Eine kleine Reise und Weihnachtsstimmung in Berlin - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Eine kleine Reise und Weihnachtsstimmung in Berlin - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Eine kleine Reise und Weihnachtsstimmung in Berlin

Door: Daphne van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

26 November 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo liebe Leute!

Whoehoee weer meer dan 2 weken zijn voorbij gevlogen! En dat betekent weer hele verhalen :P . Nogal een bewogen tijd gehad, dus genoeg bij te kwebbelen met iedereen :) . Gezellig om al mijn belevenissen weer vast te leggen. Helaas is dit ook mijn laatste week in Berlijn en zal mijn volgende blog alleen nog de laatste paar dagen hier beschrijven… Maar nu nog even terugblikken op mijn drukke Berlijnse leventje van de laatste tijd!

Op maandag twee weken geleden was ik, net als na mijn vorige blog op zondagmiddag, druk met dingetjes afstrepen van mijn to-do lijstje. Wat inkopen doen, opruimen, poetsen, inpakken. Nog door de stromende regen gefietst en gerend om alles geregeld te krijgen.

Op dinsdag was het dan eindelijk zo ver. Nouja ‘eindelijk’, ik had een beetje last-minute een tripje geregeld. Maar ik had er enorm veel zin in! Mooi op tijd stond ik op het perron op station Gesundbrunnen te wachten en zocht om 14u een mooi plaatsje in de trein. Laat de reis maar beginnen! Nog geen 6u later stapte ik uit in het koude Aachen. Het was een fijne reis geweest. Heb rustig wat gelezen, muziek geluisterd en uit het raam gekeken. Pap haalde me enthousiast op van het station. Om half 9 waren we weer in Maastricht. Gezellig bijgekwebbeld met pap en mam, Nederlandse snacks gegeten, wat tv gekeken en geknuffeld met Bounty. En toen werd het nog laat ook, er moesten allemaal tickets geprint worden, spullen weer ingepakt en mijn haren moesten gewassen worden.

Na amper 3,5 uur slaap ging mijn wekker alweer! Alle laatste dingetjes bij elkaar geraapt en door mam afgezet op het station. Mooi om 9u vertrok mijn trein, richting… Amsterdam! Nu weet iedereen wel dat ik geen grote fan van Nederland ben, laat staan Amsterdam, maar ik had wel een gezellig reden om zo’n last-minute tripje naar mijn thuisland en hoofdstad te plannen. Nog geen 2,5 uur later zag ik vanuit de trein op het perron van Amsterdam Centraal het hoofd van F voorbij zoeven. Joehoeee een bekend gezicht :D . Blij begroetten we elkaar en vertelden natuurlijk weer honderduit. Als je dan toch in Europa bent, moet je ook een beetje rondreizen. Een tripje naar Nederland? Dan moest ik natuurlijk mee! We zetten onze bagage in een kluisje en gingen het centrum in. Tijd om wat dingetjes van zijn to-do lijstje af te strepen! We wandelden o.a. over De Dam, bekeken de oude kerk, liepen langs de grachten, bezochten de bloemenmarkt, liepen een rondje in het Begijnhof en bezochten het Joods monument. Ineens waren we een paar uur verder en hongerig, dus kozen voor een grote puntzak frietjes om te delen hahaha. Gezellig keken we uit over het Rokin met onze Belgische frietjes (volgende keer iets Nederlands eten!) :P . F had de hele nacht in de bus gezeten vanaf zijn eerdere bestemming, Kopenhagen, dus wilde zich graag nog even opfrissen. We pakten de metro naar het hotel. Het lag naast de Amsterdam Arena! Hier was ik ook nog nooit geweest :) . Gezellig een tijdje kunnen relaxen en weer fris en fruitig ’s avonds de stad in gegaan. Natuurlijk moesten we een rondje door het Red Light District doen. Hihihi dit is ook één van mijn favo bezigheden als ik in Amsterdam ben. Eigenlijk is het gewoon ook een supergezellige wijk! F was erg onder de indruk, had zoiets natuurlijk nog nooit gezien! We liepen een heel rondje en namen alles maar goed in ons op haha. Hoe vaak doe je zoiets nou. Uiteindelijk vonden we een leuk Mexicaans tentje en bestelden fajita’s voor twee. Nog een drankje en toen zat dag 1 erop. Uiteindelijk bleken we ook nog de laatste metro gemist te hebben en haalden we de eerstvolgende trein niet meer. Snel kaartjes gescoord en nog met een volgende trein naar het hotel. Wat was het ineens laat! Maar ach, het was een lange topdag geweest. Uitgeput kwamen we weer in het hotel aan.

Fijn wat uitgeslapen de dag erna. Top zeg om een hotel te hebben, 1 dag was inderdaad wat krap geweest. Na een heerlijk ontbijt en een fijne late uitchecktijd kwamen we om een uur of 1 weer in het centrum aan. Omdat we toch nog een beetje cultureel moesten doen vonden we dat we een museum moesten bezoeken. En wat is er dan typischer dan… het sexmuseum? Juist ja. Achja, nu we er toch zijn! Hahahah en dat betekende ook fijn geen lange wachtrijen en een goedkoop ticket. En echt, het was nog interessant en grappig ook! Leuk opgezet en genoeg te zien. Het was er nog vrij druk en er waren bezoekers van allerlei leeftijden. Ik was er ook nog niet eerder geweest en vond het de tijd echt wel waard. Hier en daar wat bewegende poppen en grapjes in het museum, we hebben ons vermaakt! Na dit grandioze begin van dag 2 doorkruisten we weer het hele centrum, langs het Anne Frank huis (dat hij gelukkig niet wilde bezoeken), de negen straatjes en weer heel wat gezellige grachtjes en winkeltjes. Tadaa, het Rijksmuseum! En natuurlijk, de letters I Amsterdam ervoor, dé hedendaagse attractie van de stad hahahaha. Na natuurlijk een fotosessie gehouden te hebben wandelden we terug en gingen naar het Leidseplein. Hij moest toch echt iets Nederlands gaan eten nu! Gelukkig had ik tijdens het ontbijt o.a. Peijnenburg ontbijtkoek, De Ruijter hagelslag en vlokken en Goudkuipje smeerkaas kunnen introduceren. Maar nu was het tijd voor poffertjes!! :D Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik ze voor de laatste keer gehad had! Ze vielen gelukkig goed in de smaak, onze ‘Hollandse’ siroop helaas wat minder :P . Een goede middagsnack :). De tijd vloog natuurlijk veel te snel en nadat we onze bagage opgehaald hadden, haalden we nog net de trein van half 7. Eenmaal in Eindhoven stapten we uit, want de 10e editie van Glow was aan de gang! We sjouwden met onze bagage door de drukke binnenstad en bekeken de lichtshow bij de St. Catharina kerk, een paar andere lichtgevende projecten in het centrum en het prachtige ‘Il Giardino Incantato’ op het stadhuisplein. Mooi!! We haastten ons terug naar het station en stapten op de trein van 21u. Poehpoeh, gelukkig vonden we deze keer wel zitplekken. Pap haalde ons een uurtje later op van het station in Maastricht. Thuis smulden we van wat Nederlandse snacks (natuurlijk!) en friete met zoervleis (natuurlijk!!). Het viel allemaal erg in de smaak :D . ‘Onze’ gerechten zijn dus zo slecht nog niet… We hadden genoeg te kwebbelen en de avond vloog voorbij. Gezelligheid! We knuffelden wat met Bounty, keken een beetje tv en toen was het echt tijd om te gaan slapen. Gaaappp.

Op vrijdag heerlijk uitgeslapen. En daarna nog super lang zitten kwebbelen. Uiteindelijk pas ’s middags aan het ‘ontbijt’. Daarna even een rondje gewandeld met Bounty. We hebben zelfs een paar passen over de Belgische grens gezet! Jaja, dat was natuurlijk een fotomomentje waard ;) . Eenmaal thuis begon het al gauw wat te schemeren en dus gingen we snel naar de stad. Ik heb een professionele tour gegeven langs de highlights van het oude centrum :P . Eerste natuurlijk Dominicanen boekwinkel bekijken en daarna een rondje langs o.a. St. Servaas kerk, Amorsplein, O.L.V. Plein en bijbehorende kerk, Pater Vinktoren, Helpoort, stadsmuur, Stokstraat en Markt. Het was helaas wel allemaal in het donker. Maar gelukkig ziet het er dan juist gezellig uit, helemaal met wat mooie beginnende kerstverlichting. F was onder de indruk. Had geen idee dat Maastricht toch zo groot is en er zoveel te zien is. Nou, er is nog genoeg over voor een volgende keer ;)! Eenmaal weer thuis stapten we in de auto. Hij had nog nooit in een cabrio gezeten en dus gingen we vrolijk met open dak naar de supermarkt :P . AH XL! Ook weer zoiets Nederlands. Whaaaa zoveel keuze! Vond het zelf ook wel een verademing na zoveel maanden in Duitsland (al kan ik daar ook niet zo over klagen hoor). Een paar chocoladeletters als souvenirs werden ingeslagen (hadden de avond ervoor uitgebreid over onze Sinterklaas traditie verteld) en wat benodigdheden voor het avondeten. Eenmaal thuis begonnen we enthousiast: empanada’s! Oeps…. Totdat ik erachter kwam dat we niet genoeg bloem hadden… helemaal niet bij stilgestaan. Tja, pasta met kaas en garnalen dan maar? Achja, het koken was mega gezellig en het smaakte allemaal goed. Volgende keer maar culinair bezig zijn :P . Toen pap en mam weer thuis waren, was het natuurlijk weer kwebbelen geblazen en de tijd vloog voorbij. Joepie, weer maar enkele uurtjes totdat de wekker weer ging!

Op zaterdag was het vroeg. Alle spullen moesten ingepakt en om 10u stapten we bij pap in de auto. Hij bracht ons naar Keulen. We bezochten de kathedraal en liepen door het centrum. Daarna maakten we een hele wandeling langs het water tot aan een beeldentuin die F op internet gezien had. Weer wat fotomomentjes verder begon het toch wat koud en grijs te worden en dus gingen we weer naar het centrum. Lunchten wat en liepen nog wat rond. Uiteindelijk gingen we naar het chocolademuseum! Mijn favoriete attractie van de stad :P . Verder viel alles F een beetje tegen, maar Keulen kon in ieder geval van het lijstje gestreept worden! Het chocolademuseum daarentegen was een heel ander verhaal. Tja als iemand daar ook niet enthousiast van wordt, weet ik het ook niet meer :P . Blij bekeken we de historie van chocolade, het productieproces en genoten we van onze koekjes, vers gedoopt in de grote chocoladefontein. Yummie!! Goede afsluiter voor weer een geslaagde dag! Braaf wachtten we om 18u op pap. We brachten F even buiten de stad naar het bus station, vanwaar hij later die avond een bus terug naar Duitsland zou hebben. Ahwww, helaas. Het toerist-uithangen-in-eigen-land-samen-met-een-echte-toerist was alweer voorbij! Maar wat was het gezellig geweest! Last-minute en daardoor des te leuker! Wat een top minivakantie :D ! We namen afscheid en beloofden elkaar snel weer te zien; dan ga ik de toerist uithangen aan de andere kant van de wereld ;) . Eenmaal thuis zat ik gezellig samen met Bounty de hele avond alleen op de bank. Bohh wat had ik lang geen tv meer gezien! Later nog met pap en mam bijgekletst en toen…

…was het alweer zondag! Time flies when you’re having fun ;) . Heeeerlijk kunnen uitslapen voor de verandering! Verder eigenlijk helemaal niks bijzonders meer gedaan die dag. Gewoon lekker ‘thuis’ geweest. Op maandag eigenlijk hetzelfde verhaal. Wat foto’s overgezet en me met Bounty geamuseerd. Helaas regende het, dus had ik totaal geen motivatie om iets buitenshuis te gaan doen. Heb Bounty fijn een bad gegeven en toen was de dag alweer snel om. En hiermee zat ook mijn tripje er weer op! Spullen ingepakt, tickets gecheckt en weer mijn bedje ingedoken.

En toen ging de wekker om 4u!!! Poehhh, om kwart voor 6 vertrok mijn trein uit Aachen en ik heb dankbaar het grootste deel van de reis wat geslapen. Even na twaalven kwam ik aan op station Gesundbrunnen. Ik wilde eerst nog een middagdutje doen, maar ik ging eenmaal thuis op Skype en kwebbelde wat bij. De middag vloog om en ik ruimde wat op. Slapen kwam ’s nachts wel.

Op woensdag heb ik ook niet veel gedaan. Het was niet zo’n goed weer en ik begon weer behoorlijk grieperig te worden! Ik had nergens zin in of energie voor. Nouja, een dagje binnen blijven niks doen moest ook wel eens kunnen, toch? Ennn hetzelfde geldt voor donderdag. Ik kwam mijn bed echt niet uit. Vrij vervelend. Grieperig in de ochtend, maar eenmaal opgestaan viel het wel mee, net zoals de dag ervoor. ’s Middags begaf ik me maar naar het Bürgeramt, om me helaas af te melden uit Berlijn. Ik kreeg wat papieren mee die ik moet invullen en gewoon kan opsturen. Dat valt alweer mee. Nog een laatste keer wat dingetjes inkopen in de supermarkt en mijn dag zat er alweer op.

Op vrijdag nog redelijk rustig aan gedaan en gewoon via laptop en GSM wat zitten bijkwebbelen met iedereen. ’s Avonds was het wel tijd voor iets leuks :) . Ik had met Sabrina afgesproken! Die had ik al een tijdje niet gezien en ik moet natuurlijk snel nog met mijn beste vriendinnetjes bijkletsen voordat ik niet meer hier ben! We spraken af in de Simon-Dach-Strasse en vonden uiteindelijk een leuk restaurant/ cocktailbar dat we al eerder eens gezien hadden. Tijd om het te proberen! Wat een mooie locatie. We begonnen met een cocktail. Hadden weer van aaalles bij te kletsen natuurlijk. De vloog en om half 10 besloten we eens eten te bestellen. We genoten van onze gnocchi en nog een tweede cocktail :) . Het was super gezellig, ik wilde dat deze tijd hier nog veel langer zou duren!

In het weekend was ik eigenlijk erg gemotiveerd om nog van alles te gaan doen. Er is zoveel te bedenken als je eenmaal een to-do lijstje gaat maken van laatste dingetjes in Berlijn! Maar helaas, toen ik op zaterdagmiddag de deur uit wilde begon het te stortregenen. Ik wachtte eventjes en toen het bijna droog was waagde ik het er toch op. Ik stapte op mijn fiets en ging op weg. Ik dacht even slim te zijn en Alexanderplatz zoals gewoonlijk schuin over te steken, maar beide kanten staan helemaal vol gebouwd met kerstmarkten. Maarja, het ziet er wel super gezellig uit. Een rijbaan + fietspad zijn zelfs afgezet omdat het reuzenrad zo groot is dat het over de weg hangt! Fascinerend dit. Ik fietste langs de Dom en nam alles nog eens goed in me op. Het was super koud buiten, maar daardoor ook erg gezellig met al die lichtjes. Ik ging naar Galeries Lafayette! Daar was ik hier in Berlijn nog niet eens geweest. Prachtig gebouw zeg! En op de bovenste etage zijn warempel betaalbaardere merken te vinden. Tevreden liep ik een rondje en nam al het moois in me op. Had ik toch wel eens eerder moeten doen! Ik vond zelfs ondergronds een heel winkelcentrum naast Galeries Lafayette! Noujaaaa zeg! Prachtig!! Achja, ik heb het nu in ieder geval gezien. Dit kan van het lijstje af. Ik liep en fietste nog wat rond en ging uiteindelijk naar Dussmann. Dat is een gigantische ‘boekwinkel’ (ze noemen het ‘KulturKaufhaus’, eigenlijk veel toepasselijker) een stuk verderop in Friedrichstrasse. Woooww, ik was zwaar onder de indruk! Had er al vaker over gehoord, maar het is er inderdaad gigantisch en ze hebben echt alles! Ook de English Bookshop was super. Had zwaar de neiging om een mooi boek te kopen, maar kon niet kiezen. Heb een hele tijd rondgeslenterd over alle verdiepingen en me verdiept in al het moois dat er te vinden was. Ik zou hier wel uren kunnen blijven wandelen en zitten lezen! Prachtig zeg, blij dat ik eindelijk eens geweest ben! Eenmaal buiten was het ijzig koud, mijn telefoon gaf aan dat het tegen het vriespunt was. Brrrr snel naar huis. Lekker eten, dekentje en filmje erbij en mijn zaterdag was perfect!

Op zondag was ik weer klaar voor vertrek toen het ineens begon te sneeuwen! En flink ook! Nouja, was eigenlijk niet zo heel erg, ik had prachtig uitzicht! Het bleef maar doorgaan en binnen de kortste keren was alles bedekt onder een aardig witte laag. Niks natte sneeuw! Deze zou nog wel even blijven liggen. Het zag er prachtig uit. Enthousiast hing ik geruime tijd uit mijn raam om foto’s en filmpjes te maken en te genieten van deze winterse aanblik. Inmiddels was het al pikdonker buiten en amuseerde ik me met mijn live tv: beneden op straat werd al een eerste sneeuwballengevecht gevoerd. Heerlijk dat ik dit nu nog eventjes in Berlijn kon meemaken! Ziek worden of onderuit gaan met mijn fiets in mijn laatste week? Leek me niet zo’n goed idee. Binnenshuis is er altijd genoeg te doen. Ik ging de deur niet meer uit! Ik kroop lekker in bed met een filmpje en mijn relaxte weekend was compleet.

Op maandag was het was nog steeds wit buiten van de vorige dag en vroor het ook flink. Nog steeds had ik een uniek uitzicht om nog even van te genieten. Later op de middag waagde ik me toch nog eventjes naar buiten. Ik fietste even naar East Side Gallery, omdat ik deze ook nog een keer wil zien en er schilderingen zijn waarvan ik nog eens een foto wilde. Ik heb de afgelopen maanden tegen iedereen die het horen wil geroepen dat ze toch echt eens een hek of glasplaat voor dit monument mogen zetten, want het is werkelijk asociaal hoeveel er over alle kunstwerken heen gekliederd word. En ja hoor, sinds een paar weken siert een ijzeren hek East Side Gallery. Is het mooi? Nee natuurlijk niet. Handig met het maken van foto’s? Nee helemaal niet. Maar het is zeker effectief! Ik weet niet hoe ze het voor elkaar gekregen hebben, maar de schilderingen achter de hekken zijn he-le-maal schoongemaakt. Er zijn geen enkele kriebeltjes meer op te zien en de schilderingen zijn helemaal intact! Geweldig mooi! Wat een verschil met de stukken muur waar geen hek voor staat. Hopelijk vinden ze een permanente oplossing, want dit is echt prachtig. Op mijn terugweg werd het al donker en kwam ik erachter dat mijn voorlicht stuk was. Natuurlijk, net in mijn laatste week hier. Morgen maar even naar kijken. Ik rilde van de kou en voelde me net een ijsklontje. Het was hoog tijd om weer naar mijn warme kamer te gaan!! ’s Avonds ging ik weer de deur uit. Maar deze keer lekker op stap met de U-bahn! Ik trof Loes om kwart voor 8 en we liepen naar de bioscoop in het Sony Center. We besloten wat te drinken en knabbelen te kopen en zagen een leuke ‘pakketprijs’ voor 2 drankjes en popcorn. Nou dat maar doen? Whooooooo we waren er bijna van overtuigd dat er iets niet klopte toen het meisje onze bekers vulde en de beker popcorn voor ons neerzetten. Zoiets grotesks hadden we nog nooit gezien!! Een medium beker fris = 1 liter????? En die beker popcorn, daar pasten zeker 4 van zo’n bekers fris in!!! Jeetje zeg, hiermee zouden we de film zeker ruim overleven! De voorstukjes in Duitsland duren errrrrg lang. Na alle reclames komt er een pauze om ijsjes te kopen in de zaal en daarna nog een pauze om bij de bar fris en knabbels te kopen. Daarna volgden de trailers van nieuwe films en toen kwam er ineens een mededeling over 3D brillen. Hè, 3D brillen?? Daar had niemand ons iets over gezegd. We draaiden ons om en zagen dat iedereen in de bomvolle zaal braaf door zweer charmante brillen voor zich uit zat te staren. Neeeee zeg, hadden wij weer!! Te lui om op te staan en langs mensen door te schuifelen hielden we het nog best even uit zo zonder het benodigde hulpmiddel. Maar uiteindelijk gaf ik me toch gewonnen en rende even de zaal uit. Het was doodstil in de lange gang. Uiteindelijk vond ik iemand en toen bleek dat we de brillen moesten kopen. Zaal weer in, geld halen, weer langs iedereen schuifelen en brillen gekocht. Pfoe zeg, missie geslaagd. We keken naar het laatste deel van The Hunger Games. Mooi gemaakt weer, al viel het verhaal ons wat tegen. Ik zal niks verklappen, maar het liep toch wel heel erg snel af. En het liep ook veel te goed af. Tja, ik heb de boeken niet gelezen, dus ik wist niet wat er ging gebeuren, maar zowel Loes als ik waren toch wel een beetje teleurgesteld. Ook de rest van de zaal zat er beetje stilletjes bij op het laatste. Achja, het verhaal is afgelopen. Al met al een goede filmreeks. Blij het uiteindelijk toch gezien te hebben. En we zijn nog steeds een beetje teleurgesteld dat we de première gemist hebben! Oh, en ook Berlijn komt in de film voor. Dat was natuurlijk wel nog een beetje leuk :P . Eind goed, al goed.

Gisteren sliep ik fijn wat uit na veel te laat te zijn gaan slapen na een marathon sessie bijkwebbelen midden in de nacht hahaha. Moet kunnen, het is mijn laatste week (dat zeg ik over alles) :P . Ik had mijn to-do lijst voor Berlijn ver af (al ben ik ervan overtuigd dat er genoeg bij gaat komen voor volgende bezoekjes) en besloot de eerste dingetjes af te gaan strepen. De zon scheen mooi en het zag er niet meer zo besneeuwd uit. Ik scoorde een fietslamp en ging weer op weg. Ik fietste de laaaaange weg van Alexanderplatz naar Siegessaüle. Over Unter den Linden en Strasse des 17. Juni. En ja die straten trekken zich laaaaang! Maar het is wel één van mijn favo routes. Genoeg te zien onderweg. Weer een aantal fotomomentjes verder fietste ik helemaal door tot in Charlottenburg. Aha, KaDeWe was in zicht! Ik was erg benieuwd naar de kerstafdeling en –etalages die er toch ongetwijfeld al moesten zijn. Het was niet zo groots als ik verwacht had, maar zeker de moeite waard. Er is sowieso genoeg moois te zien in het grootste warenhuis op het Europese continent. Na wat te hebben rondgestruind vervolgde ik mijn weg over de Tauentzienstrasse, richting de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Naast deze bezienswaardigheid was een grote kerstmarkt opgebouwd die ik ook wilde zien. Oh en het was er prachtig! Echt een hele mooie en gezellig kerstsfeer. Ik was tevreden over mijn tripje naar het verre westen van Berlijn. Het was zeker de moeite waard. Inmiddels was het wel stervenskoud en pikdonker en moest ik nog zo’n 40 minuten terug fietsen. Nouja, daar gingen we maar weer! Eenmaal thuis voelde ik me bevroren en had zo’n 16 kilometer in de benen zitten; maar ik was uitermate tevreden over mijn dag. Top! Toch nog veel gedaan en gezien! Op naar een paar nieuwe drukke dagen!

Vandaag een beetje op tijd opgestaan en direct na mijn ontbijt al lunch gaan maken. Om 13u kwam ik aan bij Zalando, terwijl het weer een beetje begon te sneeuwen. Ik ging lunchen met Céline! Die had ik echt al zooo lang niet meer gezien en op de een of andere manier was het er niet meer van gekomen om eerder iets af te spreken. We hadden natuurlijk super veel om over bij te kletsen, dus die lunchpauze vloog om. Halverwege kwam ook Sanne erbij zitten en Sanya stormde enthousiast naar binnen toen ze mij door t raam zag zitten. Verder nog een paar andere bekende gezichten gezien, dus het was een super gezellige lunch! Daarna was het weer tijd voor mij om op de fiets te stappen! Mijn volgende punten op de to-do lijst waren aan de beurt. Ik fietste helemaal richting Tempelhof, waar in de buurt het Viktoriapark ligt. Was het de laatste dagen een paar keer tegen gekomen op internet en in mijn Capitoolgids, dus ik besloot dat het een bezoekje waard was. Het ligt op de Kreuzberg, waarnaar het omringende stadsdeel dus vernoemd is. Inmiddels in de regen beklom ik de steile paden naar boven. Helemaal op de top staat een Duits nationaal monument dat de bevrijdingsoorlogen symboliseert. Vanaf daar heb je ook een mooi uitzicht op de stad, je kan super ver kijken. Maar de Fernsehturm van Alexanderplatz was niet zichtbaar door een giga gebouw dat er vanaf daar voor staat! Hoe is het mogelijk, van het hoogste gebouw van Berlijn was alleen de antenne zichtbaar! Helaas vielen ook door het regenachtige weer het uitzicht en het park een beetje tegen, maar ach, ik heb er in ieder geval een bezoekje aan gebracht. Op weg naar beneden keek ik nieuwsgierig de rotspartijen in het midden, hier zou immers die mooie, grote waterval zich bevinden! Maar wat bleek, er was totaal geen water te zien! Hmm iemand heeft voor de winter de kraan dichtgedraaid ofzo. Jammer, denk dat het er anders spectaculair uitziet. Volgende keer maar in zomer terug komen. Op naar mijn volgende stop! In de buurt van Checkpoint Charlie parkeerde ik mijn fiets. Ik liep een rondje buiten het museum Topographie des Terrors en bekeek de overblijfselen van de Berlijnse muur en omliggende kelders. Het museum is gratis, maar ik had niet zoveel zin om daar geruime tijd aan te besteden. Ik kan me ook herinneren dat de foto’s van alle gruwelen jaren geleden buiten gestaan hadden, op het nu lege grasveld, dus ik had het eigenlijk allemaal al eens gezien. Wat ik wel nog eens terug wilde zien, was het huizenblok met allerlei kleurtjes en leuke gevels en de grote flat om de hoek die dwars bovenop een ander gebouw gebouwd was! Deze bouwwerken kon ik me nog zo goed herinneren van jaren geleden, maar ik had echter geen idee meer waar ze zich bevonden. Totdat ik een paar dagen geleden iets zag over het Quartier Schützenstrasse in mijn Capitoolgids. Yes, dat was het! Nostalgisch liep ik een rondje. Check, dat ook weer gezien! Daarna ging ik naar The Wall, een groot ‘kunstwerk’ van Yadegar Asisi. Ik had op internet gezien dat de entree prijzig is maar het absoluut een must-see is. Nou, dat moest ik dan ook even gezien hebben! Ik kwam binnen in een hoge lege hal, met allerlei oude foto’s van lokale bewoners aan de muren, die te maken hadden met de Berlijnse muur. Er speelde nog wat filmpjes en je kon met een stift op grote borden kliederen :P . Sowieso waren de muren en vloer helemaal bedekt met teksten en tekeningen. Na een rondje te hebben gelopen kwam het echte spektakel: het gigantische panorama van een willekeurige Berlijnse straat ten tijde van De Muur. Werkelijk fascinerend! De gigantische tekening/ foto (?) leek wel 3D! Prachtig gedaan! Vanaf een uitzichtplatform had je mooi zicht op het panoramadoek en kon je meeluisteren met allerlei geluidsfragmenten die ze lieten horen terwijl het licht veranderde. Net alsof je echt in die straat stond. Heel apart. Zeer zeker prijzig, maar prima om bezocht te hebben. Daarna fietste ik weer verder door de Friedrichstrasse. Bij de Gendarmenmarkt wilde ik de kerstmarkt bezoeken, maar die bleek entree te kosten en vooral vol te staan met grote restaurants. Heb er een hele ronde omheen gelopen en moet wel zeggen dat het één van de mooiste kerstmarkten is die ik ooit gezien heb. Adembenemend! Natuurlijk helpt het ook om zo’n ontzettend mooi plein als achtergrond te hebben. Ik fietste weer verder en deed nog een rondje door Dussmann. Ik kon het niet laten, het was me zo goed bevallen de laatste keer en ik vond dat ik eigenlijk een boek moest kopen. Maar wederom kon ik niet kiezen en liep uiteindelijk gewoon weer een heel rondje door het grote KulturKaufhaus. Daarna vervolgde ik mijn weg over Unter den Linden, richting Nikolaiviertel. Ook hier was natuurlijk alles prachtig versierd. Wie had gedacht dat Berlijn zo uitermate romantisch en ontzettend mooi kon zijn! Ik liep nog een rondje over de kerstmarkt aan de voet van de Fernsehturm en bekeek de mooie schaatsbaan om de Neptunusfontein. Ook heb de Kerstman zien vliegen in zijn slee! Zoiets heb ik werkelijk nog nooit gezien :P ! Een grote witte slee met lampjes, nepherten ervoor, cadeautjes en Kerstman erin, hangend aan kabels dwars over de kerstmarkt! Geweldig :P . Met veel bombarie werd hij aangekondigd en beschenen door een grot schijnwerper zoefde hij over de daken van de feestelijk verlichte huisjes. Als je hier niet van in kerstsfeer komt weet ik het ook niet meer. In Alexa kocht ik gezellig voor de laatste keer nog een gebakje voor na het eten en keek mijn ogen nog even uit bij de enorme kermis die ze naast het winkelcentrum gebouwd hebben. Dat is toch even het Vrijthof in het kwadraat! Hoeveel attracties kun je zij aan zij op zo’n stuk grond plaatsen zeg! Het terrein was zelfs opnieuw geasfalteerd hiervoor! Fascinerend dit. Heb nog nooit een stad gezien die zo voluit gaat met zijn kerstsfeer.

Dit was toch wel weer een enerverende dag! Genoeg gezien en weer heel wat kilometers afgelegd! Dit had ik eerder moeten doen, geweldig al die fietstochtjes en wandelingen! Maar ook vermoeiend kan ik wel zeggen. Morgen zit ook alweer helemaal volgepland en dan kan het aftellen echt beginnen. Dat laatste probeer ik nog maar even te negeren, anders verworden mijn laatste dagen hier tot een depressieve huilbui. Wie had gedacht dat ik het (ja, ik moet het toch echt zeggen) hier misschien nog wel een tikkeltje meer naar mijn zin zou hebben dan in Florence! Nouja, nog heeeel eventjes genieten en dan vooruitkijken naar toekomstige bezoekjes. Ik heb dan ongetwijfeld nog een aantal dingen op mijn to-do list staan en alvast een aantal vriendinnetjes zich erop verheugen dat ik weer langs kom. Nu nog even genieten. Ik deel mijn laatste dagen snel met jullie! Viele liebe Grüβe! –xx–

  • 26 November 2015 - 09:00

    Nellie:

    Goedemorgen Daphne.
    bij een mok koffie jou blog gelezen, wat gaat de tijd dan snel, ik weet dat je dit weekend naar huis komt, maar niet dat je een weekend in het zuiden bent geweest, en in amsterdam, roger heeft schuin tegenover het anne frank huis zijn studio.
    amsterdam heeft ook zijn mooie plekjes, alleen je moet ze weten.
    de tijd zit erop in berlijn, ik dacht dat jou hart in florence lag, maar ga nu twijfelen,berlijn is ook groot en mooi.op naar het volgende avontuur.
    wens jou en leo nog een paar mooie dagen in berlijn, en een goeie reis terug.
    groetjes nellie

  • 26 November 2015 - 10:20

    Mamma Marjon:

    Daphne wat een activiteiten nog voor jou die laatste weken. Druk, druk, druk. Zelfs toen jij en F even bij ons waren voelde het hectisch. Maar je hebt genoten. En dat vinden wij prachtig. Geniet met pappa dit weekend nog van Berlijn. Dikke poen.

  • 01 December 2015 - 18:58

    Jacqie En Ben:

    Hoi Daphne,
    Wat jammer dat je avontuur in Berlijn bijna voorbij is. Wij hebben genoten van al je blogs al sloegen we vaak de stukjes over het shoppen even over. Haha. Een hele goede terugreis met al je schoenen en overige bagage. Sterkte voor je papa, die moet natuurlijk alles schouwen en inladen. En alvast fijne feestdagen in een schoen meestreech.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Welkom op mijn waarbenjij.nu profiel! Hier kun je mijn buitenlandse avonturen volgen!

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 36993

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 29 November 2015

Stage bij Zalando in Berlijn!

22 September 2012 - 30 Juni 2013

Studeren in Florence

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

18 Juni 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in München

27 April 2021 - 30 November -0001

La douce France in Aix-en-Provence

Landen bezocht: