Eine herbstliche Berlin und mein Geburtstag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Eine herbstliche Berlin und mein Geburtstag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Eine herbstliche Berlin und mein Geburtstag

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

23 Oktober 2015 | Duitsland, Berlijn

Guten Tag alle!

Middenin in oktober, terwijl de regen regelmatig flink omlaag klettert. Wat een verschil met nog maar een korte tijd geleden. De temperaturen hier zijn van de ene op de andere dag gehalveerd en ’s nachts vriest het zelfs! De herfst is officieel begonnen en de zomerkleren kunnen opgeruimd worden. Nouja, heeft ook wel weer zijn charme. Gezellig binnen zitten en naar het vieze weer kijken, lekkere laagjes kleding aandoen en met iedereen over het weer klagen.

Alweer bijna vier weken geleden was ik op vrijdag druk bezig met het schrijven van mijn blog. Tegelijkertijd zat ik gezellig te kwebbelen met mijn oude collegaatjes en kennissen bij Zalando via Skype. Een gewone dag :P . Die avond wilde ik echter op stap. Na een hele zoektocht en geregel trof ik uiteindelijk Sanne om een uur of half 1 op de fiets en gingen we naar Club Soda. Ik had een Zwitser leren kennen en die was er ook met een vriend. Ze hadden zelfs een hele collectie aan drankjes laten komen hahaha. Super handig. En wij vrouwen had ook nog gratis entree. Leuke club. Wel erg groot. Waren na binnenkomst al de draad kwijt. Vooral in de hiphopruimte gehangen; weer eens wat anders dan de typisch Berlijnse technomuziek. De tijd vloog voorbij en ineens was t bijna half 6. Ik zei Sanne gedag en sprong op mijn fiets. Het werd alweer bijna licht buiten! Tijd voor een slaperige zaterdag :P .

Heb die dag dan ook echt nauwelijks wat gedaan. Ook wel eens fijn. Beetje op mijn kamer gehangen en met mensen bijgekwebbeld via Whatsapp. Ben ik toch nog even sociaal bezig geweest op mijn dagje thuis :P .

Zondag stond er gelukkig weer wat leuks op de planning. Het was super zonnig buiten; maar helaas een stuk kouder dan je zou denken. Samen met Sanne fietste ik naar Mauerpark. We wilden graag nog even de bekende wekelijkse karaoke meepikken, voordat het te koud zou worden. We liepen eventjes over de zondagse markt en gingen daarna met een drankje op de stenen in het halve theater zitten. Na een hele tijd wachten begon de show dan! Het kwam een beetje langzaam op gang. Niemand durfde direct naar voren te stappen om ten overstaan van honderden mensen een liedje te gaan zingen. Maar toen eenmaal de eerste paar mensen zich hadden opgeofferd, liep het goed door. En wat een kwaliteit! Geweldig! Niet verwacht zulke goede zangers en zangeressen te zien. Prachtig! Mensen van allerlei nationaliteiten, met allerlei verschillende liedjes en verschillende redenen. Heel mooi. Gezellig zaten we in het zonnetje van het al het talent te genieten en wat te lachen om de enkelingen die er helaas echt niks van konden. Toen de zon onder ging en het wat frisjes werd vertrokken we. Ach, het was toch al laat; en we waren in de buurt van de Oderbergerstrasse: weer voor een pizza gaan? Hahahaha en daar zaten we dan, net als precies een week eerder, met een gigantische pizza voor onze neus bij het fijne Il Giradischi. Een geslaagd weekend!
Totdat ik later die avond thuis was. Ik voelde me toch ineens beroerd! Van koud naar warm, het zweet brak me uit. Nee, het rondgaande virus had mij ook te pakken! Gewikkeld in een extra deken heb ik een filmpje gekeken in bed.

Op maandag voelde ik me nog helemaal niet beter. Heb dan ook echt hartstikke weinig gedaan. Lang geslapen en ’s middags opnieuw in bed gekropen. Dit gebeurt mij normaal nooit! Maar ach, het was eigenlijk ook wel eens prima voor een dagje. Heb de hele tijd dubbeldik ingepakt rondgelopen en alleen maar gelezen en series gekeken voordat mijn energie weer op was.

Op dinsdag ging het weer een beetje; maar echt veel kreeg ik nog niet gedaan. Heb me die middag wel nog naar de supermarkt gesleept, dan had ik dat alvast gehad voor de rest van de week. De rest van de week ging eigenlijk zo hetzelfde door. Een beetje rommelen op mijn kamer, wat op mijn laptop regelen, lezen, relaxen, fietsen, opruimen… ik verzin altijd wel van alles om te doen.

Op zaterdag was er wel iets leuks te doen! Het was 3 oktober, de nationale Duitse feestdag: Tag der Deutschen Einheit. Het was ook nog eens 25 jaar geleden dat Duitsland officieel één geworden was, dus dat moest natuurlijk gevierd worden. Nouja, dat wordt het schijnbaar altijd sowieso wel. Ik had ’s middags met Loes afgesproken om te gaan lunchen. We liepen een heel rondje van Hackescher Markt naar Rosenthaler Platz en weer terug. Om uiteindelijk gewoon in de buurt van ons beginpunt op een terrasje te ploffen :P . We genoten in de zon van onze soepjes en nacho’s en wat live muziek. Na fijn bijgekwebbeld te hebben, gingen we nog een ijsje eten. Het was tenslotte ineens zo’n prachtig weer! Onderweg naar de metro zagen we ineens verbaasd tientallen (ja echt tientallen) politiebusjes aankomen en een veelvoud aan zwaar bewapende politie agenten. Net zoals met de festiviteiten op 1 mei: van top tot teen in zware pakken met schilden en helmen erbij vormden bomen van kerels kleine legertjes. Bleken we middenin een Pegida demonstratie te zijn beland. Ook weer eens wat anders. We keken onze ogen uit. Tig politie agenten op een veel kleinere groep demonstranten. Met die Duitse agenten wil je absoluut geen problemen. Moet wel zeggen dat ze er goed uitzien zeg; is wel wat anders dan die in Nederland :P . Na dit bijzondere schouwspel besloten we eindelijk richting Brandenburger Tor te gaan. We moesten daar een héél stuk omlopen, dwars door Tiergarten, om ver richting de Siegessäule op de grote weg uit te komen. We werden bij een hek gecheckt en mochten toen verder. We liepen langs honderden meters met alleen maar eetkraampjes. Daarna werden we nog een keer gecheckt. Eindelijk kregen we het hoofdpodium in zicht, waarop Felix Jaehn aan de laatste liedjes van zijn set bezig was. Als volgende optreden zou Lena (weetjenog, van het Songfestival ooit?) komen. We wachtten en wachtten in de drukte voor het podium. Iedereen werd ‘vermaakt’ met mensen die live Just Dance op een Wii dansten op het podium. Na een tijdje was iedereen er wel flink klaar mee en toen bleek Lena pas over een uur te komen, voor een optreden van nog geen halfuur. Ja daahaag daar gingen we niet nog eens op wachten. Nouja, we waren fijn de hele middag op stap geweest en weer vele ervaringen rijker. Topdagje zou ik zeggen!

Op zondag wilde ik van alles doen, maar eigenlijk ook weer niks. Het was nog steeds super zonnig en zeker een graad of 20. Maar toch, uiteindelijk heb ik mijn kamer verkozen boven een dagje uit. Heb fijn wat dingetjes gedaan en genoten van mijn zonnige uitzicht. Ik had toch echt flink wat kilometers in de benen van de dag ervoor, dus een dagje mijn spieren ontspannen was ook niet verkeerd :P .

De rest van de volgende week weer hetzelfde als de vorige weken. Ik begin er toch een aardig ritme in te krijgen. De banenzoektocht schiet nog niet erg op, maar we gaan vol goede moed door :) . Op donderdag had ik weer een leuke onderbreking. Ik deed mijn nieuwe rokje en shirtje aan en zag toen de stromende regen buiten. Hmm maar een keer niet op de fiets. Ik was de laatste tijd al niet helemaal lekker. Zoals gewoonlijk te laat, haastte ik me naar de U-bahn. Daarna nog een stukje lopen en toen kwam ik verwaaid bij Marion aan. Sharon stoof ook meteen enthousiast de gang in. Wat een gezellige verwelkoming :) . We hadden weer een etentje met het team en ik was gelukkig ook gewoon uitgenodigd :D . Marion had echt heerlijk gekookt! Groentes met kaas uit de oven, quiche, quinoa met zalm en chocoladetaart. Het was heerlijk! Weer een pareltje in het rijtje etentjes met het team :) .

Ook op vrijdag had ik weer iets om naar uit te kijken. En ondanks dat ik een rustig ritme heb door de dag, was ik ook nu weer te laat :P . Heb ’s middags wat door Alexa gerend en daarna snel gegeten en opgetut. Sabrina was jarig en vierde het bij haar thuis! Even na tienen kwam ik eindelijk bij haar deur aan. Na eerst een halte te vroeg uit de bus te zijn gestapt en toen de verkeerde kant op te zijn gelopen haha. Gelukkig waren er meer mensen de weg kwijt en nog niet aanwezig. Gezellig zaten we met haar huisgenootjes en vriend en later nog wat collega’s in de keuken. Drankjes en hapjes erbij en een werkelijk overheerlijke taart die de huisgenoot gemaakt had. Soort tiramisu met veel room en kaneel. Yummie! Had gezellig tijd om weer met Sabrina bij te kletsen. Een collega van haar had ook een hondje bij zich. Daar heeft iedereen zich lekker mee bezig gehouden. Een super schattig klein krullerig beestje genaamd Curly. En zo vloog de tijd voorbij. Ineens was het 2 uur en besloot iedereen langzaamaan te gaan. Ik ging met een collega van S naar de bushalte. Maar schijnbaar hadden we de bus gemist want we stonden fijn een half uur in de kou. Daarna nog eens bij de U-bahn wachten en toen was ik om kwart na 3 eindelijk bijna thuis. Mijn bed wachtte vol verwachting op me!

Op zaterdag weer fijn van het weekend genoten. Ook ik heb dan vrij :P . ’s Avonds daarom weer iets leuks gepland. Ik ging met Loes kijken naar het Festival of Lights! Dat was de dag ervoor geopend en was een festival van anderhalve week op allerlei plekken in Berlijn, waarbij bekende gebouwen verlicht werden of er lichtshows te zien waren. We gingen eerst een hapje eten, het was tenslotte weekend ;) . Bij mijn favo Vietnamees, Com Viet! Yumyum heerlijk weer! Nog een lekker toetje na en daarna gooiden we ons weer de kou in. Brrrr wat was het ineens ijzig! Ik had nog geen winterjassen hier, dus ik had een paar laagjes aangedaan. Maar het was ineens 0 graden :O . Brrr dat werd flink doorlopen. Op Alexanderplatz was niet echt veel bijzonders te zien, dus liepen we richting de Dom. Op het water voeren een paar mooi verlichte boten die van alles op de kademuren projecteerden. Op de Dom zelf werd een lichtshow getoond met mooie afbeeldingen die elkaar elke halve minuut afwisselden. Erg mooi! Toen het toch wel erg koud werd en lang begon te duren liepen we verder over Unter den Linden. We kwamen langs de Israëlische ambassade, die werd mooi beschenen door verschillende tekeningen met een Israëlisch thema. De Humboldt Universiteit werd aan beide kanten van de straat prachtig belicht met mooie tekeningen en op het naastgelegen Hotel Roma was een filmpje te zien. We liepen daarna helemaal tot aan de Brandenburger Tor, waarvan wij dachten dat het het pronkstuk was. Dat viel een klein beetje tegen, de Dom was spectaculairder. Er werden filmpjes getoond uit verschillende landen; ze waren niet allemaal even interessant. Maar toch, interessant hoe afbeeldingen zo precies op maat gemaakt op gebouwen kunnen worden geschenen. We hebben er alweer wat mooie foto’s bij. Een magische avond.

Op zondag weer een mooi rustdagje ingelast. Fijn niks gedaan; ik wilde eigenlijk ook niet weer ziek worden en ik had de voorgaande avond al zo staan bibberen. Ben ’s avonds wel nog even naar Sanne gefietst om iets op te halen en het was zo koud!! Brrr mijn handen en oren deden er pijn van. Tijd voor de winterkleding..

Op maandagavond ook weer een leuke onderbreking want ik ging skypen met pap en mam. Dat was al lang geleden. En gezellig weer eventjes Bounty kunnen zien die natuurlijk helemaal niet snapte dat ik vanaf dat scherm naar hem zat te roepen :P .
De volgende dagen vlogen ook weer zo om met mijn standaard activiteiten. En natuurlijk wat extra opruimen en optutten: want ik was jarig op donderdag!

De berichtjes stroomden sinds middernacht gestaag binnen en blij ging ik slapen. Ik had mijn haren mooi gedaan en mijn nieuwe blouse aan en om een uur of 1 stonden pap en mam weer voor de deur! En ze hadden allemaal cadeautjes en kaarten meegebracht. Joepie, volgend jaar een tripje naar New York! En nog allemaal leuke kleine hebbedingetjes :):) . En!! Pudding-met-kruimel-vlaai! Oehhh wat super lekker :D . Natuurlijk kaarsjes in de vorm van 25 er bovenop en de sfeer was compleet :P . Gezellig wat bijgekwebbeld en toen de deur uitgegaan. Tijd om weer wat te shoppen! We liepen Alexanderplatz en Alexa af en een heel stel aankopen verder ploften we neer met een wijntje en wat te knabbelen. Al een goed geslaagde dag! ’s Avonds gingen we eten bij Carambar, een restaurant aan Alexanderplatz waar we eerder al eens geweest waren. We bestelden net zoals toen allemaal hapjes en tapas. Heerlijk :) . Ben fijn verwend op mijn verjaardag!

Op vrijdag gingen we weer shoppen. Deze keer in Arkaden shopping mall en daarna in Mall of Berlin, daar waren we al een tijdje niet meer geweest. Later die middag, toen de tijd alweer veel te snel voorbij was gevlogen, maar we wel alweer flink goed geslaagd waren, ploften we neer met een wijntje en wat sushi. Nomnom dat hadden we wel verdiend :) . Later die avond gingen we naar Friedrichshain, want daar ligt een goede Italiaan. Helaas was die helemaal vol en moesten we op zoek naar iets anders. We kwamen uit bij Euphoria, waar ik een tijdje geleden voor mijn laatste dag bij Zalando met wat meiden gegeten heb. Het was heerlijk en erg gezellig. Een goede vervanging!

Op zaterdag gingen we even iets anders doen! Lekker de stad uit. We reden naar de Wannsee, een groot meet tussen Berlijn en Potsdam. We dronken eerst iets warms en wandelden toen door de villabuurt naar het meer en nog een beetje de andere kant uit tussen de bomen met uitzicht op de bootjes. Een echte herfstwandeling. Daarna gingen we weer terug naar de stad. Even naar de chocoladewinkel en daarna naar een Italiaan op Alexanderplatz. We bestelden natuurlijk weer wijn en wat lekker te knabbelen erbij. Daarna gingen we voor de verandering eens naar KaDeWe! Sinds ik hier woon ben ik er geeneens geweest, dus dat was ook eens een leuk uitje. En nog wat geshopt ook :P ! ’s Avonds gingen we eens voor iets helemaal anders! Wat zou het eens leuk zijn om echt Duits te eten! En dus liepen we even naar het Nikolaiviertel. Daar kregen we nog een plekje bij de Herrenkammer, een echt Duits restaurant. Het was er gezellig en de menukaart stond vol met super Duitse en Berlijnse gerechten. We gingen alle drie voor een schnitzel haha. Echt grappig voor een keer en het smaakte goed! Een fijn laatste avondje.

En toen was het alweer zondag! Deze dagen vliegen altijd zo snel om! Als echte zondagse bezigheid gingen we deze keer naar Mauerpark. Daar was de rommelmarkt al in volle gang, maar gelukkig nog niet zo druk. Zelfs daar hebben we nog wat leuke aankoopjes gedaan. Verder gewoon wat rondgesnuffeld en mensen en prullaria bekeken. Een relaxte afsluiter van een paar drukke dagen. Com Viet is in het weekend helaas niet open tijdens de lunch, dus moesten we voor iets anders gaan. We kwamen uit bij een leuk tentje op Hackescher Markt. Een beetje Duits en fastfood-achtig, maar echt ontzettend leuk aangekleed van binnen. We smulden van onze gegrilde kip, hamburgers en frietjes (haha ook zo leuk voor een keer) en keken terug op een paar leuke dagen! Om een uur of 4 zwaaide ik pap en mam weer uit. Dat was alvast een fijn eerste deel van mijn verjaardag :) !

De rest van deze week verliep weer zoals gewoonlijk. Er is steeds wel van alles te doen. Ik was bijvoorbeeld al geruime tijd bezig met het uitzoeken en opruimen van al mijn nieuwe aankopen :P . En ik heb hier een heel to-do lijstje dat ik nu bijna afgewerkt heb voor het weekend. De tijd vliegt voorbij. Dinsdag had ik een leuke onderbreking toen ik met een paar oud-collegaatjes ging lunchen :D . Ik trof Marion, Sanne, Danaë en haar broer en Bérengère op de hoek bij Zalando en we gingen naar een leuk Spaans tentje in de buurt. Hmm ik had een heerlijke tortilla. Super gezellig bijgekletst, net als vanouds :) . Moeten we zeker vaker doen!

Verder ben ik deze week nog een paar richting Alexanderplatz gefietst en gewandeld om wat winkeltjes aan te doen. Het weer is er nu perfect voor. Niet meer zo koud als een tijdje geleden en bijna geen regen meer. De bomen hieronder mijn raam zijn prachtig geel-oranje gekleurd. Herfst, mijn verjaardagsmaand. Nog genoeg leuks op de planning en ook mijn verjaardag is nog niet voorbij :) ! Daarover natuurlijk volgende keer weer een nieuw verhaal.

Voor nu: Gute Nacht und bis bald! –xx–

  • 23 Oktober 2015 - 09:40

    Nellie:

    Goeiemorgen Daphne.
    Daar beginnen we de vrijdag mee,wat is het weer leuk om je blog te lezen.
    gelukkig heb ik vandaag een rustige dag,was vroeg op maar kon het niet laten om het eerst te gaan lezen, wat maak je toch leuke dagen mee, jammer dat je nog geen werk gevonden hebt maar dat komt ook wel, nu eerst eten en dan douchen zie dat het inmiddels al 9.45 is.
    wens je verder een mooie tijd in berlijn.
    groetjes nellie

  • 11 November 2015 - 23:47

    Mamma Marjon:

    Wij vonden het ook weer gezellig met jou. Afwisselende dagen gehad. Het einde is in zicht van je Berlijnse avontuur, maar wie weet waar je uit komt. Wij volgen wel weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 37003

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: