Sonnigen Berliner Herbsttage - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Sonnigen Berliner Herbsttage - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Sonnigen Berliner Herbsttage

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

08 November 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo mal wieder!

En we zitten al in november! De tijd vliegt nog steeds, ondanks mijn huidige, rustigere leventje. Maar natuurlijk toch weer genoeg gedaan de laatste tijd om een blog mee te vullen.

Al 2 weken geleden had ik op vrijdag een volgepland dagje. Ik ben nog eventjes naar de supermarkt geweest, heb mijn kamer gepoetst, was opgeruimd en ben tussendoor nog even naar Zalando geweest. Daar heb ik ‘geluncht’ met mijn oude team :) . Super gezellig! Ik wilde graag mijn verjaardag ook nog met hun vieren, dus had de vorige avond iets lekkers gebakken! Pudding-rood-fruit-amandel-taart :P . Had er ook nog leuk wat hagelslag overheen gedaan, maar dat bleek helemaal niet te smelten.. Nouja het was super lekker en daar was iedereen het over eens. Gezellig met z’n zevenen binnen in het zonnetje gezeten, gesnoept en bijgekletst. Ze hebben zelfs nog Happy Birthday voor me gezongen! Nouja gefluisterd haha in de grote stille ruimte. En ik kreeg zelfs een cadeautje: een cadeaubon van & Other Stories; ook nog met dank aan Sanya en Charlotte. Wat lief! Na deze leuke onderbreking fietste ik blij door het zonnetje naar huis. Op Danaë’s fiets, die ik mocht lenen voor het weekend! Super fijn :D . ’s Avonds rende ik drukdrukdruk de deur uit met mijn nog natte, frisgewassen haren en na een minuut weer terug naar boven omdat ik de sleutel van Danaë’s fiets niet had en die aan de mijne had vastgemaakt. Aarghh stress! Ik ben ook echt altijd te laat. Eindelijk kwam ik tegen kwart voor 7 bij Dachkammer aan, een leuk café aan de Simon-Dach-Strasse, waar ik maanden geleden met Giulia geweest was. Sanne en Sanya waren er (natuurlijk) al. Het zou een gezellig avondje worden met wat vriendinnen die tijd hadden om mijn verjaardag nog een beetje te vieren. Even later kwamen ook nog Loes, Sabrina en Charlotte binnengedruppeld. Met Céline had ik pas later op de avond contact toen het al een beetje afliep, dus die is er helaas niet meer bijgekomen. Maar het was super gezellig zo met z’n zessen. We dronken wat en knabbelden van Nacho’s. Daarna gingen we naar Euphoria, waar ik geweest was met mijn ‘afscheidsetentje’ met wat collegaatjes en de vorige week nog gegeten had met pap en mam. We hadden inmiddels erge honger, dus we smulden van ons diner. Het was echt heel gezellig en leuk dat het zo goed klikte met iedereen. Voor herhaling vatbaar!

Om half 10 moest ik ervandoor en was iedereen wel klaar om te gaan. Ik sprong weer op mijn fiets en ging naar Alexanderplatz. Ik ging mijn eerste logee ophalen! Ik had F een tijdje geleden leren kennen en we waren inmiddels zo goed bevriend dat ik hem had uitgenodigd om op bezoek te komen. Vanaf het moment dat hij uit de bus stapte totdat we naar mijn flat gewandeld waren hadden we genoeg te kwebbelen. En dat gold gelukkig ook voor de rest van de avond, toen we wat hebben zitten drinken en knabbelen (ook hij was weg van mijn net gebakken taart :D). Gezellig!

Op zaterdag heerlijk kunnen uitslapen en van wat stroopwafels gesmuld (daar zijn niet-Nederlanders toch altijd helemaal gek op zeg!). Ook nog mijn laatste stukken pudding-kruimel vlaai uit de diepvries gehaald, die vielen ook flink in de smaak. Uiteindelijk de deur uitgegaan en lekker gaan fietsen. Het zonnetje scheen en het was helemaal niet zo koud. Zijn langs East Side Gallery gefietst, daarna de Oberbaumbrücke over en toen richting het Molecule Man monument een stuk verder. Aan de waterkant maakten we wat foto’s en genoten van het lekkere weer. Daarna fietsten we weer verder, een beetje zonder doel, tot we uiteindelijk bij Treptower Park uitkwamen; waar we besloten een kijkje te nemen. Kwamen bij het Russische Monument uit (nee, zelfs ik was daar nog geeneens geweest) en hielden weer een korte fotostop. Daarna fietsten we dwars door Kreuzberg, door straten waar ik ook nog nooit geweest was; leuk om eens te doen. Na een hele tocht kwamen we eindelijk aan bij het Joods Museum; daar wilde F graag nog eens heen omdat hij er tijdens zijn vorige bezoekje aan Berlijn geen tijd voor had gehad. Ik was er ooit met school geweest, maar dat is inmiddels alweer 8 jaar geleden, dus ik ging graag mee. Nog steeds een fascinerend museum. Het begint beklemmend, in de lange gangen in de kelder, de Holocaust Tower, Garden of Exile en Fallen Leaves ‘kunstwerk’. Dit had ook bij mijn bezoekje jaren geleden al indruk gemaakt. Daarna de vaste tentoonstelling op de andere verdiepingen. Zelfs als je, net als ik, niet zo’n WW2- fanaat bent, is dit een super interessant en mooi museum. Leuk ook dat F nog wat Hebreeuws van school kende; weer wat extra dingen bijgeleerd tijdens onze paar uur in het museum. Toen we weer buiten kwamen was het pikkedonker en ijzig koud. Snel sprongen we weer op onze fietsen en gingen op weg naar Mall of Berlijn. F wilde wel eens een Europees winkelcentrum zien en het was ook wel erg koud ineens om een hele tijd buiten te blijven. We liepen een rondje door het gigantische gebouw en bekeken wat winkels. Al snel liep het richting sluitingstijd en dus gingen we nog even verderop een kijkje nemen: bij het Sony Center. Nog steeds één van mijn favoriete plekken in Berlijn, vooral ’s avonds, en hij had het nog nooit gezien. Zoals altijd was het er prachtig en gezellig, het ‘tent-dak’ kleurde mooi roze en blauw. Maar wat was het vreselijk koud ineens! Tijd om weer te gaan fietsen. We gingen de lange rechte weg af richting Alexanderplatz en snelden toen naar mijn favo Vietnamees, Com Viet :D ! Daar was het lekker warm en gezellig druk. We kregen een beetje ongezellig tafeltje in het gangetje, maar zagen al snel mensen vertrekken. Snel wisselden we van tafel. Toen er een groep binnenkwam wisselden we weer naar een inmiddels vrij tafeltje en hadden toen eigenlijk de beste plek in het restaurant haha. Heerlijk gesmuld zoals altijd!! Kon het niet laten om mijn favoriete gerecht alwéér te bestellen :P . Door de ijskoude wind fietsten we weer naar huis, waar weer stroopwafels op ons wachtten haha!

Op zondag weer fijn kunnen uitslapen. Zelfs met ons extra uurtje slaap door de tijdswisseling. Heel wat gekwebbel en stroopwafels later toch maar eens de deur uitgegaan. We misten onze 2 overstappen in het OV en hebben uiteindelijk een hele wandeling door Charlottenburg gemaakt. Het was inmiddels alweer donker en koud; maar ach, weer eens leuk zo’n nieuwe omgeving. We kwamen eindelijk aan bij Schloss Charlottenburg. Hier was ik ook nog nooit geweest. Mooi slot; dus weer een goed fotomomentje! Hebben nog een klein wandelingetje door een deel van de tuin gemaakt en toen weer de hele tocht terug gemaakt naar het station. We stapten uit bij Friedrichstrasse en liepen de hele straat af, tot aan Checkpoint Charlie. Hebben dus onderweg in ieder geval nog een glimp opgevangen van culturele hoogtepunten Friedrichstrasse Bahnhof, Unter den Linden en de Brandenburger Tor. F had eens zin in echt Duits eten: Currywurst! Nou, daar wist ik toevallig net een goed tentje voor, op een plek die ik sowieso nog wilde laten zien. We gingen naar Hackescher Markt! Daar had ik de week ervoor met pap en mam op zondagmiddag bij een superleuk restaurant geluncht waar ze ook Currywurst hadden. Hadden een leuk tafeltje aan het raam en bestelden allebei deze Duitse lekkernij. Moet zeggen dat het echt smaakte! Leuk voor de verandering :) . Eindelijk warm thuis de laatste koeken opgegeten hahaha en gekwebbeld over het leuke weekend.

Op maandagmorgen ging de wekker al om 6uur! Met wat tegenzin na een tijdje toch echt opgestaan en toen ook nog met tijdsnood de deur uitgerend. Hijgend kwamen we bij de bus op Alexanderplatz aangerend net voor 7uur. Ik zwaaide F en de bus gedag en liep moe terug naar huis. Poehpoeh ben al in tijden niet meer zo vroeg opgestaan en had al heel wat kilometers in de benen van het wandelen en fietsen het hele weekend. Ik kroop lekker terug in bed en heb de rest van de dag besteed aan wat opruimen, was doen en badderen. Heerlijk om zo’n luie dag te hebben; en het weer buiten zag er sowieso nog aantrekkelijk genoeg uit om er nog op uit te gaan. Voor de eerste keer in dagen was het grijs en grauw. Wat hadden we geluk gehad met alle zon in het weekend!

Op dinsdag was het gelukkig weer lekker zonnig. En dus fietste ik ’s middags naar Zalando om Danaë’s fiets terug te zetten en genoot van de warme wandeling terug naar huis. De temperaturen waren inmiddels ook weer aardig gestegen. Heerlijk! Eindelijk echt het begin van de herfst in plaats van meteen richting winter te gaan. Verder nog een uitje naar de supermarkt gemaakt en wat dingetjes gedaan op mijn laptop.

Op woensdag was het weer een dagje zoals alle anderen. Beetje rondsurfen op banenwebsites, het nieuws lezen en bijkletsen met ex-collegaatjes op Skype. Een beetje last-minute sprak ik met Marion af om met haar iets te gaan doen. Me snel een beetje opgetut en toen naar Weinmeisterstrasse gefietst. Ik trof haar bij & Other Stories. Hebben daar een rondje gedaan en tegelijk bijgekwebbeld. Daarna gingen we naar de nieuwe Uniqlo bij Mall of Berlin. Toen M daar ook goed geslaagd was, gingen we iets eten. Vapiano ligt om de hoek en daar hadden we wel zin in. Heerlijk grote pizza’s gegeten en elkaar weer helemaal op de hoogte gebracht van onze belevenissen de afgelopen tijd. Gezellig!

Donderdag en vrijdag weer mijn gebruikelijke ritme van wat rommelen op mijn kamer en laptop. Op vrijdagavond had ik wel weer iets leuks te doen. Chikara had weer een optreden! Ik had eerder die avond met Anders en zijn beste vriend die op bezoek was afgesproken om samen te gaan kijken. Na wat OV problemen kwamen we om kwart na 10 eindelijk aan bij Bar Koffer, waar C al een paar keer eerder opgetreden heeft. Deze keer samen met zijn vriend op gitaar en nog een meisje met synthesizer. Gezellig met een biertje op een bank gezeten en van de goede muziek genoten. Wat bijgekwebbeld met mijn huisgenoot en vriend totdat we er een beetje moe bijhingen. We zeiden iedereen gedag en gingen weer naar huis. Gezellig avondje uit!

Op zaterdag voelde ik me toch zo ongemotiveerd en moe.. Poeh zeg, echt zo’n dag waarop je he-le-maal niks gedaan krijgt. Gelukkig had ik iets leuks om naar uit te kijken die avond en daar verheugde ik me dan ook op. Om half 10 sprong ik op mijn fiets richting Danaë. Zij hield samen met haar vriend een feestje/ housewarming in hun appartement. Ik werd hartelijk door haar ontvangen en kreeg de mooie nieuwe updates in de woning te zien. Even later werd ik ook enthousiast begroet door Sharon. Whaa wat super gezellig om mijn oude teamgenootjes weer te zien :D . Echt momenten waar ik naar uitkijk. Sharon had zelfs haar vriend mee! Hahaa eindelijk konden we hem toch in levenden lijve zien. Sabrina kwam ook even later binnen. Gezellig kwebbelden we allemaal bij en dronken lekker wat. Het werd al druk met allerlei vrienden en bekenden. Niet lang voordat ikzelf helaas weer weg moest, kwamen ook Marion, Sanya en Charlotte aan op het feestje. Met iedereen even een praatje gemaakt en toen toch eindelijk vertrokken. Rond middernacht kwam ik aan bij een huisfeestje van huisgenoten van een vriendin van Sanne (ja, ingewikkeld). Ik zocht wat rond in het appartement, waar iedereen en er wat duffig bijhing; maar waar het wel prachtig in Halloweenstijl versierd was! Ik vond Sanne in de keuken. Ik kreeg een drankje van iemand aangeboden en kwebbelde wat. Sanne deed mijn Halloweenmake-up en uiteindelijk waren we klaar om te gaan. Niemand anders wilde weer mee op stap, maar wij hadden ons hier al de hele dag op ‘verheugd’. Met mijn zwarte leren shirtje (Sharon vond me maar kinky hahaha :P), ‘vampiermake-up’ en nepbloed over mijn kin leek ik toch wel op een vampier? Prima! Op naar een club. Matrix was het dichtste bij (al hoor ik daar alleen maar negatieve dingen over) en ik was er nog nooit geweest, dus besloten we daarvoor te gaan. De helft van de mensen in de rij was flink verkleed en de rest helemaal niet. Mooi, we pasten er fijn tussen. Het is een super grote club met verschillende ruimtes en muziekstijlen. Het was er flink versierd voor Halloween; maar niet eens zo heel druk qua bezoekers. En het viel me verder ook wel mee. Ja inderdaad, er komen genoeg toeristen en 18-jarigen; maar dat mocht de pret niet drukken. We keken onze ogen uit. Rare mensen toch overal in Berlijn! En wat deden al die 40 plussers in de club?! Het werd weer een memorabel avondje, vol met foute muziek, rare mensen en leuke herinneringen. Tegen kwart voor 6 was ik eindelijk weer thuis. Ik liep moet de 19 trappen naar boven (ohja, had ik al gezegd dat sinds die middag de lift stuk was?! Had de hele beklimming al een keer gedaan eerder op de dag toen ik ‘eventjes’ naar de supermarkt ging) en kwam hijgend bij onze voordeur aan. Maar nachtbraker als ik ben, kon ik toch niet direct in bed gaan liggen. Toen 2 uur later de zon alweer scheen ging bij mij eindelijk het licht uit. Welterusten…

Op maandag weer een standaard dagje. Was nog steeds wat moe van het weekend, dus niet veel bijzonders gedaan. ’s Middags klopte ineens Chikara op mijn deur. Of ik niet zin had om een stukje te wandelen? Het was immers zo’n mooi weer en ik moest niet de hele dag binnen zitten! Nou gezellig, ook eens leuk. Hebben een hele ronde gemaakt, tot aan het einde van East Side Gallery, daar een biertje gekocht en terug gewandeld. Leuk om eens te doen en wat te kwebbelen. En natuurlijk nog even fijn van de zonnige middag kunnen genieten.

De rest van de week vloog weer voorbij met mijn gebruikelijke bezigheden binnen en buitenshuis. Op woensdagavond was ik wel nog eventjes teleurgesteld omdat ik me net iets te laat bedacht dat de nieuwe Hunger Games première die avond plaatsvond :O ! Echt alle sterren waren in Berlijn en ik had er op het laatste moment helemaal niet meer aan gedacht! Hehe jammer zeg.. ik mis echt iedereen altijd. Ik had als excuus dat ik me woensdag weer aardig grieperig voelde. Oei wat is dat toch hier de laatste tijd… Nouja binnenkort gewoon maar naar de film gaan. Op donderdag nog eventjes een rondje Alexanderplatz en Alexa gedaan; waar ik natuurlijk ook niet toevalligerwijs een beroemdheid tegenkwam :P . Volgende keer beter. Verder vrijdag nog eventjes bijgekletst meet Yuka, die na 3 weken Japan weer terug was! Heel lief kreeg ik weer wat lekkere knabbeltjes :D Koekjes en stokjes met chocolade en groene thee. Yum!

Gisteren was ik van plan nog even de deur uit te gaan, maar uiteindelijk dat niet door en had ik geen energie om ook maar een pas te verzetten hahaha. Het zag er zo grijs en ongezellig uit buiten :O . Ik heb hier binnen maar van alles gedaan. To-do-lijstjes genoeg. Beetje muziek erbij zitten luisteren en de tijd vloog om. Een bezoekje aan de supermarkt was mijn enige zaterdagse activiteit. Moet ook eens kunnen.

Vandaag ging voor de eerste keer sinds een tijdje weer mijn wekker! Ik tutte me wat op en sprong op de fiets. Wat een heerlijk weer alweer! Om half 12 trof ik Sabrina bij Roamers, een leuk tentje in Neukölln waar we wilden gaan brunchen. Maar het was er echt hartstikke vol en het zag er niet naar uit dat we snel een plekje zouden krijgen. We besloten verder door de straat te lopen. We kwamen langs een leuk zaakje waar ze lekker ontbijt- en lunchgerechten hadden. Deze werd het! Bleek uiteindelijk ook nog op enkele lijstjes te staan die S online had gevonden toen ze naar leuke brunchzaakjes gezocht had. Perfect :) . We genoten van onze Eggs Benedict met zalm en ricotta-pannekoekjes met honing, Griekse yoghurt en banaan. Goede brunch! Hebben nog een hele tijd wat zitten kwebbelen en besloten toen dat het nog geen tijd was om naar huis te gaan. We wandelden naar het water in het zonnetje en gingen op zoek naar de zondagse vlooienmarkt die daar ergens zou zijn; maar vonden uiteindelijk helemaal niks. We wandelden toen helemaal door tot aan Kottbusser Tor en vonden bij de Oranienstrasse uiteindelijk een leuk cafeetje. We hadden alweer een hele wandeling erop zitten en dus ploften we er neer en genoten van een warm drankje en gebakje. Een soort appel-cheesecake! Heerlijk :) . Totaal ongemotiveerd zaten we lekker op de fijne bank. Uiteindelijk moesten we toch maar eens huiswaarts. En toen was ik weer hier. Eindelijk deze blog eens afgeschreven; dan kan ik zometeen verder met wat andere dingetjes op mijn lijstje.

Op naar de volgende week vol met nieuwe avonturen! Dat het nog maar lang zo’n lekker zonnig herfstweer mag blijven :) . Tschüssi und einen guten Abend! –xx–

  • 15 November 2015 - 11:24

    Nellie:

    Hallo Daphne.
    Zag deze week jou verslag, en ineens was ik je kwijt, vind het altijd leuk om te lezen.geniet ook maar van het rustig leventje, het kan ineens anders zijn, als je een nieuwe baan hebt krijg je het weer druk.
    het was erg gezellig afgelopen vrijdag, pap en mam waren hier, wat ik erg leuk vond, hebben we weer kunnen bijpraten, mam had de mooie tas bij zich, wat ze van jou had gekregen.
    gelukkig dat ze hier waren, ik had dus niks meegekregen van de aanslagen in parijs, anders was ik gek geworden, het is dat angelique me belde, roger en mirjam zijn van woensdag in parijs, maar gelukkig niks meegekregen, roger heeft me vrijdagavond nog gebeld, en ook zaterdagmorgen.
    er stonden 6 berichtjes op mijn gsm,heb ik niet gehoord vrijdagavond, zag dit pas zaterdagmorgen, gelukkig komen ze vandaag naar huis.
    hier in beek is het al de hele morgen storm.
    geniet nog van de tijd dat je in berlijn bent.
    ik wens je alle goeds, en tot het volgende verslag.
    groetjes nellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 37125

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: