat gedronken, met de kachel aan, want was het koud!

Op donderdag fijn wat kunnen uitslapen en ’s middags naar de kapper gegaan. Wat was het heerlijk warm en zonnig in Maastricht! Eenmaal weer thuis een mooie lange zomerjurk aangetrokken en toen de tuin in gegaan, waar inmiddels al wat bezoek zat. Opa en de oma’s en de buren kwamen eten. Lekker in de zon gezeten en wat kunnen bijkletsen. Wat een fijne zomerse dag zo na een paar herfstdagen in Berlijn!

Op vrijdag ook wat kunnen uitslapen en ’s middags gaan wandelen met pap, mam en Bounty. We zijn in de buurt ook nog een ijsje gaan eten. Lekker hoor en ook gezellig weer zo met mijn lieve viervoeter erbij. Hij was helaas wat kort geknipt door de kapster, dus hij is niet zo lekker zacht als anders, maar misschien wel beter met dit warme weer.
’s Avonds ging ik in de stad iets drinken met Mindy en Valentina. Het was al een hele tijd geleden dat ik ze gezien had! We hebben gezellig op een terrasje op het Amorsplein gezeten. Ook Chrisje kwam er later bij en we zijn nog ergens anders gezellig buiten iets gaan drinken. Braaf ging ik een hele tijd later met Mindy richting mijn laatste bus, gelukkig ook maar want het begon toch ineens te stortregenen! Tijd om naar huis te gaan.

Op zaterdag een beetje op tijd opgestaan om met mam wat te gaan winkelen in Maastricht. Na een mooie blouse te hebben geshopt (totaal niet gepland, maar oh zo mooi!) en nog wat te hebben rondgelopen, ging mam naar huis en wachtte ik bij de klok op het Vrijthof. Daar kwamen oud-Bayer-collega Sven en zijn vriendin Ellis. Joepie wat gezellig om ze weer te zien :D . We nestelden ons op een terrasje en kletsten flink bij onder het genot van een drankje en iets te knabbelen. Na een klein ommetje richting de markt namen we afscheid en ging ik naar huis, waar de bbq al aanstond. Gezellig met pap, mam en Bounty genoten van de avondzon en de bbq en nog lang buiten blijven zitten :) .

Op zondag weer op tijd op en de op het station de pendelbus naar Sittard en daarna de trein naar Eindhoven genomen. Daar een stukje gewandeld en geluncht met Dennie en gezellig bijgekletst. Later die middag zelf nog een rondje Eindhoven gedaan en een paar mooie aankopen gescoord. Weer eens iets anders, maar Eindhoven is best leuk. En zo was ook deze dag weer helemaal vol gepland :P . Thuis wederom lekker buiten kunnen zitten eten en de hele avond napraten.

En toen was het alweer mijn laatste dag in Nederland! Weer op tijd opgestaan en de auto ingesprongen op weg naar nog een shoppingtripje. We gingen naar de Mediacité in Luik. Primark heb ik hier in Berlijn om de hoek liggen, dus dat had ik wel zo gezien. Verder nog wat winkels in- en uitgelopen en een aantal mooie aankopen gedaan. Nog gezellig geluncht en toen was het tijd om weer naar huis te gaan. Mijn spullen verzameld en mijn koffer ingepakt en daarna een beetje op tijd gegeten. Hmmmm frikadel speciaal!! Dat hebben ze in Berlijn niet :P (nouja, wel in een Nederlands café). Daarna weer hup, de auto in, richting Düsseldorf. Ik werd er om kwart na 7 afgezet. Doei pap en mam! Bedankt voor de gezellige dagen! Ik was in no-time bij de gate (had alleen handbagage) en heb daar geruime tijd wat om me heen zitten kijken en op mijn gsm zitten prullen. Iets vroeger dan gepland werd onze vlucht al omgeroepen en 10 minuten eerder dan het schema gingen we de lucht in. Nog geen uur later (ook alweer te vroeg), landden we even na half 10 in Berlijn. Even wachten om eruit te kunnen en een halfuurtje later zat ik in de bus naar Alexanderplatz. Om 11uur trok ik eindelijk mijn deur achter me dicht. Wat een vermoeiende dagen, maar het was desondanks verrassend leuk geweest in Nederland. Tot de volgende keer!

Op dinsdag weer een gewone werkdag. Gelukkig was het weer ook in Berlijn omgeslagen en dus konden ook hier de zomerkleren aan. Fijn fijn :) . En die middag kreeg ik nog fijner nieuws: ze hebben me graag in het team en wilden dat ik 6 weken langer zou blijven. Ik doe mijn werk goed en zo zou ik fijn de komende 2 stagiaires kunnen inwerken. Joepie :D ! Natuurlijk zei ik ‘ja’ en dus is mijn stage nu met 6 weken verlengd tot half september!! Een goed begin van deze zomerse, nieuwe week. Na het werk met Danaë en Charlotte naar een nieuwe sample sale gefietst! Yes, het was weer zover! We waren er vrij laat en moesten toch nog een half uur wachten. Maar na een halfuurtje te hebben rondgerend kwam ik zeer tevreden met een mooie lange lichtroze jurk, een kort blauw jurkje, een ‘leren’ broek en een zwarte top met witte voile flappen naar buiten :D.
Later die avond iets minder goed nieuws, want ik ging met mijn camera naar de Mediamarkt, die al een tijdje niet meer aanging en gerepareerd moest worden. Het zou wel 2 weken kunnen duren voordat ik er iets van zou horen als ik hem inleverde. Tja, dat moest dan maar.. Helaas dus niet mijn mooie camera mee naar Italië :( . Had gelukkig wel mijn oude meegenomen uit Maastricht, maarja, beetje jammer dit. Heel slechte timing.

Op woensdagmorgen zag ik huisgenoot Thom nog even, die druk bezig was zijn kamer uit te ruimen. Hij ging verhuizen! Waarschijnlijk later deze week. Ik ging fijn in mijn mooie, lange zomerjurk naar het werk en iedereen vond dat ik er mooi uitzag :) . Ik mocht die ochtend onze nieuwe Franstalige stagiaire ophalen van de introductieochtend. Ik weet nog dat ik die had op mijn eerste dag! Alweer 5 maanden geleden :O . Ze heet Marion en komt uit Madagaskar!! Hoe fascinerend is dat :O . De hele dag heb ik haar op sleeptouw genomen en voorgesteld aan het Benelux cluster en haar van alles en nog wat verteld, laten zien en uitgelegd m.b.t. haar nieuwe positie. Tussen de middag maakten we er een gezellige teamlunch van met een uitje naar Rootz, het leuke vegarestaurantje in de buurt; ook Sabrina was gekomen om Marion te leren kennen. Fijn buiten gezeten en genoten van deze zomerse dag. Op het werk was er een ijscoman geregeld en dus konden we allemaal gratis genieten van een heerlijke verfrissende snack :P . Top dit! Eenmaal thuis die middag bleek Thom toch echt verdwenen, zonder ook maar een woord gezegd te hebben :O . Nouja, ook goed, tot nooit meer dan. Ik ging nog even wat winkeltjes af om een paar aankopen terug te brengen en nog wat mooie sieraden te verzamelen voor op de bruiloft. Het was nog steeds superwarm en ik verheugde me al op een zonovergoten weekend.

Ook op donderdag had ik het druk met het inwerken van Marion. Fijn in mijn zomerjurkje genoot ik van de zomer. En dus, toen er tussen de middag weer een random lunch plaatsvond, nam ik Marion op sleeptouw en gingen we met 2 anderen in de buurt iets eten op een terras. We dreven bijna weg op onze stoelen, zo bloedheet was het! Ook die middag had M mazzel, want het maandelijkse CBM team event vond plaats. Ze denkt nu vast dat het iedere dag feest is bij Zalando (is het ook wel hoor :P). Het werd georganiseerd door de Scandinavische teams: ze hadden in de grote zandbak naast de Spree ‘Viking games’ georganiseerd. Nadat we, lichtelijk gedwongen, een potje trefbal hadden gespeeld, hebben we gekeken naar een partijtje zaklopen en een wedstrijdje wie de beste jurk van een vuilniszak kon maken. We kregen een mini oorkonde dat we nu Viking waren en we vroegen ons allemaal af welke van deze spelletjes nu daadwerkelijk iets met het thema te maken hadden gehad :P . Maar ach, we zaten in de zon met iets te drinken en knabbelen en kletsten nog een hele tijd na.
’s Avonds heb ik nog snel een hotel voor één nacht voor mijzelf in Italië geboekt. Poehpoeh, echt deze hele trip gaat niet van een leien dakje en alle plannen worden steeds omgegooid. Gelukkig heb ik nu wel voor iedere nacht een dak boven mijn hoofd :P .

Op vrijdag was het zo mogelijk nóg heter! Ook nu hadden we weer mazzel met Zalando: vanwege een aantal goede resultaten voor de Benelux de afgelopen tijd was er voor de lunch een bbq georganiseerd. Heerlijk naast de Spree hebben staan genieten van bekertjes Prosecco en versgebakken hamburgers. Yummie!! :D Nadat we die middag iets eerder weg konden, want er was helemaal niks meer te doen, ben ik doorgefietst naar Alexanderplatz om wat te gaan kijken voor een bruiloftscadeautje. Even een tussenstop gemaakt thuis; waar ik werd verrast door Chikara die vertelde dat we nieuw huisgenoten hadden! We klopten op de deur, en je raad het nooit: een Italiaans koppel woont nu in Thom’s kamer! Geweldig zeg, mijn type mensen :P . Gezellig wat gekletst en ik was meteen gerustgesteld dat dit waarschijnlijk een stuk betere huisgenoten zullen zijn. Ik ben daarna nog snel op mijn fiets gesprongen en heb nog een rondje Arkaden en Mall of Berlin gedaan en ben daarna oververhit onder de douche gesprongen. Tijd voor weekend!

Op zaterdag een beetje op tijd opgestaan en rond half 12 Marion getroffen op de Alexanderplatz. We gingen samen naar de Flughafensee, het meer waar ik een tijdje geleden ook met Sabrina geweest was. Eenmaal daar aangekomen was het al best druk, maar we vonden nog een fijn plaatsje in het zand, niet te ver van het water. Heerlijk een paar keer middenin het meer gezwommen en verder fijn gezond en gekwebbeld. Erg gezellig! Pas tegen 5 uur kwam ook Sabrina erbij. Om haar niet voor niks te hebben laten komen, bleven we nog 2 uurtjes lekker luieren voordat we het een mooie tijd vonden om naar huis te gaan. Fijn al het zand van me afgespoeld en genoten van een rustige avond.

Ook gisteren was het bloederig warm en dus perfect weer voor een duikje ergens. Na lekker te hebben uitgeslapen en wat te hebben opgeruimd trof ik tegen 3 uur Marion, Danaë en haar vriend bij Sommerbad Kreuzberg, een openbaar zwembad niet zo ver fietsen van mijn flat. Het was er ontzettend druk en er stond een lange rij mensen bij de ingang. Gelukkig waren we snel binnen en vonden een mooi plekje op het grasveld. De 3 zwembaden waren echt ont-zet-tend vol!! Niet te geloven hoeveel mensen zich op hetzelfde moment op één plek in zo’n grote stad bevonden! Gelukkig vonden we in het midden van het erg diepe zwembad een goed plekje om wat te zwemmen, watertrappelen en kletsen. Later die middag kwam ook Charlotte er nog bij. Fijn wat liggen chillen, een duikje genomen en zitten kletsen de rest van de middag :) . Een perfecte, zomerse zondag. ’s Avonds zoals gezegd begonnen met het schrijven van deze blog.

Het is alweer maandagavond nu ik verder ga. Gisteren tussendoor nog een hele pauze ingelast omdat ik een spectaculair uitzicht had vanaf mijn 10e verdieping op het onweer. Na een aantal verwoede pogingen heb ik het maar opgegeven om de grote bliksemschichten op foto te krijgen.

Vandaag was het gelukkig een stuk minder stormachtige hier en konden we allemaal weer in zomerse kleding de straat op. Gezellig tussen de middag aan de Spree met Danaë, haar vriend en Marion zitten lunchen. De rest van de dag was het druk, maar we hebben ook veel gedaan gekregen! Tevreden keek ik vanmiddag uit naar mijn aanstaande vakantie. Na het werk trof ik Iida, waarmee ik had afgesproken iets te gaan drinken. Ze was in Finland geweest en ik in Nederland en ik ga alweer bijna naar Italië, dus wilde ze me graag nog even zien voordat er weer 2 weken voorbij zouden vliegen. Uiteindelijk werd het een ijsje eten. Zijn in Kreuzberg bij de bekende ijssalon Aldemir iets lekkers gaan halen en het aan de overkant op een bankje op gaan eten. Hebben een hele tijd zitten bijkletsen en weer allemaal plannen gemaakt die we nog moeten uitvoeren terwijl we nog beide in Berlijn zijn.

Zoals altijd is er dus nog genoeg te doen in en rondom Berlijn. Zoveel mensen, zoveel plannen, zoveel mogelijkheden. Mijn tijd hier is gelukkig sowieso al langer geworden en laten we hopen dat er nog een veel langere tijd aan vastgeplakt zal worden. Voor nu heb ik nog een paar drukke weken te gaan en een heerlijke vakantie voor de boeg. Deze week nog even mijn spaarzame avonduurtjes vullen met de lange to-do lijst die ik voor mezelf gemaakt heb en dan kan ik gaan genieten van 10 dagen welverdiende rust (?) in Italië.

Tot snel weer allemaal en ik wens ook jullie (alvast) fijne vakanties en zonnige zomerdagen! –XX–

  • 08 Juli 2015 - 14:01

    Mamma Marjon:

    LEUK LEUK LEUK. Wat heb je toch een geweldig leuk, gezellig, sociaal maar ook druk leven in Berlijn vergeleken bij hier in Maastricht. Je geniet ervan. Wij vonden het leuk dat je even in Maastricht was. Volgende keer zien wij je weer in Berlijn. Dikke poen vaan miech X

  • 16 Juli 2015 - 22:05

    Loes Geerden:

    Hoi Daphne,

    Misschien is dit een beetje raar, maar d.m.v. zoeken naar ervaringen over stage lopen in Berlijn ben ik bij jouw verhaal gekomen! Ik ga namelijke aankomende augustus ook stage lopen in Berlijn en vroeg me af hoe jij aan jouw woonruimte bent gekomen, want het klinkt namelijke echt super! Ik ben al hard aan het zoeken, maar wat extra bronnen zijn altijd welkom.

    Groetjes,
    Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 37132

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: